Sida 2 av 2
Re: Aerofälgar från eftermarknaden
Postat: 12 nov 2024 17:14
av SwedishAdvocate
Dexter86 skrev: ↑14 nov 2022 20:33
ABS Wheels brukar ju göra reklam för att dom har massor av energieffektiva till elbilar vill jag minnas jag sett
Har skrivits en del negativt om ABS Wheels på forumet. Se t.ex:
viewtopic.php?p=823778#p823778
Re: Aerofälgar från eftermarknaden
Postat: 13 nov 2024 06:40
av SwedishAdvocate
Verkar som det går att montera fälgar från Mercedes på Model 3 om man verkligen vill. Kanske går att göra på de andra tre Teslamodellerna också…
Mercedes har ju ett antal aerofälgar till sina modeller. Fast gissar att det kostar en del om man nu inte kan få tag på ett par begagnade…
Fälgarna på bilden i det länkade inlägget nedan har dock ingen aerofunktion.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3663683/
Re: Aerofälgar från eftermarknaden
Postat: 13 nov 2024 08:54
av AAKEE
Flera eller de flesta fälgarna som avbildats i tråden har ingen aero-funktion även om de skulle kallas ”Aero”. Några ser dessutom ut att vara sämre än en random fälg.
Kommer inte ihåg om det länkades till någon av forskningsrapporterna som finns att läsa.
Generellt vill man inte ha ”propellrar” som vevar luft.
Den helt släta aluminiumplåten är ganska bra, men det var ännu bättre för luftmotståndet att ventilera nära centrum.
Re: Aerofälgar från eftermarknaden
Postat: 09 feb 2025 21:46
av AAKEE
NEO skrev: ↑15 nov 2022 08:50
PH edition 2 electric finns också som eftermarknadsaero
9342F80D-AF84-4CA2-8BF8-065CDF6DB452.jpeg
Ser tveksam ut för örjans behov.
Många av de märkena som tex Svenska Fälg säljer är tunga som de var gjorda av bly.
I Örjans fall, rekommenderas en fälg som inte är så tung. (Vet inget om just fälgen på bild, men…)
Re: Aerofälgar från eftermarknaden
Postat: 10 feb 2025 01:29
av SwedishAdvocate
Crosspostar pga relevans:
AAKEE skrev: ↑09 feb 2025 23:32
Det finns en del forskning på nätet.
Exempel:
https://publications.lib.chalmers.se/re ... 176302.pdf
Här mäts både ventilationsmotståndet och aerodynamiska motståndet i olika design på fälgar.
De olika testade designerna:
Totala motståndet.
High drag profile, (k) är referens:
Thick outer radius, (f) är vinnaren med fully covered (b) som god tvåa
Det finns en del forskning och den är ganska entydig: det är bra att låta fälgen ventilera men hålen/hålet för det ska inte vara långt ut på fälgen, eftersom lyften då får hög fart vilket kostar energi.
https://www.researchgate.net/profile/Al ... dGlvbiJ9fQ
Re: Aerofälgar från eftermarknaden
Postat: 10 feb 2025 08:54
av AAKEE
För att inte *tappa greppet* om fälgarna, så blir skillnaden mellan en bra och dålig fälg som mest ungefär 10Wh/km.
Skillnaden mellan ett D-klassat däck och ett av de bästa däcken blir ~ 20Wh/km med samma däcksdimension.
Att skaffa ett mindre brett däck om man har det, som dessutom kanske sticker ut onödigt mycket gör också märkbar skillnad, precis som att gå från 21” till 19”.
Bäst blir det såklart om man minimerar förbrukning inom alla områden men att köpa rätt däck gör mycket mer än att köpa rätt fälg.
Gå ned i dim på fälgen och välja ett bra däck är A och O.
Bedöma fälgarna mot varandra kanske går göra i vissa fall, men man kan nog gå bort sig i det också.