Antar att mångas abb de fått med sina nya bilar nu löpt ut och de flesta inte förlänger, då villkoren blivit rejält mkt sämre.
Så IONITY riskerar väl bli som EA i USA. Övergivet.
Hoppas det! I synnerhet med tanke på att jag betalar 3,50 kr/kWh hos Ionity.
Samma här, får gärna vara glest närmsta halvåret tills mitt abonnemang med 3.30 går ut.
Men kan tänka att deras expansion inte direkt gynnas av dagens modell, för de behöver verkligen bygga ut.
Snart måste väl ändå Ionity anpassa sina priser till övriga laddoperatörer. Man kan väl inte leva på att bara de med nyinköpta VW/SKODA/Audi och KIA/Hyundai laddar? Tänk om ett bensinbolag hade 50-60% högre pris än grannpumpen...
Snart måste väl ändå Ionity anpassa sina priser till övriga laddoperatörer. Man kan väl inte leva på att bara de med nyinköpta VW/SKODA/Audi och KIA/Hyundai laddar? Tänk om ett bensinbolag hade 50-60% högre pris än grannpumpen...
De håller på med en total omorganisation av laddtaxorna och abonnemangen.
Men med tanke på hur frågorna de ställde om just detta så kan det landa lite hur som faktiskt.
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jo precis jag syftade på att de på 200 kW, de är ju inte dåligt på något sätt men ändå förvånad över att man bygger några få med lägre effekt när alla andra är på 350 kW som brukar vara standard på deras laddare.
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
För de som behöver hinna gå på toaletten t.ex.
Nej, men håller med. Lite udda lösning.
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget.
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget.
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.
Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?
I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.
/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara"
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget.
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.
Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Ja om man nu får 10 stycken 200kW laddare för varje 350kW laddare så är det lysande. Men då vet du och Ionity något som ingen annan vet. Alternativt att de betalar sjukliga överpriser för sina 350kW laddare.
Att de börjar bygga fler laddare vid varje station är inte en dag för tidigt. Det behovet har ju funnits i flera år hos Ionity. Jag tror dock inte det är speciellt hårt kopplat till att de börjat sätta några 200kW laddare.
Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.
Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning.
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget.
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.
Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Ja om man nu får 10 stycken 200kW laddare för varje 350kW laddare så är det lysande. Men då vet du och Ionity något som ingen annan vet. Alternativt att de betalar sjukliga överpriser för sina 350kW laddare.
Att de börjar bygga fler laddare vid varje station är inte en dag för tidigt. Det behovet har ju funnits i flera år hos Ionity. Jag tror dock inte det är speciellt hårt kopplat till att de börjat sätta några 200kW laddare.
Min poäng var att jag hellre sett typ 28 200kW än 14 350 kW + 4 200 kW. Jag bryr mig inte så mycket om 200 eller 350 kW, vet att skillnaden blir marginell med min bil. Dessutom extremt många bilar (ID mfl) som knappt är över 100kW. Ionity är i nuläget inte så intressant att använda då det normalt är fullt. Man vill inte behöva tänka på om det är ledigt eller inte när man stannar. Det är onekligen fortfarande ett steg framåt med 14+4 laddare mot tidigare normala 6.
De hade iofs kunnat fått till ännu fler laddare med potentiell effekt på 350kW om de valt typ Kempower med lastbalansering av laddarna. Lär dröja innan detstår 14 bilar där samtidigt som drar 275kW eller mer.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.