MartinCB skrev:heron skrev:detay skrev:Glöm inte uppgraderad autopilot och premiumpaket om du har möjlighet till det ekonomiskt. Strunta i total självkörningsförmåga.
Premiumpaketet får nog stryka på foten, känns inte jätteprisvärt för köldfunktionerna och lite bättre ljud även om jag såklart gärna velat ha det. Eller är det ännu mer som inte står? HEPA vet jag men lägger ingen större vikt i det.
Känner lite detsamma, det enda i paketet som jag verkligen vill ha är värme i ratten. Känns lite sjukt att betala 54k för det samt väldigt mycket högre förmånsvärde. Någon som kan motivera premium pkt som det ser ut idag?
Till att börja med skulle jag fundera mycket på alla val/tillval som inte går att ändra i efterhand (premium, soltak, bakvända säten, etc). Ångrar dig med autopilot så går det att lägga till i efterhand men ungefär 10k extra. Det går ju inte på alla tillval, så ta dig lite extra tid och fundera om du kan komma att ångra att välja bort vissa saker.
Nu till mitt eget resonemang. En bil i miljonklassen utan sätesvärme känns inte så kul för mig. Själv lyssnar jag mycket på musik och uppskattar så "bra" ljud jag kan få (premium är en bit på vägen). Har man väl haft värme i ratten kan man inte vara utan det. Guld värt!
Förmånsvärdet stiger med dryga 10k per år, så med 50% skatt (om man inte planerat och lagt lön lågt så man får dryga 30%) på det kostar det ju runt 450kr per månad netto. För mig personligen är det värt de pengarna men det är såklart upp till var och en. Jag skulle beställt en 2017 men blev en 2018 så jag fick ju lägre förmånsvärde "på köpet" på min 100D, så jag motiverade alla tillägg med det (ljuga lite för sig själv

)
Finns det något annat du hellre skulle "lägga pengarna på"?