Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Retep »

Tesla battery investor day närmar sig. Om det nu är så omvälvande nyheter som Elon har pratat om, vad händer då? Efterfrågan på "nuvarande" batterikonfigurationerna kommer väl kännas något föråldrade, kommer detta leda till sänkta priser för att fortsätta sälja? Vad tror ni?

//Peter
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av ChristerSjo »

Om dina spekulationer är rätt kommer det väll innebära höjda priser på bättre batterikonfiguration, annars biter sig Tesla själva i foten.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Laban »

Eller varför inte bibehållna priser men större marginaler för Tesla ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av ChristerSjo »

Laban skrev:
Eller varför inte bibehållna priser men större marginaler för Tesla ?
Då antar du att den bättre batterikonfigurationen har samma kostnad för tesla som den sämre.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Elof »

En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av ChristerSjo »

Elof skrev:
En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Elof »

ChristerSjo skrev:
Elof skrev:
En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?
Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog dra slutsatsen att han räknar med rejält billigare batterier framöver.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av ChristerSjo »

Elof skrev:
ChristerSjo skrev:
Elof skrev:
En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?
Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog vänta oss en framtida prissänkning.
Elon ljuger inte, han hanterar sanningen bara lite ovarsamt. ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Bjelke »

ChristerSjo skrev:
Elof skrev:
ChristerSjo skrev:
Elof skrev:
En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?
Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog vänta oss en framtida prissänkning.
Elon ljuger inte, han hanterar sanningen bara lite ovarsamt. ;)
CT har också en väldigt mycket enklare konstruktion vilket man inte får glömma, så det är
inte helt enkelt att räkna på kostnaderna här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Jerka »

Cybertrucken finns ännu inte. Det gör att Elon kan använda de mest optimistiska beräkningarna på vad den ska kosta att bygga, ungefär som han gjorde med Model 3 innan den kom ut.

Underskatta inte den faktorn.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av wector »

Vi har ju konstant blivit matade av alla biltillverkare att större=dyrare. Så inte så konstigt att tänka så. Men CT lär vara billigare att tillverka chassit på än Model 3. Sen så har vi ju inte den blekaste aning om de avanser Tesla har på sina batterier idag.
Jag tror på nya bättre batterier med ny kemi som "inte passar" i Model 3/Y men i nya S/X/CT.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av taliz »

En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:
taliz skrev:
En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Elof »

Svenssons skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.
Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:
Svenssons skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.
Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.
Tror inte att alla kommer att gilla köra runt i gråa bilar med platt och kantig plåt utan några mjuka övergångar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?

Inlägg av Elof »

Svenssons skrev:
Elof skrev:
Svenssons skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.
Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.
Tror inte att alla kommer att gilla köra runt i gråa bilar med platt och kantig plåt utan några mjuka övergångar...
Är de billigare än andra att bygga kommer de billigaste bilarna att se ut just så, som små Cybertrucks. Men jag tror inte det är billigare att bygga på det viset i stora serier.
Skriv svar