Just nu känns det minst sagt lite illa av Elon att ens nämna Trumps namn, han är väl i fritt fall och kan dra med sig andra också. Så hoppas Elon tar lite förnuft till fånga och slutar förknippas med Trump.
Just nu mer än innan tror jag aktien kommer ta stryk om Elon fortsätter att aktivt vara vän med Trump.
Lite OT och varning till er som gillar Trump titta inte på detta men jag kunde inte sluta garva, kanske skull lagt den i skoj tråden.
Finner detta märkligt efter Elons pratstund med Trump. Kanske finns någon verklig anledning?
Trump har ju halva USA bakom sig så...
Jo men min gissning är att färre och färre av de som handlar med aktien står bakom Trump.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 aug 2024 11:31
av Sabbe
Efterfrågan för fordon (alla drivlinor) som kostar $100.000 och uppåt har legat runt 100.000/år genom åren i USA. Lyckas Tesla sälja 50.000 CyberTrucks i år så är tar de hälften av den marknaden, med endast EN modell. Det om något är imponerande
Efterfrågan för fordon (alla drivlinor) som kostar $100.000 och uppåt har legat runt 100.000/år genom åren i USA. Lyckas Tesla sälja 50.000 CyberTrucks i år så är tar de hälften av den marknaden, med endast EN modell. Det om något är imponerande
Jag gissar att Tesla säljer max 10k Cybertrucks för över $100.000 under hela 2025. Jag tror även de säljer 0 CT som kostar under 60k.
Efterfrågan för fordon (alla drivlinor) som kostar $100.000 och uppåt har legat runt 100.000/år genom åren i USA. Lyckas Tesla sälja 50.000 CyberTrucks i år så är tar de hälften av den marknaden, med endast EN modell. Det om något är imponerande
Jag gissar att Tesla säljer max 10k Cybertrucks för över $100.000 under hela 2025. Jag tror även de säljer 0 CT som kostar under 60k.
Men över 50.000 stycken under detta år måste väl till och med du tycka är imponerande?
Nästa år säljer de sammanlagt runt 150.000 gissar jag på (samtliga prisklasser)
Efterfrågan för fordon (alla drivlinor) som kostar $100.000 och uppåt har legat runt 100.000/år genom åren i USA. Lyckas Tesla sälja 50.000 CyberTrucks i år så är tar de hälften av den marknaden, med endast EN modell. Det om något är imponerande
Jag gissar att Tesla säljer max 10k Cybertrucks för över $100.000 under hela 2025. Jag tror även de säljer 0 CT som kostar under 60k.
Men över 50.000 stycken under detta år måste väl till och med du tycka är imponerande?
Nästa år säljer de sammanlagt runt 150.000 gissar jag på (samtliga prisklasser)
Visst, men är de ens i närheten av att nå det då? De hade ju sålt runt 10k stycken i slutet av juni.
Efterfrågan för fordon (alla drivlinor) som kostar $100.000 och uppåt har legat runt 100.000/år genom åren i USA. Lyckas Tesla sälja 50.000 CyberTrucks i år så är tar de hälften av den marknaden, med endast EN modell. Det om något är imponerande
Jag gissar att Tesla säljer max 10k Cybertrucks för över $100.000 under hela 2025. Jag tror även de säljer 0 CT som kostar under 60k.
Men över 50.000 stycken under detta år måste väl till och med du tycka är imponerande?
Nästa år säljer de sammanlagt runt 150.000 gissar jag på (samtliga prisklasser)
Visst, men är de ens i närheten av att nå det då? De hade ju sålt runt 10k stycken i slutet av juni.
Dom nådde en produktionstakt på 1300 CT per vecka i början av juni, och har kommunicerat en målsättning att nå takten 2500/vecka mot slutet av året.
Givet en linjär ökning av produktionen skulle det motsvara c:a 50k under andra halvåret, dvs drygt 60k för helåret 2024.
Efterfrågan för fordon (alla drivlinor) som kostar $100.000 och uppåt har legat runt 100.000/år genom åren i USA. Lyckas Tesla sälja 50.000 CyberTrucks i år så är tar de hälften av den marknaden, med endast EN modell. Det om något är imponerande
Jag gissar att Tesla säljer max 10k Cybertrucks för över $100.000 under hela 2025. Jag tror även de säljer 0 CT som kostar under 60k.
Men över 50.000 stycken under detta år måste väl till och med du tycka är imponerande?
Nästa år säljer de sammanlagt runt 150.000 gissar jag på (samtliga prisklasser)
Visst, men är de ens i närheten av att nå det då? De hade ju sålt runt 10k stycken i slutet av juni.
De har hittills tillverkat 20-25.000 och tillverkar i nuvarande takt strax över 1000/vecka. Så en bit över 50.000 hinner dom nog med innan årskiftet.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 aug 2024 21:49
av SwedishAdvocate
Elon Musk’s financial woes at X have Tesla bulls fearing he will liquidate more stock
Tesla Semi kommer bli en succé när fabriken är klar nästa år.
Det är kul att Semin äntligen börjas produceras inom ett par år.
Det är dock en helt annan marknad att sälja denna typ av fordon B2B än att sälja bilar på en webbplats till privatpersoner. Det kräver en helt annan sälj- och serviceorganisation.
Det ska bli spännande att se hur Tesla angriper det segmentet.
Instämmer helt, för denna marknad är driftkostnad och driftsäkerhet helt avgörande, det spelar ingen roll hur tekniskt imponerande fordonet är om det inte rullar 24/7, och med tanke på den minst sagt blandade kritik Tesla fått från taxi-branschen så har dom mycket att bevisa här.
/fth
Ja, skall bli mycket intressant att se hur Tesla lyckas på lastbilsmarknaden.
Lite gubbgissningar om de fördelar de kan ha:
*De kan nog bygga en lite energieffektivare lastbil då de är duktiga på sådant och bygger från blankt papper.
*De satsar ju hårt på volym från början med 50k per år vilket kan ge dem ekonomiska skalfördelar om efterfrågan verkligen finns där (annars är det ett bra sätt att förlora pengar).
I övrigt har de väl bara nackdelar typ att de inte har redan uppbyggda kundrelationer, erfarenhet, servicenätverk etc. De har ju också nackdelen av ett väldigt smalt produktutbud med bara en semi anpassad för den amerikanska marknaden.
Enda chansen för dem är nog att hålla ned priset riktigt lågt för att prisa in sig på marknaden och bygga upp kundbas, serviceorganisation etc under ett antal år.
Dvs svårt att se att de skulle kunna tjäna extremt mycket i början i alla fall.
Lite konstigt att de valde att börja med en semi tycker jag, borde varit enklare att börja med mindre fordon för last mile och lokal distribution, sopbilar etc. För dessa är det ju enklare att lösa laddning då de inte går 24/7 och batterierna behöver inte vara lika stora etc
Tesla Semi kommer bli en succé när fabriken är klar nästa år.
Det är kul att Semin äntligen börjas produceras inom ett par år.
Det är dock en helt annan marknad att sälja denna typ av fordon B2B än att sälja bilar på en webbplats till privatpersoner. Det kräver en helt annan sälj- och serviceorganisation.
Det ska bli spännande att se hur Tesla angriper det segmentet.
Instämmer helt, för denna marknad är driftkostnad och driftsäkerhet helt avgörande, det spelar ingen roll hur tekniskt imponerande fordonet är om det inte rullar 24/7, och med tanke på den minst sagt blandade kritik Tesla fått från taxi-branschen så har dom mycket att bevisa här.
/fth
Ja, skall bli mycket intressant att se hur Tesla lyckas på lastbilsmarknaden.
Lite gubbgissningar om de fördelar de kan ha:
*De kan nog bygga en lite energieffektivare lastbil då de är duktiga på sådant och bygger från blankt papper.
*De satsar ju hårt på volym från början med 50k per år vilket kan ge dem ekonomiska skalfördelar om efterfrågan verkligen finns där (annars är det ett bra sätt att förlora pengar).
I övrigt har de väl bara nackdelar typ att de inte har redan uppbyggda kundrelationer, erfarenhet, servicenätverk etc. De har ju också nackdelen av ett väldigt smalt produktutbud med bara en semi anpassad för den amerikanska marknaden.
Enda chansen för dem är nog att hålla ned priset riktigt lågt för att prisa in sig på marknaden och bygga upp kundbas, serviceorganisation etc under ett antal år.
Dvs svårt att se att de skulle kunna tjäna extremt mycket i början i alla fall.
Lite konstigt att de valde att börja med en semi tycker jag, borde varit enklare att börja med mindre fordon för last mile och lokal distribution, sopbilar etc. För dessa är det ju enklare att lösa laddning då de inte går 24/7 och batterierna behöver inte vara lika stora etc
Vad gäller serviceorganisation så antar jag iofs att dom planerar att använda befintligt nätverk, det finns väl ingen egentlig orsak att bygga upp en separat struktur för semi? Det finns väl ett rätt stort överlapp avseende nödvändig kompetens, och ett visst överlapp avseende komponenter/reservdelar, mellan semi och dom "vanliga" bilarna?
Tesla Semi kommer bli en succé när fabriken är klar nästa år.
Det är kul att Semin äntligen börjas produceras inom ett par år.
Det är dock en helt annan marknad att sälja denna typ av fordon B2B än att sälja bilar på en webbplats till privatpersoner. Det kräver en helt annan sälj- och serviceorganisation.
Det ska bli spännande att se hur Tesla angriper det segmentet.
Instämmer helt, för denna marknad är driftkostnad och driftsäkerhet helt avgörande, det spelar ingen roll hur tekniskt imponerande fordonet är om det inte rullar 24/7, och med tanke på den minst sagt blandade kritik Tesla fått från taxi-branschen så har dom mycket att bevisa här.
/fth
Ja, skall bli mycket intressant att se hur Tesla lyckas på lastbilsmarknaden.
Lite gubbgissningar om de fördelar de kan ha:
*De kan nog bygga en lite energieffektivare lastbil då de är duktiga på sådant och bygger från blankt papper.
*De satsar ju hårt på volym från början med 50k per år vilket kan ge dem ekonomiska skalfördelar om efterfrågan verkligen finns där (annars är det ett bra sätt att förlora pengar).
I övrigt har de väl bara nackdelar typ att de inte har redan uppbyggda kundrelationer, erfarenhet, servicenätverk etc. De har ju också nackdelen av ett väldigt smalt produktutbud med bara en semi anpassad för den amerikanska marknaden.
Enda chansen för dem är nog att hålla ned priset riktigt lågt för att prisa in sig på marknaden och bygga upp kundbas, serviceorganisation etc under ett antal år.
Dvs svårt att se att de skulle kunna tjäna extremt mycket i början i alla fall.
Lite konstigt att de valde att börja med en semi tycker jag, borde varit enklare att börja med mindre fordon för last mile och lokal distribution, sopbilar etc. För dessa är det ju enklare att lösa laddning då de inte går 24/7 och batterierna behöver inte vara lika stora etc
Vad gäller serviceorganisation så antar jag iofs att dom planerar att använda befintligt nätverk, det finns väl ingen egentlig orsak att bygga upp en separat struktur för semi? Det finns väl ett rätt stort överlapp avseende nödvändig kompetens, och ett visst överlapp avseende komponenter/reservdelar, mellan semi och dom "vanliga" bilarna?
/fth
I så fall får de steppa upp rejält när det gäller reparationstiderna.
Jag misstänker att det finns klara nackdelar att ha samma organisation för service och reparation av personbilar och lastbilar eftersom andra märken valt att ha separata organisationer. Man kan säkert delvis dela administrativa lokaler men inte verkstadslokaler.
*De satsar ju hårt på volym från början med 50k per år vilket kan ge dem ekonomiska skalfördelar om efterfrågan verkligen finns där (annars är det ett bra sätt att förlora pengar).
Det har de i så fall misslyckats kapitalt med hittills. De har väl inte lyckats producera mer än en handfull per år så här långt?
Det är kul att Semin äntligen börjas produceras inom ett par år.
Det är dock en helt annan marknad att sälja denna typ av fordon B2B än att sälja bilar på en webbplats till privatpersoner. Det kräver en helt annan sälj- och serviceorganisation.
Det ska bli spännande att se hur Tesla angriper det segmentet.
Instämmer helt, för denna marknad är driftkostnad och driftsäkerhet helt avgörande, det spelar ingen roll hur tekniskt imponerande fordonet är om det inte rullar 24/7, och med tanke på den minst sagt blandade kritik Tesla fått från taxi-branschen så har dom mycket att bevisa här.
/fth
Ja, skall bli mycket intressant att se hur Tesla lyckas på lastbilsmarknaden.
Lite gubbgissningar om de fördelar de kan ha:
*De kan nog bygga en lite energieffektivare lastbil då de är duktiga på sådant och bygger från blankt papper.
*De satsar ju hårt på volym från början med 50k per år vilket kan ge dem ekonomiska skalfördelar om efterfrågan verkligen finns där (annars är det ett bra sätt att förlora pengar).
I övrigt har de väl bara nackdelar typ att de inte har redan uppbyggda kundrelationer, erfarenhet, servicenätverk etc. De har ju också nackdelen av ett väldigt smalt produktutbud med bara en semi anpassad för den amerikanska marknaden.
Enda chansen för dem är nog att hålla ned priset riktigt lågt för att prisa in sig på marknaden och bygga upp kundbas, serviceorganisation etc under ett antal år.
Dvs svårt att se att de skulle kunna tjäna extremt mycket i början i alla fall.
Lite konstigt att de valde att börja med en semi tycker jag, borde varit enklare att börja med mindre fordon för last mile och lokal distribution, sopbilar etc. För dessa är det ju enklare att lösa laddning då de inte går 24/7 och batterierna behöver inte vara lika stora etc
Vad gäller serviceorganisation så antar jag iofs att dom planerar att använda befintligt nätverk, det finns väl ingen egentlig orsak att bygga upp en separat struktur för semi? Det finns väl ett rätt stort överlapp avseende nödvändig kompetens, och ett visst överlapp avseende komponenter/reservdelar, mellan semi och dom "vanliga" bilarna?
/fth
I så fall får de steppa upp rejält när det gäller reparationstiderna.
Jag misstänker att det finns klara nackdelar att ha samma organisation för service och reparation av personbilar och lastbilar eftersom andra märken valt att ha separata organisationer. Man kan säkert delvis dela administrativa lokaler men inte verkstadslokaler.
Jag menar alltså att Tesla Semi har betydligt mer gemensamt med övriga Tesla-modeller än vad ”vanliga” lastbilar har med ”vanliga” bilar.
Hela drivlinan påstås ju t.ex utgöras av i princip omodifierade Plaid-motorer, motsvarande typer av överlapp i delar och nödvändig kompetens finns väl knappast för andra tillverkare?
Tesla borde därför rimligen ha betydligt bättre förutsättningar att använda befintlig organisation än andra tillverkare.
Instämmer helt, för denna marknad är driftkostnad och driftsäkerhet helt avgörande, det spelar ingen roll hur tekniskt imponerande fordonet är om det inte rullar 24/7, och med tanke på den minst sagt blandade kritik Tesla fått från taxi-branschen så har dom mycket att bevisa här.
/fth
Ja, skall bli mycket intressant att se hur Tesla lyckas på lastbilsmarknaden.
Lite gubbgissningar om de fördelar de kan ha:
*De kan nog bygga en lite energieffektivare lastbil då de är duktiga på sådant och bygger från blankt papper.
*De satsar ju hårt på volym från början med 50k per år vilket kan ge dem ekonomiska skalfördelar om efterfrågan verkligen finns där (annars är det ett bra sätt att förlora pengar).
I övrigt har de väl bara nackdelar typ att de inte har redan uppbyggda kundrelationer, erfarenhet, servicenätverk etc. De har ju också nackdelen av ett väldigt smalt produktutbud med bara en semi anpassad för den amerikanska marknaden.
Enda chansen för dem är nog att hålla ned priset riktigt lågt för att prisa in sig på marknaden och bygga upp kundbas, serviceorganisation etc under ett antal år.
Dvs svårt att se att de skulle kunna tjäna extremt mycket i början i alla fall.
Lite konstigt att de valde att börja med en semi tycker jag, borde varit enklare att börja med mindre fordon för last mile och lokal distribution, sopbilar etc. För dessa är det ju enklare att lösa laddning då de inte går 24/7 och batterierna behöver inte vara lika stora etc
Vad gäller serviceorganisation så antar jag iofs att dom planerar att använda befintligt nätverk, det finns väl ingen egentlig orsak att bygga upp en separat struktur för semi? Det finns väl ett rätt stort överlapp avseende nödvändig kompetens, och ett visst överlapp avseende komponenter/reservdelar, mellan semi och dom "vanliga" bilarna?
/fth
I så fall får de steppa upp rejält när det gäller reparationstiderna.
Jag misstänker att det finns klara nackdelar att ha samma organisation för service och reparation av personbilar och lastbilar eftersom andra märken valt att ha separata organisationer. Man kan säkert delvis dela administrativa lokaler men inte verkstadslokaler.
Jag menar alltså att Tesla Semi har betydligt mer gemensamt med övriga Tesla-modeller än vad ”vanliga” lastbilar har med ”vanliga” bilar.
Hela drivlinan påstås ju t.ex utgöras av i princip omodifierade Plaid-motorer, motsvarande typer av överlapp i delar och nödvändig kompetens finns väl knappast för andra tillverkare?
Tesla borde därför rimligen ha betydligt bättre förutsättningar att använda befintlig organisation än andra tillverkare.
/fth
När det gäller Volvo och Scania lastbilar så servas och repareras dom ofta hos återförsäljare som också säljer Volvos personbilar och VAG personbilar.
Man delar redan på organisationer.