Bara att man får reda på att det är tänkt så och varför ger lite mindre minuspoäng. Men det kändes som att köra en fossil. I de få sekunder det var uppförsbacke eller nedförsbacke..toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Bästa "autopiloten"?
Moderator: Redaktion
Re: Bästa "autopiloten"?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Att tillåta överhastighet var en "förbättring" som infördes OTA två år in i mitt ägande av en P2. De ändrade även OPD så den blev mildare/tråkigaretoppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.grenhall skrev: ↑06 aug 2025 17:37Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?StureP skrev: ↑06 aug 2025 17:24Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.Maw skrev: ↑06 aug 2025 15:10Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.grenhall skrev: ↑06 aug 2025 14:08Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Om man ska vara petig avskaffades VAG i början av 1990-talet och ersattes av Volkswagen Group.StureP skrev: ↑06 aug 2025 23:05Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Helt nöjd med min Enyaq.
Stabil och pålitlig i 180km/h på autobahn. Har stängt automatiskt anpassning av hastigheten.
Stabil och pålitlig i 180km/h på autobahn. Har stängt automatiskt anpassning av hastigheten.
Seat finns kvar, firar 75år i år.StureP skrev: ↑06 aug 2025 23:05Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
https://bubblan.teknikveckan.se/t/bilma ... -ner/19107Jimel skrev: ↑07 aug 2025 09:26Seat finns kvar, firar 75år i år.
Det gäller att uppdatera sig dagligenStureP skrev: ↑07 aug 2025 13:25https://bubblan.teknikveckan.se/t/bilma ... -ner/19107Jimel skrev: ↑07 aug 2025 09:26

- Sportbilsentusiasten
Kass funktion, har man ställt in bilen på 74 ska bilen köra med exakt fart 74.toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Sedan bör man med en inställning kunna byta till +-3 om man vill.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol