Bästa "autopiloten"?
Moderator: Redaktion
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Bästa "autopiloten"?
När jag nu börjar kontemplera bilbyte, Teslan är ju 1 år på övertid egentligen, så är min farhåga autopiloten. Teslas AP fungerar så fruktansvärt bra för mig och det är få saker jag är så nöjd med som den.
Men jag har hört att gräset är grönare på andra sidan. Jag skulle vilja veta bland er andra som faktiskt äger eller har provat andra bilar vilket märke har en bättre filhållningsassistent/körassistent jämfört med Tesla? Uppskattar om ni även slänger med eventuella paketnamn eller vad man bör kika efter som extrautrustning.
Tack på förhand!
Men jag har hört att gräset är grönare på andra sidan. Jag skulle vilja veta bland er andra som faktiskt äger eller har provat andra bilar vilket märke har en bättre filhållningsassistent/körassistent jämfört med Tesla? Uppskattar om ni även slänger med eventuella paketnamn eller vad man bör kika efter som extrautrustning.
Tack på förhand!
Senast redigerad av grenhall, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Re: Bästa "autopiloten"?
Har hört att BMWs ska vara bra.
Just den har jag inte testat, men flera av övriga på listan och håller Tesla högst so far.
Just den har jag inte testat, men flera av övriga på listan och håller Tesla högst so far.
Jag måste bara lägga till att autopiloten på min gamla S -15 var mycket bättre än min S-21.
Vet inte hur det är på dom nya men för mig var det än klar nedgradering.
Vet inte hur det är på dom nya men för mig var det än klar nedgradering.
- grenhall
- Teslaägare
Den gamla var delvis livsfarlig då den inte tog hänsyn till bilar i vägrenen. Men Model S -21 har väl bara HW2 och inte HW3 så den är nog inte helt hundra.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Då skulle jag säga att min nya är mycket livsfarligare.
Ett exempel är när det kommer upp en bil på påfarten så tror min bil att den håller på att bli påkörd och tvärbromsar.
Jag tycker dock att min gamla tog hänsyn till hinder på vägrenen.
Ett exempel är när det kommer upp en bil på påfarten så tror min bil att den håller på att bli påkörd och tvärbromsar.
Jag tycker dock att min gamla tog hänsyn till hinder på vägrenen.
- grenhall
- Teslaägare
Mmm... Det har jag också märkt. Nyare hårdvara är extremt känslig för bilar från sidan bland annat. Det är väl det enda som är riktigt irriterande.
MobileEye var livsfarlig när jag hade min P85D men det kanske var bättre efter 2016?
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Nä, alla Raven har HW3. Dvs från ca april 2019 och framåt.
-
- grenhall
- Teslaägare
Det verkar skilja jättemycket även inom samma bilmärke vilket är lite konstigt. Under förutsättning att inte bilarna har fått nyare hårdvara såklart.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är mjukvara, inte hårdvara. Jag har haft min bil 3,5 år och otyget att bromsa för bilar på påfarter kom för ett år sedan.
Även min M3 -21 gjorde detsamma under provperioden för EAP.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- grenhall
- Teslaägare
Jag menade att mjukvaruppdateringarna för Model S har jag ingen koll på sedan 2016 och det kanske blev bättre efter det. När det kommer till spökbromsningarna så är det absolut mjukvarurelaterat.mikebike skrev: ↑05 aug 2025 13:55Det är mjukvara, inte hårdvara. Jag har haft min bil 3,5 år och otyget att bromsa för bilar på påfarter kom för ett år sedan.
Även min M3 -21 gjorde detsamma under provperioden för EAP.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag vet inte om det är ”den bästa” men jag upplever att Volkswagens ”travel assist” som de kallar funktionen är överlägsen just Teslas, när jag jämför mellan vår 2021 Model 3 och 2024 ID.4grenhall skrev: ↑05 aug 2025 08:43När jag nu börjar kontemplera bilbyte, Teslan är ju 1 år på övertid egentligen, så är min farhåga autopiloten. Teslas AP fungerar så fruktansvärt bra för mig och det är få saker jag är så nöjd med som den.
Tack på förhand!
Den håller avståndet mycket bättre, har inte spökbromsat en enda gång, och man kan byta fil själv med ratten utan att stänga av AP, det räcker att man använder blinkers. Dessutom så börjar den accelerera direkt när man påbörjar filbyte om man ligger bakom en bil som kör under din valda hastighet. Till skillnad mot Teslan som ju väntar tills att filbytet är helt klart innan den börjar öka hastigheten - vilket medför att man ofta har en arg bilist i arschlet.
Det enda som Teslan gör bättre är att den ligger stadigare i filen, förutsatt att det finns tydliga vägmarkeringar.
Av de jag provat (Volvo, Volkswagen, BMW och Tesla) så upplevde jag Teslas som den sämsta av bilar från 2024. Den var bland de bästa 2020, när vi bestämde oss för att köpa Tesla.
- grenhall
- Teslaägare
Glömde lägga till Volkswagen, såklart. Men det går att ändra sin röst om man önskar. 

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Skiljer det något mellan de olika VAG-märkena? Annars kan ju Audi, VW, Skoda och Cupra slås ihop..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är väl plattformsbaserat, MEB tror jag är lika över hela linjen men PPE kan vara annorlunda.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Jag kan inte jämföra med Tesla men Travel Assist i min Skoda Enyaq (2021) fungerar riktigt bra. Kör så gott som alltid med travel assist påslaget. Justerar enbart avstånd till framförvarande bil beroende på hastighet. Ligga stabilt mitt i filen är inga problem alls.Xyborg skrev: ↑05 aug 2025 15:43Jag vet inte om det är ”den bästa” men jag upplever att Volkswagens ”travel assist” som de kallar funktionen är överlägsen just Teslas, när jag jämför mellan vår 2021 Model 3 och 2024 ID.4
Den håller avståndet mycket bättre, har inte spökbromsat en enda gång, och man kan byta fil själv med ratten utan att stänga av AP, det räcker att man använder blinkers. Dessutom så börjar den accelerera direkt när man påbörjar filbyte om man ligger bakom en bil som kör under din valda hastighet. Till skillnad mot Teslan som ju väntar tills att filbytet är helt klart innan den börjar öka hastigheten - vilket medför att man ofta har en arg bilist i arschlet.
Det enda som Teslan gör bättre är att den ligger stadigare i filen, förutsatt att det finns tydliga vägmarkeringar.
Av de jag provat (Volvo, Volkswagen, BMW och Tesla) så upplevde jag Teslas som den sämsta av bilar från 2024. Den var bland de bästa 2020, när vi bestämde oss för att köpa Tesla.
Den tar även hänsyn till rondeller osv och sänker automatiskt hastigheten när man närmar sig.
Naturligtvis finns det förbättringspotential. Den läser skyltar på platser som är helt fria från skyltar osv. Så även om det inte är spökbromsning så är det något liknande. Ibland kan den läsa en 70-skylt på en avfart på en 110-väg t.ex. Samma sak tvärtom. Den kan hitta skyltar som inte finns och helt plötsligt gå från 80 till 110 t.ex. Har en sån fläck på vägen till jobbet och drabbas med andra ord varje dag.
Jag känner till ett par såna här ställen också där min i övrigt väldigt bra fungerande Travel assist hittar hastigheter/skyltar som inte finns. Kan man inte rapportera det någonstans? Jag vet en plats som varit fel sedan min första ID4 2021 och fortfarande är tokig, och den säger att det är 90 på en 70-väg där det inte varit 90 under de senaste 30-40 åren åtminstone.Baeckman skrev: ↑06 aug 2025 10:35Jag kan inte jämföra med Tesla men Travel Assist i min Skoda Enyaq (2021) fungerar riktigt bra. Kör så gott som alltid med travel assist påslaget. Justerar enbart avstånd till framförvarande bil beroende på hastighet. Ligga stabilt mitt i filen är inga problem alls.Xyborg skrev: ↑05 aug 2025 15:43Jag vet inte om det är ”den bästa” men jag upplever att Volkswagens ”travel assist” som de kallar funktionen är överlägsen just Teslas, när jag jämför mellan vår 2021 Model 3 och 2024 ID.4
Den tar även hänsyn till rondeller osv och sänker automatiskt hastigheten när man närmar sig.
Naturligtvis finns det förbättringspotential. Den läser skyltar på platser som är helt fria från skyltar osv. Så även om det inte är spökbromsning så är det något liknande. Ibland kan den läsa en 70-skylt på en avfart på en 110-väg t.ex. Samma sak tvärtom. Den kan hitta skyltar som inte finns och helt plötsligt gå från 80 till 110 t.ex. Har en sån fläck på vägen till jobbet och drabbas med andra ord varje dag.
Köper VW kartdata från TomTom? Kan man rapportera där kanske?
"Edit"
OT, Jag vet, men kompletterar mitt eget inlägg
Kollade både Here och TomTom som VW verkar använda, dom visar båda korrekt där jag har fel hastighet, så gissar att VW har gamla kartdata?
https://mobile.mapcreator.here.com/editmode/
https://www.tomtom.com/mapshare/tools/new/mapshare/
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
Äger inte VW Here tillsammans med resten av de tyska bilfabrikanterna? Tror dock det är svårt att hitta var och hur man ska rapportera felaktigheter om det inte finns något inbyggt sätt i navigatorn. Kanske bättre att försöka ta reda på om det är något fel i den nationella vägdatabasen (som jag fått för mig finns och som alla tar data ifrån)backe skrev:Köper VW kartdata från TomTom? Kan man rapportera där kanske?
Upplever precis samma sak vid jämförelse av min tidigare Model S (2015) med min nuvarande M3 (2024) som har den mest basala versionen av AP. Det har sannerligen skett vissa förbättringar, dock överlag var AP1 i den gamla bilen mycket mer användbart och kändes 'stabilare'.
Dessutom hade man tidigare inte den där idiotiska funktionen som kan spärra användningen av AP efter ett antal 'fel'.
Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
ID4 GTX 340 hk MY25
- grenhall
- Teslaägare
Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.grenhall skrev: ↑06 aug 2025 14:08Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.Maw skrev: ↑06 aug 2025 15:10Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.grenhall skrev: ↑06 aug 2025 14:08Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
- grenhall
- Teslaägare
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?StureP skrev: ↑06 aug 2025 17:24Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.Maw skrev: ↑06 aug 2025 15:10Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.grenhall skrev: ↑06 aug 2025 14:08Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023