MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Moderator: Redaktion
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Vad ger Tesla för garantier på ett batteribyte? Hur garanterar de att det håller?
Det är ju lätt att svara på.
Äldre bilar har 8 år batterigaranti utan milbegränsning men inte heller någon garanti för 70%. Felkodar batteriet byter dom det.
Oändligt antal ggr om det behövs tills bilen är 8 år.
För nyare bilar med 70% och ett maximerat miltal, så garanteras ju 70% tills dagen eller liltalet är uppnått, oavsett bytt batteri eller ej.
Byts batteriet dagen innan 8 år får man ingen respit, såvitt jag vet.
Garantin säger också att man ska få ett batteri som håller samma kapacitet som före felet uppstod, men där slirar Tesla relativt ofta (förutsatt att folk i forum inte svamlar om räckvidden bilen visade före felet uppstod. Det kan finnas en felmarginal i det man ser på forumen. De felaktigt utbytesbatterierna på wtt helt gäng M3P är dock väldigt bekräftat.)
Sen ska det sägas att det ju även förekommer att man fått helt nya batterier istället för utbytes, eller batterier med märkbart högre kapacitet. Så inte bara ris mot Tesla.
Köper man själv ett nytt batteri är det 4 års garanti. Kommer inte ihåg ev. milbegränsning.
Jag ser att man har ändrat i texten sedan jag kollade när jag köpte min första tesla (som fortfarande har giltig garanti).
Ett tillägg är att det är Tesla som styr hur man ska mäta för att avgöra batterikapaciteten.
Tesla gömmer ju ett gäng procent degradering i batteritestet och displayad räckvidd om någon skulle komma nära 70%. Vad jag vet har det inte skett än men jag tror nya S kommer kunna hamna farligt nära efter 8 år.
Däremot är det ju ganska enkelt att se att bilens displayade räckvidd vid 100% inte blir kortare än innan batteriet rasade vid utbyte.
https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Så 4 år på ett bytt batteri utanför garantin? Är det både för refurb och nytt?
De offererar väl aldrig nytt utan det är bara om man har tur som man råkar få ett. (Dvs samma garanti oavsett).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja, det går köpa nytt. Då pratar vi bortom garantin.
( kanske inte till så gamla Bilar att det inte görs nya).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Du menar att man kan få pris på både refurbat och nytt? Det var nytt för mig. Refurbat är väl runt 130k för en Model 3, vad kostar nytt?AAKEE skrev: ↑20 sep 2025 23:13Ja, det går köpa nytt. Då pratar vi bortom garantin.
( kanske inte till så gamla Bilar att det inte görs nya).
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag kommer inte ihåg exakt. Jag har faktiskt postat exakt det här för inte speciellt länge sedan. Det är ju ej pissig sökmotorn här men det lär gå googla fram. Jag tror jag postade med invoices för 3 LR reman vs nytt.Legato skrev: ↑20 sep 2025 23:16Du menar att man kan få pris på både refurbat och nytt? Det var nytt för mig. Refurbat är väl runt 130k för en Model 3, vad kostar nytt?
På garanti får man det man får, men utanför garantin får man köpa antingen ett remanufactured eller ett flong nytt.
För äldre S är det för jämförelse 14K USD för ett Reman mot 18K för ett nytt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5