Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

gjohansson skrev: 21 okt 2024 12:21
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 12:12
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 12:05
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 11:42
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 11:15


Att vilja skippa KA skulle jag vilja påstå ofta är ideologiskt betingat hos enskilda arbetsgivarombud. Som sagt, kollektivavtal är inget fackligt påhitt.
Många som vill avskaffa har inget realistiskt förslg på hur det skulle gå till istället. Att enskilda arbetstagare skulle förhandla individuellt? En central lönebildning skulle ju bli helt omöjlig med det upplägget.

Naturligtvis får du dra egna slutsatser och tolkningar. Vad är det för jusrister du vänt dig till för att få förklarat den svenska modellen.
Som jag tror jag upprepat tidigare så har du ju uppenbarligen 0 förtroende för vad jag säger. Jag tycker du ska fråga din arbetsgivare för en förklaring. Eller någon annan du litar på. Kanske maila den riksdagsledamot du röstat på?
Såklart man får dra egna slutsatser men frågan jag belyser är om egna slutsatser och spekulationer är samma som källor och fakta.

Du påstår att det är ideologi som styr att vissa företag inte vill ha KA och lyfter att det inte är ett fackligt påhitt som om det vore ett krav och beslut.
Du spekulerar utan saklig grund och förväntar dig att jag bara ska köpa ditt resonemang?

Jag har inte heller vänt mig till jurister för att få Svenska modellen förklarad, varför kommer du med det påståendet?
Varför rekommenderar du mig att tala med min Arbetsgivare och maila politiker?

Bara för att jag inte håller med om dina spekulativa slutsatser och personliga tolkningar så har jag varken skyldighet eller ett krav om att kontakta andra för grundläggande läsförståelse om Svenska modellen enligt Riksdagens dokumentation.

Jag fortsätter gärna att diskutera men jag ber dig att undvika egna tolkningar som bevisunderlag i din argumentation.
Igen så duckar du ursprungsfrågan som ställdes av annan än jag, återkom gärna om du har något svar som inte utgår från personliga spekulationer.

Det är också ok att säga att man inte vet, det finns mycket jag inte vet och det är helt ok.
Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i vad du vill att jag svarar på. Allt jag säger/skriver är ju baserade på personliga tolkningar av information. Vad jag strävar efter är att informationen i sin helhet ska gå ihop och vara logisk.
Jag lyfter inte mina tolkningar som bevis för någonting utan vill förklara hur jag resonerat. Skulle också vilja förstå hur du tolkar samma information.

Jag uppfattar det som att du tycker det är fel och rent av lite märkligt att IF metall och Tesla sverige inte är jämbördiga i konflikten. Jag uppfattar det också som att du där hänvisar till att det enligt svenska modellen ska parterna vara jämnvärdiga.
Jag har också tolkat det som att du anser att Tesla ska ses som en part på svenska arbetsmarknad när man hänvisar till det i den svenska arbetsmarknaden.
Huvuddelen av min argumentation har ju gått ut på att jag tycker du missuppfattat vad som menas med "parterna" i den svenska modellen.


När du skriver "Så än en gång, egna slutsatser och tolkningar kanske bör hållas till juristerna som har det som uppgift i olika juridiska sammanhang." fattade jag det att din uppfattning baseras på kontakt med dessa "jurister".
Rådet att prata med din riksdagsledamot var i all välmening. Särskilt om man tycker något runt deras arbete är ologiskt och motsägesefullt.

Vilken ursprungsfråga är det du menar?
”Mellan Tesla och IFM nu, vad finns det för maktbalans i rent konfliktmässiga åtgärder? - detta är frågan.
Det enda som Tesla kan göra är att gå runt och få sin verksamhet att fungera. De kan inte sätta någon press på IFM mer än att visa sig så oberörda som möjligt, medans IFM fullt ut tar fram åtgärder för att orsaka skada på Teslas verksamhet.”

Jurister tolkar lagtext och utmanar ej prövade delar i rätten, det var mer ett konstaterande att det finns yrkesgrupper som jobbar med detta.

Jag anser inte heller att politikers arbete är ologiskt eller motsägelsefullt utan snarare att tolkningar från dokumenterade texter inte alltid kan backas upp men framhålls oftast som fakta ändå.
Har lite svårt att se logiken i ditt resonemang, du verkar förutsätta att det måste finnas en balans mellan IFM’s och Teslas möjlighet att sätta in stridsåtgärder mot varandra.

Någon sådan balans finns naturligtvis inte, var har du fått den tanken ifrån?
Det måste absolut inte finnas en maktbalans mellan parterna men så som det är nu så saknar Tesla helt möjligheter att värna om sin egen affärsmodell oavsett hur nöjda eller missnöjd personalen är.

Fredrik nämner också att man behöver vara en del av en arbetsgivarorganisation för att ta del av ”balansen” vilket verkar märkligt.
Ja, jag hävdar att en enskild arbetsgivare kan vara en del av arbetsmarknadens parter eftersom det inte framgår specifikt att dessa inte är det.
Det nämns också arbetsgivare i texten från Regeringens hemsida så varför det skulle vara exklusivt för arbetsgivarorganisationer och fack förstår jag inte.

Om man lever upp till KAs grundläggande villkor så bör man väl inte utsättas för systematisk förstörelse?
Jag pratade med en person i helgen om Tesla och om hens tidigare anställning från 2012 (eller 13, minns inte exakt årtal) fram till strax innan strejken inleddes och hen vart alldeles mörk i blicken.

Enligt hen så sprids det väldigt mycket felaktigheter och propaganda för att svartmåla Tesla som arbetsgivare varpå hen sa att hen hade haft det bättre där än hos sin nuvarande arbetsgivare, också en del av bilbranschen men med KA.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Fredrik j skrev: 21 okt 2024 12:36
OfarligTesla skrev: 21 okt 2024 12:26
gjohansson skrev: 21 okt 2024 11:20

Håller helt med dig där, sympatiåtgärder borde begränsas mer, men omröstningar är nog ingen bra ide i praktiken.
Ja, egentligen är hur många som går ut i strejk en slags omröstning i sig och den enda som behövs då den direkt påverkar styrkan i strejken. En strejk där 5% av arbetsstyrkan strejkar tycker jag inte ska kunna lyckas, den ska helt enkelt sakna den styrka som krävs för att att kunna driva igenom ett avtal eftersom avtalet inte har något stort stöd hos de anställda. Men så kan det bara fungera så länge alla fackförbund i Sverige inte kan sätta in vilka sympatiåtgärder som helst oavsett hur många som faktiskt strejkar.

Jag vill att vi har ett system som ger makten till de anställda, de är de jag tycker ska få bestämma över sina egna villkor. För vad högt uppsatta fackpampar sagt bakom stängda dörrar har enligt mig signalerat att de inte står på samma sida som medlemmarna och anställda…
Att varje enskild anställd skulle få makten att förhandla om sina egna villkor tycker jag är så långt bort från centraliserad lönebildning (som är en grundpelare i den svenska modellen) man kan komma.
En av poängerna med fackföreningar är att hela kollektivet står bakom en medlem om det behövs.
Om centraliserad lönebildning skulle leda till högre levnadsstandard och bättre löner så hade jag absolut varit för det.
Tyvärr så har flera här kommit med underlag för att det tyvärr är tvärt om medans fackpampar tjänar mångt mycket mer och får politisk karriär.

Min personliga erfarenhet visar också att jag oftast är bättre på att förhandla själv snarare än att låta någon från facket föra min talan.

Så teoretiskt tycker jag att du har rätt, ideologiskt en väldigt bra grundtanke men precis som kommunismen så stannar det tyvärr där.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 12:40
gjohansson skrev: 21 okt 2024 12:21
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 12:12
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 12:05
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 11:42


Såklart man får dra egna slutsatser men frågan jag belyser är om egna slutsatser och spekulationer är samma som källor och fakta.

Du påstår att det är ideologi som styr att vissa företag inte vill ha KA och lyfter att det inte är ett fackligt påhitt som om det vore ett krav och beslut.
Du spekulerar utan saklig grund och förväntar dig att jag bara ska köpa ditt resonemang?

Jag har inte heller vänt mig till jurister för att få Svenska modellen förklarad, varför kommer du med det påståendet?
Varför rekommenderar du mig att tala med min Arbetsgivare och maila politiker?

Bara för att jag inte håller med om dina spekulativa slutsatser och personliga tolkningar så har jag varken skyldighet eller ett krav om att kontakta andra för grundläggande läsförståelse om Svenska modellen enligt Riksdagens dokumentation.

Jag fortsätter gärna att diskutera men jag ber dig att undvika egna tolkningar som bevisunderlag i din argumentation.
Igen så duckar du ursprungsfrågan som ställdes av annan än jag, återkom gärna om du har något svar som inte utgår från personliga spekulationer.

Det är också ok att säga att man inte vet, det finns mycket jag inte vet och det är helt ok.
Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i vad du vill att jag svarar på. Allt jag säger/skriver är ju baserade på personliga tolkningar av information. Vad jag strävar efter är att informationen i sin helhet ska gå ihop och vara logisk.
Jag lyfter inte mina tolkningar som bevis för någonting utan vill förklara hur jag resonerat. Skulle också vilja förstå hur du tolkar samma information.

Jag uppfattar det som att du tycker det är fel och rent av lite märkligt att IF metall och Tesla sverige inte är jämbördiga i konflikten. Jag uppfattar det också som att du där hänvisar till att det enligt svenska modellen ska parterna vara jämnvärdiga.
Jag har också tolkat det som att du anser att Tesla ska ses som en part på svenska arbetsmarknad när man hänvisar till det i den svenska arbetsmarknaden.
Huvuddelen av min argumentation har ju gått ut på att jag tycker du missuppfattat vad som menas med "parterna" i den svenska modellen.


När du skriver "Så än en gång, egna slutsatser och tolkningar kanske bör hållas till juristerna som har det som uppgift i olika juridiska sammanhang." fattade jag det att din uppfattning baseras på kontakt med dessa "jurister".
Rådet att prata med din riksdagsledamot var i all välmening. Särskilt om man tycker något runt deras arbete är ologiskt och motsägesefullt.

Vilken ursprungsfråga är det du menar?
”Mellan Tesla och IFM nu, vad finns det för maktbalans i rent konfliktmässiga åtgärder? - detta är frågan.
Det enda som Tesla kan göra är att gå runt och få sin verksamhet att fungera. De kan inte sätta någon press på IFM mer än att visa sig så oberörda som möjligt, medans IFM fullt ut tar fram åtgärder för att orsaka skada på Teslas verksamhet.”

Jurister tolkar lagtext och utmanar ej prövade delar i rätten, det var mer ett konstaterande att det finns yrkesgrupper som jobbar med detta.

Jag anser inte heller att politikers arbete är ologiskt eller motsägelsefullt utan snarare att tolkningar från dokumenterade texter inte alltid kan backas upp men framhålls oftast som fakta ändå.
Har lite svårt att se logiken i ditt resonemang, du verkar förutsätta att det måste finnas en balans mellan IFM’s och Teslas möjlighet att sätta in stridsåtgärder mot varandra.

Någon sådan balans finns naturligtvis inte, var har du fått den tanken ifrån?
Det måste absolut inte finnas en maktbalans mellan parterna men så som det är nu så saknar Tesla helt möjligheter att värna om sin egen affärsmodell oavsett hur nöjda eller missnöjd personalen är.

Fredrik nämner också att man behöver vara en del av en arbetsgivarorganisation för att ta del av ”balansen” vilket verkar märkligt.
Ja, jag hävdar att en enskild arbetsgivare kan vara en del av arbetsmarknadens parter eftersom det inte framgår specifikt att dessa inte är det.
Det nämns också arbetsgivare i texten från Regeringens hemsida så varför det skulle vara exklusivt för arbetsgivarorganisationer och fack förstår jag inte.

Om man lever upp till KAs grundläggande villkor så bör man väl inte utsättas för systematisk förstörelse?
Jag pratade med en person i helgen om Tesla och om hens tidigare anställning från 2012 (eller 13, minns inte exakt årtal) fram till strax innan strejken inleddes och hen vart alldeles mörk i blicken.

Enligt hen så sprids det väldigt mycket felaktigheter och propaganda för att svartmåla Tesla som arbetsgivare varpå hen sa att hen hade haft det bättre där än hos sin nuvarande arbetsgivare, också en del av bilbranschen men med KA.
Företag förhandlar inte om ett "eget" kollektivavtal utan man ansluter sig till det som kollektivet (arbetsgivarorganisationen) tecknat med fackföreningen. När man sen har det finns det möjligheter till lokala tillägg men enskilda företag deltar inte i dom centrala förhandlingar som är basen i den svenska modellen. Man representeras där av ett ombud.
Möjligheten finns också att teckna ett så kallat hängavtal med en fackförening vilket i praktiken innebär att man kopierar ett redan förhandlat kollektivavtal som man då inte kan påverka på något sätt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 21 okt 2024 12:36

Att varje enskild anställd skulle få makten att förhandla om sina egna villkor tycker jag är så långt bort från centraliserad lönebildning (som är en grundpelare i den svenska modellen) man kan komma.
En av poängerna med fackföreningar är att hela kollektivet står bakom en medlem om det behövs.
Det jag skrev har ingenting att göra med enskilda förhandlingar att göra utan det är en helt annan diskussion. Vad jag skrev handlar om att vi borde ha ett system där facken behöver stöd av de anställda i form av att de går ut i strejk för att få den styrka som krävs för att driva igenom avtal eller förändringar.

Om avtalen man vill införa behöver ha stöd hos de anställda för att kunna införas så måste avtalet vara gynnsamt för oss anställda för att kunna införas skulle förmodligen resultera i bättre avtal för oss. Det tvingar egentligen fram ett incitament hos fackförbunden att tänka på de anställdas bästa när man tar fram eller ändrar på avtalen, för annars kan de inte få igenom dem.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 12:47
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 12:36
OfarligTesla skrev: 21 okt 2024 12:26
gjohansson skrev: 21 okt 2024 11:20

Håller helt med dig där, sympatiåtgärder borde begränsas mer, men omröstningar är nog ingen bra ide i praktiken.
Ja, egentligen är hur många som går ut i strejk en slags omröstning i sig och den enda som behövs då den direkt påverkar styrkan i strejken. En strejk där 5% av arbetsstyrkan strejkar tycker jag inte ska kunna lyckas, den ska helt enkelt sakna den styrka som krävs för att att kunna driva igenom ett avtal eftersom avtalet inte har något stort stöd hos de anställda. Men så kan det bara fungera så länge alla fackförbund i Sverige inte kan sätta in vilka sympatiåtgärder som helst oavsett hur många som faktiskt strejkar.

Jag vill att vi har ett system som ger makten till de anställda, de är de jag tycker ska få bestämma över sina egna villkor. För vad högt uppsatta fackpampar sagt bakom stängda dörrar har enligt mig signalerat att de inte står på samma sida som medlemmarna och anställda…
Att varje enskild anställd skulle få makten att förhandla om sina egna villkor tycker jag är så långt bort från centraliserad lönebildning (som är en grundpelare i den svenska modellen) man kan komma.
En av poängerna med fackföreningar är att hela kollektivet står bakom en medlem om det behövs.
Om centraliserad lönebildning skulle leda till högre levnadsstandard och bättre löner så hade jag absolut varit för det.
Tyvärr så har flera här kommit med underlag för att det tyvärr är tvärt om medans fackpampar tjänar mångt mycket mer och får politisk karriär.

Min personliga erfarenhet visar också att jag oftast är bättre på att förhandla själv snarare än att låta någon från facket föra min talan.

Så teoretiskt tycker jag att du har rätt, ideologiskt en väldigt bra grundtanke men precis som kommunismen så stannar det tyvärr där.
Om man tycker det är rätt eller fel är ju en annan fråga. Hur systemet är tänkt att fungera är ju mer objektivt.

Hur man lyckas i en egen förhandling beror ju på utgångsläget. Ofta har man ju ganske inte 1:1 att jämföra med. Kollektivavtal (om det finns ett sånt) omfattar även den som inte är med i facket.

Om man läser om hur Saltsjöbadsavtalet tillkom så var fackföreningarna mycket skeptiska till att avtala bort sin strejkrätt. Hade inte socialdemokraterna kunna erbjuda ett politiskt inflytande hade det nog inte gått att genomföra.
Tjänar fackpamparna mer än representanter för svenskt näringsliv? Så kanske det är. Inte vet jag.
Beror väl delvis på oengagerade medlemmar då även om det finns historik bakom.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 21 okt 2024 12:51
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 12:36

Att varje enskild anställd skulle få makten att förhandla om sina egna villkor tycker jag är så långt bort från centraliserad lönebildning (som är en grundpelare i den svenska modellen) man kan komma.
En av poängerna med fackföreningar är att hela kollektivet står bakom en medlem om det behövs.
Det jag skrev har ingenting att göra med enskilda förhandlingar att göra utan det är en helt annan diskussion. Vad jag skrev handlar om att vi borde ha ett system där facken behöver stöd av de anställda i form av att de går ut i strejk för att få den styrka som krävs för att driva igenom avtal eller förändringar.

Om avtalen man vill införa behöver ha stöd hos de anställda för att kunna införas så måste avtalet vara gynnsamt för oss anställda för att kunna införas skulle förmodligen resultera i bättre avtal för oss. Det tvingar egentligen fram ett incitament hos fackförbunden att tänka på de anställdas bästa när man tar fram eller ändrar på avtalen, för annars kan de inte få igenom dem.
Jag tolkade "Jag vill att vi har ett system som ger makten till de anställda, de är de jag tycker ska få bestämma över sina egna villkor." som att du önskar att anställda skulle få bestämma själv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 21 okt 2024 13:00
Jag tolkade "Jag vill att vi har ett system som ger makten till de anställda, de är de jag tycker ska få bestämma över sina egna villkor." som att du önskar att anställda skulle få bestämma själv.
Ja jag skulle väl ljuga om jag sa att jag inte tycker att det ultimata hade varit att ha det mer som i andra länder där man faktiskt får bestämma själv, men det är som sagt en helt annan diskussion än den som fördes nu och inget jag tror kommer hända på lång tid i Sverige.

Om du läser hela inlägget du citerade så ser du kontexten som det skrev i vilket som jag sa var att jag tycker att systemet borde vara utformat så att facken behöver få med de anställda i strejk för att kunna lyckas, för då har de ett incitament att ta fram ett avtal som är bra för de anställda.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 21 okt 2024 13:16
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 13:00
Jag tolkade "Jag vill att vi har ett system som ger makten till de anställda, de är de jag tycker ska få bestämma över sina egna villkor." som att du önskar att anställda skulle få bestämma själv.
Ja jag skulle väl ljuga om jag sa att jag inte tycker att det ultimata hade varit att ha det mer som i andra länder där man faktiskt får bestämma själv, men det är som sagt en helt annan diskussion än den som fördes nu och inget jag tror kommer hända på lång tid i Sverige.

Om du läser hela inlägget du citerade så ser du kontexten som det skrev i vilket som jag sa var att jag tycker att systemet borde vara utformat så att facken behöver få med de anställda i strejk för att kunna lyckas, för då har de ett incitament att ta fram ett avtal som är bra för de anställda.
Ja, jag tycker det är rimligt att man får med sina medlemmar i konflikten men jag anser inte att man skulle behöva bry sig om vad anställda som inte är medlemmar tycker.

Vilka andra länder är det som är dina förebilder?

Förmodligen förvånar det dig att jag själv inte röstar vänster. Iallafall inte i riksdagsval.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 21 okt 2024 13:24

Ja, jag tycker det är rimligt att man får med sina medlemmar i konflikten men jag anser inte att man skulle behöva bry sig om vad anställda som inte är medlemmar tycker.

Vilka andra länder är det som är dina förebilder?
Jag tycker inte det ska spela någon roll om det är medlemmar eller inte medlemmar, det enda intressanta för möjligheterna att lyckas bör vara hur stor andel av arbetsstyrkan man får med sig. Går 10% av arbetsstyrkan ut i strejk ska det inte spela någon roll om det är 100% av de som är medlemmar i det fackförbund som vill driva igenom avtalet. Att facken ska tvingas ha en attraktiv produkt är hela poängen med varför jag tycker förändring krävs.

Finns väl inga länder jag tycker är generella förebilder vad gäller allt, men vad gäller att själv ha rätt att bestämma över sitt egna arbetsliv så finns det såklart länder som sticker ut. USA är såklart väldigt extrem där men även t.ex. UK, Kanada och Australien har rätt mycket egen bestämmanderätt.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

frippe skrev: 21 okt 2024 09:09
Lurence skrev: 21 okt 2024 07:13
frippe skrev: 20 okt 2024 19:16
Lurence skrev: 20 okt 2024 10:27
frippe skrev: 20 okt 2024 10:07


Ser man till antalet strejkdagar mellan olika länder syns det ganska snabbt att Sverige knappast är extremistiskt. Eller ja i så fall åt det hållet att det är ovanligt med strejker.

Men visst, vi kan gå åt det europeiska hållet där det är betydligt vanligare med strejker, så får vi se hur bra det är.

Att driftsätta en laddstation för elbilar är knappast en samhällskritisk aktivitet.
Nämn något annat företag i Sverige som hade kunnat stå för sin egen linje mot facket och dessutom kan göra det och fortsätta expandera och bli störst på sin marknad.

Varför är det ovanligt med strejker i Sverige tror du? Om du istället kollar på antal varsel om strejk som facken lägger så får du en bättre bild. Finns inga företag som kan stå emot när facken som vi ser nu med sympatiåtgärder mellan varandra kan komma åt alla olika tjänster som företagen behöver. Det är game set match.

Jag tycker inte man ska begränsa strejkrätten, man ska även få ha sympatistrejker. MEN, primärkonflikten måste alltid vara störst. Det kan inte vara sympatistrejkerna som driver konflikten framåt.
Du menar då att facken utomlands är så svaga så att företagen tror att de vinner kampen, så därför blir det fler strejker utomlands än i Sverige? Om det vore så hade våra löner och villkor skenat iväg i Sverige, vilket de inte gör.

Hur många varsel läggs i Sverige som inte blir strejker i förhållande till varsel i andra EU-länder?

Min personliga tolkning är att samverkan mellan AG och ATO är bättre i Sverige vilket innebär att båda parter förstår att man förlorar på att strejka. Det finns en balans i styrka mellan parterna vilket verkar konflikthämmande.
Jag diskuterar inte hur facken eller företagen står sig utomlands, eller förhållandet mellan antal varsel i Sverige vs EU-länder, det är en helt annan diskussion och har inget med strejken i Sverige i att göra.

Det jag börjar bli trött på är att det gång på gång tas fram hur få strejker vi har i Sverige och att det är ett bevis på att svenska modellen fungerar. IFM bevisar fullt ut nu att det beror på att företagen inte har något val. Det kommer bita alla fack i svansen.

Mellan Tesla och IFM nu, vad finns det för maktbalans i rent konfliktmässiga åtgärder? Det enda som Tesla kan göra är att gå runt och få sin verksamhet att fungera. De kan inte sätta någon press på IFM mer än att visa sig så oberörda som möjligt, medans IFM fullt ut tar fram åtgärder för att orsaka skada på Teslas verksamhet.
Fast din tes om att företagen inte har något val stämmer inte. Då hade facken kunnat diktera villkoren t.ex. med betydligt högre löner än idag och så är det inte.

Fast du hävdar att om man räknar in antal varsel så är vi inte annorlunda i Sverige, men du klarar inte att visa på hur antal varsel i Sverige står sig internationellt i en jämförelse. Känns mer som om du tror eller hittar på för att ha något att komma med. Och det är egentligen inte jämförelsen du vill göra men du använder bara det för att ha något argument, men som då inte går att bevisa om det stämmer.

Jo tesla kan göra mycket och gör mycket. De hade t.ex. kunnat vara betydligt aktivare för att driva opinion än vad de är. Så att tesla är maktlösa är ett ganska ihåligt argument. Bara att titta på antalet levererade bilar under strejkens gång så syns det tydligt vilka möjligheter tesla har att fortsatt driva sin verksamhet.
Företag utan KA som skulle bli ansatta för påtryckningar enligt vad de gör mot Tesla hade verkligen inte haft något val. Bara bestämma sig för om de vill gå i konkurs eller ge efter.

Nu är min generella uppfattning att just löner är inget som facket generellt slåss för. Företag utan KA ska de ha in till KA. Företag med KA slåss de för andra ersättning, ofta försäkringar, pension etc. Konspiratoriskt sett så är detta delar där facket gör en win win och genererar mer pengar för dem istället för den enskilde arbetstagaren.

Skrivit det tidigare. Ge mig första KA där facket t.ex. enbart sätter nivåerna för vad en försäkring ska innehålla, nivån på avbetalning för pension etc. men låt sedan företaget ha detta via egna avtal med andra aktörer. Då har facket börjar förhandla och skulle öppna dörren för hela den sektorn där KA generellt inte finns.

Har jämfört de privata försäkringar för sjukvård och tjänstepension som min arbetsgivare ger mig med det som Unionen erbjuder och det är stor skillnad i storlek på ersättning, hur lång tid de ersätter, vad de ersätter och summa för avsättning till tjänstepension. Dessutom har jag full rådighet över att placera min tjänstepension som jag vill, med personlig rådgivning en gång per år om jag vill det. Vill jag inte ligga i Norhwolt behöver jag inte det, vill jag inte att AMF ska använda min pension som påtryckningsmedel mot Tesla behöver jag inte det, vill jag inte att Alecta ska spela bort min pension på investeringar i USA behöver jag inte det. Min pension är min pension och jag gör vad jag vill med den.

Är inte ute efter hur antal varsel i Sverige står sig internationellt. Bara ett konstaterande att enbart räkna strejk blir missvisande då modellen i Sverige bygger på varsel och förhandling. Där flertalet företag inte har något val än att gå med. Internationellt blir det oftare strejk tidigare i processen som jag uppfattat det.

Som det diskuterats i några andra inlägg här under tiden. Teslas affärsmodell öppnar upp för att de har klarat sig, ser inte många andra företag som skulle gjort det. Tesla har mycket in house och rådighet över alla steg i processen. Där av de kan hitta nya vägar. Varför ska Tesla behöva lägga tid på opinion? Det är väl ändå IFM som borde drivit mer opinion bland sina medlemmar så att strejken faktiskt fått effekt från dag ett. Hade +50 % tekniker gått ut från dag ett så skulle det ha bitit annorlunda.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Lurence skrev: 21 okt 2024 15:15
frippe skrev: 21 okt 2024 09:09
Lurence skrev: 21 okt 2024 07:13
frippe skrev: 20 okt 2024 19:16
Lurence skrev: 20 okt 2024 10:27


Nämn något annat företag i Sverige som hade kunnat stå för sin egen linje mot facket och dessutom kan göra det och fortsätta expandera och bli störst på sin marknad.

Varför är det ovanligt med strejker i Sverige tror du? Om du istället kollar på antal varsel om strejk som facken lägger så får du en bättre bild. Finns inga företag som kan stå emot när facken som vi ser nu med sympatiåtgärder mellan varandra kan komma åt alla olika tjänster som företagen behöver. Det är game set match.

Jag tycker inte man ska begränsa strejkrätten, man ska även få ha sympatistrejker. MEN, primärkonflikten måste alltid vara störst. Det kan inte vara sympatistrejkerna som driver konflikten framåt.
Du menar då att facken utomlands är så svaga så att företagen tror att de vinner kampen, så därför blir det fler strejker utomlands än i Sverige? Om det vore så hade våra löner och villkor skenat iväg i Sverige, vilket de inte gör.

Hur många varsel läggs i Sverige som inte blir strejker i förhållande till varsel i andra EU-länder?

Min personliga tolkning är att samverkan mellan AG och ATO är bättre i Sverige vilket innebär att båda parter förstår att man förlorar på att strejka. Det finns en balans i styrka mellan parterna vilket verkar konflikthämmande.
Jag diskuterar inte hur facken eller företagen står sig utomlands, eller förhållandet mellan antal varsel i Sverige vs EU-länder, det är en helt annan diskussion och har inget med strejken i Sverige i att göra.

Det jag börjar bli trött på är att det gång på gång tas fram hur få strejker vi har i Sverige och att det är ett bevis på att svenska modellen fungerar. IFM bevisar fullt ut nu att det beror på att företagen inte har något val. Det kommer bita alla fack i svansen.

Mellan Tesla och IFM nu, vad finns det för maktbalans i rent konfliktmässiga åtgärder? Det enda som Tesla kan göra är att gå runt och få sin verksamhet att fungera. De kan inte sätta någon press på IFM mer än att visa sig så oberörda som möjligt, medans IFM fullt ut tar fram åtgärder för att orsaka skada på Teslas verksamhet.
Fast din tes om att företagen inte har något val stämmer inte. Då hade facken kunnat diktera villkoren t.ex. med betydligt högre löner än idag och så är det inte.

Fast du hävdar att om man räknar in antal varsel så är vi inte annorlunda i Sverige, men du klarar inte att visa på hur antal varsel i Sverige står sig internationellt i en jämförelse. Känns mer som om du tror eller hittar på för att ha något att komma med. Och det är egentligen inte jämförelsen du vill göra men du använder bara det för att ha något argument, men som då inte går att bevisa om det stämmer.

Jo tesla kan göra mycket och gör mycket. De hade t.ex. kunnat vara betydligt aktivare för att driva opinion än vad de är. Så att tesla är maktlösa är ett ganska ihåligt argument. Bara att titta på antalet levererade bilar under strejkens gång så syns det tydligt vilka möjligheter tesla har att fortsatt driva sin verksamhet.
Företag utan KA som skulle bli ansatta för påtryckningar enligt vad de gör mot Tesla hade verkligen inte haft något val. Bara bestämma sig för om de vill gå i konkurs eller ge efter.

Nu är min generella uppfattning att just löner är inget som facket generellt slåss för. Företag utan KA ska de ha in till KA. Företag med KA slåss de för andra ersättning, ofta försäkringar, pension etc. Konspiratoriskt sett så är detta delar där facket gör en win win och genererar mer pengar för dem istället för den enskilde arbetstagaren.

Skrivit det tidigare. Ge mig första KA där facket t.ex. enbart sätter nivåerna för vad en försäkring ska innehålla, nivån på avbetalning för pension etc. men låt sedan företaget ha detta via egna avtal med andra aktörer. Då har facket börjar förhandla och skulle öppna dörren för hela den sektorn där KA generellt inte finns.

Har jämfört de privata försäkringar för sjukvård och tjänstepension som min arbetsgivare ger mig med det som Unionen erbjuder och det är stor skillnad i storlek på ersättning, hur lång tid de ersätter, vad de ersätter och summa för avsättning till tjänstepension. Dessutom har jag full rådighet över att placera min tjänstepension som jag vill, med personlig rådgivning en gång per år om jag vill det. Vill jag inte ligga i Norhwolt behöver jag inte det, vill jag inte att AMF ska använda min pension som påtryckningsmedel mot Tesla behöver jag inte det, vill jag inte att Alecta ska spela bort min pension på investeringar i USA behöver jag inte det. Min pension är min pension och jag gör vad jag vill med den.

Är inte ute efter hur antal varsel i Sverige står sig internationellt. Bara ett konstaterande att enbart räkna strejk blir missvisande då modellen i Sverige bygger på varsel och förhandling. Där flertalet företag inte har något val än att gå med. Internationellt blir det oftare strejk tidigare i processen som jag uppfattat det.

Som det diskuterats i några andra inlägg här under tiden. Teslas affärsmodell öppnar upp för att de har klarat sig, ser inte många andra företag som skulle gjort det. Tesla har mycket in house och rådighet över alla steg i processen. Där av de kan hitta nya vägar. Varför ska Tesla behöva lägga tid på opinion? Det är väl ändå IFM som borde drivit mer opinion bland sina medlemmar så att strejken faktiskt fått effekt från dag ett. Hade +50 % tekniker gått ut från dag ett så skulle det ha bitit annorlunda.
Kan bara hålla med.

Hade IFM haft en bättre ”produkt” hade de inte behövt köpa medlemmar med löften om 130% strejkersättning.

Tycker också att det är helt orimligt att en minoritet på ett företag som saknar strejk-muskler får ta till sympatiåtgärder som riskerar ett företags framtid och även de övriga anställdas anställning och inkomst.

Tycker att man bör ha med sig en majoritet av samtliga anställda på ett företag innan sympatiåtgärder får sättas in.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

JonasH skrev: 21 okt 2024 15:48

Kan bara hålla med.

Hade IFM haft en bättre ”produkt” hade de inte behövt köpa medlemmar med löften om 130% strejkersättning.
* och ett års gratis medlemskap.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:27
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 08:15
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:06
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 23:46
Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 23:09


Mitt argument utgick från Teslas unika arbetssätt och affärsmodell som har ruckat på ordningen i bilbranschen globalt.
Detta har Metall svårt att förstå vilket gör att vi nu är ett år in i en strejk som de aldrig kommer gå segrande ur.
Vad är det för något unikt arbetssätt och affärsmodell inom Metalls avtalsområde?
God morgon!
Se gärna bifogad länk som förklarar vad en affärsmodell är. (Finns mycket att läsa online om du inte tycker att min länk är bra)

Företag bygger hela sin grund på dessa och det genomsyrar kultur, beslut och riktning för hur man jobbar.
Dessa delar påverkar Tesla globalt i hur de agerar i motgång och när de ställs inför utmaningar vilket vi också har sett i strejken från IF Metall.
Man hjälper varandra på ett helt annat sätt och agerar prestigelöst i form av att underlätta och avlasta varandra där det finns hinder.

Precis detta är vad Elon också pratar om, hur han vill att alla ska jobba mot ett gemensamt mål och tillsammans som ett kollektiv snarare än att dela upp verksamheten som ”vi och dom” vilket han hävdar att fackförbunden gör.

Igen, detta genomsyrar hela företaget vilket alltså inkluderar bilmekanikerna som både du och Johansson frågar om. 😊

https://www.hypergene.se/sv/kunskapsban ... -fungerar/
Jovisst, men min fråga var hur Tesla skiljer sig från andra bilverkstäder ur bilmekanikerns synvinkel.
Mekanikerna jobbar på Tesla och Tesla har en onboarding och kultur som de jobbar efter, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva det annorlunda om du inte förstår?

Förstår du vad en affärsmodell är?
Hänger du med på hur olikt Teslas modell är mot alla andra företag i världen?
Om svaret är ja på någon av dessa frågor så ska det besvara din fråga.
Alla företag har väl en onboardingprocess och en kultur och en affärsmodell??
Har lite svårt att se på vilket sätt ett KA för bilmekarna skulle skjuta dessa i sank rent konkret, dvs vad i kollektivavtalet krockar med Teslas kultur och affärsmodell så att de inte längre fungerar bra?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 796
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HerrNilsson »

Varför man hatar facken (anledning nr 52)...

https://x.com/Utdelningsjgar2/status/18 ... 6698598570
Skärmavbild 2024-10-22 kl. 10.11.46.png
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Samma synpunkt/åsikt brukar ju finnas även när det gäller politiker och ledare
inom offentliga sektorn, och svaret är oftast att det är det enda sättet att få/behålla
bra chefer och ledare (alternativet för dessa blir ju chefer/ledare inom det privata osv).
Jag tycker iofs också att det smakar lite illa i munnen att personer som drivs av ideologi
borde kunna komma högt upp i hierarkin utan att bli giriga så att säga, men det är
nog oundvikligt (dvs inte riktigt lika som i offentlig verksamhet där man inte drivs av
ideologi direkt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Ovan är taxerad inkomst, alltså inte nödvändigtvis arvode från respektive förbund. Lite olika styrelseuppdrag och sådant tillkommer nog i en del fall. Sedan kan man ju ha synpunkter på det också, men bara så att man inte tror att det är de stackars banktjänstemännens medlemsavgift som går rakt ner i Ulrika Boëthius ficka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

gjohansson skrev: 21 okt 2024 21:56
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:27
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 08:15
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:06
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 23:46


Vad är det för något unikt arbetssätt och affärsmodell inom Metalls avtalsområde?
God morgon!
Se gärna bifogad länk som förklarar vad en affärsmodell är. (Finns mycket att läsa online om du inte tycker att min länk är bra)

Företag bygger hela sin grund på dessa och det genomsyrar kultur, beslut och riktning för hur man jobbar.
Dessa delar påverkar Tesla globalt i hur de agerar i motgång och när de ställs inför utmaningar vilket vi också har sett i strejken från IF Metall.
Man hjälper varandra på ett helt annat sätt och agerar prestigelöst i form av att underlätta och avlasta varandra där det finns hinder.

Precis detta är vad Elon också pratar om, hur han vill att alla ska jobba mot ett gemensamt mål och tillsammans som ett kollektiv snarare än att dela upp verksamheten som ”vi och dom” vilket han hävdar att fackförbunden gör.

Igen, detta genomsyrar hela företaget vilket alltså inkluderar bilmekanikerna som både du och Johansson frågar om. 😊

https://www.hypergene.se/sv/kunskapsban ... -fungerar/
Jovisst, men min fråga var hur Tesla skiljer sig från andra bilverkstäder ur bilmekanikerns synvinkel.
Mekanikerna jobbar på Tesla och Tesla har en onboarding och kultur som de jobbar efter, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva det annorlunda om du inte förstår?

Förstår du vad en affärsmodell är?
Hänger du med på hur olikt Teslas modell är mot alla andra företag i världen?
Om svaret är ja på någon av dessa frågor så ska det besvara din fråga.
Alla företag har väl en onboardingprocess och en kultur och en affärsmodell??
Har lite svårt att se på vilket sätt ett KA för bilmekarna skulle skjuta dessa i sank rent konkret, dvs vad i kollektivavtalet krockar med Teslas kultur och affärsmodell så att de inte längre fungerar bra?
Tämligen säker på att fler har kommenterat hur arbetssätt blir annorlunda när det kommer till flexibilitet och effektivitet i arbetet.

Svar finns bakåt i tråden, men misstänker att du inte köper resonemangen och det är väl där skon klämmer i dialogen mellan Metall och Tesla också.

Tesla ser flera negativa effekter av KA som Metall inte vill kännas vid utan snarare anser att ”det är så det fungerar i Sverige”.
Såklart det blir en krock om facket vill att ett företag ska jobba och fungera arbetsprocess mässigt utifrån deras perspektiv.
Har man istället ett nytt innovativt företag så lirar inte det utan då vill man istället hänvisa till att ”alla ska ha samma förutsättningar”.
Helt plötsligt är det orättvist om någon annan har kommit på något som ger dom fördelar på marknaden.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

gjohansson skrev: 21 okt 2024 21:56
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:27
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 08:15
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:06
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 23:46


Vad är det för något unikt arbetssätt och affärsmodell inom Metalls avtalsområde?
God morgon!
Se gärna bifogad länk som förklarar vad en affärsmodell är. (Finns mycket att läsa online om du inte tycker att min länk är bra)

Företag bygger hela sin grund på dessa och det genomsyrar kultur, beslut och riktning för hur man jobbar.
Dessa delar påverkar Tesla globalt i hur de agerar i motgång och när de ställs inför utmaningar vilket vi också har sett i strejken från IF Metall.
Man hjälper varandra på ett helt annat sätt och agerar prestigelöst i form av att underlätta och avlasta varandra där det finns hinder.

Precis detta är vad Elon också pratar om, hur han vill att alla ska jobba mot ett gemensamt mål och tillsammans som ett kollektiv snarare än att dela upp verksamheten som ”vi och dom” vilket han hävdar att fackförbunden gör.

Igen, detta genomsyrar hela företaget vilket alltså inkluderar bilmekanikerna som både du och Johansson frågar om. 😊

https://www.hypergene.se/sv/kunskapsban ... -fungerar/
Jovisst, men min fråga var hur Tesla skiljer sig från andra bilverkstäder ur bilmekanikerns synvinkel.
Mekanikerna jobbar på Tesla och Tesla har en onboarding och kultur som de jobbar efter, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva det annorlunda om du inte förstår?

Förstår du vad en affärsmodell är?
Hänger du med på hur olikt Teslas modell är mot alla andra företag i världen?
Om svaret är ja på någon av dessa frågor så ska det besvara din fråga.
Alla företag har väl en onboardingprocess och en kultur och en affärsmodell??
Har lite svårt att se på vilket sätt ett KA för bilmekarna skulle skjuta dessa i sank rent konkret, dvs vad i kollektivavtalet krockar med Teslas kultur och affärsmodell så att de inte längre fungerar bra?
Det kan ju vara så att Tesla och deras anställda inte vill ha en sämre produkt än de har idag vad gäller t.ex pensionsförsäkring.
De kanske inte tycker att alternativen som finns i KA är tillräckligt bra. Det tycker jag i alla fall. Är sjukt irriterad på bristen på valfrihet när det gäller placering av MINA pensionspengar på grund av att min arbetsgivare har KA.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

JonasH skrev: 22 okt 2024 15:23
gjohansson skrev: 21 okt 2024 21:56
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:27
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 08:15
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:06


God morgon!
Se gärna bifogad länk som förklarar vad en affärsmodell är. (Finns mycket att läsa online om du inte tycker att min länk är bra)

Företag bygger hela sin grund på dessa och det genomsyrar kultur, beslut och riktning för hur man jobbar.
Dessa delar påverkar Tesla globalt i hur de agerar i motgång och när de ställs inför utmaningar vilket vi också har sett i strejken från IF Metall.
Man hjälper varandra på ett helt annat sätt och agerar prestigelöst i form av att underlätta och avlasta varandra där det finns hinder.

Precis detta är vad Elon också pratar om, hur han vill att alla ska jobba mot ett gemensamt mål och tillsammans som ett kollektiv snarare än att dela upp verksamheten som ”vi och dom” vilket han hävdar att fackförbunden gör.

Igen, detta genomsyrar hela företaget vilket alltså inkluderar bilmekanikerna som både du och Johansson frågar om. 😊

https://www.hypergene.se/sv/kunskapsban ... -fungerar/
Jovisst, men min fråga var hur Tesla skiljer sig från andra bilverkstäder ur bilmekanikerns synvinkel.
Mekanikerna jobbar på Tesla och Tesla har en onboarding och kultur som de jobbar efter, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva det annorlunda om du inte förstår?

Förstår du vad en affärsmodell är?
Hänger du med på hur olikt Teslas modell är mot alla andra företag i världen?
Om svaret är ja på någon av dessa frågor så ska det besvara din fråga.
Alla företag har väl en onboardingprocess och en kultur och en affärsmodell??
Har lite svårt att se på vilket sätt ett KA för bilmekarna skulle skjuta dessa i sank rent konkret, dvs vad i kollektivavtalet krockar med Teslas kultur och affärsmodell så att de inte längre fungerar bra?
Det kan ju vara så att Tesla och deras anställda inte vill ha en sämre produkt än de har idag vad gäller t.ex pensionsförsäkring.
De kanske inte tycker att alternativen som finns i KA är tillräckligt bra. Det tycker jag i alla fall. Är sjukt irriterad på bristen på valfrihet när det gäller placering av MINA pensionspengar på grund av att min arbetsgivare har KA.
Så kan det absolut vara men det var inte det jag frågade efter.
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 13:38
gjohansson skrev: 21 okt 2024 21:56
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:27
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 08:15
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:06


God morgon!
Se gärna bifogad länk som förklarar vad en affärsmodell är. (Finns mycket att läsa online om du inte tycker att min länk är bra)

Företag bygger hela sin grund på dessa och det genomsyrar kultur, beslut och riktning för hur man jobbar.
Dessa delar påverkar Tesla globalt i hur de agerar i motgång och när de ställs inför utmaningar vilket vi också har sett i strejken från IF Metall.
Man hjälper varandra på ett helt annat sätt och agerar prestigelöst i form av att underlätta och avlasta varandra där det finns hinder.

Precis detta är vad Elon också pratar om, hur han vill att alla ska jobba mot ett gemensamt mål och tillsammans som ett kollektiv snarare än att dela upp verksamheten som ”vi och dom” vilket han hävdar att fackförbunden gör.

Igen, detta genomsyrar hela företaget vilket alltså inkluderar bilmekanikerna som både du och Johansson frågar om. 😊

https://www.hypergene.se/sv/kunskapsban ... -fungerar/
Jovisst, men min fråga var hur Tesla skiljer sig från andra bilverkstäder ur bilmekanikerns synvinkel.
Mekanikerna jobbar på Tesla och Tesla har en onboarding och kultur som de jobbar efter, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva det annorlunda om du inte förstår?

Förstår du vad en affärsmodell är?
Hänger du med på hur olikt Teslas modell är mot alla andra företag i världen?
Om svaret är ja på någon av dessa frågor så ska det besvara din fråga.
Alla företag har väl en onboardingprocess och en kultur och en affärsmodell??
Har lite svårt att se på vilket sätt ett KA för bilmekarna skulle skjuta dessa i sank rent konkret, dvs vad i kollektivavtalet krockar med Teslas kultur och affärsmodell så att de inte längre fungerar bra?
Tämligen säker på att fler har kommenterat hur arbetssätt blir annorlunda när det kommer till flexibilitet och effektivitet i arbetet.

Svar finns bakåt i tråden, men misstänker att du inte köper resonemangen och det är väl där skon klämmer i dialogen mellan Metall och Tesla också.

Tesla ser flera negativa effekter av KA som Metall inte vill kännas vid utan snarare anser att ”det är så det fungerar i Sverige”.
Såklart det blir en krock om facket vill att ett företag ska jobba och fungera arbetsprocess mässigt utifrån deras perspektiv.
Har man istället ett nytt innovativt företag så lirar inte det utan då vill man istället hänvisa till att ”alla ska ha samma förutsättningar”.
Helt plötsligt är det orättvist om någon annan har kommit på något som ger dom fördelar på marknaden.
Du svarar fortfarande med många ord men inget konkret om vad det är i Teslas arbetsprocesser för bilmekar som inte skulle fungera under ett KA.
Jag vill påpeka att jag inte tar ställning för någon part i konflikten men jag förstår bara inte detta argument.
Vad gäller konflikten anser jag annars att bägge parterna har agerat korkat och därmed har sig själva att skylla att de hamnat i en loose-loose-situation.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

gjohansson skrev: 22 okt 2024 16:08
Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 13:38
gjohansson skrev: 21 okt 2024 21:56
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:27
Fredrik j skrev: 21 okt 2024 08:15


Jovisst, men min fråga var hur Tesla skiljer sig från andra bilverkstäder ur bilmekanikerns synvinkel.
Mekanikerna jobbar på Tesla och Tesla har en onboarding och kultur som de jobbar efter, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva det annorlunda om du inte förstår?

Förstår du vad en affärsmodell är?
Hänger du med på hur olikt Teslas modell är mot alla andra företag i världen?
Om svaret är ja på någon av dessa frågor så ska det besvara din fråga.
Alla företag har väl en onboardingprocess och en kultur och en affärsmodell??
Har lite svårt att se på vilket sätt ett KA för bilmekarna skulle skjuta dessa i sank rent konkret, dvs vad i kollektivavtalet krockar med Teslas kultur och affärsmodell så att de inte längre fungerar bra?
Tämligen säker på att fler har kommenterat hur arbetssätt blir annorlunda när det kommer till flexibilitet och effektivitet i arbetet.

Svar finns bakåt i tråden, men misstänker att du inte köper resonemangen och det är väl där skon klämmer i dialogen mellan Metall och Tesla också.

Tesla ser flera negativa effekter av KA som Metall inte vill kännas vid utan snarare anser att ”det är så det fungerar i Sverige”.
Såklart det blir en krock om facket vill att ett företag ska jobba och fungera arbetsprocess mässigt utifrån deras perspektiv.
Har man istället ett nytt innovativt företag så lirar inte det utan då vill man istället hänvisa till att ”alla ska ha samma förutsättningar”.
Helt plötsligt är det orättvist om någon annan har kommit på något som ger dom fördelar på marknaden.
Du svarar fortfarande med många ord men inget konkret om vad det är i Teslas arbetsprocesser för bilmekar som inte skulle fungera under ett KA.
Jag vill påpeka att jag inte tar ställning för någon part i konflikten men jag förstår bara inte detta argument.
Vad gäller konflikten anser jag annars att bägge parterna har agerat korkat och därmed har sig själva att skylla att de hamnat i en loose-loose-situation.
Då ber jag om ursäkt om jag inte har varit tydlig.
Jag jobbar inte i svenska ledningen hos Tesla och har inte insyn i deras arbetssätt mer än att jag har upplevt ett bilköp.

Jag kan inte svara konkret hur det kan påverka Tesla men jag tror att du också har sett klipp på hur Tesla tänker annorlunda i arbetssätt, tillverkning, försäljning, ideologi från Musk etc?
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 16:57
gjohansson skrev: 22 okt 2024 16:08
Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 13:38
gjohansson skrev: 21 okt 2024 21:56
Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:27


Mekanikerna jobbar på Tesla och Tesla har en onboarding och kultur som de jobbar efter, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva det annorlunda om du inte förstår?

Förstår du vad en affärsmodell är?
Hänger du med på hur olikt Teslas modell är mot alla andra företag i världen?
Om svaret är ja på någon av dessa frågor så ska det besvara din fråga.
Alla företag har väl en onboardingprocess och en kultur och en affärsmodell??
Har lite svårt att se på vilket sätt ett KA för bilmekarna skulle skjuta dessa i sank rent konkret, dvs vad i kollektivavtalet krockar med Teslas kultur och affärsmodell så att de inte längre fungerar bra?
Tämligen säker på att fler har kommenterat hur arbetssätt blir annorlunda när det kommer till flexibilitet och effektivitet i arbetet.

Svar finns bakåt i tråden, men misstänker att du inte köper resonemangen och det är väl där skon klämmer i dialogen mellan Metall och Tesla också.

Tesla ser flera negativa effekter av KA som Metall inte vill kännas vid utan snarare anser att ”det är så det fungerar i Sverige”.
Såklart det blir en krock om facket vill att ett företag ska jobba och fungera arbetsprocess mässigt utifrån deras perspektiv.
Har man istället ett nytt innovativt företag så lirar inte det utan då vill man istället hänvisa till att ”alla ska ha samma förutsättningar”.
Helt plötsligt är det orättvist om någon annan har kommit på något som ger dom fördelar på marknaden.
Du svarar fortfarande med många ord men inget konkret om vad det är i Teslas arbetsprocesser för bilmekar som inte skulle fungera under ett KA.
Jag vill påpeka att jag inte tar ställning för någon part i konflikten men jag förstår bara inte detta argument.
Vad gäller konflikten anser jag annars att bägge parterna har agerat korkat och därmed har sig själva att skylla att de hamnat i en loose-loose-situation.
Då ber jag om ursäkt om jag inte har varit tydlig.
Jag jobbar inte i svenska ledningen hos Tesla och har inte insyn i deras arbetssätt mer än att jag har upplevt ett bilköp.

Jag kan inte svara konkret hur det kan påverka Tesla men jag tror att du också har sett klipp på hur Tesla tänker annorlunda i arbetssätt, tillverkning, försäljning, ideologi från Musk etc?
Absolut gör ju Tesla ofta saker annorlunda, kan bara inte se hur detta skulle påverka just bilmekarnas arbetssätt så mycket, har heller inte läst något om detta. Men kan ju vara bristande fantasi från min sida.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

gjohansson skrev: 22 okt 2024 17:36
Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 16:57
gjohansson skrev: 22 okt 2024 16:08
Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 13:38
gjohansson skrev: 21 okt 2024 21:56


Alla företag har väl en onboardingprocess och en kultur och en affärsmodell??
Har lite svårt att se på vilket sätt ett KA för bilmekarna skulle skjuta dessa i sank rent konkret, dvs vad i kollektivavtalet krockar med Teslas kultur och affärsmodell så att de inte längre fungerar bra?
Tämligen säker på att fler har kommenterat hur arbetssätt blir annorlunda när det kommer till flexibilitet och effektivitet i arbetet.

Svar finns bakåt i tråden, men misstänker att du inte köper resonemangen och det är väl där skon klämmer i dialogen mellan Metall och Tesla också.

Tesla ser flera negativa effekter av KA som Metall inte vill kännas vid utan snarare anser att ”det är så det fungerar i Sverige”.
Såklart det blir en krock om facket vill att ett företag ska jobba och fungera arbetsprocess mässigt utifrån deras perspektiv.
Har man istället ett nytt innovativt företag så lirar inte det utan då vill man istället hänvisa till att ”alla ska ha samma förutsättningar”.
Helt plötsligt är det orättvist om någon annan har kommit på något som ger dom fördelar på marknaden.
Du svarar fortfarande med många ord men inget konkret om vad det är i Teslas arbetsprocesser för bilmekar som inte skulle fungera under ett KA.
Jag vill påpeka att jag inte tar ställning för någon part i konflikten men jag förstår bara inte detta argument.
Vad gäller konflikten anser jag annars att bägge parterna har agerat korkat och därmed har sig själva att skylla att de hamnat i en loose-loose-situation.
Då ber jag om ursäkt om jag inte har varit tydlig.
Jag jobbar inte i svenska ledningen hos Tesla och har inte insyn i deras arbetssätt mer än att jag har upplevt ett bilköp.

Jag kan inte svara konkret hur det kan påverka Tesla men jag tror att du också har sett klipp på hur Tesla tänker annorlunda i arbetssätt, tillverkning, försäljning, ideologi från Musk etc?
Absolut gör ju Tesla ofta saker annorlunda, kan bara inte se hur detta skulle påverka just bilmekarnas arbetssätt så mycket, har heller inte läst något om detta. Men kan ju vara bristande fantasi från min sida.
Tror inte att det har med fantasi att göra.
Om du sätter dig in i hur affärsmodeller är uppbyggda och hur dessa används för att styra och driva företag så kommer du förstå hur och varför ett KA skulle påverka bilmekanikerna.

All respekt för om du inte har tid och energi eftersom det kommer krävas mycket av detta för att bli ordentligt insatt.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 17:47
gjohansson skrev: 22 okt 2024 17:36
Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 16:57
gjohansson skrev: 22 okt 2024 16:08
Fosilfri2035 skrev: 22 okt 2024 13:38


Tämligen säker på att fler har kommenterat hur arbetssätt blir annorlunda när det kommer till flexibilitet och effektivitet i arbetet.

Svar finns bakåt i tråden, men misstänker att du inte köper resonemangen och det är väl där skon klämmer i dialogen mellan Metall och Tesla också.

Tesla ser flera negativa effekter av KA som Metall inte vill kännas vid utan snarare anser att ”det är så det fungerar i Sverige”.
Såklart det blir en krock om facket vill att ett företag ska jobba och fungera arbetsprocess mässigt utifrån deras perspektiv.
Har man istället ett nytt innovativt företag så lirar inte det utan då vill man istället hänvisa till att ”alla ska ha samma förutsättningar”.
Helt plötsligt är det orättvist om någon annan har kommit på något som ger dom fördelar på marknaden.
Du svarar fortfarande med många ord men inget konkret om vad det är i Teslas arbetsprocesser för bilmekar som inte skulle fungera under ett KA.
Jag vill påpeka att jag inte tar ställning för någon part i konflikten men jag förstår bara inte detta argument.
Vad gäller konflikten anser jag annars att bägge parterna har agerat korkat och därmed har sig själva att skylla att de hamnat i en loose-loose-situation.
Då ber jag om ursäkt om jag inte har varit tydlig.
Jag jobbar inte i svenska ledningen hos Tesla och har inte insyn i deras arbetssätt mer än att jag har upplevt ett bilköp.

Jag kan inte svara konkret hur det kan påverka Tesla men jag tror att du också har sett klipp på hur Tesla tänker annorlunda i arbetssätt, tillverkning, försäljning, ideologi från Musk etc?
Absolut gör ju Tesla ofta saker annorlunda, kan bara inte se hur detta skulle påverka just bilmekarnas arbetssätt så mycket, har heller inte läst något om detta. Men kan ju vara bristande fantasi från min sida.
Tror inte att det har med fantasi att göra.
Om du sätter dig in i hur affärsmodeller är uppbyggda och hur dessa används för att styra och driva företag så kommer du förstå hur och varför ett KA skulle påverka bilmekanikerna.

All respekt för om du inte har tid och energi eftersom det kommer krävas mycket av detta för att bli ordentligt insatt.
Kan du ge oss en liten kort sammanfattning?
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Fosilfri2035 skrev: 21 okt 2024 08:06
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 23:46
Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 23:09
gjohansson skrev: 20 okt 2024 20:25
Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 19:55


Jag skulle väl snarare påstå att fackets makt syns tydligt i den här strejken men att Tesla är ett oerhört speciellt företag i förhållande till många andra företag i världen.

Man missade helt i sin analys över fackets arbete mot Tesla och istället så har flertalet andra företag förlorat avtal och tidigare lönsamma affärer.

Vi har haft uppe ärendet tidigare men jag misstänker att ni inte har missat krisen för de tyska stormärkena?
Affärsmodellen är unik och varför inte fler har kopierat Teslas modell är för mig obegripligt.
Volvo fattade snabbt och ställde om sina fabriker och nya modeller, de kinesiska märkena har jobbat hårt mot samma mål.

Det är väl odiskutabelt hur Volvo har ökat sina marknadsandelar tillsammans med kinesiska märken globalt?
Jag håller helt med om det du skriver om tyskarnas problem kontra Teslas segertåg inom EV etc men det har väl knappast något att göra med om huruvida deras bilmekar i sverige är kollektivanslutna eller ej.
Du framhåller ju Volvo som ett positivt exempel och de har mig veterligen också kollektivanslutna bilmekar i sverige.

Tror inte ett dugg på att Teslas bilmekar i sverige är så speciellt annorlunda än andras vare sig vad gäller arbetsuppgifter eller organisation.

Däremot kan jag förstå att tex Teslas utvecklingsavdelningar i Usa inte skulle må bra av att hämmas av fackliga regelverk etc. om de är oflexibla.
Mitt argument utgick från Teslas unika arbetssätt och affärsmodell som har ruckat på ordningen i bilbranschen globalt.
Detta har Metall svårt att förstå vilket gör att vi nu är ett år in i en strejk som de aldrig kommer gå segrande ur.
Vad är det för något unikt arbetssätt och affärsmodell inom Metalls avtalsområde?
God morgon!
Se gärna bifogad länk som förklarar vad en affärsmodell är. (Finns mycket att läsa online om du inte tycker att min länk är bra)

Företag bygger hela sin grund på dessa och det genomsyrar kultur, beslut och riktning för hur man jobbar.
Dessa delar påverkar Tesla globalt i hur de agerar i motgång och när de ställs inför utmaningar vilket vi också har sett i strejken från IF Metall.
Man hjälper varandra på ett helt annat sätt och agerar prestigelöst i form av att underlätta och avlasta varandra där det finns hinder.

Precis detta är vad Elon också pratar om, hur han vill att alla ska jobba mot ett gemensamt mål och tillsammans som ett kollektiv snarare än att dela upp verksamheten som ”vi och dom” vilket han hävdar att fackförbunden gör.

Igen, detta genomsyrar hela företaget vilket alltså inkluderar bilmekanikerna som både du och Johansson frågar om. 😊

https://www.hypergene.se/sv/kunskapsban ... -fungerar/
Här skrev jag en sammanfattning med en länk som går igenom affärsmodellers grundläggande uppbyggnad.

Ni kan också googla business model canvas, generellt så finns det extremt mycket utbildningar och litteratur om ämnet.
IHM har en kortare kurs på 6 månader som är en ganska bra introduktion i ämnet.
Skriv svar