Sida 243 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 12:00
av RagWal
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 11:41
Hoppsan_84 skrev: 01 dec 2023 11:04
Ionity Gothenburg North öppnad med 14x350 kW + 4x200 kW.
Spännande de har några med lägre effekt.. är de någon ny strategi och varför?
Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 12:18
av Nicke Nyfiken
RagWal skrev: 01 dec 2023 12:00
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 11:41
Hoppsan_84 skrev: 01 dec 2023 11:04
Ionity Gothenburg North öppnad med 14x350 kW + 4x200 kW.
Spännande de har några med lägre effekt.. är de någon ny strategi och varför?
Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Tror han syftade på dom med bara 200kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 12:22
av fth
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 16:27
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
RagWal skrev: 01 dec 2023 12:00
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 11:41
Hoppsan_84 skrev: 01 dec 2023 11:04
Ionity Gothenburg North öppnad med 14x350 kW + 4x200 kW.
Spännande de har några med lägre effekt.. är de någon ny strategi och varför?
Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Jo precis jag syftade på att de på 200 kW, de är ju inte dåligt på något sätt men ändå förvånad över att man bygger några få med lägre effekt när alla andra är på 350 kW som brukar vara standard på deras laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 18:47
av Nicke Nyfiken
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 19:20
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 19:46
av Generalbogge
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
För de som behöver hinna gå på toaletten t.ex.
Nej, men håller med. Lite udda lösning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 21:13
av Nicke Nyfiken
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget. :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 dec 2023 21:51
av Off Grid Byggaren
Kan det vara någon test?

200 kW laddarna är ju en helt annan typ med inbyggda likriktare.

De övriga är ju anslutna till stora likriktarskåp som betjänar flera laddpunkter, liknande Tesla SuC lösningen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 10:34
av krille
Det kanske är tänkt som en fallbacklösning, så att inte alla laddare på en installation riskerar att vara ur drift samtidigt....

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 16:10
av macky
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 21:13
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget. :?
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.

Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 16:32
av Nicke Nyfiken
macky skrev: 02 dec 2023 16:10
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 21:13
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22


Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget. :?
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.

Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Ja om man nu får 10 stycken 200kW laddare för varje 350kW laddare så är det lysande. Men då vet du och Ionity något som ingen annan vet. Alternativt att de betalar sjukliga överpriser för sina 350kW laddare.

Att de börjar bygga fler laddare vid varje station är inte en dag för tidigt. Det behovet har ju funnits i flera år hos Ionity. Jag tror dock inte det är speciellt hårt kopplat till att de börjat sätta några 200kW laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 16:39
av Hoppsan_84
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Det blir ändå max 200 kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 16:47
av Nicke Nyfiken
Hoppsan_84 skrev: 02 dec 2023 16:39
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Det blir ändå max 200 kW.
Helt riktigt.
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Man laddar ju på SuC ändå. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 16:47
av macky
Nicke Nyfiken skrev: 02 dec 2023 16:32
macky skrev: 02 dec 2023 16:10
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 21:13
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47


Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget. :?
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.

Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Ja om man nu får 10 stycken 200kW laddare för varje 350kW laddare så är det lysande. Men då vet du och Ionity något som ingen annan vet. Alternativt att de betalar sjukliga överpriser för sina 350kW laddare.

Att de börjar bygga fler laddare vid varje station är inte en dag för tidigt. Det behovet har ju funnits i flera år hos Ionity. Jag tror dock inte det är speciellt hårt kopplat till att de börjat sätta några 200kW laddare.
Min poäng var att jag hellre sett typ 28 200kW än 14 350 kW + 4 200 kW. Jag bryr mig inte så mycket om 200 eller 350 kW, vet att skillnaden blir marginell med min bil. Dessutom extremt många bilar (ID mfl) som knappt är över 100kW. Ionity är i nuläget inte så intressant att använda då det normalt är fullt. Man vill inte behöva tänka på om det är ledigt eller inte när man stannar. Det är onekligen fortfarande ett steg framåt med 14+4 laddare mot tidigare normala 6.

De hade iofs kunnat fått till ännu fler laddare med potentiell effekt på 350kW om de valt typ Kempower med lastbalansering av laddarna. Lär dröja innan detstår 14 bilar där samtidigt som drar 275kW eller mer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 16:55
av taliz
Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 17:55
av macky
taliz skrev: 02 dec 2023 16:55
Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh. :lol:
En dum svansföring. Vem vill sitta i kö i sin Taycan turbo S och titta på när en ID3 laddar sista procenten upp till hundra med 20kW. De borde satsa på fler laddare med lastbalansering istället. Kö är inte premium.

Hoppas också de får till en vettig prismodell.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 18:19
av Niklas Z
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 19:49
av iAkita
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 20:03
av Niklas Z
iAkita skrev: 02 dec 2023 19:49
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 20:10
av iAkita
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 20:03
iAkita skrev: 02 dec 2023 19:49
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.
Jag är ganska säker på att det är ABB Terra laddare som Ionity installerar, precis som många andra laddoperatörer, så jag har svårt att se att det skulle spela så stor roll om bilen har 400V eller 800V arkitektur. De flesta high-power laddarna kan ju ge allt mellan 400V till ca 1000V, beroende på vilken bil som laddar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 20:14
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: 02 dec 2023 16:47
Hoppsan_84 skrev: 02 dec 2023 16:39
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Det blir ändå max 200 kW.
Helt riktigt.
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Man laddar ju på SuC ändå. ;)
Poängen och frågan är ju varför ionity plötsligt ändrat hur de bygger och dessutom att man fortsätter bygga 350 kw och sen några få 200 på samma plats.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 dec 2023 22:55
av krille
IMG_0089.jpeg
Jönköping (Elmia) ikväll. 8 st laddare uppställda och plats för lika många till.

Det kan inte vara jättelångt kvar till driftsättning med tanke på att de kopplat in elen till i alla fall några laddare…

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2023 10:18
av Hoppsan_84
Arvidsjaur öppnad med 4x350 kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2023 11:42
av rsk
För de som laddar på Ionity, så kan det vara av särskilt intresse att hålla koll på avvikande priser. Sedan några veckor tillbaka har Ionity gjort rejäla prissänkningar på utvalda stationer. Priserna ser man i appen, eller via länken "price list" som finns här: https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

Priserna gäller en begränsad tid (enligt tidsramen som anges i PDF:en). Under de senaste fyra-fem veckorna har Hudiksvall, Sundsvall, Karlskrona, Oskarshamn och Ytterån haft särskilt låga priser. Mellan 3,50-4,10 kr/kWh, och så lågt som 1,24-1,84 kr/kWh med Ionity Passport.