MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zdmh100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 feb 2018 18:17

MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av zdmh100 »

Hepp!

Min 2019 MXP Raven dog under superladdning nere i Tyskland på søndagen.
Ett samtal med Tesla Service bekräftade att HV-batteriet måste bytast (på garantin).

Bilen avvaktar nu transport till Karlsruhe / Tesla SC just nu, vi kom hem i går natt vhja. hyrbil.
Enligt Tesla kan det här ta 4-6v innan jag kan hämta bilen.

Enligt MX och MS forumen på Teslamotorsclub.com så finns det en del "Raven" där HV-batteriet har bytts.
Jag kollade loggar i Tessie, och upptäckte en hel del tilfällen där bat_temp har varit >60⁰. Vet ej om det har samanhang, dock.

Intressant om andra har haft problem?
20250803_145940.jpg
20250803_165437.jpg
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av juristen »

Intressant datapunkt. I många trådar påstås det att Teslas 100 kWh-batterier är mycket bra och väldigt sällan/typ aldrig drabbas av haveri. Men det händer tydligen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Vindens »

Hur långt har bilen gått? Det kan vara intressant för andra med liknande bilar eller överväger beg köp att veta ifall detta kan hända när som helst oavsett miltal.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av mikebike »

Blir du tvungen att åka ned och hämta bilen sedan?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

zdmh100 skrev: 05 aug 2025 21:55
Hepp!

Min 2019 MXP Raven dog under superladdning nere i Tyskland på søndagen.
Ett samtal med Tesla Service bekräftade att HV-batteriet måste bytast (på garantin).

Bilen avvaktar nu transport till Karlsruhe / Tesla SC just nu, vi kom hem i går natt vhja. hyrbil.
Enligt Tesla kan det här ta 4-6v innan jag kan hämta bilen.

Enligt MX och MS forumen på Teslamotorsclub.com så finns det en del "Raven" där HV-batteriet har bytts.
Jag kollade loggar i Tessie, och upptäckte en hel del tilfällen där bat_temp har varit >60⁰. Vet ej om det har samanhang, dock.

Intressant om andra har haft problem?

20250803_145940.jpg

20250803_165437.jpg
Likaså dog våran model x ute i Europa i onsdags. Detta har enligt mig att göra med senaste uppdateringen som skickades ut, flera Teslor har kommit in med ”trasiga” batterier senaste månaderna både helt nya och begagnade. Det är ingen slump att både din och min bil dog förra veckan.
Användarvisningsbild
zdmh100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 feb 2018 18:17

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av zdmh100 »

juristen skrev: 12 aug 2025 10:59
Intressant datapunkt. I många trådar påstås det att Teslas 100 kWh-batterier är mycket bra och väldigt sällan/typ aldrig drabbas av haveri. Men det händer tydligen.
I den här tråden finns det några...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... nt.288226/
Användarvisningsbild
zdmh100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 feb 2018 18:17

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av zdmh100 »

Teslan90 skrev: 18 aug 2025 18:09

Likaså dog våran model x ute i Europa i onsdags. Detta har enligt mig att göra med senaste uppdateringen som skickades ut, flera Teslor har kommit in med ”trasiga” batterier senaste månaderna både helt nya och begagnade. Det är ingen slump att både din och min bil dog förra veckan.
Bilen var/är på 2025.20.6
Senast redigerad av zdmh100, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
zdmh100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 feb 2018 18:17

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av zdmh100 »

mikebike skrev: 12 aug 2025 13:07
Blir du tvungen att åka ned och hämta bilen sedan?
Japp. Inget ont sagt om försäkringssällskapet (Tre Kronor / Swedbank) men det finns utrymme för en mér proaktiv kommunikation, om man säger så...
Senast redigerad av zdmh100, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6217
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av AAKEE »

juristen skrev: 12 aug 2025 10:59
Intressant datapunkt. I många trådar påstås det att Teslas 100 kWh-batterier är mycket bra och väldigt sällan/typ aldrig drabbas av haveri. Men det händer tydligen.
Tesla byter nog fler batterier än media vet om.
Det finns nog en ”synbar” batteribytar-rate och en verklig.


Det finns info från de som jobbar med tredjepartsrep av batterier att Tesla kör fulreparationer som är dömda att inte fungera när de gör remanufactured batterier.

Tesla hade någon period tidigare där utbytesbatterier ofta falerade. Det löstes i vart fall till del, men nu verkar man ha börjat med ful-lösningar igen. Vilket gör att risken att utbytesbatteriet krånglar är hög.
Man vill ju inte få ett sånt precis innn garantin går ut… 🤨
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

zdmh100 skrev: 24 aug 2025 09:58
Teslan90 skrev: 18 aug 2025 18:09

Likaså dog våran model x ute i Europa i onsdags. Detta har enligt mig att göra med senaste uppdateringen som skickades ut, flera Teslor har kommit in med ”trasiga” batterier senaste månaderna både helt nya och begagnade. Det är ingen slump att både din och min bil dog förra veckan.
Bilen var/är på 2025.20.6
Samma som min.
Användarvisningsbild
zdmh100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 feb 2018 18:17

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av zdmh100 »

Teslan90 skrev: 24 aug 2025 22:16
zdmh100 skrev: 24 aug 2025 09:58

Bilen var/är på 2025.20.6
Samma som min.
Var är din bil nu?

En annan grej (länkamar bak)
Tesla Service Bulletin

Min bil står hos Tesla i Karlsruhe, och jag frågade om dom kunde lägga till SB-25-31-001, något som dom gjorde utan problem.

Nästa jag skall kolla med dom är SB-25-16-003. Undrar på om den kan vara orsak till HV-batteriets problem?
Användarvisningsbild
zdmh100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 feb 2018 18:17

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av zdmh100 »

Uppdatering: HV batteriet ankom Karlsruhe på måndag. Forsöker få dom att flytta fram bytet, för tiden schemalagd till 18. sept.
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

zdmh100 skrev: 25 aug 2025 20:19
Teslan90 skrev: 24 aug 2025 22:16
zdmh100 skrev: 24 aug 2025 09:58

Bilen var/är på 2025.20.6
Samma som min.
Var är din bil nu?

En annan grej (länkamar bak)
Tesla Service Bulletin

Min bil står hos Tesla i Karlsruhe, och jag frågade om dom kunde lägga till SB-25-31-001, något som dom gjorde utan problem.

Nästa jag skall kolla med dom är SB-25-16-003. Undrar på om den kan vara orsak till HV-batteriets problem?
Min är påväg till Nederländerna de skulle boka transport sa de till mig igår :/ gått 3veckor snart.

Vad är det där för buletiner? På min byttes länkarmar bak och fram dagarna innan vi åkte.
Användarvisningsbild
zdmh100
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 feb 2018 18:17

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av zdmh100 »

Åfan, hoppas det löser sig snart.

SB-25-16-003 menade dom inte var relevant för min bil.

Batteriet kom till Karlsruhe på måndag, så jag tjatade mig till att dom bytte på onsdag.
Jag plockade bort bulletinerna för drivaxlar framme och länkarmar bak, så det skulle gå snabbare, annars hade jag fått vänta minst 1 vecka till. SC i Karlsruhe flyttade service-requesten på bulletinerna till Sverige, och jag har tid den 28. sept.

Hämtade bilen igår, alles gut så här långt.
Hela historien gick på ugf. 3 1/2 vecka.

Edit: service beskrivningen:

The technician inspected the vehicle and confirmed the "Unable to Drive" alert due to BMS issues.
The issue was caused by a problem with the High Voltage Battery Voltage Sense Harness.
The technician replaced the High Voltage Battery, performed a vitals inspection, and discharged the battery through the discharge port.
After the repairs, the vehicle was tested and the alert was no longer present, ensuring safe operation.
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

zdmh100 skrev: 30 aug 2025 22:45
Åfan, hoppas det löser sig snart.

SB-25-16-003 menade dom inte var relevant för min bil.

Batteriet kom till Karlsruhe på måndag, så jag tjatade mig till att dom bytte på onsdag.
Jag plockade bort bulletinerna för drivaxlar framme och länkarmar bak, så det skulle gå snabbare, annars hade jag fått vänta minst 1 vecka till. SC i Karlsruhe flyttade service-requesten på bulletinerna till Sverige, och jag har tid den 28. sept.

Hämtade bilen igår, alles gut så här långt.
Hela historien gick på ugf. 3 1/2 vecka.

Edit: service beskrivningen:

The technician inspected the vehicle and confirmed the "Unable to Drive" alert due to BMS issues.
The issue was caused by a problem with the High Voltage Battery Voltage Sense Harness.
The technician replaced the High Voltage Battery, performed a vitals inspection, and discharged the battery through the discharge port.
After the repairs, the vehicle was tested and the alert was no longer present, ensuring safe operation.
Skönt att det löste sig, återkopplar hur det går för mig…
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 917
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: MXP 201[emoji2[emoji2391]9[emoji2[emoji2391]9[emoji2[emoji2391]9[emoji2391]]]] Raven - HV batteri dog

Inlägg av PhR34k »

Vi fick problem med våran X i Tyskland i somras också. Skrivit egen tråd om det. HV och LV dog på Sucen påväg till Spanien.
Fick nytt HV batteri på garanti.

Idag skulle vi installera en gps puck i bilen direkt mot batteriet och bilen balla ur igen. Fullt med varningslampor och bilen går ej att köra.

Vi får se vad som kan ha hänt denna gång. Bild
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

Så jäkla trist! Men blir mer och mer övertygad om min teori. Kolla bara amerikanska forum hur många ”batteri” som gett upp bara denna sommar. Som sagt Tesla konkar om de behöver ersätta alla bilar som har FSD, så allt är tillåtet skulle jag gissa. Vi får även se hur mätarställning stämningen i usa fortlöper.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10733
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Legato »

Teslan90 skrev: 19 sep 2025 23:29
Så jäkla trist! Men blir mer och mer övertygad om min teori. Kolla bara amerikanska forum hur många ”batteri” som gett upp bara denna sommar. Som sagt Tesla konkar om de behöver ersätta alla bilar som har FSD, så allt är tillåtet skulle jag gissa. Vi får även se hur mätarställning stämningen i usa fortlöper.
Vad är konspirationsteorien? Att Tesla medvetet sätter i refurbade batterier som ska dö precis efter garanti och att ägarna då ska välja att skrota bilarna och att Tesla då slipper ersätta för FSD?

Låter hyfsat långsökt om det är teorin...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

1. ingen konspirationsteori, utan en teori.
2. ja Tesla sätter i begagnade batterier under garantin och den förlängs ej. Efter garantin om du köper rett nytt batteri så gäller 4år/4000mil vill jag minnas. Undrar du kanske varför det inte är 8år/19k-obegränsat…. Ja stöd för punkt 1 TEORIN.
3. kom med motbevis gärna styrkt av fakta som jag gör.
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

Oj se här när vi pratar med trollet!


https://carup.se/tesla-gor-verklighet-a ... s-forslag/

Varför detta drag må tro?
Förlängd garanti i usa på bilar från 2026 och framåt ??? 7år 11k mil vilket iof inte är något med amerikanska mått mätt gällande körsträcka.

Min teori stärks för var dag. Tror även det ligger flera stämningar mot Tesla som ännu inte släpps offentligt. Rent logiskt så skulle företag implodera om de inte ”byggde in” fel i sina produkter, ta bara spisar kylar frysar telefon som exempel. Apple åkte på dryga böter för några år sedan då det kom fram att de bygger mjukvara för att göra äldre modeller långsammare och till slut obrukbara.

Yes, Apple faced lawsuits and fines in multiple countries, including a significant U.S. class action settlement, for intentionally slowing down older iPhone models due to aging batteries, a practice sometimes called "batterygate". While Apple claimed this was to prolong battery life and prevent unexpected shutdowns, it was accused of failing to clearly inform users, leading to accusations of planned obsolescence. In 2020, Apple agreed to pay over $500 million to U.S. users in a class action lawsuit and was fined by French and Italian authorities for lack of transparency.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10733
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Legato »

Pratar med trollet? Skäms du inte?

Givetvis är det en konspirationsteori som för mig låter extremt osannolik. Dels blir det bara dyrare för Tesla att byta batterierna (skulle man vilja fuska hade det varit mycket lättare att bara döda existerande batteri via mjukvara efter garantiperioden), dels är bilarna generellt värda mer än batteriet, så de kommer inte skrotas ändå (särskilt om de har FSD).

Att man utökar garantin på annat än batteriet är inte något som stödjer din konspirationsteori, snarare tvärtom.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6217
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av AAKEE »

Jag tycker det låter som extremt långsökt att det skulle vara ett medvetet sätt att försöka ”döda” bilar.

Men utbytesbatterier från Tesla har vart en tråkig historia, då de dels testat olika sätt att reparera och dessutom helt uppenbarligen ”chansar” med att slarvlaga batterier.

Den som följer batteribyten ser att det är relativt vanligt att utbytesbatterier dör inom väldigt kort efter bytet. Man går givetvis ett nytt utbytes. Det är inte ens jätteovanligt att samma bil fått två utbytes som gett upp och att det börjar fungera på tredje utbytesbatteriet.
Det finns flera exempel här på TCS där utbytesbatteriet dött kort efter bytet.

Tesla har inget stort lager av utbytesbatterier, det är därför man ofta får vänta en månad på ett batteri. Lägg till problemet med att en andel bytesbatterier går på rep igen.

Recell, som är stora i USA är väldigt öppna med att beskriva hur fel uppstår och hur man fixar felen, tex i batterigrupper på Facebook. De verkar inte försöka hålla det hemligt av företagsekonomiska skäl, så det verkar som man kan lita på det de säger.
Tesla åter har börjat med tveksamma metoder för att renovera batterierna vilka gör att man i princip vet att de kommer falera igen. Men de kanske håller garantitiden ut, med lite tur för Tesla.

När Tesla byter till ett utbytesbatteri är det inte så ovanligt att bilen får kortare räckvidd ån innan. Även om garantivillkoren lovar minst samma kapacitet som före så är det inte alls ovanligt att Tesla slänger in batterier som är märkbart mer slitna än det man hade.

I Tyskland har man via ett forum följt upp bytta batterier på tex de model 3 som har 82.1-kWh batteriet. Byte har vart extremt vanligt, och Tesla har faktiskt monterat dit alla möjliga batterier, och inte samma sort som satt original.

Det pågår en gruppstämning i Tyskland från ägare av M3P som fått batterier som inte bilen är certifierad/laglig med och som inte alls är upp till jobbet att öeverera den effekt bilen ska (tex LG’s mindre 74.5-kWh batteri).

Jag skulle säga att det man vill är att absolut inte behöva få ett utbytesbatteri och får man det så är det att hålla tummarna för att man av en eller annan anledning får ett flong nytt batteri.

Batteriet är den i särklass dyraste komponenten och hade det bara vart ett ytterst litet antal som gick sönder så hade tesla kunnat mala ned och återvinna dessa och ge ut nya batterier till alla som behöver nytt.
Nu är det inte så och jag är övertygad om att det är en ekonomisk press på den delen av Tesla att göra det så billigt det bara går och det Tesla siktar på är dagen garantin går ut, inte 10 år bortom det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

Helt rätt och ärligt skrivet. Jag vill inte ta upp andra saker jag misstänker för att inte bli som trollet ovan din kommentar. Men om jag säger så här så känner jag fler människor som aldrig igen skulle köpa en Tesla en som kommer att köpa en. Det säger Teslas försäljningssiffror också, vilket är jätte tråkigt…men bara konstatera att deras ursprungliga vision var för bra för att vara sann. Tesla har ingen framtid inom bilförsäljningsindustrin. Lyckas de med Robotaxi blir de en Uber/Bolt 2.0 men det är långt ifrån vad man hade hoppats på från Tesla.
Teslan90
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 apr 2024 20:45

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Teslan90 »

Legato skrev: 20 sep 2025 07:31
Pratar med trollet? Skäms du inte?

Givetvis är det en konspirationsteori som för mig låter extremt osannolik. Dels blir det bara dyrare för Tesla att byta batterierna (skulle man vilja fuska hade det varit mycket lättare att bara döda existerande batteri via mjukvara efter garantiperioden), dels är bilarna generellt värda mer än batteriet, så de kommer inte skrotas ändå (särskilt om de har FSD).

Att man utökar garantin på annat än batteriet är inte något som stödjer din konspirationsteori, snarare tvärtom.
Vad annat kan man säga en att du är duxxare en tåget.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10733
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog

Inlägg av Legato »

Teslan90 skrev: 20 sep 2025 10:34
Legato skrev: 20 sep 2025 07:31
Pratar med trollet? Skäms du inte?

Givetvis är det en konspirationsteori som för mig låter extremt osannolik. Dels blir det bara dyrare för Tesla att byta batterierna (skulle man vilja fuska hade det varit mycket lättare att bara döda existerande batteri via mjukvara efter garantiperioden), dels är bilarna generellt värda mer än batteriet, så de kommer inte skrotas ändå (särskilt om de har FSD).

Att man utökar garantin på annat än batteriet är inte något som stödjer din konspirationsteori, snarare tvärtom.
Vad annat kan man säga en att du är duxxare en tåget.
Maximal ironi när en foliehatt som inte ens kan skilja mellan "än" och "en" beskyller en för dumhet och kallar en för troll :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar