Det måste absolut inte finnas en maktbalans mellan parterna men så som det är nu så saknar Tesla helt möjligheter att värna om sin egen affärsmodell oavsett hur nöjda eller missnöjd personalen är.gjohansson skrev: ↑21 okt 2024 12:21Har lite svårt att se logiken i ditt resonemang, du verkar förutsätta att det måste finnas en balans mellan IFM’s och Teslas möjlighet att sätta in stridsåtgärder mot varandra.Fosilfri2035 skrev: ↑21 okt 2024 12:12”Mellan Tesla och IFM nu, vad finns det för maktbalans i rent konfliktmässiga åtgärder? - detta är frågan.Fredrik j skrev: ↑21 okt 2024 12:05Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i vad du vill att jag svarar på. Allt jag säger/skriver är ju baserade på personliga tolkningar av information. Vad jag strävar efter är att informationen i sin helhet ska gå ihop och vara logisk.Fosilfri2035 skrev: ↑21 okt 2024 11:42Såklart man får dra egna slutsatser men frågan jag belyser är om egna slutsatser och spekulationer är samma som källor och fakta.Fredrik j skrev: ↑21 okt 2024 11:15
Att vilja skippa KA skulle jag vilja påstå ofta är ideologiskt betingat hos enskilda arbetsgivarombud. Som sagt, kollektivavtal är inget fackligt påhitt.
Många som vill avskaffa har inget realistiskt förslg på hur det skulle gå till istället. Att enskilda arbetstagare skulle förhandla individuellt? En central lönebildning skulle ju bli helt omöjlig med det upplägget.
Naturligtvis får du dra egna slutsatser och tolkningar. Vad är det för jusrister du vänt dig till för att få förklarat den svenska modellen.
Som jag tror jag upprepat tidigare så har du ju uppenbarligen 0 förtroende för vad jag säger. Jag tycker du ska fråga din arbetsgivare för en förklaring. Eller någon annan du litar på. Kanske maila den riksdagsledamot du röstat på?
Du påstår att det är ideologi som styr att vissa företag inte vill ha KA och lyfter att det inte är ett fackligt påhitt som om det vore ett krav och beslut.
Du spekulerar utan saklig grund och förväntar dig att jag bara ska köpa ditt resonemang?
Jag har inte heller vänt mig till jurister för att få Svenska modellen förklarad, varför kommer du med det påståendet?
Varför rekommenderar du mig att tala med min Arbetsgivare och maila politiker?
Bara för att jag inte håller med om dina spekulativa slutsatser och personliga tolkningar så har jag varken skyldighet eller ett krav om att kontakta andra för grundläggande läsförståelse om Svenska modellen enligt Riksdagens dokumentation.
Jag fortsätter gärna att diskutera men jag ber dig att undvika egna tolkningar som bevisunderlag i din argumentation.
Igen så duckar du ursprungsfrågan som ställdes av annan än jag, återkom gärna om du har något svar som inte utgår från personliga spekulationer.
Det är också ok att säga att man inte vet, det finns mycket jag inte vet och det är helt ok.
Jag lyfter inte mina tolkningar som bevis för någonting utan vill förklara hur jag resonerat. Skulle också vilja förstå hur du tolkar samma information.
Jag uppfattar det som att du tycker det är fel och rent av lite märkligt att IF metall och Tesla sverige inte är jämbördiga i konflikten. Jag uppfattar det också som att du där hänvisar till att det enligt svenska modellen ska parterna vara jämnvärdiga.
Jag har också tolkat det som att du anser att Tesla ska ses som en part på svenska arbetsmarknad när man hänvisar till det i den svenska arbetsmarknaden.
Huvuddelen av min argumentation har ju gått ut på att jag tycker du missuppfattat vad som menas med "parterna" i den svenska modellen.
När du skriver "Så än en gång, egna slutsatser och tolkningar kanske bör hållas till juristerna som har det som uppgift i olika juridiska sammanhang." fattade jag det att din uppfattning baseras på kontakt med dessa "jurister".
Rådet att prata med din riksdagsledamot var i all välmening. Särskilt om man tycker något runt deras arbete är ologiskt och motsägesefullt.
Vilken ursprungsfråga är det du menar?
Det enda som Tesla kan göra är att gå runt och få sin verksamhet att fungera. De kan inte sätta någon press på IFM mer än att visa sig så oberörda som möjligt, medans IFM fullt ut tar fram åtgärder för att orsaka skada på Teslas verksamhet.”
Jurister tolkar lagtext och utmanar ej prövade delar i rätten, det var mer ett konstaterande att det finns yrkesgrupper som jobbar med detta.
Jag anser inte heller att politikers arbete är ologiskt eller motsägelsefullt utan snarare att tolkningar från dokumenterade texter inte alltid kan backas upp men framhålls oftast som fakta ändå.
Någon sådan balans finns naturligtvis inte, var har du fått den tanken ifrån?
Fredrik nämner också att man behöver vara en del av en arbetsgivarorganisation för att ta del av ”balansen” vilket verkar märkligt.
Ja, jag hävdar att en enskild arbetsgivare kan vara en del av arbetsmarknadens parter eftersom det inte framgår specifikt att dessa inte är det.
Det nämns också arbetsgivare i texten från Regeringens hemsida så varför det skulle vara exklusivt för arbetsgivarorganisationer och fack förstår jag inte.
Om man lever upp till KAs grundläggande villkor så bör man väl inte utsättas för systematisk förstörelse?
Jag pratade med en person i helgen om Tesla och om hens tidigare anställning från 2012 (eller 13, minns inte exakt årtal) fram till strax innan strejken inleddes och hen vart alldeles mörk i blicken.
Enligt hen så sprids det väldigt mycket felaktigheter och propaganda för att svartmåla Tesla som arbetsgivare varpå hen sa att hen hade haft det bättre där än hos sin nuvarande arbetsgivare, också en del av bilbranschen men med KA.