Bästa "autopiloten"?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Vilket bilmärke har bästa autopiloten?

Tesla
8
30%
BMW
2
7%
Mercedes
1
4%
Volkswagen (missade den innan)
8
30%
Ford
0
Inga röster
Jaguar
0
Inga röster
Audi
1
4%
Volvo
2
7%
Polestar
2
7%
Kia
3
11%
Huyndai
0
Inga röster
Toyota
0
Inga röster
Nissan
0
Inga röster
BYD
0
Inga röster
Zeekr
0
Inga röster
Xpeng
0
Inga röster
Övriga
0
Inga röster
 
Antal röster: 27

Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av xms67 »

toppo skrev: 06 aug 2025 13:08
xms67 skrev: 06 aug 2025 11:33
Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.

Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Bara att man får reda på att det är tänkt så och varför ger lite mindre minuspoäng. Men det kändes som att köra en fossil. I de få sekunder det var uppförsbacke eller nedförsbacke..😎
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
lawe
Inlägg: 372
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av lawe »

toppo skrev: 06 aug 2025 13:08
xms67 skrev: 06 aug 2025 11:33
Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.

Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Att tillåta överhastighet var en "förbättring" som infördes OTA två år in i mitt ägande av en P2. De ändrade även OPD så den blev mildare/tråkigare
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
StureP
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jan 2025 17:02

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av StureP »

grenhall skrev: 06 aug 2025 17:37
StureP skrev: 06 aug 2025 17:24
Maw skrev: 06 aug 2025 15:10
grenhall skrev: 06 aug 2025 14:08
toppo skrev: 06 aug 2025 13:08


Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.

Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden. :) Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av RareEarth »

StureP skrev: 06 aug 2025 23:05
grenhall skrev: 06 aug 2025 17:37
StureP skrev: 06 aug 2025 17:24
Maw skrev: 06 aug 2025 15:10
grenhall skrev: 06 aug 2025 14:08


Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden. :) Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Om man ska vara petig avskaffades VAG i början av 1990-talet och ersattes av Volkswagen Group.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av nek0 »

Helt nöjd med min Enyaq.
Stabil och pålitlig i 180km/h på autobahn. Har stängt automatiskt anpassning av hastigheten.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av Jimel »

StureP skrev: 06 aug 2025 23:05
grenhall skrev: 06 aug 2025 17:37
StureP skrev: 06 aug 2025 17:24
Maw skrev: 06 aug 2025 15:10
grenhall skrev: 06 aug 2025 14:08


Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden. :) Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Seat finns kvar, firar 75år i år.
StureP
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jan 2025 17:02

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av StureP »

Jimel skrev: 07 aug 2025 09:26
StureP skrev: 06 aug 2025 23:05
grenhall skrev: 06 aug 2025 17:37
StureP skrev: 06 aug 2025 17:24
Maw skrev: 06 aug 2025 15:10


Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Seat finns kvar, firar 75år i år.
https://bubblan.teknikveckan.se/t/bilma ... -ner/19107
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av nek0 »

StureP skrev: 07 aug 2025 13:25
Jimel skrev: 07 aug 2025 09:26
StureP skrev: 06 aug 2025 23:05
grenhall skrev: 06 aug 2025 17:37
StureP skrev: 06 aug 2025 17:24

Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Seat finns kvar, firar 75år i år.
https://bubblan.teknikveckan.se/t/bilma ... -ner/19107
Det gäller att uppdatera sig dagligen :)
Screenshot_20250807_140416_Google.jpg
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 972
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Bästa "autopiloten"?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

toppo skrev: 06 aug 2025 13:08
xms67 skrev: 06 aug 2025 11:33
Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.

Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Kass funktion, har man ställt in bilen på 74 ska bilen köra med exakt fart 74.
Sedan bör man med en inställning kunna byta till +-3 om man vill.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Skriv svar