Sida 2 av 4

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 16:00
av EnTraktor
PXL_20250829_094246982.jpg
PXL_20250829_093833851.jpg

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 16:20
av manneson
Klämt på en nu. Skulle välja den före LR alla dagar i veckan.
Bara stolarna är värda merpriset. :D
Mycket bekvämare och lårstödet gör stor skillnad.
Sen är den förstås mkt snyggare, fälgarna är najs utan kåpor. Däck 255 fram och 275 bak.
Dessutom får man ju ställbart chassi samt ett par kWh större batteri.

Vit tycker jag förövrigt INTE den passar i. Typ alla andra färger är bra.
Röd med vita säten bäst. :D

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 16:25
av AAKEE
micke_r skrev: 29 aug 2025 14:32

Om de är ca 83 kWh, är det ca 79 kWh i gamla batteriet? Bruttosiffror?
Alltid brutto.

Begreppet Netto är ett mög, för att folk förstår inte ens vad det betyder/innebär.

Både WLTP-räckvidden och EPA-räckvidden i USA bygger på all energi man kan få ut ur bilen, från laddat 100% tills den stannar.

Den energin är det som motsvarar brutto i en Tesla.

78.8 kWh i det tidigare batteriet i 3/Y Longrange/Performance.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 16:49
av Tellus
Man får rätt mycket för 70000kr

1. Designförändringar fram och bak och backspeglar i svart samt spoiler
2. 21" Fälgar
3. Större bromsar, röda
4. Kolfiberdetaljer i inredningen
5. Nya stolar, med med förlängt lårstöd
6. (Track mode) verkar vara borttaget vs gamla MYP
7. Adaptiv fjädring, två valbara lägen
8. Mycket högre toppfart och snabbare acceleration, chill, standard, insane
9. Aluminium look pedaler
10. 4? kWh mer batterikapacitet*
11. Lite större skärm med högre upplösning*

Har jag glömt något?

Undra vad det hade kostat att bocka i dessa saker hos dom andra bilmärkena som är tillverkade i Tyskland

Det som saknas är kyld laddplatta för mobilen, modellår 2026 och 0% ränta 😛

*Några av uppdateringarna tror jag kommer på LR AWD framöver.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 17:31
av Maw
Tellus skrev: 29 aug 2025 16:49
Man får rätt mycket för 70000kr

1. Designförändringar fram och bak och backspeglar i svart samt spoiler
2. 21" Fälgar
3. Större bromsar, röda
4. Kolfiberdetaljer i inredningen
5. Nya stolar, med med förlängt lårstöd
6. (Track mode) verkar vara borttaget vs gamla MYP
7. Adaptiv fjädring, två valbara lägen
8. Mycket högre toppfart och snabbare acceleration, chill, standard, insane
9. Aluminium look pedaler
10. 4? kWh mer batterikapacitet*
11. Lite större skärm med högre upplösning*

Har jag glömt något?

Undra vad det hade kostat att bocka i dessa saker hos dom andra bilmärkena som är tillverkade i Tyskland

Det som saknas är kyld laddplatta för mobilen, modellår 2026 och 0% ränta 😛

*Några av uppdateringarna tror jag kommer på LR AWD framöver.
Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering :)

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 18:12
av spacecoin

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 18:34
av Legato
Leverans redan i september är galet.

Sett till pris hade jag tagit denna framför LR alla dagar i veckan, kruxet är ju att det varken är ränte- eller inbyteskampanj.

Tycker iaf den är riktigt snygg och skulle gärna haft den längre sittdynan i min 3P...

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 18:37
av Legato
Maw skrev: 29 aug 2025 17:31
Tellus skrev: 29 aug 2025 16:49
Man får rätt mycket för 70000kr

1. Designförändringar fram och bak och backspeglar i svart samt spoiler
2. 21" Fälgar
3. Större bromsar, röda
4. Kolfiberdetaljer i inredningen
5. Nya stolar, med med förlängt lårstöd
6. (Track mode) verkar vara borttaget vs gamla MYP
7. Adaptiv fjädring, två valbara lägen
8. Mycket högre toppfart och snabbare acceleration, chill, standard, insane
9. Aluminium look pedaler
10. 4? kWh mer batterikapacitet*
11. Lite större skärm med högre upplösning*

Har jag glömt något?

Undra vad det hade kostat att bocka i dessa saker hos dom andra bilmärkena som är tillverkade i Tyskland

Det som saknas är kyld laddplatta för mobilen, modellår 2026 och 0% ränta 😛

*Några av uppdateringarna tror jag kommer på LR AWD framöver.
Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering :)
Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...

Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 19:23
av Teslasemitruck

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 20:55
av manneson
ID7 är ingen dålig bil, men den är lika spännande som en Passat. 😁
MYP är mer BMW X3M typ.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 20:56
av TeslaMac
T4s skrev: 29 aug 2025 13:59
TeslaMac skrev: 29 aug 2025 12:52
Jag beställde en ny MY LR i veckan, men funderar starkt på att byta till MYP, den ser ju fantastisk ut.
Man får ju så mycket mer i den än i LR, grymt!
På företagsleasing ska jag försökta motivera de extra 1 400:- det blir per månad... och där var jag redan övertygad ;)
småpotatisar ;)
Helt klart :D

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 20:57
av Maw
Teslaaa skrev: 29 aug 2025 20:51
StureP skrev: 29 aug 2025 19:30
Legato skrev: 29 aug 2025 18:37
Maw skrev: 29 aug 2025 17:31
Tellus skrev: 29 aug 2025 16:49
Man får rätt mycket för 70000kr

1. Designförändringar fram och bak och backspeglar i svart samt spoiler
2. 21" Fälgar
3. Större bromsar, röda
4. Kolfiberdetaljer i inredningen
5. Nya stolar, med med förlängt lårstöd
6. (Track mode) verkar vara borttaget vs gamla MYP
7. Adaptiv fjädring, två valbara lägen
8. Mycket högre toppfart och snabbare acceleration, chill, standard, insane
9. Aluminium look pedaler
10. 4? kWh mer batterikapacitet*
11. Lite större skärm med högre upplösning*

Har jag glömt något?

Undra vad det hade kostat att bocka i dessa saker hos dom andra bilmärkena som är tillverkade i Tyskland

Det som saknas är kyld laddplatta för mobilen, modellår 2026 och 0% ränta 😛

*Några av uppdateringarna tror jag kommer på LR AWD framöver.
Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering :)
Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...

Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.
Teslafanboys ska alltid ta upp prestanda "Aaa era bilar är bättre på allt men min är lite snabbare 0-100. " Jag kör rätt aktivt med mina bilar och har nog aldrig blivit omkörd av en Tesla eller sett en dra iväg vid ett rödljus. Men jag kör om 100 stycken om dagen. Alltså är prestandan pengar i sjön och de borde istället köpt en mycket bättre bil med "endast" 340 häst eller något.
Prisskillnad i relation till prestandahöjning är relevant.

Första valet du gör hos många tillverkare är vilken motor du vill ha innan du går vidare till nästa steg.

Som ett exempel, Bmw 330d kostar mer än Bmw 320d, fortfarande samma bil, men den extra kraften kostar mer.

Att jämföra MYP med en GTX är ungefär som att jämföra en Bmw 320d med en bmw M3.
Nej, skillnaden mellan en id7 pro s och en id7 gtx är ungefär som mellan en my lr awd och en myp så jämförelsen med VW är relevant. Teslas uppgradering är helt enkelt ganska dyr i jämförelse men så brukar det vara.

Att jämföra Tesla med BMW eller Mercedes är helt irrelevant, de spelar inte i samma liga vilket också märks på priset. Tesla kan snarare jämföras med Chevrolet, Ford eller Opel.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 20:58
av manneson
Maw skrev: 29 aug 2025 20:57
Teslaaa skrev: 29 aug 2025 20:51
StureP skrev: 29 aug 2025 19:30
Legato skrev: 29 aug 2025 18:37
Maw skrev: 29 aug 2025 17:31


Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering :)
Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...

Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.
Teslafanboys ska alltid ta upp prestanda "Aaa era bilar är bättre på allt men min är lite snabbare 0-100. " Jag kör rätt aktivt med mina bilar och har nog aldrig blivit omkörd av en Tesla eller sett en dra iväg vid ett rödljus. Men jag kör om 100 stycken om dagen. Alltså är prestandan pengar i sjön och de borde istället köpt en mycket bättre bil med "endast" 340 häst eller något.
Prisskillnad i relation till prestandahöjning är relevant.

Första valet du gör hos många tillverkare är vilken motor du vill ha innan du går vidare till nästa steg.

Som ett exempel, Bmw 330d kostar mer än Bmw 320d, fortfarande samma bil, men den extra kraften kostar mer.

Att jämföra MYP med en GTX är ungefär som att jämföra en Bmw 320d med en bmw M3.
Nej, skillnaden mellan en id7 pro s och en id7 gtx är ungefär som mellan en my lr awd och en myp så jämförelsen med VW är relevant. Teslas uppgradering är helt enkelt ganska dyr i jämförelse men så brukar det vara.

Att jämföra Tesla med BMW eller Mercedes är helt irrelevant, de spelar inte i samma liga vilket också märks på priset. Tesla kan snarare jämföras med Chevrolet, Ford eller Opel.
🤣

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 21:38
av Tellus
Maw skrev: 29 aug 2025 20:57
Teslaaa skrev: 29 aug 2025 20:51
StureP skrev: 29 aug 2025 19:30
Legato skrev: 29 aug 2025 18:37
Maw skrev: 29 aug 2025 17:31


Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering :)
Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...

Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.
Teslafanboys ska alltid ta upp prestanda "Aaa era bilar är bättre på allt men min är lite snabbare 0-100. " Jag kör rätt aktivt med mina bilar och har nog aldrig blivit omkörd av en Tesla eller sett en dra iväg vid ett rödljus. Men jag kör om 100 stycken om dagen. Alltså är prestandan pengar i sjön och de borde istället köpt en mycket bättre bil med "endast" 340 häst eller något.
Prisskillnad i relation till prestandahöjning är relevant.

Första valet du gör hos många tillverkare är vilken motor du vill ha innan du går vidare till nästa steg.

Som ett exempel, Bmw 330d kostar mer än Bmw 320d, fortfarande samma bil, men den extra kraften kostar mer.

Att jämföra MYP med en GTX är ungefär som att jämföra en Bmw 320d med en bmw M3.
Nej, skillnaden mellan en id7 pro s och en id7 gtx är ungefär som mellan en my lr awd och en myp så jämförelsen med VW är relevant. Teslas uppgradering är helt enkelt ganska dyr i jämförelse men så brukar det vara.

Att jämföra Tesla med BMW eller Mercedes är helt irrelevant, de spelar inte i samma liga vilket också märks på priset. Tesla kan snarare jämföras med Chevrolet, Ford eller Opel.
Vilken villfarelse 😅

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 22:07
av Teslaaa
Maw skrev: 29 aug 2025 20:57
Teslaaa skrev: 29 aug 2025 20:51
StureP skrev: 29 aug 2025 19:30
Legato skrev: 29 aug 2025 18:37
Maw skrev: 29 aug 2025 17:31


Kostnaden hos en Tysk för en liknande uppgradering är ung 23000 kr, fast då är det förstås mycket mer extra utrustning man får med Tysken när man går från Id7 pro S till Id7 GTX. Så betydligt mindre merkostnad och mer extrautrustning hos ett Tyskt märke för en uppgradering :)
Ganska irrelevant med tanke på att en ID7 GTX är typ lika slö som en 3 RWD...

Du kan ju titta på skillnaden mellan en standard EQE och en AMG istället.
Teslafanboys ska alltid ta upp prestanda "Aaa era bilar är bättre på allt men min är lite snabbare 0-100. " Jag kör rätt aktivt med mina bilar och har nog aldrig blivit omkörd av en Tesla eller sett en dra iväg vid ett rödljus. Men jag kör om 100 stycken om dagen. Alltså är prestandan pengar i sjön och de borde istället köpt en mycket bättre bil med "endast" 340 häst eller något.
Prisskillnad i relation till prestandahöjning är relevant.

Första valet du gör hos många tillverkare är vilken motor du vill ha innan du går vidare till nästa steg.

Som ett exempel, Bmw 330d kostar mer än Bmw 320d, fortfarande samma bil, men den extra kraften kostar mer.

Att jämföra MYP med en GTX är ungefär som att jämföra en Bmw 320d med en bmw M3.
Nej, skillnaden mellan en id7 pro s och en id7 gtx är ungefär som mellan en my lr awd och en myp så jämförelsen med VW är relevant. Teslas uppgradering är helt enkelt ganska dyr i jämförelse men så brukar det vara.

Att jämföra Tesla med BMW eller Mercedes är helt irrelevant, de spelar inte i samma liga vilket också märks på priset. Tesla kan snarare jämföras med Chevrolet, Ford eller Opel.
Då kanske Chevrolet, Ford eller Opel blir mest sålda bilen härnäst😂

Nja saknas en vagn med nästan 200 hästar i, innan man kan börja jämföra.

Nu jämförde jag faktiskt bmw med bmw för att måla upp ett exempel. Du nämnde prestanda som om det vore en icke fråga när det kommer till bilar då du aldrig blir omkörd, jag försökte förklara att mer prestanda brukar kosta mer hos samtliga tillverkare, med andra ord är det inte pengar i sjön för många för då hade alla Bmw intresserade köpt just en 320d.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 22:23
av toppo
Det är klart att 70 000kr i påslag för bättre prestanda är bra i jämförelse med vad Audi och BMW tar för motsvarande prestandatillägg. Men som påpekats är Tesla inte heller särskilt billiga om man jämför med just Volkswagen eller Polestar där det kostar 30 000 kr att gå från bakhjulsdrift till fyrhjulsdrift och i det även få mer utrustning. Det är ju mycket billigare i förhållande till det som Tesla tar för extra prestanda, oavsett om man jämför RWD -> AWD eller AWD -> P. Tesla är också väldigt dyra med tillval för lack och uppgraderad autopilot, som är billigare hos andra tillverkare och dessutom är val av färg helt valfritt hos ex. Volkswagen. Tesla är således inte unika på något sätt.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 23:17
av krabbanidag
Fråga ang hk. Enl nätet ska den kunna göra 628hk, jättehopp från förra myp.
Kanske blir det en <11 sekundersbil?

Nån som vet?

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 29 aug 2025 23:32
av Fredrik j
Teslaaa skrev: 29 aug 2025 22:07

Då kanske Chevrolet, Ford eller Opel blir mest sålda bilen härnäst😂
Iallafall Ford säljer ju drygt dubbelt så många bilar som tesla. Du tänker på mest sålda bilmodellen.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 30 aug 2025 00:26
av tesla newbie
Har också varit och tittat på MYP. Passade också på att provköra M3P eftersom valet står mellan den och MYP. Stolarna i MYP är hästlängder bättre än de i 3:an. Mycket bekvämare sittdyna. Hoppas bara köregenskaperna blir lika vassa för M3P gick verkligen fantastiskt bra. Om man säger att Tesla inte kan jämföras med BMW så rekommenderar jag en titt på denna video:


Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 30 aug 2025 00:32
av repulsiv
Det absolut intressantaste där var ju stolarna.

Vingen var groteskt ful, den gjorde den redan fula bakdelen ännu fulare.

Riktigt fula fälgar med :/

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 30 aug 2025 02:52
av Airlift
repulsiv skrev: 30 aug 2025 00:32
Det absolut intressantaste där var ju stolarna.

Vingen var groteskt ful, den gjorde den redan fula bakdelen ännu fulare.

Riktigt fula fälgar med :/
Den skulle haft en bridge vinge a la Subaru Impreza, då jäklar!

Skämt åsido, funderar nästan på att överge Palladium tanken och hoppa på Y-tåget med denna.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 30 aug 2025 07:22
av current
Jag kikade på denna igår i Segeltorp. Vill-ha-känslan var stor. Har inte alls varit intresserad av Y men med denna version är jag inne på att byta min Model 3 Highland till en Y Performance. Saknar bara 0-räntan sen slår jag till.

Bilen kändes toppenbra!

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 30 aug 2025 07:56
av HelectriC
Det som fick mig att beställa är kanske annorlunda mot många andra. Det var enbart för att det nu går att få tag på en MY med ställbar dämpning samt att lårstödsförlängning nu är tillgängligt. Allt det övriga, inkl effekthöjlningen bryr jag mig egentligen inte om :lol:

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 30 aug 2025 08:00
av StureP
HelectriC skrev: 30 aug 2025 07:56
Det som fick mig att beställa är kanske annorlunda mot många andra. Det var enbart för att det nu går att få tag på en MY med ställbar dämpning samt att lårstödsförlängning nu är tillgängligt. Allt det övriga, inkl effekthöjlningen bryr jag mig egentligen inte om :lol:
Gör dendär "lårstödsförlängningen" något då? Såg björns video och tyckte den åkte fram 1-2 cm typ.

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Postat: 30 aug 2025 08:36
av tesla newbie
StureP skrev: 30 aug 2025 08:00
HelectriC skrev: 30 aug 2025 07:56
Det som fick mig att beställa är kanske annorlunda mot många andra. Det var enbart för att det nu går att få tag på en MY med ställbar dämpning samt att lårstödsförlängning nu är tillgängligt. Allt det övriga, inkl effekthöjlningen bryr jag mig egentligen inte om :lol:
Gör dendär "lårstödsförlängningen" något då? Såg björns video och tyckte den åkte fram 1-2 cm typ.

Har provsuttit och har långa ben. Den gör definitivt skillnad. Behöver nog en provkörning för att känna efter bättre, men spontant kändes stolarna i MYP som de bästa Tesla-stolar jag suttit i.