hur många Model S-ägare har också beställt X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av mjwahl »

Hur många av er som har en Model S har lagt handpenning på X?
Själv beställde jag en model X(ej sig) i princip samtidigt med köpet av P85D.

Känns jobbigt att behöva släppa den då jag är sjukt nöjd med P85D, men jag
behöver verkligen sju riktiga säten.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jepp!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av elulf »

#3003
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11875
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av HelectriC »

Tycker inte Model X (de bilder man sett hittills) är i närheten av lika elegant och snygg som Model S, så tror inte jag byter till den. Nog många som gick ifrån tanke på Model X när S kom med Dual drive. Dragkrok är väl kanske ett av huvudargumenten nu för att byta om man redan har S. Blir intressant att se om det verkligen går att få med sju vuxna utan kompromisser i Xen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av mjwahl »

HelectriC skrev:
Tycker inte Model X (de bilder man sett hittills) är i närheten av lika elegant och snygg som Model S, så tror inte jag byter till den. Nog många som gick ifrån tanke på Model X när S kom med Dual drive. Dragkrok är väl kanske ett av huvudargumenten nu för att byta om man redan har S. Blir intressant att se om det verkligen går att få med sju vuxna utan kompromisser i Xen.
Håller verkligen med dig beträffande farhågorna om utseendet. Det blev väl kompromisser någonstans med en spec 7 vuxna plus fullt bagage utrymme. Det verkar vara en familjebuss snarare än suv, så alla jämförelser blir lite haltande. Som att jämföra Mercedes e63 sedan med en viano AMG (om den fanns) eller Gl 63.

Model x ska ersätta vår andra bil, Toyota landcruiser 150. Det kommer definitivt uppfattas som ett lyft.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av apkungen »

Väldigt tvek om model x får samma off road egenskaper som landcruiser 150. I övrigt blir den nog bättre på alla punkter
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av hybris »

Nope. Är inte en soccermom. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av ovelundkvist »

Håller helt med hybris, varför byta till X om man är färre än 6 i familjen?

Förstår inte idéen med SUV alls?!? Är det den inbillade känslan av säkerhet som gör dem så populära?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av chpaulin »

ovelundkvist skrev:
Håller helt med hybris, varför byta till X om man är färre än 6 i familjen?

Förstår inte idéen med SUV alls?!? Är det den inbillade känslan av säkerhet som gör dem så populära?
Säkerheten för alla i vanliga bilar de krockar med blir sämre då de normalt sätt har tyngdpunkten högre upp. Där blir dock X ett undantag med sin låga tyngdpunkt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av LarsL »

Nej, det är att slippa känslan av att trä in barnen i bilen till deras stolar. Ännu bättre i X därute kan kliva in och spänna fast barnen.
Sen är ett högt bagageutrymme bra så att man slipper montera isär barnvagnen tex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av Svenssons »

ovelundkvist skrev:
Håller helt med hybris, varför byta till X om man är färre än 6 i familjen?

Förstår inte idéen med SUV alls?!? Är det den inbillade känslan av säkerhet som gör dem så populära?
Förutom sittplatserna är det markfrigången för mig. De som bor i stan och inte äger egen mark tror kanske att alla vägar är asfalterade och sköts av staten men de mesta av vägnätet i Sverige är enskilda vägar och mycket stor del av dessa har inga statsbidrag (men regeringen vill ändå att man skall betala statlig kilometerskatt för att köra på dessa vägar...).

Jag förstår de som vill ha en sportig sedan men alla människor är inte likadana (som tur är). Själv är jag inte ute efter att accelerera så snabbt som möjligt eller ha den snyggaste bilen. Jag är ute efter en praktisk bil där man kan sitta fler än 5 personer, som har högre markfrigång och som inte eldar upp importerad olja.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av chpaulin »

Svenssons skrev:
Själv är jag inte ute efter att accelerera så snabbt som möjligt eller ha den snyggaste bilen. Jag är ute efter en praktisk bil där man kan sitta fler än 5 personer, som har högre markfrigång och som inte eldar upp importerad olja.
Men nu får du ju det också :) Kommer ju lätt bli den snabbaste SUV:en 0-100 och rätt snygg är den ändå för att vara en SUV :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av Svenssons »

chpaulin skrev:
Svenssons skrev:
Själv är jag inte ute efter att accelerera så snabbt som möjligt eller ha den snyggaste bilen. Jag är ute efter en praktisk bil där man kan sitta fler än 5 personer, som har högre markfrigång och som inte eldar upp importerad olja.
Men nu får du ju det också :) Kommer ju lätt bli den snabbaste SUV:en 0-100 och rätt snygg är den ändå för att vara en SUV :)
Visst tycker jag att Model X inte är ful och den kommer också kunna köra rätt snabbt men den är inte lika graciös som Model S och inte lika snabb.

Om vi alla försöker förstå andra istället för att klanka ner på andras val så tror jag att vi får en bättre värld.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av ovelundkvist »

Ok, men då fortsätter jag nog köra en snygg bil och fälla ihop barnvagnen även i fortsättningen...
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av Fredriksv »

#3001
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Det ena behöver inte utesluta det andra.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av Martinen »

Tycker om större bilar, så jag är sugen, men avvaktar.
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 maj 2014 10:31
Ort: Göteborg

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av McAber »

Signature #338.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av hybris »

Givetvis beställer man en Model 3 som andrabil!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av +46 »

Svenssons skrev:
ovelundkvist skrev:
Håller helt med hybris, varför byta till X om man är färre än 6 i familjen?

Förstår inte idéen med SUV alls?!? Är det den inbillade känslan av säkerhet som gör dem så populära?
Förutom sittplatserna är det markfrigången för mig. De som bor i stan och inte äger egen mark tror kanske att alla vägar är asfalterade och sköts av staten men de mesta av vägnätet i Sverige är enskilda vägar och mycket stor del av dessa har inga statsbidrag (men regeringen vill ändå att man skall betala statlig kilometerskatt för att köra på dessa vägar...).

Jag förstår de som vill ha en sportig sedan men alla människor är inte likadana (som tur är). Själv är jag inte ute efter att accelerera så snabbt som möjligt eller ha den snyggaste bilen. Jag är ute efter en praktisk bil där man kan sitta fler än 5 personer, som har högre markfrigång och som inte eldar upp importerad olja.
Håller med herr Svensson till 100 % !!!
Är ganska säker på att min 85D, trots luftfjädring och boende endast drygt 60 km från Stocholms slott, inte kommer att räcka till för att forcera snödrev och höga plogvallar i vinter. Enda som klarar det är en riktig SUV / Pickup med diff och lågväxel eller en Tesla X.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av Elputte »

Min förra bil var en SUV. Kan tala om att även i stan innan plogning, som för övrigt blir sämre för varje år. Samt vid frusna snövallar. Så var det faktiskt jäkligt skönt med högre markfrigång. Lätt att kliva i och ur också. Utseendet var det inget fel på. Förstår faktiskt inte varför en del inte gillar SUV. Men smaken är väl som baken, delad.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av LarsL »

Tror det finns en fördom om att de är miljövidriga pga hög förbrukning osv. Men det är ju inte riktigt sant i allmänhet och särskilt inte för Model X.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av ovelundkvist »

Självklart ska man köpa en bil med högre markfrigång om man verkligen behöver det, och då menar jag inte för att köra till landet någon mil utanför Stockholm med grusväg sista biten...

Det som är sant är att bränsleförbrukningen ökar med högre markfrigång, det är därför det är smart att kunna hissa upp bilen 4,3 cm om/när man behöver det.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av +46 »

Elputte skrev:
Min förra bil var en SUV. Kan tala om att även i stan innan plogning, som för övrigt blir sämre för varje år. Samt vid frusna snövallar. Så var det faktiskt jäkligt skönt med högre markfrigång. Lätt att kliva i och ur också. Utseendet var det inget fel på. Förstår faktiskt inte varför en del inte gillar SUV. Men smaken är väl som baken, delad.
Vet inte hur många som jag genom åren hjälpt upp från diken och branta backar eller dragit loss från plogvallar utan att velat få en krona som tack för hjälpen. Har man en SUV / Pickis är det självklart att hjälpa andra som har hamnat i nöd. Att otack är världens lön är bara att suga i sig...
Köper jag en X så kommer jag i fortsättningen kanske skämta att jag bara hjälper andra som kör rena elbilar ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: hur många Model S-ägare har också beställt X?

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Förutom sittplatserna är det markfrigången för mig. De som bor i stan och inte äger egen mark tror kanske att alla vägar är asfalterade och sköts av staten men de mesta av vägnätet i Sverige är enskilda vägar och mycket stor del av dessa har inga statsbidrag (men regeringen vill ändå att man skall betala statlig kilometerskatt för att köra på dessa vägar...).
Kilometerskatt? Kör du lastbil i framtiden? :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar