https://www.volkswagen-newsroom.com/de/ ... haeft-7690Volkswagen Group grundar europeiskt aktiebolag för batteriverksamhet.
Volkswagen grundar ett europeiskt aktiebolag (Société Européenne) för att samla aktiviteter längs batterivärdekedjan - från råvarubearbetning och utveckling av Volkswagens standardceller till kontroll av europeiska jättefabriker. Nya affärsmodeller kring återanvändning av gamla fordonsbatterier och återvinning av värdefulla råvaror kommer också att ingå i ansvarsområdet. Företaget skapar därmed effektiva och hållbara strukturer för den snabbt växande batteriverksamheten. Som en del av sin NEW AUTO-strategi vill Volkswagen Group bli världens ledande tillverkare av elbilar och utökar i processen sin batteriverksamhet till en kärnkompetens.
Thomas Schmall, styrelseledamot för teknik på Volkswagen AG och VD för Volkswagen Group Components och därmed ansvarig för områdena batteri, laddning och energi samt egen tillverkning av komponenter: "Vi vill erbjuda våra kunder högpresterande, prisvärda och hållbara fordonsbatterier - och för det upptar alla stadier av batterivärdeskapande som är avgörande för framgång. Nu samlar vi vår kraft i Salzgitter för att driva innovationer framåt och för att få de bästa partnerna till vårt nya företag. Vi har redan ett starkt batteriteam med över 500 kollegor från 24 nationer i Salzgitter - och vi stärker det också på ledningsnivå."
Snart kommer Ahn att ta en ledande roll i utvecklingen av battericeller under ledning av batterichefen Frank Blome. Efter att ha haft positioner på LG och Samsung var Ahn senast ansvarig för Apples battericellsteknologi som Global Head of Battery Development. Kai Alexander Müller från Barclays Investment Bank, London, kommer också att flytta till Salzgitter. Han stärker laget som finansexpert med lång erfarenhet av kapitalmarknader och aktieanalys.
För att möta koncernens ökande cellbehov planerar Volkswagen att etablera sex gigafabriker i Europa. Cellproduktion i Salzgitter är planerad att starta 2025: Gigafabriken i Niedersachsen kommer att tillverka standardceller för Volkswagen-koncernens volymsegment. I det första utbyggnadsskedet ska fabriken producera 20 gigawattimmars årlig kapacitet, en fördubbling till 40 gigawattimmar planeras. Som en del av den pågående planeringsrunda satsar Volkswagen-koncernen stort på att sätta upp cellproduktion i Salzgitter. Totalt är cirka 2 miljarder euro öronmärkta för konstruktion och drift av Salzgitter gigafabrik fram till serieproduktionsstart.
I perspektiv kommer cellproduktionen i Salzgitter att sysselsätta mer än 2500 personer. Anställda från motorfabriken i Salzgitter ska i första hand sättas in. Dessa är förberedda för sina nya uppgifter med utbildningsåtgärder. I vissa fall, till exempel som planerare eller logistiker, har de redan användbar kunskap för att bygga en fabrik. Vid behov fullföljs denna kunskapsöverföring genom att tillföra ny kompetens, till exempel genom extern rekrytering.
Med kombinationen av utveckling, planering och produktionskontroll kommer Salzgitter-anläggningen i Niedersachsen att bli battericentrum för Volkswagen-koncernen. Spanien och Östeuropa diskuteras för närvarande som ytterligare platser för de planerade jättefabrikerna. De exakta platserna för Gigafactory nr 3 och 4 ska fastställas under första halvåret 2022. Volkswagen planerar att öppna ytterligare två cellfabriker i Europa till 2030.
Parallellt med etableringen av dessa fem gigafabriker av det nygrundade europeiska aktiebolaget ansvarar den svenska start-upen Northvolt AB, där Volkswagen har en andel på cirka 20 procent, för att bygga ytterligare en fabrik i Skellefteå i norra Sverige. Det kommer att producera battericeller för premiumbilsegmentet från 2023. Northvolt är en permanent partner till Volkswagen Group inom området premiumceller.
Volkswagen går vidare med industrialiseringen av batteritekniken i alla led i värdekedjan. Förra veckan tecknade företaget två strategiska partnerskap med Umicore och 24M samt ett långsiktigt leveransavtal med Vulcan Energy Resources. De syftar till tillverkning och anskaffning av primärmaterial samt optimerad cellproduktion i de planerade jättefabrikerna. Partnerskapen syftar till att bygga upp kunskap inom batteriteknik och för att hantera kostnader.
Volkswagen Group driver vad som förmodligen är den mest omfattande e-offensiven i den globala bilindustrin. Under de kommande fem åren kommer företaget att investera cirka 52 miljarder i utveckling och produktion av nya elfordon. I NEW AUTO-strategin ingår även utvecklingen av de nya affärsområdena batteri, laddning och energi. Med den modulära elektriska drivsatsen MEB och SSP-plattformen planerad till 2026, förlitar sig gruppen också på dedikerade teknikplattformar som möjliggör synergier mellan varumärken.
Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Moderator: Redaktion
Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
VW vill man nog inte investera i, pengar ner i ett svart hål
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Hur tänker du nu?tslaqqq skrev:VW vill man nog inte investera i, pengar ner i ett svart hål
Jag ser det nog mer som att de tar Tesla på stort allvar och att de nu bygger en värdekedja med de mest hållbara batterierna.
De kommer nog att ta kontroll över det skandinaviska batteribältet.
Mycket strategiskt av VAG att köra förbi Tesla på något som kommer ses som premium i framtiden. Nämligen hållbarhet.
Lägg därtill också deras satsning på elproduktion och V2X.
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Enkel matematik, dom ämnar spendera många många miljarder Euro, var ska dom pengarna komma ifrån tänker du?
Vad ger det gör effekt på aktien?
VW är redan världens högst belånade företag med lån över $200B (i sin bransch, minst) + ytterligare spä på detta med nästan ytterligare 50% för något som inte på långa vägar kommer ge det resultat dom drömmer om.
VW är ett bolag där pengar inte kommer till sin rätt, men för all del köp deras aktier o lev drömmen..
Vad ger det gör effekt på aktien?
VW är redan världens högst belånade företag med lån över $200B (i sin bransch, minst) + ytterligare spä på detta med nästan ytterligare 50% för något som inte på långa vägar kommer ge det resultat dom drömmer om.
VW är ett bolag där pengar inte kommer till sin rätt, men för all del köp deras aktier o lev drömmen..
Senast redigerad av tslaqqq, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
För att fortsätta, förstår inte alls hur du tror dom ska köra förbi Tesla eller hur du lyckas blanda in hållbarhet i ett bolag som i allra högsta grad bidrar om inte mest så i topp i sin bransch till motsatsen.
Deras batteriplaner är planer, de har inga patent, de har aldrig tillverkat batterier, de har ingen vision ingen teknisk framkant - nada plus att deras plan om kapacitet är ju löjligt låg i förhållande till deras investering och flera gånger längre än just Tesla's så nej du är ute o cyklar men alla får tycka vad dom vill
Deras batteriplaner är planer, de har inga patent, de har aldrig tillverkat batterier, de har ingen vision ingen teknisk framkant - nada plus att deras plan om kapacitet är ju löjligt låg i förhållande till deras investering och flera gånger längre än just Tesla's så nej du är ute o cyklar men alla får tycka vad dom vill
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Herbert höll ett anförande häromdagen för sin nya fokussatsning, VWs mjukvarudel - han tyckte dom alla borde läsa en bok om Agile & Lean Startup - han har helt rätt men nu är det 2021 och det är lite sent för detta, han kommer inte kunna ändra en gammal trött organisation med ett boktips, se hur bra det gick inom VW i stort.
VW är för stora för att göra förändringarna som krävs, dom kommer försöka (främst för att hålla aktieägarna på gott humör) men dom kommer bränna så mycket pengar och få så lite utväxling för det så - nej tack, er bästa tid var då.
VW är för stora för att göra förändringarna som krävs, dom kommer försöka (främst för att hålla aktieägarna på gott humör) men dom kommer bränna så mycket pengar och få så lite utväxling för det så - nej tack, er bästa tid var då.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Skulle vilja ha källa på deras lån. Jag har hört något helt annat. Att de har väldigt mycket pengar i kassan. Och då är hela dieselgate redan betalad. Den källan som jag har på det kan jag inte röja. Men den som lever få se.tslaqqq skrev:Enkel matematik, dom ämnar spendera många många miljarder Euro, var ska dom pengarna komma ifrån tänker du?
Vad ger det gör effekt på aktien?
VW är redan världens högst belånade företag med lån över $200B (i sin bransch, minst) + ytterligare spä på detta med nästan ytterligare 50% för något som inte på långa vägar kommer ge det resultat dom drömmer om.
VW är ett bolag där pengar inte kommer till sin rätt, men för all del köp deras aktier o lev drömmen..
Köper inte deras aktier men väl i andra bolag i det skandinaviska batteribältet. Tror på idén och att VAG kommer att vara en del av den och att Tesla kommer att stå utanför. Panasonics samarbete med Hydro och Equinor har lagts på is.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 2 gång.
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
VW har dessutom en väldigt stor vinst, drygt 18 mdr euro sammanräknat under de senaste fyra kvartalen. Tesla hade väl ungefär en tiondel av den vinsten under samma period som jämförelse. Då har VW ändå drabbats hårdare av komponentbrisren än Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Helt klart att VW satsar hårdare är många andra fossilbilstillverkare.Maw skrev:VW har dessutom en väldigt stor vinst, drygt 18 mdr euro sammanräknat under de senaste fyra kvartalen. Tesla hade väl ungefär en tiondel av den vinsten under samma period som jämförelse. Då har VW ändå drabbats hårdare av komponentbrisren än Tesla.
Tror på:
Tesla
VAG
Kia/Hyundai
Vissa kineser
Övriga biltillverkare har mycket kvar att bevisa.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Tack så mycket, fint av dig att man får tycka. Du verkar dock inte gilla det om man ser till tonen och hur nyanserat du ser på det hela.tslaqqq skrev:För att fortsätta, förstår inte alls hur du tror dom ska köra förbi Tesla eller hur du lyckas blanda in hållbarhet i ett bolag som i allra högsta grad bidrar om inte mest så i topp i sin bransch till motsatsen.
Deras batteriplaner är planer, de har inga patent, de har aldrig tillverkat batterier, de har ingen vision ingen teknisk framkant - nada plus att deras plan om kapacitet är ju löjligt låg i förhållande till deras investering och flera gånger längre än just Tesla's så nej du är ute o cyklar men alla får tycka vad dom vill
Du tror inte att möjligen VAG har lärt sig något av dieselgate? Kan till och med vara så att det är de bästa som hänt dom, annars hade de nog inte helhjärtat satsat på denna omställning.
De har väll gott om patent. De är hårt investerade i Quantumscape(SSB), Northvolt(Cuberg och Västerås) och 24M(semisolid). Underleverantörer på anodmatrial och cathodmatrial jobbar också på framtida teknik och kemier. Johnson Matthey är t ex med i flera projekt. Tror vi kommer se gott om JV framöver där man hjälps åt i hela kedjan.
Tycker inte att Tesla känns mer tekniskt drivande på något sätt när de nu satsar på billiga LFP batterier med dåtidens teknik. Dock bra för att sälja så mycket bilar som möjligt och bra livslängd på batterierna.
Sen har vi det här med trovärdighet. Tesla ska nu göra var och varannan människa till miljonär genom bitcoin. Inga reella värden mer än den enorma energi det går åt för att bryta och skydda valutan.
Tycker att det finns en gräns för ändamålen helgar medlen.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Tror du läst lite för mycket sk fake news, ingenting av det du säger stämmer med verkligheten tycker jag, men som sagt alla får tro precis vad dom vill, framtiden kommer ju visa vad som uppfylldes liksom vad som inte blev någonting.
Noterade du att VW avbröt sitt samarbete med Nortvolt kring Salzgitter och istället ämnar bygga något eget där, utan Nortvolt. Nortvolt har fö extremt mycket att bevisa, de har ju ingen batteriteknik i framkant alls såvitt jag förstått utan kommer göra klassiska batterier själva. Det har ju visat sig ganska tydligt att batteriteknik inte är något man skissar på ett papper och vips är det hos konsumenter, QuantumScape återstår nog att se om det hela var en scam el ej, finns inte mycket som pekar på att dom kan göra något som går att använda i storskala, än så länge är dom ju i tidiga labbexperiment, så +5 år minst, o som vanligt underskattas Teslas innovationsförmåga, dom har ju inte avstannat med sin egen utveckling om nu någon tror det, hela bolaget är byggt för att förändras, så fungerar inte stora traditionella bolag som VW, se vad som hände med Herbert som talat sig varm för förändring. Ägarna vill inte, dom vill ha lugn o ro o hoppas på att allt går tillbaka till som det var, har dom ju även uttryckt många ggr senaste åren.
Vad gäller Dieselgate så är svaret nej, dom har tydligen inte lärt sig någonting, se på ID.3 en bil som forcerats fram till marknaden fullt medvetet för att kunna minska EU böter för att dom inte uppfyllt minskade utsläppsregelverk, kom senast fram i Dansk TV häromdagen.
Så gäller nog att börja läsa nyheter och dra slutsatser utifrån flera källor, men även här drar ju folk olika slutsatser o det är ju kul!
Kör hårt, men detta är ju trots allt ett Tesla forum, så verkar ju underligt att folk inte föredrar just Tesla kan jag tycka.
Noterade du att VW avbröt sitt samarbete med Nortvolt kring Salzgitter och istället ämnar bygga något eget där, utan Nortvolt. Nortvolt har fö extremt mycket att bevisa, de har ju ingen batteriteknik i framkant alls såvitt jag förstått utan kommer göra klassiska batterier själva. Det har ju visat sig ganska tydligt att batteriteknik inte är något man skissar på ett papper och vips är det hos konsumenter, QuantumScape återstår nog att se om det hela var en scam el ej, finns inte mycket som pekar på att dom kan göra något som går att använda i storskala, än så länge är dom ju i tidiga labbexperiment, så +5 år minst, o som vanligt underskattas Teslas innovationsförmåga, dom har ju inte avstannat med sin egen utveckling om nu någon tror det, hela bolaget är byggt för att förändras, så fungerar inte stora traditionella bolag som VW, se vad som hände med Herbert som talat sig varm för förändring. Ägarna vill inte, dom vill ha lugn o ro o hoppas på att allt går tillbaka till som det var, har dom ju även uttryckt många ggr senaste åren.
Vad gäller Dieselgate så är svaret nej, dom har tydligen inte lärt sig någonting, se på ID.3 en bil som forcerats fram till marknaden fullt medvetet för att kunna minska EU böter för att dom inte uppfyllt minskade utsläppsregelverk, kom senast fram i Dansk TV häromdagen.
Så gäller nog att börja läsa nyheter och dra slutsatser utifrån flera källor, men även här drar ju folk olika slutsatser o det är ju kul!
Kör hårt, men detta är ju trots allt ett Tesla forum, så verkar ju underligt att folk inte föredrar just Tesla kan jag tycka.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Läser inte fake news. Det finns mycket att bevisa ja. Men det är inte fake news för det. Säger heller inte att Tesla stannar upp men de har också mycket att bevisa av det som är sagt, känns mer som att det är du som läser fake news. Det låter onekligen som att du behöver läsa på. Säger bara att Tesla möter motstånd och det tycker nog de flesta här på forumet är bra.tslaqqq skrev:Tror du läst lite för mycket sk fake news, ingenting av det du säger stämmer med verkligheten tycker jag, men som sagt alla får tro precis vad dom vill, framtiden kommer ju visa vad som uppfylldes liksom vad som inte blev någonting.
Noterade du att VW avbröt sitt samarbete med Nortvolt kring Salzgitter och istället ämnar bygga något eget där, utan Nortvolt. Nortvolt har fö extremt mycket att bevisa, de har ju ingen batteriteknik i framkant alls såvitt jag förstått utan kommer göra klassiska batterier själva. Det har ju visat sig ganska tydligt att batteriteknik inte är något man skissar på ett papper och vips är det hos konsumenter, QuantumScape återstår nog att se om det hela var en scam el ej, finns inte mycket som pekar på att dom kan göra något som går att använda i storskala, än så länge är dom ju i tidiga labbexperiment, så +5 år minst, o som vanligt underskattas Teslas innovationsförmåga, dom har ju inte avstannat med sin egen utveckling om nu någon tror det, hela bolaget är byggt för att förändras, så fungerar inte stora traditionella bolag som VW, se vad som hände med Herbert som talat sig varm för förändring. Ägarna vill inte, dom vill ha lugn o ro o hoppas på att allt går tillbaka till som det var, har dom ju även uttryckt många ggr senaste åren.
Vad gäller Dieselgate så är svaret nej, dom har tydligen inte lärt sig någonting, se på ID.3 en bil som forcerats fram till marknaden fullt medvetet för att kunna minska EU böter för att dom inte uppfyllt minskade utsläppsregelverk, kom senast fram i Dansk TV häromdagen.
Så gäller nog att börja läsa nyheter och dra slutsatser utifrån flera källor, men även här drar ju folk olika slutsatser o det är ju kul!
Kör hårt, men detta är ju trots allt ett Tesla forum, så verkar ju underligt att folk inte föredrar just Tesla kan jag tycka.
Men äntligen nån som törs säga det rakt ut. För det är verkligen så att man inte känner sig välkommen här om man inte föredrar Tesla först och främst. Synd på ett så i övrigt bra elbilsforum.
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Porsche announced the location for its battery cell factory with a capacity of 100MWh for 1,000 BEVs per year
Porsche Head R&D Steiner, "Since such high-performance cells cannot simply be bought in today, we will develop and manufacture them ourselves together with Cellforce"
Porsche Head R&D Steiner, "Since such high-performance cells cannot simply be bought in today, we will develop and manufacture them ourselves together with Cellforce"
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Det behövs batterier och bristen får tillverkarna se att göra egna. Det är synd när folk blir butthurt för de tror att andra skall köra om. (vilket är ett inskänkt sätt att se det). Behovet finns och det är ett sätt att återfå edgen att kunna tillverka sina egna för egna behov. Sedan om det är legotillerkvning av andra patent eller egna utvecklade sorter är av mindre betydelse. VW har nog med patent.
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Tycker det verkar vettigt at VAG skaffar egen batterifabrik. Både för att säkra leveranskapacitet, men även för att öka sitt kunnande på området. Visar också på att de tar elektrifieringen seriöst.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Deras balansräkning är väl ingen hemlighet? https://annualreport2020.volkswagenag.c ... sheet.htmlRobertrimmevik skrev:Skulle vilja ha källa på deras lån. Jag har hört något helt annat. Att de har väldigt mycket pengar i kassan. Och då är hela dieselgate redan betalad. Den källan som jag har på det kan jag inte röja. Men den som lever få se.tslaqqq skrev:Enkel matematik, dom ämnar spendera många många miljarder Euro, var ska dom pengarna komma ifrån tänker du?
Vad ger det gör effekt på aktien?
VW är redan världens högst belånade företag med lån över $200B (i sin bransch, minst) + ytterligare spä på detta med nästan ytterligare 50% för något som inte på långa vägar kommer ge det resultat dom drömmer om.
VW är ett bolag där pengar inte kommer till sin rätt, men för all del köp deras aktier o lev drömmen..
Köper inte deras aktier men väl i andra bolag i det skandinaviska batteribältet. Tror på idén och att VAG kommer att vara en del av den och att Tesla kommer att stå utanför. Panasonics samarbete med Hydro och Equinor har lagts på is.
EDIT Kort och lång upplåning:
https://annualreport2020.volkswagenag.c ... ities.html
EDIT 2 - Cash Flow
https://annualreport2020.volkswagenag.c ... ement.html
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Dom gör runt 20 000 MEUR i Cash Flow från rörelsen. Den innebär att det krävs 5 år av Cashflow för att om de skall investera 100 000 MEUR i ny teknik (dom satsar idag runt 20 000 MEUR i investeringar per år).
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Vad gör dom med alla tidigare investeringar i gammal teknik som de har aktiverat? Dessa kan ju behöva skrivas ned. Blir dock ingen Cash-flow effekt utan bara en resultateffekt.
EDIT.
Dom har runt 130 000 MEUR aktiverade immateriella (utveckling/patent etc) och materiella tillgångar (fabriker/maskiner etc).
EDIT.
Dom har runt 130 000 MEUR aktiverade immateriella (utveckling/patent etc) och materiella tillgångar (fabriker/maskiner etc).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
De har ett eget kapital på knappt 130 000 MEUR. Skulle nedskrivningar behöva ske av en stor del av ovanstående tillgångar skulle en stor del av det egna kapitalet försvinna.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Tack så mycket. Intressant läsning. Du har inte möjligen Teslas balansräkning också.ChristerSjo skrev:Deras balansräkning är väl ingen hemlighet? https://annualreport2020.volkswagenag.c ... sheet.htmlRobertrimmevik skrev:Skulle vilja ha källa på deras lån. Jag har hört något helt annat. Att de har väldigt mycket pengar i kassan. Och då är hela dieselgate redan betalad. Den källan som jag har på det kan jag inte röja. Men den som lever få se.tslaqqq skrev:Enkel matematik, dom ämnar spendera många många miljarder Euro, var ska dom pengarna komma ifrån tänker du?
Vad ger det gör effekt på aktien?
VW är redan världens högst belånade företag med lån över $200B (i sin bransch, minst) + ytterligare spä på detta med nästan ytterligare 50% för något som inte på långa vägar kommer ge det resultat dom drömmer om.
VW är ett bolag där pengar inte kommer till sin rätt, men för all del köp deras aktier o lev drömmen..
Köper inte deras aktier men väl i andra bolag i det skandinaviska batteribältet. Tror på idén och att VAG kommer att vara en del av den och att Tesla kommer att stå utanför. Panasonics samarbete med Hydro och Equinor har lagts på is.
EDIT Kort och lång upplåning:
https://annualreport2020.volkswagenag.c ... ities.html
EDIT 2 - Cash Flow
https://annualreport2020.volkswagenag.c ... ement.html
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Kul med tesla fanboys! Superfina bilar men låter som att tesla är bäst i världen på allt som har med batterier och teknik att göra, de har inte ens lyckats ta fram en egen cellstorlek än… vilket dock är på g men med helt konventionell teknik bara annan storlek.
Kul att Vw satsar stort! Är med och forskar på solidstatebatterier och bygger upp infrastruktur för tillverkning, forsking och utveckling i Europa. Allt detta ihop med teslas jobb behövs såklart.
Jämfört med tesla är volkswagen giganter (produktionskapacitet, pengar på banken etc.) helt sjukt egentligen hur teslas börsvärde är värderat men det är en helt annan diskussion.
Kul att Vw satsar stort! Är med och forskar på solidstatebatterier och bygger upp infrastruktur för tillverkning, forsking och utveckling i Europa. Allt detta ihop med teslas jobb behövs såklart.
Jämfört med tesla är volkswagen giganter (produktionskapacitet, pengar på banken etc.) helt sjukt egentligen hur teslas börsvärde är värderat men det är en helt annan diskussion.
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Källa på dina två påståenden, tack.Maw skrev:VW har dessutom en väldigt stor vinst, drygt 18 mdr euro sammanräknat under de senaste fyra kvartalen. Tesla hade väl ungefär en tiondel av den vinsten under samma period som jämförelse. Då har VW ändå drabbats hårdare av komponentbrisren än Tesla.
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Resultaten är väl inte så svårt att ta fram via google. Dock inte uppdaterat för Q3.Viggo skrev:Källa på dina två påståenden, tack.Maw skrev:VW har dessutom en väldigt stor vinst, drygt 18 mdr euro sammanräknat under de senaste fyra kvartalen. Tesla hade väl ungefär en tiondel av den vinsten under samma period som jämförelse. Då har VW ändå drabbats hårdare av komponentbrisren än Tesla.
VW https://se.investing.com/equities/volks ... -statement
Vw 1 år rullande Q2 2020 till Q2 2021 ca 22,5 mdr EUR
Tesla https://se.investing.com/equities/tesla ... -statement
Tesla 1 år rullande Q3 2020 till Q3 2021 ca 4,5 mdr USD
Har för mig att jag läste att Tesla gjorde rekordvinst för Q3 2021, VW minskade lite på resultatet. Historia visar ju dock inte så mycket om framtiden och vad man tror ska hända där men med tanke på utvecklingen av kursen för Tesla kontra VW så tror ju marknaden rätt hårt på att Tesla kommer leverera extremt bra siffror i framtiden. VW har väl en bra grund att stå på eftersom de genererat historiska vinster under lång tid men levererar man inte framåt så går det ju fort utför.
När det gäller komponentbristen så kan jag inte säga någonting mer än att alla aktörer skyller på den oavsett branch. Vem/vilka som drabbar hårdast har jag i alla fall noll koll på.
Re: Volkswagen grundar europeiskt AB för batteriverksamhet
Det var en retorisk fråga som jag ser fram emot Maws svar på.Nick skrev:Resultaten är väl inte så svårt att ta fram via google. Dock inte uppdaterat för Q3.Viggo skrev:Källa på dina två påståenden, tack.Maw skrev:VW har dessutom en väldigt stor vinst, drygt 18 mdr euro sammanräknat under de senaste fyra kvartalen. Tesla hade väl ungefär en tiondel av den vinsten under samma period som jämförelse. Då har VW ändå drabbats hårdare av komponentbrisren än Tesla.
VW https://se.investing.com/equities/volks ... -statement
Vw 1 år rullande Q2 2020 till Q2 2021 ca 22,5 mdr EUR
Tesla https://se.investing.com/equities/tesla ... -statement
Tesla 1 år rullande Q3 2020 till Q3 2021 ca 4,5 mdr USD