Sida 29 av 37
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 09 maj 2024 23:43
av airdrive
Detta är anekdotiskt, men var det inte en kille som hade kört budbil med sin M3 mycket långt och han hade snabbladdat jättemycket men bara till 50% och hans batterier hade hållit relativt bra.
Edit: typos
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 02 jul 2024 06:30
av Front242
Jag har en Highland SR+. Hur var det nu med rekommenderad laddnivå på dessa. Har för mig att brytpunkten för vettig calendaraging på dessa går vid 70% enligt bilen. Satte 65% för att safa lite. Gör jag rätt?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 02 jul 2024 06:39
av AAKEE
Front242 skrev: ↑02 jul 2024 06:30
Jag har en Highland SR+. Hur var det nu med rekommenderad laddnivå på dessa. Har för mig att brytpunkten för vettig calendaraging på dessa går vid 70% enligt bilen. Satte 65% för att safa lite. Gör jag rätt?
Jo.
Bra att ladda fullt en ggr/vecka ungefär för arr BMS ska kunna hålla koll på laddningsnivån.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 02 jul 2024 06:46
av Dinsdale
Front242 skrev: ↑02 jul 2024 06:30
Jag har en Highland SR+. Hur var det nu med rekommenderad laddnivå på dessa. Har för mig att brytpunkten för vettig calendaraging på dessa går vid 70% enligt bilen. Satte 65% för att safa lite. Gör jag rätt?
Jag har kört med max 65% sedan två år tillbaka på min tre år gamla SR+ och km-mätaren visar 395 vid 100% laddning. Energigrafen påstår 50,344 kWh, vilket om man utgår ifrån de 55 kWh som bilen borde ha haft från början motsvarar 8,5% degradering. Jag vet inte om det är bra eller dåligt då jag inte har någon annan SR+ i samma ålder att jämföra med.
Jag brukar passa på att ladda till 100% inför resor som förbrukar mer än 30%. Inför långresor brukar jag ladda till 100% dagen före och låta bilen stå så över natten.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 02 jul 2024 10:23
av Holve
Highland LR uttagen 24-04-27
1300mil
Laddad till 50% om jag inte skall göra någon längre resa.
Bilen står på jobbet med 40% laddning hela dagen.
30% hemma och laddas vanligtvis sent till 50%
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 02 jul 2024 12:14
av Airlift
Anekdotiskt. Min MIC m3p med E3LD har helt planat ut senaste 1000milen. Nu 5000mil totalt och batterisymbolen ger 462km vid 100%
Förhoppningsvis rasar det inte som en del andra MIC panasonics.
Tillägg; samtidigt har praktisk energiförbrukning sjunkit med 10% (inkörning??) varvid effektiv räckvidd är oförändrad, av alla loggar att döma.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 10:32
av Patric_69
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 10:40
av mikebike
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
56 mil är väl enligt WLTP?
Bilen visar räckvidd enligt EPA. Vilken range hade din bilmodell som ny, 496 km?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 10:47
av AAKEE
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 11:04
av Elmil
AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:47
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Du ligger precis jämnt med min.
Det tål att poängtera att det AAKEE skriver innebär att räckviddssiffran som kan visas istället för procent INTE är beräknad återstående körsträcka i alla väder och körsätt. Den visar kvarvarande energi i batteriet och stämmer ENDAST vid en medelförbrukning på 152 Wh/km..
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 11:11
av Patric_69
AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:47
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Ja, 56 enligt WLTP (vilket stod i annons), som jag trodde var "standardmått", men där ser man.
Kompetensutvecklad efter typ tredje posten på forumet. Jag tackar för lektionen och känner mig lite lugnare direkt.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 11:14
av Patric_69
Elmil skrev: ↑08 jul 2024 11:04
AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:47
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Du ligger precis jämnt med min.
Det tål att poängtera att det AAKEE skriver innebär att räckviddssiffran som kan visas istället för procent INTE är beräknad återstående körsträcka i alla väder och körsätt. Den visar kvarvarande energi i batteriet och stämmer ENDAST vid en medelförbrukning på 152 Wh/km..
Se där. Skönt med bekräftelse.
Ja, "glädjemätare" vet man ju att det är.
Vad har man allmänt inställt på räckvidd eller procent? Min förra el'is visade både uppskattat räckvidd och procent kvar. JAg inser att det är en smaksak, men ändå intresserad av vad vana Tesla ägare oftast använder...
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 11:14
av mikebike
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 11:11
AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:47
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Ja, 56 enligt WLTP (vilket stod i annons), som jag trodde var "standardmått", men där ser man.
Kompetensutvecklad efter typ tredje posten på forumet. Jag tackar för lektionen och känner mig lite lugnare direkt.
Det är nog ingen tröst, men du lär inte komma 47 mil heller.
Inte om du kör på motorväg i alla fall. 40 mil på sommaren och 30 på vintern kanske....
Ställ in procent och lär dig hur mycket som går åt till dina typiska resmål. I mitt fall går det t.ex. åt 15% fram och tillbaks till skjutbanan, och jag hinner oftast ladda lika mycket när vi veckohandlar.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 11:21
av Patric_69
mikebike skrev: ↑08 jul 2024 11:14
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 11:11
AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:47
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Ja, 56 enligt WLTP (vilket stod i annons), som jag trodde var "standardmått", men där ser man.
Kompetensutvecklad efter typ tredje posten på forumet. Jag tackar för lektionen och känner mig lite lugnare direkt.
Det är nog ingen tröst, men du lär inte komma 47 mil heller.
Inte om du kör på motorväg i alla fall. 40 mil på sommaren och 30 på vintern kanske....
Det inser jag, såklart. Men i relation till min förra bil bör jag komma någon kilometer längre...
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 jul 2024 12:21
av Legato
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 11:14
Elmil skrev: ↑08 jul 2024 11:04
AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:47
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Du ligger precis jämnt med min.
Det tål att poängtera att det AAKEE skriver innebär att räckviddssiffran som kan visas istället för procent INTE är beräknad återstående körsträcka i alla väder och körsätt. Den visar kvarvarande energi i batteriet och stämmer ENDAST vid en medelförbrukning på 152 Wh/km..
Se där. Skönt med bekräftelse.
Ja, "glädjemätare" vet man ju att det är.
Vad har man allmänt inställt på räckvidd eller procent? Min förra el'is visade både uppskattat räckvidd och procent kvar. JAg inser att det är en smaksak, men ändå intresserad av vad vana Tesla ägare oftast använder...
Definitivt km. Dels för att få en uppfattning om degradering löpande. Dels för portabilitet mellan Teslor.
Procent har imo ingen reell fördel annat än att folk är vana vid det från telefoner osv.
Helst hade jag dock sett kWh

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 16 jul 2024 23:11
av Oryd
Elmil skrev: ↑20 jul 2023 13:54
Oryd skrev: ↑20 jul 2023 12:30
Elmil skrev: ↑30 apr 2023 16:18
Oryd skrev: ↑30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.
Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Japp, men bara på den lilla inforaden direkt under batterisymbolen på huvudskärmen, inte i laddningsmenyn...
kmladd.jpg
Har den här funktionen nu tagits bort även i bilen?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 17 jul 2024 11:48
av AAKEE
Elmil skrev: ↑08 jul 2024 11:04
AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:47
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Du ligger precis jämnt med min.
Det tål att poängtera att det AAKEE skriver innebär att räckviddssiffran som kan visas istället för procent INTE är beräknad återstående körsträcka i alla väder och körsätt. Den visar kvarvarande energi i batteriet och stämmer ENDAST vid en medelförbrukning på 152 Wh/km..
152Wh/km är bara vid full laddning, och inkluderar bufferten.
När man kör är varje km som räckvidden minskar värd 152x0.955 = 145Wh, eftersom bilen successivt döljer bufferten.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 06 aug 2024 16:55
av Electron
Hej!
Model 3 -21 refresh. När jag laddar till 95% står det 521 km räckvidd. Hur mycket har mitt batteri förlorat i procent?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 06 aug 2024 20:46
av Skyltspurtaren
Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 11:14
Vad har man allmänt inställt på räckvidd eller procent?
Min personliga uppfattning - vid batterisymbolen vill jag ha % för att planera min körning.
Räckvidden kollar jag genom att öppna Energiappen.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 06 aug 2024 21:25
av AAKEE
Electron skrev: ↑06 aug 2024 16:55
Hej!
Model 3 -21 refresh. När jag laddar till 95% står det 521 km räckvidd. Hur mycket har mitt batteri förlorat i procent?
521 / 0.95 = 548km.
548km x 0.137kWh = 75kWh
Vanskligt eftersom det blir avrundningar, och varje procent är ca 5km
Använd energigrafen.
Gissar du har en med 614 km WLTP, kod E3LD ?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 06 aug 2024 23:35
av Electron
AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 21:25
Electron skrev: ↑06 aug 2024 16:55
Hej!
Model 3 -21 refresh. När jag laddar till 95% står det 521 km räckvidd. Hur mycket har mitt batteri förlorat i procent?
521 / 0.95 = 548km.
548km x 0.137kWh = 75kWh
Vanskligt eftersom det blir avrundningar, och varje procent är ca 5km
Använd energigrafen.
Gissar du har en med 614 km WLTP, kod E3LD ?
Japp det stämmer. Vad blir det i degradering?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 06 aug 2024 23:59
av AAKEE
Electron skrev: ↑06 aug 2024 23:35
AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 21:25
Electron skrev: ↑06 aug 2024 16:55
Hej!
Model 3 -21 refresh. När jag laddar till 95% står det 521 km räckvidd. Hur mycket har mitt batteri förlorat i procent?
521 / 0.95 = 548km.
548km x 0.137kWh = 75kWh
Vanskligt eftersom det blir avrundningar, och varje procent är ca 5km
Använd energigrafen.
Gissar du har en med 614 km WLTP, kod E3LD ?
Japp det stämmer. Vad blir det i degradering?
Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.
75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%
Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?
Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 07 aug 2024 06:57
av Electron
AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 23:59
Electron skrev: ↑06 aug 2024 23:35
AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 21:25
Electron skrev: ↑06 aug 2024 16:55
Hej!
Model 3 -21 refresh. När jag laddar till 95% står det 521 km räckvidd. Hur mycket har mitt batteri förlorat i procent?
521 / 0.95 = 548km.
548km x 0.137kWh = 75kWh
Vanskligt eftersom det blir avrundningar, och varje procent är ca 5km
Använd energigrafen.
Gissar du har en med 614 km WLTP, kod E3LD ?
Japp det stämmer. Vad blir det i degradering?
Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.
75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%
Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?
Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 07 aug 2024 08:21
av AAKEE
Electron skrev: ↑07 aug 2024 06:57
AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 23:59
Electron skrev: ↑06 aug 2024 23:35
AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 21:25
Electron skrev: ↑06 aug 2024 16:55
Hej!
Model 3 -21 refresh. När jag laddar till 95% står det 521 km räckvidd. Hur mycket har mitt batteri förlorat i procent?
521 / 0.95 = 548km.
548km x 0.137kWh = 75kWh
Vanskligt eftersom det blir avrundningar, och varje procent är ca 5km
Använd energigrafen.
Gissar du har en med 614 km WLTP, kod E3LD ?
Japp det stämmer. Vad blir det i degradering?
Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.
75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%
Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?
Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.
Den kan man göra när som helst, även när bilen är parkerad. Inte för låg SOC bara om man vil ha ett precist värde.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Postat: 08 aug 2024 09:45
av Electron
AAKEE skrev: ↑07 aug 2024 08:21
Electron skrev: ↑07 aug 2024 06:57
AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 23:59
Electron skrev: ↑06 aug 2024 23:35
AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 21:25
521 / 0.95 = 548km.
548km x 0.137kWh = 75kWh
Vanskligt eftersom det blir avrundningar, och varje procent är ca 5km
Använd energigrafen.
Gissar du har en med 614 km WLTP, kod E3LD ?
Japp det stämmer. Vad blir det i degradering?
Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.
75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%
Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?
Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.
Den kan man göra när som helst, även när bilen är parkerad. Inte för låg SOC bara om man vil ha ett precist värde.
Hittar inte hur stort mitt batteri är.
Hur många kWh är batteriet?