Jaja, du kan tro vad du vill.
Jag har inte haft för avsikt att vilseleda någon.
Jag ber om ursäkt för att jag hade fel och om jag uttryckt mig slarvigt.
Fundera gärna lite över din ton. Hade du uttalat dig på det här sättet om vi stått ansikte mot ansikte?
Edit: hur får du det till 5 ggr i skillnad? Jag räknar så här:
VW nettoinkomst 7.1 + 3.38 + 4.99 + 2.9 = 18.37 mdr euro
Tesla nettoinkomst 0.27 + 0.438 + 1.14 + 1.62 = 3.468 mdr usd
Växelkurs: 1.13
Förhållande: 18.37 / 3.468 * 1.13 = 5.99 ggr
När jag räknade för tre dagar sedan gjorde jag ett överslag i huvudet och fick antingen fel på beräkningen eller läste fel siffror.
Jag har inga problem att bemöta löst underbyggda påståenden med fakta på ett rakt sätt, även IRL. Jag har aldrig blivit tillsagd att jag ska tänka på min ton, varken på nätet eller i verkliga livet, men någon gång ska väl vara den första.
Eftersom Tesla inte har några preferensaktier så ska utdelningen till dessa justeras bort från VWs resultaträkning. Se sidan 31 i deras delårsrapport, de räknar till och med (korrekt) ut EPS justerat för utdelningen. Det handlar om 551 MEUR de senaste 12 månaderna.
https://www.volkswagenag.com/presence/i ... 2021_e.pdf
https://www.thebalance.com/preferred-stock-357588
Justerat för detta så är relationen 5,7x. Notera att jag skrev ganska nära 5x, inte att den är 5x. Det gjorde jag för att belysa hur långt ifrån sanningen ditt estimat på 10x var.
Visa gärna en trovärdig källa på att VW har dålig försäljning och skyller det på komponentbrist i diverse artiklar som du påstår. Annars är det väldigt lätt att någon får för sig att det bara är ytterligare ett löst påstående från din sida
Du slingrar dig och har fortfarande inte backat upp ditt påstående. Men ok, här kommer ett par:
https://europe.autonews.com/automakers/ ... eport-says
https://www.cnbc.com/2021/10/28/chip-sh ... antis.html
Med citat från högsta hönset i en av artiklarna:
“It was a challenging quarter,” VW CEO Herbert Diess told CNBC’s “Squawk Box Europe” Thursday. Our volume brands suffered most because of semiconductor supply,” Diess said, referring to Seat, Skoda and Volkswagen.".
Och ytterligare från en medlem i supervisory board:
"VW Group's sales plunged 16 percent to 9.2 million vehicles in 2020, hit by production stoppages and the temporary closures of showrooms during lockdowns to curb the spread of COVID-19. VW's labor boss Daniela Cavallo also expects the chips crunch to worsen. "There will still be shortages all next year. And things will not suddenly get better in 2023 either. We still have the worst ahead of us," Cavallo said.".
Det finns massor av andra artiklar, det är bara att googla. Ovan anser iaf jag vara direkta uttalanden där VW kopplar uteblivna ökningar i nuvarande och framtida försäljning till rådande komponentbrist. Jag tror inte de far med osanning, men det säger absolut ingenting om huruvida de är mer eller mindre drabbade än Tesla.
Nu väntar iaf jag spänt på att höra hur du kom fram till att VW blivit hårdare drabbat än Tesla, om det nu inte beror på uttalanden från VW eller andra artiklar i media.