Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:
Maw skrev:
VW har dessutom en väldigt stor vinst, drygt 18 mdr euro sammanräknat under de senaste fyra kvartalen. Tesla hade väl ungefär en tiondel av den vinsten under samma period som jämförelse. Då har VW ändå drabbats hårdare av komponentbrisren än Tesla.
Källa på dina två påståenden, tack.
Jag googlade "vw profit" och "tesla profit", la ihop "nettoinkomst" för q4 -20 till q3 -21 och kompenserade för skillnaden mellan dollar och euro. När jag provar att räkna igen så får jag ca 6x i skillnad istället för 10x så antagligen räknade jag fel sist. VW:s möjlighet att investera i batteritillverkning borde oavsett vara förhållandevis goda.

Att VW drabbats hårdare av komponentsbristen baserar jag på att de har fått stänga produktionen med hänvisning till komponentbrist i större omfattning än Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Viggo

Inlägg av Viggo »

Maw skrev:
Viggo skrev:
Maw skrev:
VW har dessutom en väldigt stor vinst, drygt 18 mdr euro sammanräknat under de senaste fyra kvartalen. Tesla hade väl ungefär en tiondel av den vinsten under samma period som jämförelse. Då har VW ändå drabbats hårdare av komponentbrisren än Tesla.
Jag googlade "vw profit" och "tesla profit", la ihop "nettoinkomst" för q4 -20 till q3 -21 och kompenserade för skillnaden mellan dollar och euro. När jag provar att räkna igen så får jag ca 6x i skillnad istället för 10x så antagligen räknade jag fel sist. VW:s möjlighet att investera i batteritillverkning borde oavsett vara förhållandevis goda.
Antagligen?? Tro mig, jag ser inte heller några problem för VW att klara investeringar i batteritilverkning, men jag tycker det är problematiskt när du gör relativa jämförelser och slirar kraftigt med siffrorna när du jämför med Tesla. Vilket för övrigt inte är första gången.

Med dagens EUR-kurs är det ganska nära 5x skillnad, det är mycket långt ifrån ditt påstående ovan. Du har inga problem med att du kanske vilseleder medlemmar som inte har järnkoll på publicerade finansiella siffror, och därigenom påverkar deras agerande och beslut? Men det är kanske det som är syftet?
Att VW drabbats hårdare av komponentsbristen baserar jag på att de har fått stänga produktionen med hänvisning till komponentbrist i större omfattning än Tesla.
Det är ingen källa, utan ytterligare ett löst påstående från din sida. Du har absolut ingen insyn i VWs och Teslas produktionsapparater och hur hårt dessa två faktiskt har drabbats relativt sett, alltså kan du inte göra ett sådant bombsäkert påstående. Att du läst fler artiklar där VW skyller dålig produktion och försäljning på komponentbrist innebär inte att de drabbats relativt sett hårdare än Tesla.

Om du däremot lade till ett "tror jag" eller motsvarande så vore det mer trovärdigt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:
Maw skrev:
Viggo skrev:
Maw skrev:
Antagligen?? Tro mig, jag ser inte heller några problem för VW att klara investeringar i batteritilverkning, men jag tycker det är problematiskt när du gör relativa jämförelser och slirar kraftigt med siffrorna när du jämför med Tesla. Vilket för övrigt inte är första gången.

Med dagens EUR-kurs är det ganska nära 5x skillnad, det är mycket långt ifrån ditt påstående ovan. Du har inga problem med att du kanske vilseleder medlemmar som inte har järnkoll på publicerade finansiella siffror, och därigenom påverkar deras agerande och beslut? Men det är kanske det som är syftet?
Det är ingen källa, utan ytterligare ett löst påstående från din sida. Du har absolut ingen insyn i VWs och Teslas produktionsapparater och hur hårt dessa två faktiskt har drabbats relativt sett, alltså kan du inte göra ett sådant bombsäkert påstående. Att du läst fler artiklar där VW skyller dålig produktion och försäljning på komponentbrist innebär inte att de drabbats relativt sett hårdare än Tesla.

Om du däremot lade till ett "tror jag" eller motsvarande så vore det mer trovärdigt.
Jaja, du kan tro vad du vill.
Jag har inte haft för avsikt att vilseleda någon.
Jag ber om ursäkt för att jag hade fel och om jag uttryckt mig slarvigt.

Fundera gärna lite över din ton. Hade du uttalat dig på det här sättet om vi stått ansikte mot ansikte?

Edit: hur får du det till 5 ggr i skillnad? Jag räknar så här:
VW nettoinkomst 7.1 + 3.38 + 4.99 + 2.9 = 18.37 mdr euro
Tesla nettoinkomst 0.27 + 0.438 + 1.14 + 1.62 = 3.468 mdr usd
Växelkurs: 1.13

Förhållande: 18.37 / 3.468 * 1.13 = 5.99 ggr

När jag räknade för tre dagar sedan gjorde jag ett överslag i huvudet och fick antingen fel på beräkningen eller läste fel siffror.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:

Visa gärna en trovärdig källa på att VW har dålig försäljning och skyller det på komponentbrist i diverse artiklar som du påstår. Annars är det väldigt lätt att någon får för sig att det bara är ytterligare ett löst påstående från din sida ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Viggo

Inlägg av Viggo »

Jaja, du kan tro vad du vill.
Jag har inte haft för avsikt att vilseleda någon.
Jag ber om ursäkt för att jag hade fel och om jag uttryckt mig slarvigt.

Fundera gärna lite över din ton. Hade du uttalat dig på det här sättet om vi stått ansikte mot ansikte?

Edit: hur får du det till 5 ggr i skillnad? Jag räknar så här:
VW nettoinkomst 7.1 + 3.38 + 4.99 + 2.9 = 18.37 mdr euro
Tesla nettoinkomst 0.27 + 0.438 + 1.14 + 1.62 = 3.468 mdr usd
Växelkurs: 1.13

Förhållande: 18.37 / 3.468 * 1.13 = 5.99 ggr

När jag räknade för tre dagar sedan gjorde jag ett överslag i huvudet och fick antingen fel på beräkningen eller läste fel siffror.
Jag har inga problem att bemöta löst underbyggda påståenden med fakta på ett rakt sätt, även IRL. Jag har aldrig blivit tillsagd att jag ska tänka på min ton, varken på nätet eller i verkliga livet, men någon gång ska väl vara den första.

Eftersom Tesla inte har några preferensaktier så ska utdelningen till dessa justeras bort från VWs resultaträkning. Se sidan 31 i deras delårsrapport, de räknar till och med (korrekt) ut EPS justerat för utdelningen. Det handlar om 551 MEUR de senaste 12 månaderna.

https://www.volkswagenag.com/presence/i ... 2021_e.pdf
https://www.thebalance.com/preferred-stock-357588

Justerat för detta så är relationen 5,7x. Notera att jag skrev ganska nära 5x, inte att den är 5x. Det gjorde jag för att belysa hur långt ifrån sanningen ditt estimat på 10x var.
Visa gärna en trovärdig källa på att VW har dålig försäljning och skyller det på komponentbrist i diverse artiklar som du påstår. Annars är det väldigt lätt att någon får för sig att det bara är ytterligare ett löst påstående från din sida ;)
Du slingrar dig och har fortfarande inte backat upp ditt påstående. Men ok, här kommer ett par:

https://europe.autonews.com/automakers/ ... eport-says
https://www.cnbc.com/2021/10/28/chip-sh ... antis.html

Med citat från högsta hönset i en av artiklarna:

“It was a challenging quarter,” VW CEO Herbert Diess told CNBC’s “Squawk Box Europe” Thursday. Our volume brands suffered most because of semiconductor supply,” Diess said, referring to Seat, Skoda and Volkswagen.".

Och ytterligare från en medlem i supervisory board:

"VW Group's sales plunged 16 percent to 9.2 million vehicles in 2020, hit by production stoppages and the temporary closures of showrooms during lockdowns to curb the spread of COVID-19. VW's labor boss Daniela Cavallo also expects the chips crunch to worsen. "There will still be shortages all next year. And things will not suddenly get better in 2023 either. We still have the worst ahead of us," Cavallo said.".

Det finns massor av andra artiklar, det är bara att googla. Ovan anser iaf jag vara direkta uttalanden där VW kopplar uteblivna ökningar i nuvarande och framtida försäljning till rådande komponentbrist. Jag tror inte de far med osanning, men det säger absolut ingenting om huruvida de är mer eller mindre drabbade än Tesla.

Nu väntar iaf jag spänt på att höra hur du kom fram till att VW blivit hårdare drabbat än Tesla, om det nu inte beror på uttalanden från VW eller andra artiklar i media.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tack för att du ansträngt dig för min skull och visar att VW har stora problem med komponentbristen, det hade du inte behövt göra men visar delvis att mitt påstående inte är helt löst.
Nu väntar iaf jag spänt på att höra hur du kom fram till att VW blivit hårdare drabbat än Tesla, om det nu inte beror på uttalanden från VW eller andra artiklar i media.
Självklart baseras min uppfattning på uttalanden från bland annat VW och Tesla som refereras i olika medier, vad skulle jag annars få information om sådana saker ifrån?

Så här ser jag det:

1. Jag uppfattar det som att det allmänt anses att Tesla klarat sig bra genom komponentbristen vilket bland annat visat sig genom en mycket bra produktionsökning under 2021 jämfört med 2020. Har du en annan uppfattning och i så fall varför?

2. Jag uppfattar det också som att vi är överens om att VW säger sig ha drabbats hårt av komponentbristen med kraftiga produktionsminskningar som följd och att de sannolikt inte ljuger. De långa väntetider som det oftast varit på bilar från VW-gruppen visar att de sannolikt inte har problem med efterfrågan. (Ja, jag har personlig erfarenhet av försenad leverans pga komponentbrist från VW, i mitt fall 6 månader framskjutet innan jag tröttnade)

En rimlig slutsats av 1 och 2 ovan blir att VW drabbats hårdare än Tesla. Det räcker för mig att slutsatsen är just rimlig, jag har inget behov av att göra en heltäckande utredning eller lämna referenser för varenda uppfattning jag har för att undanröja alla tvivel åt dig. Om det inte räcker för dig så är det ditt problem. Vi befinner oss på ett diskussionsforum på Internet, inte på en disputation. Jag ser våra samtal här mer som fikarumsdiskussioner än som akademiska avhandlingar.

För övrigt..
Menar du att VW inte har drabbats hårdare än Tesla? Vad har du för grund för det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Viggo

Inlägg av Viggo »

Maw skrev:
Tack för att du ansträngt dig för min skull och visar att VW har stora problem med komponentbristen, det hade du inte behövt göra men visar delvis att mitt påstående inte är helt löst.
Självklart baseras min uppfattning på uttalanden från bland annat VW och Tesla som refereras i olika medier, vad skulle jag annars få information om sådana saker ifrån?

Så här ser jag det:

1. Jag uppfattar det som att det allmänt anses att Tesla klarat sig bra genom komponentbristen vilket bland annat visat sig genom en mycket bra produktionsökning under 2021 jämfört med 2020. Har du en annan uppfattning och i så fall varför?

2. Jag uppfattar det också som att vi är överens om att VW säger sig ha drabbats hårt av komponentbristen med kraftiga produktionsminskningar som följd och att de sannolikt inte ljuger. De långa väntetider som det oftast varit på bilar från VW-gruppen visar att de sannolikt inte har problem med efterfrågan. (Ja, jag har personlig erfarenhet av försenad leverans pga komponentbrist från VW, i mitt fall 6 månader framskjutet innan jag tröttnade)

En rimlig slutsats av 1 och 2 ovan blir att VW drabbats hårdare än Tesla. Det räcker för mig att slutsatsen är just rimlig, jag har inget behov av att göra en heltäckande utredning eller lämna referenser för varenda uppfattning jag har för att undanröja alla tvivel åt dig. Om det inte räcker för dig så är det ditt problem. Vi befinner oss på ett diskussionsforum på Internet, inte på en disputation. Jag ser våra samtal här mer som fikarumsdiskussioner än som akademiska avhandlingar.

För övrigt..
Menar du att VW inte har drabbats hårdare än Tesla? Vad har du för grund för det?
Hm, ja vi är nästan överens. Jag menar att man inte kan dra slutsatser av 1 och 2, utan att man kan göra rimliga antaganden utifrån dem. Problemet var att du lade fram det som något tvärsäkert och allmänt känt ("Då har VW ändå drabbats hårdare av komponentbrisren än Tesla."), vilket jag menar att det långifrån är. Men jag uppskattar att du tog dig tid att förklara, tack!

Slutligen måste jag säga att jag har svårt för din slutargumentation. Nej, det är ingen disputation, men slänger man ur sig lösryckta teorier och grovt felaktiga kalkyler så får man räkna med att backa upp dem, annars förlorar man sin trovärdighet. Någon måtta får det vara, även på ett internetforum. Jag tror inte att du skulle uppskatta om jag fortlöpande hävde ur mig en massa felaktigheter och dimridåer kring fantastiska VW utan att ha torrt på fötterna och kunna stå för det.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Komponentbristen har gjort att biltillverkarna, den hårda vägen, har fått lära sig att man behöver vara mer flexibel i vilka halvledarkretsar man kan använda i sina produkter. När krisen är över tror jag det blir svårt för underleverantörer att fortsätta sälja specialtillverkade styrkretsar byggda runt en specifik krets.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:
Slutligen måste jag säga att jag har svårt för din slutargumentation. Nej, det är ingen disputation, men slänger man ur sig lösryckta teorier och grovt felaktiga kalkyler så får man räkna med att backa upp dem, annars förlorar man sin trovärdighet. Någon måtta får det vara, även på ett internetforum. Jag tror inte att du skulle uppskatta om jag fortlöpande hävde ur mig en massa felaktigheter och dimridåer kring fantastiska VW utan att ha torrt på fötterna och kunna stå för det.
Ja, påpeka gärna när jag har fel eller uttrycker mig oklart, det händer tyvärr lite då och då.
Men jag uppskattar om tillrättavisningen sker med den positiva tolkningen att felen har skett pga slarv eller missförstånd snarare än illvilja. :)

Till slut så köper jag inte att VW skulle vara fantastiskt, däremot en framgångsrik tillverkare av fantastiskt medelmåttiga men bra bilar. :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Skriv svar