Re: Nya Tesla Model Y Performance
Postat: 29 aug 2025 16:00
Alltid brutto.
Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgraderingTellus skrev: ↑29 aug 2025 16:49Man får rätt mycket för 70000kr
1. Designförändringar fram och bak och backspeglar i svart samt spoiler
2. 21" Fälgar
3. Större bromsar, röda
4. Kolfiberdetaljer i inredningen
5. Nya stolar, med med förlängt lårstöd
6. (Track mode) verkar vara borttaget vs gamla MYP
7. Adaptiv fjädring, två valbara lägen
8. Mycket högre toppfart och snabbare acceleration, chill, standard, insane
9. Aluminium look pedaler
10. 4? kWh mer batterikapacitet*
11. Lite större skärm med högre upplösning*
Har jag glömt något?
Undra vad det hade kostat att bocka i dessa saker hos dom andra bilmärkena som är tillverkade i Tyskland
Det som saknas är kyld laddplatta för mobilen, modellår 2026 och 0% ränta
*Några av uppdateringarna tror jag kommer på LR AWD framöver.
Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...Maw skrev: ↑29 aug 2025 17:31Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgraderingTellus skrev: ↑29 aug 2025 16:49Man får rätt mycket för 70000kr
1. Designförändringar fram och bak och backspeglar i svart samt spoiler
2. 21" Fälgar
3. Större bromsar, röda
4. Kolfiberdetaljer i inredningen
5. Nya stolar, med med förlängt lårstöd
6. (Track mode) verkar vara borttaget vs gamla MYP
7. Adaptiv fjädring, två valbara lägen
8. Mycket högre toppfart och snabbare acceleration, chill, standard, insane
9. Aluminium look pedaler
10. 4? kWh mer batterikapacitet*
11. Lite större skärm med högre upplösning*
Har jag glömt något?
Undra vad det hade kostat att bocka i dessa saker hos dom andra bilmärkena som är tillverkade i Tyskland
Det som saknas är kyld laddplatta för mobilen, modellår 2026 och 0% ränta
*Några av uppdateringarna tror jag kommer på LR AWD framöver.![]()
Helt klartT4s skrev: ↑29 aug 2025 13:59småpotatisarTeslaMac skrev: ↑29 aug 2025 12:52Jag beställde en ny MY LR i veckan, men funderar starkt på att byta till MYP, den ser ju fantastisk ut.
Man får ju så mycket mer i den än i LR, grymt!
På företagsleasing ska jag försökta motivera de extra 1 400:- det blir per månad... och där var jag redan övertygad![]()
![]()
Nej, skillnaden mellan en id7 pro s och en id7 gtx är ungefär som mellan en my lr awd och en myp så jämförelsen med VW är relevant. Teslas uppgradering är helt enkelt ganska dyr i jämförelse men så brukar det vara.Teslaaa skrev: ↑29 aug 2025 20:51Prisskillnad i relation till prestandahöjning är relevant.StureP skrev: ↑29 aug 2025 19:30Teslafanboys ska alltid ta upp prestanda "Aaa era bilar är bättre på allt men min är lite snabbare 0-100. " Jag kör rätt aktivt med mina bilar och har nog aldrig blivit omkörd av en Tesla eller sett en dra iväg vid ett rödljus. Men jag kör om 100 stycken om dagen. Alltså är prestandan pengar i sjön och de borde istället köpt en mycket bättre bil med "endast" 340 häst eller något.Legato skrev: ↑29 aug 2025 18:37Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...Maw skrev: ↑29 aug 2025 17:31Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgraderingTellus skrev: ↑29 aug 2025 16:49Man får rätt mycket för 70000kr
1. Designförändringar fram och bak och backspeglar i svart samt spoiler
2. 21" Fälgar
3. Större bromsar, röda
4. Kolfiberdetaljer i inredningen
5. Nya stolar, med med förlängt lårstöd
6. (Track mode) verkar vara borttaget vs gamla MYP
7. Adaptiv fjädring, två valbara lägen
8. Mycket högre toppfart och snabbare acceleration, chill, standard, insane
9. Aluminium look pedaler
10. 4? kWh mer batterikapacitet*
11. Lite större skärm med högre upplösning*
Har jag glömt något?
Undra vad det hade kostat att bocka i dessa saker hos dom andra bilmärkena som är tillverkade i Tyskland
Det som saknas är kyld laddplatta för mobilen, modellår 2026 och 0% ränta
*Några av uppdateringarna tror jag kommer på LR AWD framöver.![]()
Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.
Första valet du gör hos många tillverkare är vilken motor du vill ha innan du går vidare till nästa steg.
Som ett exempel, Bmw 330d kostar mer än Bmw 320d, fortfarande samma bil, men den extra kraften kostar mer.
Att jämföra MYP med en GTX är ungefär som att jämföra en Bmw 320d med en bmw M3.
Maw skrev: ↑29 aug 2025 20:57Nej, skillnaden mellan en id7 pro s och en id7 gtx är ungefär som mellan en my lr awd och en myp så jämförelsen med VW är relevant. Teslas uppgradering är helt enkelt ganska dyr i jämförelse men så brukar det vara.Teslaaa skrev: ↑29 aug 2025 20:51Prisskillnad i relation till prestandahöjning är relevant.StureP skrev: ↑29 aug 2025 19:30Teslafanboys ska alltid ta upp prestanda "Aaa era bilar är bättre på allt men min är lite snabbare 0-100. " Jag kör rätt aktivt med mina bilar och har nog aldrig blivit omkörd av en Tesla eller sett en dra iväg vid ett rödljus. Men jag kör om 100 stycken om dagen. Alltså är prestandan pengar i sjön och de borde istället köpt en mycket bättre bil med "endast" 340 häst eller något.Legato skrev: ↑29 aug 2025 18:37Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...Maw skrev: ↑29 aug 2025 17:31
Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering![]()
Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.
Första valet du gör hos många tillverkare är vilken motor du vill ha innan du går vidare till nästa steg.
Som ett exempel, Bmw 330d kostar mer än Bmw 320d, fortfarande samma bil, men den extra kraften kostar mer.
Att jämföra MYP med en GTX är ungefär som att jämföra en Bmw 320d med en bmw M3.
Att jämföra Tesla med BMW eller Mercedes är helt irrelevant, de spelar inte i samma liga vilket också märks på priset. Tesla kan snarare jämföras med Chevrolet, Ford eller Opel.
Vilken villfarelseMaw skrev: ↑29 aug 2025 20:57Nej, skillnaden mellan en id7 pro s och en id7 gtx är ungefär som mellan en my lr awd och en myp så jämförelsen med VW är relevant. Teslas uppgradering är helt enkelt ganska dyr i jämförelse men så brukar det vara.Teslaaa skrev: ↑29 aug 2025 20:51Prisskillnad i relation till prestandahöjning är relevant.StureP skrev: ↑29 aug 2025 19:30Teslafanboys ska alltid ta upp prestanda "Aaa era bilar är bättre på allt men min är lite snabbare 0-100. " Jag kör rätt aktivt med mina bilar och har nog aldrig blivit omkörd av en Tesla eller sett en dra iväg vid ett rödljus. Men jag kör om 100 stycken om dagen. Alltså är prestandan pengar i sjön och de borde istället köpt en mycket bättre bil med "endast" 340 häst eller något.Legato skrev: ↑29 aug 2025 18:37Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...Maw skrev: ↑29 aug 2025 17:31
Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering![]()
Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.
Första valet du gör hos många tillverkare är vilken motor du vill ha innan du går vidare till nästa steg.
Som ett exempel, Bmw 330d kostar mer än Bmw 320d, fortfarande samma bil, men den extra kraften kostar mer.
Att jämföra MYP med en GTX är ungefär som att jämföra en Bmw 320d med en bmw M3.
Att jämföra Tesla med BMW eller Mercedes är helt irrelevant, de spelar inte i samma liga vilket också märks på priset. Tesla kan snarare jämföras med Chevrolet, Ford eller Opel.
Då kanske Chevrolet, Ford eller Opel blir mest sålda bilen härnästMaw skrev: ↑29 aug 2025 20:57Nej, skillnaden mellan en id7 pro s och en id7 gtx är ungefär som mellan en my lr awd och en myp så jämförelsen med VW är relevant. Teslas uppgradering är helt enkelt ganska dyr i jämförelse men så brukar det vara.Teslaaa skrev: ↑29 aug 2025 20:51Prisskillnad i relation till prestandahöjning är relevant.StureP skrev: ↑29 aug 2025 19:30Teslafanboys ska alltid ta upp prestanda "Aaa era bilar är bättre på allt men min är lite snabbare 0-100. " Jag kör rätt aktivt med mina bilar och har nog aldrig blivit omkörd av en Tesla eller sett en dra iväg vid ett rödljus. Men jag kör om 100 stycken om dagen. Alltså är prestandan pengar i sjön och de borde istället köpt en mycket bättre bil med "endast" 340 häst eller något.Legato skrev: ↑29 aug 2025 18:37Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...Maw skrev: ↑29 aug 2025 17:31
Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering![]()
Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.
Första valet du gör hos många tillverkare är vilken motor du vill ha innan du går vidare till nästa steg.
Som ett exempel, Bmw 330d kostar mer än Bmw 320d, fortfarande samma bil, men den extra kraften kostar mer.
Att jämföra MYP med en GTX är ungefär som att jämföra en Bmw 320d med en bmw M3.
Att jämföra Tesla med BMW eller Mercedes är helt irrelevant, de spelar inte i samma liga vilket också märks på priset. Tesla kan snarare jämföras med Chevrolet, Ford eller Opel.
Den skulle haft en bridge vinge a la Subaru Impreza, då jäklar!
Gör dendär "lårstödsförlängningen" något då? Såg björns video och tyckte den åkte fram 1-2 cm typ.