MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Moderator: Redaktion
MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Hepp!
Min 2019 MXP Raven dog under superladdning nere i Tyskland på søndagen.
Ett samtal med Tesla Service bekräftade att HV-batteriet måste bytast (på garantin).
Bilen avvaktar nu transport till Karlsruhe / Tesla SC just nu, vi kom hem i går natt vhja. hyrbil.
Enligt Tesla kan det här ta 4-6v innan jag kan hämta bilen.
Enligt MX och MS forumen på Teslamotorsclub.com så finns det en del "Raven" där HV-batteriet har bytts.
Jag kollade loggar i Tessie, och upptäckte en hel del tilfällen där bat_temp har varit >60⁰. Vet ej om det har samanhang, dock.
Intressant om andra har haft problem?
Min 2019 MXP Raven dog under superladdning nere i Tyskland på søndagen.
Ett samtal med Tesla Service bekräftade att HV-batteriet måste bytast (på garantin).
Bilen avvaktar nu transport till Karlsruhe / Tesla SC just nu, vi kom hem i går natt vhja. hyrbil.
Enligt Tesla kan det här ta 4-6v innan jag kan hämta bilen.
Enligt MX och MS forumen på Teslamotorsclub.com så finns det en del "Raven" där HV-batteriet har bytts.
Jag kollade loggar i Tessie, och upptäckte en hel del tilfällen där bat_temp har varit >60⁰. Vet ej om det har samanhang, dock.
Intressant om andra har haft problem?
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Intressant datapunkt. I många trådar påstås det att Teslas 100 kWh-batterier är mycket bra och väldigt sällan/typ aldrig drabbas av haveri. Men det händer tydligen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Hur långt har bilen gått? Det kan vara intressant för andra med liknande bilar eller överväger beg köp att veta ifall detta kan hända när som helst oavsett miltal.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9545
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Blir du tvungen att åka ned och hämta bilen sedan?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Likaså dog våran model x ute i Europa i onsdags. Detta har enligt mig att göra med senaste uppdateringen som skickades ut, flera Teslor har kommit in med ”trasiga” batterier senaste månaderna både helt nya och begagnade. Det är ingen slump att både din och min bil dog förra veckan.zdmh100 skrev: ↑05 aug 2025 21:55Hepp!
Min 2019 MXP Raven dog under superladdning nere i Tyskland på søndagen.
Ett samtal med Tesla Service bekräftade att HV-batteriet måste bytast (på garantin).
Bilen avvaktar nu transport till Karlsruhe / Tesla SC just nu, vi kom hem i går natt vhja. hyrbil.
Enligt Tesla kan det här ta 4-6v innan jag kan hämta bilen.
Enligt MX och MS forumen på Teslamotorsclub.com så finns det en del "Raven" där HV-batteriet har bytts.
Jag kollade loggar i Tessie, och upptäckte en hel del tilfällen där bat_temp har varit >60⁰. Vet ej om det har samanhang, dock.
Intressant om andra har haft problem?
20250803_145940.jpg
20250803_165437.jpg
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Bilen var/är på 2025.20.6Teslan90 skrev: ↑18 aug 2025 18:09
Likaså dog våran model x ute i Europa i onsdags. Detta har enligt mig att göra med senaste uppdateringen som skickades ut, flera Teslor har kommit in med ”trasiga” batterier senaste månaderna både helt nya och begagnade. Det är ingen slump att både din och min bil dog förra veckan.
Senast redigerad av zdmh100, redigerad totalt 1 gånger.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Japp. Inget ont sagt om försäkringssällskapet (Tre Kronor / Swedbank) men det finns utrymme för en mér proaktiv kommunikation, om man säger så...
Senast redigerad av zdmh100, redigerad totalt 1 gånger.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Tesla byter nog fler batterier än media vet om.
Det finns nog en ”synbar” batteribytar-rate och en verklig.
Det finns info från de som jobbar med tredjepartsrep av batterier att Tesla kör fulreparationer som är dömda att inte fungera när de gör remanufactured batterier.
Tesla hade någon period tidigare där utbytesbatterier ofta falerade. Det löstes i vart fall till del, men nu verkar man ha börjat med ful-lösningar igen. Vilket gör att risken att utbytesbatteriet krånglar är hög.
Man vill ju inte få ett sånt precis innn garantin går ut…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Samma som min.zdmh100 skrev: ↑24 aug 2025 09:58Bilen var/är på 2025.20.6Teslan90 skrev: ↑18 aug 2025 18:09
Likaså dog våran model x ute i Europa i onsdags. Detta har enligt mig att göra med senaste uppdateringen som skickades ut, flera Teslor har kommit in med ”trasiga” batterier senaste månaderna både helt nya och begagnade. Det är ingen slump att både din och min bil dog förra veckan.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Var är din bil nu?
En annan grej (länkamar bak)
Tesla Service Bulletin
Min bil står hos Tesla i Karlsruhe, och jag frågade om dom kunde lägga till SB-25-31-001, något som dom gjorde utan problem.
Nästa jag skall kolla med dom är SB-25-16-003. Undrar på om den kan vara orsak till HV-batteriets problem?
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Uppdatering: HV batteriet ankom Karlsruhe på måndag. Forsöker få dom att flytta fram bytet, för tiden schemalagd till 18. sept.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Min är påväg till Nederländerna de skulle boka transport sa de till mig igår :/ gått 3veckor snart.zdmh100 skrev: ↑25 aug 2025 20:19Var är din bil nu?
En annan grej (länkamar bak)
Tesla Service Bulletin
Min bil står hos Tesla i Karlsruhe, och jag frågade om dom kunde lägga till SB-25-31-001, något som dom gjorde utan problem.
Nästa jag skall kolla med dom är SB-25-16-003. Undrar på om den kan vara orsak till HV-batteriets problem?
Vad är det där för buletiner? På min byttes länkarmar bak och fram dagarna innan vi åkte.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Åfan, hoppas det löser sig snart.
SB-25-16-003 menade dom inte var relevant för min bil.
Batteriet kom till Karlsruhe på måndag, så jag tjatade mig till att dom bytte på onsdag.
Jag plockade bort bulletinerna för drivaxlar framme och länkarmar bak, så det skulle gå snabbare, annars hade jag fått vänta minst 1 vecka till. SC i Karlsruhe flyttade service-requesten på bulletinerna till Sverige, och jag har tid den 28. sept.
Hämtade bilen igår, alles gut så här långt.
Hela historien gick på ugf. 3 1/2 vecka.
Edit: service beskrivningen:
The technician inspected the vehicle and confirmed the "Unable to Drive" alert due to BMS issues.
The issue was caused by a problem with the High Voltage Battery Voltage Sense Harness.
The technician replaced the High Voltage Battery, performed a vitals inspection, and discharged the battery through the discharge port.
After the repairs, the vehicle was tested and the alert was no longer present, ensuring safe operation.
SB-25-16-003 menade dom inte var relevant för min bil.
Batteriet kom till Karlsruhe på måndag, så jag tjatade mig till att dom bytte på onsdag.
Jag plockade bort bulletinerna för drivaxlar framme och länkarmar bak, så det skulle gå snabbare, annars hade jag fått vänta minst 1 vecka till. SC i Karlsruhe flyttade service-requesten på bulletinerna till Sverige, och jag har tid den 28. sept.
Hämtade bilen igår, alles gut så här långt.
Hela historien gick på ugf. 3 1/2 vecka.
Edit: service beskrivningen:
The technician inspected the vehicle and confirmed the "Unable to Drive" alert due to BMS issues.
The issue was caused by a problem with the High Voltage Battery Voltage Sense Harness.
The technician replaced the High Voltage Battery, performed a vitals inspection, and discharged the battery through the discharge port.
After the repairs, the vehicle was tested and the alert was no longer present, ensuring safe operation.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Skönt att det löste sig, återkopplar hur det går för mig…zdmh100 skrev: ↑30 aug 2025 22:45Åfan, hoppas det löser sig snart.
SB-25-16-003 menade dom inte var relevant för min bil.
Batteriet kom till Karlsruhe på måndag, så jag tjatade mig till att dom bytte på onsdag.
Jag plockade bort bulletinerna för drivaxlar framme och länkarmar bak, så det skulle gå snabbare, annars hade jag fått vänta minst 1 vecka till. SC i Karlsruhe flyttade service-requesten på bulletinerna till Sverige, och jag har tid den 28. sept.
Hämtade bilen igår, alles gut så här långt.
Hela historien gick på ugf. 3 1/2 vecka.
Edit: service beskrivningen:
The technician inspected the vehicle and confirmed the "Unable to Drive" alert due to BMS issues.
The issue was caused by a problem with the High Voltage Battery Voltage Sense Harness.
The technician replaced the High Voltage Battery, performed a vitals inspection, and discharged the battery through the discharge port.
After the repairs, the vehicle was tested and the alert was no longer present, ensuring safe operation.
Re: MXP 201[emoji2[emoji2391]9[emoji2[emoji2391]9[emoji2[emoji2391]9[emoji2391]]]] Raven - HV batteri dog
Vi fick problem med våran X i Tyskland i somras också. Skrivit egen tråd om det. HV och LV dog på Sucen påväg till Spanien.
Fick nytt HV batteri på garanti.
Idag skulle vi installera en gps puck i bilen direkt mot batteriet och bilen balla ur igen. Fullt med varningslampor och bilen går ej att köra.
Vi får se vad som kan ha hänt denna gång.
Fick nytt HV batteri på garanti.
Idag skulle vi installera en gps puck i bilen direkt mot batteriet och bilen balla ur igen. Fullt med varningslampor och bilen går ej att köra.
Vi får se vad som kan ha hänt denna gång.

Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Så jäkla trist! Men blir mer och mer övertygad om min teori. Kolla bara amerikanska forum hur många ”batteri” som gett upp bara denna sommar. Som sagt Tesla konkar om de behöver ersätta alla bilar som har FSD, så allt är tillåtet skulle jag gissa. Vi får även se hur mätarställning stämningen i usa fortlöper.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Vad är konspirationsteorien? Att Tesla medvetet sätter i refurbade batterier som ska dö precis efter garanti och att ägarna då ska välja att skrota bilarna och att Tesla då slipper ersätta för FSD?Teslan90 skrev: ↑19 sep 2025 23:29Så jäkla trist! Men blir mer och mer övertygad om min teori. Kolla bara amerikanska forum hur många ”batteri” som gett upp bara denna sommar. Som sagt Tesla konkar om de behöver ersätta alla bilar som har FSD, så allt är tillåtet skulle jag gissa. Vi får även se hur mätarställning stämningen i usa fortlöper.
Låter hyfsat långsökt om det är teorin...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
1. ingen konspirationsteori, utan en teori.
2. ja Tesla sätter i begagnade batterier under garantin och den förlängs ej. Efter garantin om du köper rett nytt batteri så gäller 4år/4000mil vill jag minnas. Undrar du kanske varför det inte är 8år/19k-obegränsat…. Ja stöd för punkt 1 TEORIN.
3. kom med motbevis gärna styrkt av fakta som jag gör.
2. ja Tesla sätter i begagnade batterier under garantin och den förlängs ej. Efter garantin om du köper rett nytt batteri så gäller 4år/4000mil vill jag minnas. Undrar du kanske varför det inte är 8år/19k-obegränsat…. Ja stöd för punkt 1 TEORIN.
3. kom med motbevis gärna styrkt av fakta som jag gör.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Oj se här när vi pratar med trollet!
https://carup.se/tesla-gor-verklighet-a ... s-forslag/
Varför detta drag må tro?
Förlängd garanti i usa på bilar från 2026 och framåt ??? 7år 11k mil vilket iof inte är något med amerikanska mått mätt gällande körsträcka.
Min teori stärks för var dag. Tror även det ligger flera stämningar mot Tesla som ännu inte släpps offentligt. Rent logiskt så skulle företag implodera om de inte ”byggde in” fel i sina produkter, ta bara spisar kylar frysar telefon som exempel. Apple åkte på dryga böter för några år sedan då det kom fram att de bygger mjukvara för att göra äldre modeller långsammare och till slut obrukbara.
Yes, Apple faced lawsuits and fines in multiple countries, including a significant U.S. class action settlement, for intentionally slowing down older iPhone models due to aging batteries, a practice sometimes called "batterygate". While Apple claimed this was to prolong battery life and prevent unexpected shutdowns, it was accused of failing to clearly inform users, leading to accusations of planned obsolescence. In 2020, Apple agreed to pay over $500 million to U.S. users in a class action lawsuit and was fined by French and Italian authorities for lack of transparency.
https://carup.se/tesla-gor-verklighet-a ... s-forslag/
Varför detta drag må tro?
Förlängd garanti i usa på bilar från 2026 och framåt ??? 7år 11k mil vilket iof inte är något med amerikanska mått mätt gällande körsträcka.
Min teori stärks för var dag. Tror även det ligger flera stämningar mot Tesla som ännu inte släpps offentligt. Rent logiskt så skulle företag implodera om de inte ”byggde in” fel i sina produkter, ta bara spisar kylar frysar telefon som exempel. Apple åkte på dryga böter för några år sedan då det kom fram att de bygger mjukvara för att göra äldre modeller långsammare och till slut obrukbara.
Yes, Apple faced lawsuits and fines in multiple countries, including a significant U.S. class action settlement, for intentionally slowing down older iPhone models due to aging batteries, a practice sometimes called "batterygate". While Apple claimed this was to prolong battery life and prevent unexpected shutdowns, it was accused of failing to clearly inform users, leading to accusations of planned obsolescence. In 2020, Apple agreed to pay over $500 million to U.S. users in a class action lawsuit and was fined by French and Italian authorities for lack of transparency.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Pratar med trollet? Skäms du inte?
Givetvis är det en konspirationsteori som för mig låter extremt osannolik. Dels blir det bara dyrare för Tesla att byta batterierna (skulle man vilja fuska hade det varit mycket lättare att bara döda existerande batteri via mjukvara efter garantiperioden), dels är bilarna generellt värda mer än batteriet, så de kommer inte skrotas ändå (särskilt om de har FSD).
Att man utökar garantin på annat än batteriet är inte något som stödjer din konspirationsteori, snarare tvärtom.
Givetvis är det en konspirationsteori som för mig låter extremt osannolik. Dels blir det bara dyrare för Tesla att byta batterierna (skulle man vilja fuska hade det varit mycket lättare att bara döda existerande batteri via mjukvara efter garantiperioden), dels är bilarna generellt värda mer än batteriet, så de kommer inte skrotas ändå (särskilt om de har FSD).
Att man utökar garantin på annat än batteriet är inte något som stödjer din konspirationsteori, snarare tvärtom.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021