Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 dec 2023 12:00
Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Tror han syftade på dom med bara 200kW.RagWal skrev: ↑01 dec 2023 12:00Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW"
Jo precis jag syftade på att de på 200 kW, de är ju inte dåligt på något sätt men ändå förvånad över att man bygger några få med lägre effekt när alla andra är på 350 kW som brukar vara standard på deras laddare.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 12:18Tror han syftade på dom med bara 200kW.RagWal skrev: ↑01 dec 2023 12:00Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"fth skrev: ↑01 dec 2023 12:22Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW"![]()
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 18:47Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"fth skrev: ↑01 dec 2023 12:22Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW"![]()
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth![]()
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.![]()
För de som behöver hinna gå på toaletten t.ex.chaffis75 skrev: ↑01 dec 2023 19:20Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 18:47Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"fth skrev: ↑01 dec 2023 12:22Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW"![]()
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth![]()
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.![]()
Håller med.chaffis75 skrev: ↑01 dec 2023 19:20Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 18:47Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"fth skrev: ↑01 dec 2023 12:22Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW"![]()
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth![]()
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.![]()
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 21:13Håller med.chaffis75 skrev: ↑01 dec 2023 19:20Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 18:47Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"fth skrev: ↑01 dec 2023 12:22Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW"![]()
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth![]()
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.![]()
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget.![]()
Ja om man nu får 10 stycken 200kW laddare för varje 350kW laddare så är det lysande. Men då vet du och Ionity något som ingen annan vet. Alternativt att de betalar sjukliga överpriser för sina 350kW laddare.macky skrev: ↑02 dec 2023 16:10Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 21:13Håller med.chaffis75 skrev: ↑01 dec 2023 19:20Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 18:47Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"fth skrev: ↑01 dec 2023 12:22
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW"![]()
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth![]()
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.![]()
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget.![]()
Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Helt riktigt.Hoppsan_84 skrev: ↑02 dec 2023 16:39Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.
Det blir ändå max 200 kW.
Min poäng var att jag hellre sett typ 28 200kW än 14 350 kW + 4 200 kW. Jag bryr mig inte så mycket om 200 eller 350 kW, vet att skillnaden blir marginell med min bil. Dessutom extremt många bilar (ID mfl) som knappt är över 100kW. Ionity är i nuläget inte så intressant att använda då det normalt är fullt. Man vill inte behöva tänka på om det är ledigt eller inte när man stannar. Det är onekligen fortfarande ett steg framåt med 14+4 laddare mot tidigare normala 6.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 dec 2023 16:32Ja om man nu får 10 stycken 200kW laddare för varje 350kW laddare så är det lysande. Men då vet du och Ionity något som ingen annan vet. Alternativt att de betalar sjukliga överpriser för sina 350kW laddare.macky skrev: ↑02 dec 2023 16:10Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 21:13Håller med.chaffis75 skrev: ↑01 dec 2023 19:20Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 18:47
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"![]()
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.![]()
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget.![]()
Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Att de börjar bygga fler laddare vid varje station är inte en dag för tidigt. Det behovet har ju funnits i flera år hos Ionity. Jag tror dock inte det är speciellt hårt kopplat till att de börjat sätta några 200kW laddare.
En dum svansföring. Vem vill sitta i kö i sin Taycan turbo S och titta på när en ID3 laddar sista procenten upp till hundra med 20kW. De borde satsa på fler laddare med lastbalansering istället. Kö är inte premium.taliz skrev: ↑02 dec 2023 16:55Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh.![]()
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 19:49Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Jag är ganska säker på att det är ABB Terra laddare som Ionity installerar, precis som många andra laddoperatörer, så jag har svårt att se att det skulle spela så stor roll om bilen har 400V eller 800V arkitektur. De flesta high-power laddarna kan ju ge allt mellan 400V till ca 1000V, beroende på vilken bil som laddar.Niklas Z skrev: ↑02 dec 2023 20:03Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 19:49Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.
Poängen och frågan är ju varför ionity plötsligt ändrat hur de bygger och dessutom att man fortsätter bygga 350 kw och sen några få 200 på samma plats.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 dec 2023 16:47Helt riktigt.Hoppsan_84 skrev: ↑02 dec 2023 16:39Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.
Det blir ändå max 200 kW.
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.
Man laddar ju på SuC ändå.![]()