Bara att man får reda på att det är tänkt så och varför ger lite mindre minuspoäng. Men det kändes som att köra en fossil. I de få sekunder det var uppförsbacke eller nedförsbacke..toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Bästa "autopiloten"?
Moderator: Redaktion
Re: Bästa "autopiloten"?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Bästa "autopiloten"?
Att tillåta överhastighet var en "förbättring" som infördes OTA två år in i mitt ägande av en P2. De ändrade även OPD så den blev mildare/tråkigaretoppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Bästa "autopiloten"?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.grenhall skrev: ↑06 aug 2025 17:37Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?StureP skrev: ↑06 aug 2025 17:24Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.Maw skrev: ↑06 aug 2025 15:10Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.grenhall skrev: ↑06 aug 2025 14:08Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Re: Bästa "autopiloten"?
Om man ska vara petig avskaffades VAG i början av 1990-talet och ersattes av Volkswagen Group.StureP skrev: ↑06 aug 2025 23:05Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Re: Bästa "autopiloten"?
Helt nöjd med min Enyaq.
Stabil och pålitlig i 180km/h på autobahn. Har stängt automatiskt anpassning av hastigheten.
Stabil och pålitlig i 180km/h på autobahn. Har stängt automatiskt anpassning av hastigheten.
Re: Bästa "autopiloten"?
Seat finns kvar, firar 75år i år.StureP skrev: ↑06 aug 2025 23:05Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Re: Bästa "autopiloten"?
https://bubblan.teknikveckan.se/t/bilma ... -ner/19107Jimel skrev: ↑07 aug 2025 09:26Seat finns kvar, firar 75år i år.
Re: Bästa "autopiloten"?
Det gäller att uppdatera sig dagligenStureP skrev: ↑07 aug 2025 13:25https://bubblan.teknikveckan.se/t/bilma ... -ner/19107Jimel skrev: ↑07 aug 2025 09:26

- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Bästa "autopiloten"?
Kass funktion, har man ställt in bilen på 74 ska bilen köra med exakt fart 74.toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Sedan bör man med en inställning kunna byta till +-3 om man vill.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Re: Bästa "autopiloten"?
Har inte så stor erfarenhet, jag har ägt två bilar med olika filhållningssystem och i sommar lagt några hundra mil i en tredje.
Peugeot 508 med Highway assist, ett system som av vissa bedömdes som ett av de bättre då, för 5 år sedan, min M3 SR+ med Autopilot och XC40 med Pilot Assist. Har provkört Skoda Enyaq och förstås testat det lite men på 2-3 mil känner man inte så mycket.
Av de tre jag kört nån betydande sträcka med så sopar AP banan med de övriga två, Volvos är riktigt jobbigt i vissa lägen, det skrivs om att AP inte klarar 2-1-väg ... Kanske inte, men Pilot Assist är riktigt sopigt på det.
Både Peugeot och Volvo har det jobbigt när vägmarkeringar försvinner eller redan när det snöar väldigt lätt, också där är Tesla överlägsen.
På ett par punkter så är de andra bättre, att man kan byta fil utan att behöva slå på det igen, Peugeoten var t.o.m. så bra att man kunde välja var i filen man ville köra, med djupa spår gick det bra att korrigera läget och sätta på HA och så höll den sig på samma avstånd från kantlinjen som när jag aktiverade det. Där går de andra två bet, de vill ligga i mitten, eller inte Volvon då, är det en bred väg vill den mest vingla fram och tillbaka.
Ingen av P och V anpassar hastigheten i skarpare kurvor, Volvon är t.o.m. direkt jobbig och lite farlig när det svänger lite och jag blev inte så lite förvånad när den först drog rakt ut mot kanten för att sen överkompensera och köra över mittlinjen in i mötande fil, givetvis under övervakning av mig men riktigt dåligt.
Den adaptiva farthållaren upplevde jag som bäst på Peugeoten, Tesla och Volvo är ungefär samma, bra men det finns potential att förbättra, + till Volvon att den ökar farten så fort man slår på blinkers men övrig funktion upplever jag inte som bättre trots att den har radar.
Som ni kanske förstår så föredrar jag av de jag testat Teslas variant. Jag har inga problem med spökbromsningar längre, försvann nån gång i slutet av förra året och jag har inte heller några andra problem, den har bromsat lite för nån motorvägsavfart men inte så jag hänger i bältet.
Men jag tycker inte jag kan rösta i det här, har för liten erfarenhet av resten.
Peugeot 508 med Highway assist, ett system som av vissa bedömdes som ett av de bättre då, för 5 år sedan, min M3 SR+ med Autopilot och XC40 med Pilot Assist. Har provkört Skoda Enyaq och förstås testat det lite men på 2-3 mil känner man inte så mycket.
Av de tre jag kört nån betydande sträcka med så sopar AP banan med de övriga två, Volvos är riktigt jobbigt i vissa lägen, det skrivs om att AP inte klarar 2-1-väg ... Kanske inte, men Pilot Assist är riktigt sopigt på det.
Både Peugeot och Volvo har det jobbigt när vägmarkeringar försvinner eller redan när det snöar väldigt lätt, också där är Tesla överlägsen.
På ett par punkter så är de andra bättre, att man kan byta fil utan att behöva slå på det igen, Peugeoten var t.o.m. så bra att man kunde välja var i filen man ville köra, med djupa spår gick det bra att korrigera läget och sätta på HA och så höll den sig på samma avstånd från kantlinjen som när jag aktiverade det. Där går de andra två bet, de vill ligga i mitten, eller inte Volvon då, är det en bred väg vill den mest vingla fram och tillbaka.
Ingen av P och V anpassar hastigheten i skarpare kurvor, Volvon är t.o.m. direkt jobbig och lite farlig när det svänger lite och jag blev inte så lite förvånad när den först drog rakt ut mot kanten för att sen överkompensera och köra över mittlinjen in i mötande fil, givetvis under övervakning av mig men riktigt dåligt.
Den adaptiva farthållaren upplevde jag som bäst på Peugeoten, Tesla och Volvo är ungefär samma, bra men det finns potential att förbättra, + till Volvon att den ökar farten så fort man slår på blinkers men övrig funktion upplever jag inte som bättre trots att den har radar.
Som ni kanske förstår så föredrar jag av de jag testat Teslas variant. Jag har inga problem med spökbromsningar längre, försvann nån gång i slutet av förra året och jag har inte heller några andra problem, den har bromsat lite för nån motorvägsavfart men inte så jag hänger i bältet.
Men jag tycker inte jag kan rösta i det här, har för liten erfarenhet av resten.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4470
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bästa "autopiloten"?
Generellt så har det blivit bättre med spökbromsningar, men om någon börjar komma ifatt i en påfart, eller om det är en "påfartsfil" på vänster sida (förekommer ibland att man kan korsa mötande körfält och sedan finns en fil där man kan vänta på fri väg) så kan det bli riktiga tokbromsningar.
Numera är jag van och brukar vara beredd på att möta med bromsen, men det blir rätt oharmoniskt bland bilens passagerare om man missar!
Med S3XY Commander tycker jag inte EAP behövs, återaktivering av AP fungerar kanonbra och bara det är lätt värt pengen det kostar.
Numera är jag van och brukar vara beredd på att möta med bromsen, men det blir rätt oharmoniskt bland bilens passagerare om man missar!
Med S3XY Commander tycker jag inte EAP behövs, återaktivering av AP fungerar kanonbra och bara det är lätt värt pengen det kostar.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9420
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bästa "autopiloten"?
Jag upplever inte att spökbromsningarna minskat. Förutom de situationer som funnits länge så har "påfartsbromsningarna" tillkommit, liksom "Kurvassistans aktiv" (på raksträckor).jonasl skrev: ↑13 aug 2025 11:17Generellt så har det blivit bättre med spökbromsningar, men om någon börjar komma ifatt i en påfart, eller om det är en "påfartsfil" på vänster sida (förekommer ibland att man kan korsa mötande körfält och sedan finns en fil där man kan vänta på fri väg) så kan det bli riktiga tokbromsningar.
Numera är jag van och brukar vara beredd på att möta med bromsen, men det blir rätt oharmoniskt bland bilens passagerare om man missar!
Med S3XY Commander tycker jag inte EAP behövs, återaktivering av AP fungerar kanonbra och bara det är lätt värt pengen det kostar.
Jag antar att du menar gaspedalen, inte bromsen?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Bästa "autopiloten"?
Jag har tidigare hyllat autopiloten, men efter denna sommar kör jag endast den när jag är själv.
Varför?
Under längre körningar, speciellt under semester med familjen, är det jobbigare att ligga och försöka parera eventuella brister i autopiloten än att köra själv hela tiden.
Så fort du slappnar av så tokbromsar den på E4 Ljungby eller försöker köra av motorvägen då på/avfartslinjering försvunnit.
Hoppas vi får v13/v14 / FSD Global modellen för autopilot hit innan vi eu-tomtarna tagit beslut.
Varför?
Under längre körningar, speciellt under semester med familjen, är det jobbigare att ligga och försöka parera eventuella brister i autopiloten än att köra själv hela tiden.
Så fort du slappnar av så tokbromsar den på E4 Ljungby eller försöker köra av motorvägen då på/avfartslinjering försvunnit.
Hoppas vi får v13/v14 / FSD Global modellen för autopilot hit innan vi eu-tomtarna tagit beslut.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4470
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bästa "autopiloten"?
Alla ställen där jag förut hade obegripliga inbromsningar har nu försvunnit så jag upplever definitivt en förbättring.
Men de nya problemen med påfarter brukar innebära ganska rejäla inbromsningar.
Och ja, precis som du säger så menade jag bromsen.
Fast senaste långkörningen var till Härnösand och tillbaka, då hade jag släp så ingen AP men farthållare. En eller två inbromsningar på 120 mil.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9420
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bästa "autopiloten"?
De geografiska inbromsningarna är kvar, E14 väster om Sundsvall och v153 öster om Varberg t.ex.jonasl skrev: ↑14 aug 2025 05:59Alla ställen där jag förut hade obegripliga inbromsningar har nu försvunnit så jag upplever definitivt en förbättring.
Men de nya problemen med påfarter brukar innebära ganska rejäla inbromsningar.
Och ja, precis som du säger så menade jag bromsen.
Fast senaste långkörningen var till Härnösand och tillbaka, då hade jag släp så ingen AP men farthållare. En eller två inbromsningar på 120 mil.
Om de klassas som obegripliga vet jag inte, de kommer inte som någon överraskning i alla fall och man får vara beredd med gaspedalen.
Antalet inbromsningar vid möte har minskat, men "tack vare" de tillkomna påfartsbromsningarna och kurvassistansinbromsningarna så har totala antalet inbromsningar ökat. För ett par år sidan hade jag bara spökbromsningar vid de kommande anslutningarna för Förbifart Stockholm på E4 och mina tidigare Volvo spökbromsade aldrig.
Sedan har vi det motsatta problemet, sen inbromsning. När man kommer ikapp långsammare trafik (kö) bromsar bilen hårt i sista sekunden istället för att börja tidigare och bromsa mjukare som bilar med radar gör (gjorde).
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1299
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Bästa "autopiloten"?
Ja de geografiska spökbromsningarna som Tesla är drabbade av verkar inte försvinna.
På E4 vid Dragon Gate/Älvkarleby har det alltid (inne på sjunde året nu) varit spökbromsningar med mina Teslor (först M3, sen MY).
Idé till nån apputvecklare: Bygg en app till mobilen som innehåller en Tesla Ghost break location database. Varje gång man närmar sig en känd spökbromsningsposition så plingar appen, och man hinner då vara beredd att parera med gaspedalen.
På E4 vid Dragon Gate/Älvkarleby har det alltid (inne på sjunde året nu) varit spökbromsningar med mina Teslor (först M3, sen MY).
Idé till nån apputvecklare: Bygg en app till mobilen som innehåller en Tesla Ghost break location database. Varje gång man närmar sig en känd spökbromsningsposition så plingar appen, och man hinner då vara beredd att parera med gaspedalen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9420
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bästa "autopiloten"?
Eller ta bort kopplingen mellan farthållare och kartdata helt enkelt.slugger75 skrev: ↑14 aug 2025 07:36Ja de geografiska spökbromsningarna som Tesla är drabbade av verkar inte försvinna.
På E4 vid Dragon Gate/Älvkarleby har det alltid (inne på sjunde året nu) varit spökbromsningar med mina Teslor (först M3, sen MY).
Idé till nån apputvecklare: Bygg en app till mobilen som innehåller en Tesla Ghost break location database. Varje gång man närmar sig en känd spökbromsningsposition så plingar appen, och man hinner då vara beredd att parera med gaspedalen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1299
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Bästa "autopiloten"?
Det vore det bästa, men ska man vara realistisk så kommer det nog inte hända inom de närmaste tio åren i alla fall. Då går det nog snabbare att utveckla en egen lösning, oberoende av Tesla. Användare skulle kunna mata in positioner i appen, likt Waze gör med olyckor mm.mikebike skrev: ↑14 aug 2025 07:54Eller ta bort kopplingen mellan farthållare och kartdata helt enkelt.slugger75 skrev: ↑14 aug 2025 07:36Ja de geografiska spökbromsningarna som Tesla är drabbade av verkar inte försvinna.
På E4 vid Dragon Gate/Älvkarleby har det alltid (inne på sjunde året nu) varit spökbromsningar med mina Teslor (först M3, sen MY).
Idé till nån apputvecklare: Bygg en app till mobilen som innehåller en Tesla Ghost break location database. Varje gång man närmar sig en känd spökbromsningsposition så plingar appen, och man hinner då vara beredd att parera med gaspedalen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5