Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Moderator: Redaktion
Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Tesla battery investor day närmar sig. Om det nu är så omvälvande nyheter som Elon har pratat om, vad händer då? Efterfrågan på "nuvarande" batterikonfigurationerna kommer väl kännas något föråldrade, kommer detta leda till sänkta priser för att fortsätta sälja? Vad tror ni?
//Peter
//Peter
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Om dina spekulationer är rätt kommer det väll innebära höjda priser på bättre batterikonfiguration, annars biter sig Tesla själva i foten.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Eller varför inte bibehållna priser men större marginaler för Tesla ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Då antar du att den bättre batterikonfigurationen har samma kostnad för tesla som den sämre.Laban skrev:Eller varför inte bibehållna priser men större marginaler för Tesla ?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?Elof skrev:En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog dra slutsatsen att han räknar med rejält billigare batterier framöver.ChristerSjo skrev:Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?Elof skrev:En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Elon ljuger inte, han hanterar sanningen bara lite ovarsamt.Elof skrev:Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog vänta oss en framtida prissänkning.ChristerSjo skrev:Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?Elof skrev:En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
CT har också en väldigt mycket enklare konstruktion vilket man inte får glömma, så det ärChristerSjo skrev:Elon ljuger inte, han hanterar sanningen bara lite ovarsamt.Elof skrev:Det tror jag inte, men om vi förutsätter att Elon inte blåljuger så kan vi nog vänta oss en framtida prissänkning.ChristerSjo skrev:Garanterar Tesla priserna på CT som de ger i dag till kommande försäljning om något/några år?Elof skrev:En Cybertruck med jättebatteri påstår ju Elon kommer att kosta som en Model 3 kostar idag. Stämmer det så är det svårt att tro något annat än att batteriproduktionskostnaden beräknas gå ned rejält. En Model 3 måste rimligtvis kosta mindre än en CT, så priserna kommer att sänkas.
inte helt enkelt att räkna på kostnaderna här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Cybertrucken finns ännu inte. Det gör att Elon kan använda de mest optimistiska beräkningarna på vad den ska kosta att bygga, ungefär som han gjorde med Model 3 innan den kom ut.
Underskatta inte den faktorn.
Underskatta inte den faktorn.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Vi har ju konstant blivit matade av alla biltillverkare att större=dyrare. Så inte så konstigt att tänka så. Men CT lär vara billigare att tillverka chassit på än Model 3. Sen så har vi ju inte den blekaste aning om de avanser Tesla har på sina batterier idag.
Jag tror på nya bättre batterier med ny kemi som "inte passar" i Model 3/Y men i nya S/X/CT.
Jag tror på nya bättre batterier med ny kemi som "inte passar" i Model 3/Y men i nya S/X/CT.
Tesla battery investor day: Vad händer sen?
En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.Elof skrev:Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.Svenssons skrev:Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.Elof skrev:Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Tror inte att alla kommer att gilla köra runt i gråa bilar med platt och kantig plåt utan några mjuka övergångar...Elof skrev:Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.Svenssons skrev:Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.Elof skrev:Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla battery investor day: Vad händer sen?
Är de billigare än andra att bygga kommer de billigaste bilarna att se ut just så, som små Cybertrucks. Men jag tror inte det är billigare att bygga på det viset i stora serier.Svenssons skrev:Tror inte att alla kommer att gilla köra runt i gråa bilar med platt och kantig plåt utan några mjuka övergångar...Elof skrev:Skulle det vara så kommer alla bilar att vara byggda som CT om 5-10 år. Alla billiga bilar åtminstone.Svenssons skrev:Jag tror inte att CT utan batterier kommer vara dyrare att bygga än M3 utan batterier, tvärt om. Bara avsaknad av lack gör ju stor skillnad men sedan kommer även resten av bygget vara billigare tror jag.Elof skrev:Ja, så är det ju, men en CT utan batteri kommer knappast att vara billigare att bygga än en M3. Ska de kunna sälja CT med större batteri till samma pris som en M3 kostar idag lär batteriet vara betydligt billigare att bygga. Tror du inte det?taliz skrev:En Ford F150 är väl billigare än en BMW 3-serie....
Allt handlar inte om vad komponenterna kostar.
I små volymer är det såklart billigt att slippa investera i pressverktyg, men knappast när det gäller hundratusentals bilar.