Nu är det äntligen dags...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Nu är det äntligen dags...

Inlägg av heron »

...att lägga en beställning på en MS :)

Det kommer hända under den kommande veckan och jag behöver en referral-länk. Jag har redan ett par stycken men eftersom det är så många i detta forumet som hjälpt mig på ett eller annat sätt att komma till denna punkt så tänkte jag låta slumpen avgöra. Så skicka era refferals till mig med PM så slumpar jag ut en av dem till beställningen :)

OBS! skriv inga refferals i denna tråd utan skicka PM

I övrigt, några sista råd/tips eller saker jag inte ska glömma inför beställningen tas som alltid tacksamt emot :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Kulingen »

Att se till att du får din bil först efter de infört 60.000 kr i premie i sommar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

Kulingen skrev:
Att se till att du får din bil först efter de infört 60.000 kr i premie i sommar
Japp, det ska inte vara innan 1:a juli. När man beställer bilen kan man välja mellan Slutet av juni, Juli, Augusti. Frågan är om man väljer Juli, betyder det början av juli eller att den kan komma närsom i juli? Eller betyder slutet av juni att det är typ sista veckan i juni och kan mycket väl bli början av juli, hmmmmm...
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Glöm inte uppgraderad autopilot och premiumpaket om du har möjlighet till det ekonomiskt. Strunta i total självkörningsförmåga.
XEEKR 7X Privilege 2025
Model Y Performance 2022, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

heron skrev:
Kulingen skrev:
Japp, det ska inte vara innan 1:a juli. När man beställer bilen kan man välja mellan Slutet av juni, Juli, Augusti. Frågan är om man väljer Juli, betyder det början av juli eller att den kan komma närsom i juli? Eller betyder slutet av juni att det är typ sista veckan i juni och kan mycket väl bli början av juli, hmmmmm...
Man ska nog akta sig lite det är kvartalsslut och hysterin att leverera allt som kommit är stor
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Spana in en bil med soltak och en med glastak. Jag föredrar glastaket enormt framför soltak, men behöver du takräcke måste du ha soltak.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

detay skrev:
Glöm inte uppgraderad autopilot och premiumpaket om du har möjlighet till det ekonomiskt. Strunta i total självkörningsförmåga.
Premiumpaketet får nog stryka på foten, känns inte jätteprisvärt för köldfunktionerna och lite bättre ljud även om jag såklart gärna velat ha det. Eller är det ännu mer som inte står? HEPA vet jag men lägger ingen större vikt i det.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

Remuz skrev:
Spana in en bil med soltak och en med glastak. Jag föredrar glastaket enormt framför soltak, men behöver du takräcke måste du ha soltak.
Det blir glastak, gillar det absolut mest och tackbox har jag aldrig någonsin behövt tidigare i mitt liv så ska nog mycket till innan jag behöver det med denna bilen :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag har svängt i frågan om premium. På en X är det dyrare men klart mer värt, bättre ljud och värme i fler stolar. I en S känns det onödigt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

e5m1r skrev:
Man ska nog akta sig lite det är kvartalsslut och hysterin att leverera allt som kommit är stor
Så då är det bättre att välja "Juli" som leverans tror du? Eller riskerar man att det blir i slutet av juli då? Vill gärna ha den innan jag drar på semester nämligen
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

heron skrev:
e5m1r skrev:
Så då är det bättre att välja "Juli" som leverans tror du? Eller riskerar man att det blir i slutet av juli då? Vill gärna ha den innan jag drar på semester nämligen
Då blir det klurigt tror jag, att få det säkert bekräftat av Tesla med leverans typ tidigt i juli men inte i Juni
känns svårt att få till, men dom kanske kan lösa det
eftersom dom känner till "problemet" med alla som
vill ha bilar med nya smbp,
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

heron skrev:

Jag beställde för lite drygt en vecka sedan (Woohoo!) och satte Juli som leverans med precis samma tanke som du; säkra 60k i bonus, och hoppas hoppas jag få bilen innan semester-touren.

Min säljare som jag haft kontakt med ringde upp och tyckte jag skulle ändra leverans så den levereras till sverige i juni, och sedan boka upphämtning så fort som möjligt i juli. Garanterad bonus och garanterad semester-lycka. Följde det rådet, och antar att en av följande scenarion kommer utspela sig:

* Allt går som planerat, 200+ mil på svenska och norska sommarvägar :)
* En DS ringer upp och skäller på mig och säger att jag måste hämta bilen i juni pga platsbrist på SC, kvartals-push...etc. :?
* Jag kan inte hålla mig och pyntar in de 20k som diffar för att få bilen 1-2 veckor tidigare 8-)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

heron skrev:
e5m1r skrev:
Jepp Juli och vara övertydlig med att det är pga smbp och att bilen får inte ställas på förrän den första
Se till att få det skriftligt om de tabbar sog får de ersätta dig med 20k
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

dhogborg skrev:
heron skrev:

Jag beställde för lite drygt en vecka sedan (Woohoo!) och satte Juli som leverans med precis samma tanke som du; säkra 60k i bonus, och hoppas hoppas jag få bilen innan semester-touren.

Min säljare som jag haft kontakt med ringde upp och tyckte jag skulle ändra leverans så den levereras till sverige i juni, och sedan boka upphämtning så fort som möjligt i juli. Garanterad bonus och garanterad semester-lycka. Följde det rådet, och antar att en av följande scenarion kommer utspela sig:

* Allt går som planerat, 200+ mil på svenska och norska sommarvägar :)
* En DS ringer upp och skäller på mig och säger att jag måste hämta bilen i juni pga platsbrist på SC, kvartals-push...etc. :?
* Jag kan inte hålla mig och pyntar in de 20k som diffar för att få bilen 1-2 veckor tidigare 8-)
Ja, det är exakt samma scenario som jag kommer ha, så svårt. Välja Juli och riskera att inte ha den under semestern känns ju tråkigt, är det värt eventuellt 20 lax är ju då frågan, är man förnuftig så är det inte värt det, men jag vet hur jag själv fungerar om bilen bara skulle stå och vänta på en :D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

De 40” innan 1/7 får du ju hyffsat tidigt medan de 60” efter 1/7 får du vänta på i minst 6 månader.
Kanske smartast att slå till på en demo där Tesla lyft bidraget så får man slantarna direkt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Walker skrev:
De 40” innan 1/7 får du ju hyffsat tidigt medan de 60” efter 1/7 får du vänta på i minst 6 månader.
Kanske smartast att slå till på en demo där Tesla lyft bidraget så får man slantarna direkt.
Såvida de inte fixar till alla bilarna inna den 1 juli och tar massleverans efter detta 8-)
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Efter 1 juli kommer väl även elbilar få betala bilskatt (men mycket låg gissar jag). Denna skatt skall dessutom då läggas på förmånsvärdet om man har tjänstebil. Har någon räknat på effekten av detta? Det kanske äter upp 20 k extra rabatt för bolaget eller ännu mer? Har inte läst på så noga, men detta slog mig när jag läste denna tråd...
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Yrsir skrev:
Efter 1 juli kommer väl även elbilar få betala bilskatt (men mycket låg gissar jag). Denna skatt skall dessutom då läggas på förmånsvärdet om man har tjänstebil. Har någon räknat på effekten av detta? Det kanske äter upp 20 k extra rabatt för bolaget eller ännu mer? Har inte läst på så noga, men detta slog mig när jag läste denna tråd...
Har för mig skatten var så låg som några hundralappar
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

Yrsir skrev:
Fordonsskatten är väl 360 kr/år, så försumbar. Inte hört att den ska in på förmånsvärdet, du tänker nog på trängselskatten?
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Kulingen skrev:
Walker skrev:
Såvida de inte fixar till alla bilarna inna den 1 juli och tar massleverans efter detta 8-)
Du måste ju fortfarande vänta 6 mån innan du får tillbaka de 60” - en spärr de lagt in för att man inte ska kunna köpa och sälja och tjäna en hacka. Du måste alltså äga bilen i 6 mån = inget för Tars m.a.o :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Fordonsskatten är väl 360 kr/år, så försumbar. Inte hört att den ska in på förmånsvärdet, du tänker nog på trängselskatten?
Nej, jag tror även fordonskatten skall räknas in nu. Törstiga bensinbilar kommer sticka iväg rejält. Men 360 kr år gör ju ingen skillnad, så för oss är det ju chill! :D
MartinCB

Inlägg av MartinCB »

heron skrev:
detay skrev:
Premiumpaketet får nog stryka på foten, känns inte jätteprisvärt för köldfunktionerna och lite bättre ljud även om jag såklart gärna velat ha det. Eller är det ännu mer som inte står? HEPA vet jag men lägger ingen större vikt i det.
Känner lite detsamma, det enda i paketet som jag verkligen vill ha är värme i ratten. Känns lite sjukt att betala 54k för det samt väldigt mycket högre förmånsvärde. Någon som kan motivera premium pkt som det ser ut idag?
Model Y - Long range - Quicksilver
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Standardutrustningen på bilen är ärligt talat rätt schysst numera. Mest autopilot som är obligatoriskt. Premiuminteriör och premiumpaket om man har råd och verkligen vill ha dem. Tänk på att förmånsvärde på 75D och 100D är samma, blir inte så dyrt att uppgradera, å andra sidan är räckvidd och prestanda i 75D mer än nog för de flesta.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare

Inlägg av igu »

MartinCB skrev:
heron skrev:
detay skrev:
Känner lite detsamma, det enda i paketet som jag verkligen vill ha är värme i ratten. Känns lite sjukt att betala 54k för det samt väldigt mycket högre förmånsvärde. Någon som kan motivera premium pkt som det ser ut idag?
Till att börja med skulle jag fundera mycket på alla val/tillval som inte går att ändra i efterhand (premium, soltak, bakvända säten, etc). Ångrar dig med autopilot så går det att lägga till i efterhand men ungefär 10k extra. Det går ju inte på alla tillval, så ta dig lite extra tid och fundera om du kan komma att ångra att välja bort vissa saker.

Nu till mitt eget resonemang. En bil i miljonklassen utan sätesvärme känns inte så kul för mig. Själv lyssnar jag mycket på musik och uppskattar så "bra" ljud jag kan få (premium är en bit på vägen). Har man väl haft värme i ratten kan man inte vara utan det. Guld värt!
Förmånsvärdet stiger med dryga 10k per år, så med 50% skatt (om man inte planerat och lagt lön lågt så man får dryga 30%) på det kostar det ju runt 450kr per månad netto. För mig personligen är det värt de pengarna men det är såklart upp till var och en. Jag skulle beställt en 2017 men blev en 2018 så jag fick ju lägre förmånsvärde "på köpet" på min 100D, så jag motiverade alla tillägg med det (ljuga lite för sig själv :D )

Finns det något annat du hellre skulle "lägga pengarna på"?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

igu skrev:
En bil i miljonklassen utan sätesvärme känns inte så kul för mig. Själv lyssnar jag mycket på musik och uppskattar så "bra" ljud jag kan få (premium är en bit på vägen). Har man väl haft värme i ratten kan man inte vara utan det. Guld värt!
Nu ska du inte skrämma folk i onödan. Man får sätesvärme även utan premiumpaketet - fast bara i framsätet, inte i baksätet. Om man behöver det bak också, ja, det beror väl på hur man brukar använda sitt baksäte. Vad gäller ljudsystemet så tycker jag faktiskt inte premiumljudet i S är särskilt imponerande eller prisvärt. I X är det klart bättre. Men ska man ändå göra modifikationer i efterhand kan man lika gärna spara pengarna och utgå från grundsystemet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar