Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

TeslaLeo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TeslaLeo »

gjohansson skrev: 19 okt 2024 14:31
martinot skrev: 19 okt 2024 13:53
Jaegaern skrev: 19 okt 2024 09:11
Nect skrev: 19 okt 2024 09:00
Fosilfri2035 skrev: 19 okt 2024 08:32
https://da.se/2024/10/tesla-vill-tvinga ... blockaden/

Detta ska bli intressant att få ett svar på.

Trumfar strejkrätten elnätsbolagens skyldigheter i samhället?
Den trumfar postgången då strejkrätten är grundlagsskyddad. Skulle inte förvåna mig om det är samma sak här.
Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.
Jag hoppas sannerligen att det blir en lex-IFM/Tesla här, och att lagarna och reglerna (eller tolkningarna av de) ändras som en konsekvens av det. Jag tror också att det finns en extremt stor chans att det kommer sådana förändringar. Precis som vi fick en lex-Hamnarbetare och lex-Cafe, så borde denna konflikt leda till en politisk och juridisk förändring.

Som det är nu är Sverige galet extremistiska i världen, och sjukt som du säger att man kan blockera samhällsviktiga tjänster, och speciellt de som har monopol på sina tjänster (elnätsbolagen, Transportstyrelsen, etc.).
Nja, det är redan nu inte tillåtet att strejka vad gäller ”samhällsviktiga tjänster”. Problemet är väl hur man drar gränsen, du vill antagligen innefatta mer än nu i samhällsviktigt.

Jag skulle säga att redan idag, eller inom några år, så är snabbladdare samt inkoppling av dem samhällsviktiga tjänster.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

https://x.com/KuzmaJanis/status/1847326183631048856

"Yes, it’s 54 out on strike but what I heard there is more workers who is becoming a members. The story is more bigger and it’s not easy to express here if you want we can talk."

Att 54 skulle vara en siffra utifrån exakt antal givet från IFM till Janis har jag svårt att se. Då skulle han ge ut information som IFM vägrar att ge ut. Känns mer som tidigare, att det är bakåträkning utifrån procent. IFMs senaste bud är att det enbart är ca 100 som de tycker ingår i deras verksamhetsområde. Säger man då över 50 % som de också uttalat sig om så kan det bli 54 st.

Att de har kapat friskt bland Teslas anställda i vilka som ska ingå i beräkningarna är givet. De själva sa att det var 120 anställda som berördes i början av strejken. Och det har fortsatts att anställas under året som varit. Senaste inofficiella siffran jag sett var dryga 150 stycken verkstadsarbetare.

Jag tror att IFM utgår från de som var anställda dag ett i strejken. Sen har de tagit bort personer bland dessa 120 st som de inte vill räkna med för att få bättre siffror. Sen har de aldrig justerat denna siffran utifrån nyanställda, då de anser att dessa är strejkbrytare och därför inte ska räknas med. Då går siffror typ ihop iaf.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

frippe skrev: 20 okt 2024 10:07
martinot skrev: 19 okt 2024 13:53
Jaegaern skrev: 19 okt 2024 09:11
Nect skrev: 19 okt 2024 09:00
Fosilfri2035 skrev: 19 okt 2024 08:32
https://da.se/2024/10/tesla-vill-tvinga ... blockaden/

Detta ska bli intressant att få ett svar på.

Trumfar strejkrätten elnätsbolagens skyldigheter i samhället?
Den trumfar postgången då strejkrätten är grundlagsskyddad. Skulle inte förvåna mig om det är samma sak här.
Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.
Jag hoppas sannerligen att det blir en lex-IFM/Tesla här, och att lagarna och reglerna (eller tolkningarna av de) ändras som en konsekvens av det. Jag tror också att det finns en extremt stor chans att det kommer sådana förändringar. Precis som vi fick en lex-Hamnarbetare och lex-Cafe, så borde denna konflikt leda till en politisk och juridisk förändring.

Som det är nu är Sverige galet extremistiska i världen, och sjukt som du säger att man kan blockera samhällsviktiga tjänster, och speciellt de som har monopol på sina tjänster (elnätsbolagen, Transportstyrelsen, etc.).
Ser man till antalet strejkdagar mellan olika länder syns det ganska snabbt att Sverige knappast är extremistiskt. Eller ja i så fall åt det hållet att det är ovanligt med strejker.

Men visst, vi kan gå åt det europeiska hållet där det är betydligt vanligare med strejker, så får vi se hur bra det är.

Att driftsätta en laddstation för elbilar är knappast en samhällskritisk aktivitet.
Nämn något annat företag i Sverige som hade kunnat stå för sin egen linje mot facket och dessutom kan göra det och fortsätta expandera och bli störst på sin marknad.

Varför är det ovanligt med strejker i Sverige tror du? Om du istället kollar på antal varsel om strejk som facken lägger så får du en bättre bild. Finns inga företag som kan stå emot när facken som vi ser nu med sympatiåtgärder mellan varandra kan komma åt alla olika tjänster som företagen behöver. Det är game set match.

Jag tycker inte man ska begränsa strejkrätten, man ska även få ha sympatistrejker. MEN, primärkonflikten måste alltid vara störst. Det kan inte vara sympatistrejkerna som driver konflikten framåt.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

Fredrik j skrev: 19 okt 2024 09:25
Jaegaern skrev: 19 okt 2024 09:11
Nect skrev: 19 okt 2024 09:00
Fosilfri2035 skrev: 19 okt 2024 08:32
https://da.se/2024/10/tesla-vill-tvinga ... blockaden/

Detta ska bli intressant att få ett svar på.

Trumfar strejkrätten elnätsbolagens skyldigheter i samhället?
Den trumfar postgången då strejkrätten är grundlagsskyddad. Skulle inte förvåna mig om det är samma sak här.
Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.
Det är ju uppenbarligen är ok att inte dela ut post till Tesla men en blockad av privatpersoners post hade ju sannolikt bedömts annorlunda.
Samma här. Enskilda laddstationer ses eventuellt inte som samhällsviktiga.
Om fackliga sanktioner inte tilläts ha någon påverkan på någonting faller ju systemet. Grundlagen strävar ju efter att skydda systemet.
Tycker du har rätt i att en enskild laddstation inte bör kunna anses som samhällsviktig.

Problemet här är att det är monopol på elnätet överallt och facken trycker igenom samma blockader på alla ställen som får in ansökningar. Där av tycker jag inte man kan se på frågan utifrån att det bara är en enskild station, konsekvensen blir att monopolet utnyttjas överallt och det begränsar all utbyggnad.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Lurence skrev: 20 okt 2024 10:32
Fredrik j skrev: 19 okt 2024 09:25
Jaegaern skrev: 19 okt 2024 09:11
Nect skrev: 19 okt 2024 09:00
Fosilfri2035 skrev: 19 okt 2024 08:32
https://da.se/2024/10/tesla-vill-tvinga ... blockaden/

Detta ska bli intressant att få ett svar på.

Trumfar strejkrätten elnätsbolagens skyldigheter i samhället?
Den trumfar postgången då strejkrätten är grundlagsskyddad. Skulle inte förvåna mig om det är samma sak här.
Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.
Det är ju uppenbarligen är ok att inte dela ut post till Tesla men en blockad av privatpersoners post hade ju sannolikt bedömts annorlunda.
Samma här. Enskilda laddstationer ses eventuellt inte som samhällsviktiga.
Om fackliga sanktioner inte tilläts ha någon påverkan på någonting faller ju systemet. Grundlagen strävar ju efter att skydda systemet.
Tycker du har rätt i att en enskild laddstation inte bör kunna anses som samhällsviktig.

Problemet här är att det är monopol på elnätet överallt och facken trycker igenom samma blockader på alla ställen som får in ansökningar. Där av tycker jag inte man kan se på frågan utifrån att det bara är en enskild station, konsekvensen blir att monopolet utnyttjas överallt och det begränsar all utbyggnad.
Men enskilda laddstationer menar jag laddstationer hos ett enskilt företag. Går att jämföra med om en bensinkedja skulle blockeras. Inte samhällsfarligt det heller. Krångligare för kunderna.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

Fredrik j skrev: 20 okt 2024 10:38
Lurence skrev: 20 okt 2024 10:32
Fredrik j skrev: 19 okt 2024 09:25
Jaegaern skrev: 19 okt 2024 09:11
Nect skrev: 19 okt 2024 09:00


Den trumfar postgången då strejkrätten är grundlagsskyddad. Skulle inte förvåna mig om det är samma sak här.
Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.
Det är ju uppenbarligen är ok att inte dela ut post till Tesla men en blockad av privatpersoners post hade ju sannolikt bedömts annorlunda.
Samma här. Enskilda laddstationer ses eventuellt inte som samhällsviktiga.
Om fackliga sanktioner inte tilläts ha någon påverkan på någonting faller ju systemet. Grundlagen strävar ju efter att skydda systemet.
Tycker du har rätt i att en enskild laddstation inte bör kunna anses som samhällsviktig.

Problemet här är att det är monopol på elnätet överallt och facken trycker igenom samma blockader på alla ställen som får in ansökningar. Där av tycker jag inte man kan se på frågan utifrån att det bara är en enskild station, konsekvensen blir att monopolet utnyttjas överallt och det begränsar all utbyggnad.
Men enskilda laddstationer menar jag laddstationer hos ett enskilt företag. Går att jämföra med om en bensinkedja skulle blockeras. Inte samhällsfarligt det heller. Krångligare för kunderna.
Kan hålla med i sak igen, men då det är monopol på inkoppling blir det ändå fel.

Precis som du skriver, det ska bli krångligare för Tesla att utöka sitt laddnätverk. Det får inte bli omöjligt. I detta fall blir det omöjligt. Om blockaden avser enskilda stationer blir det krångligare, då de får planera om sitt arbete och inte öppna i den ordningen de vill.

Om det här får fortsätta så kommer inget arbetarfack behöva gå ut i strejk igen. Bara att be ett tjänstemannafack att gå ut i sympatistrejk och blockera vägarna högre upp i kedjan. Då omöjliggör man för ett företag helt och hållet att kunna driva sin verksamhet. Att då inte se att fackföreningarna i symbios har för mycket makt mot 99 % av alla företag, det är svårt i mina ögon.

Transport hade kunnat sätta alla transporter av bränsle i blockad till en enskild bensinkedja. Bensinkedjan hade fått det krångligare och behövt bygga om hela sin logistik med nya företag utan kollektivavtal.

Att kapa elen helt och hållet i leverans till alla stationer hade varit en liknande åtgärd. Tesla hade dock aldrig kommit runt monopolet på leveransen av el, vilket då omöjliggör deras verksamhet helt. Och då det är monopol på elnätet så är det väl därför facket inte dragit detta kort än, de vet att de aldrig skulle få göra det och förstör för sig själva.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Lurence skrev: 20 okt 2024 11:54
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 10:38
Lurence skrev: 20 okt 2024 10:32
Fredrik j skrev: 19 okt 2024 09:25
Jaegaern skrev: 19 okt 2024 09:11


Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.
Det är ju uppenbarligen är ok att inte dela ut post till Tesla men en blockad av privatpersoners post hade ju sannolikt bedömts annorlunda.
Samma här. Enskilda laddstationer ses eventuellt inte som samhällsviktiga.
Om fackliga sanktioner inte tilläts ha någon påverkan på någonting faller ju systemet. Grundlagen strävar ju efter att skydda systemet.
Tycker du har rätt i att en enskild laddstation inte bör kunna anses som samhällsviktig.

Problemet här är att det är monopol på elnätet överallt och facken trycker igenom samma blockader på alla ställen som får in ansökningar. Där av tycker jag inte man kan se på frågan utifrån att det bara är en enskild station, konsekvensen blir att monopolet utnyttjas överallt och det begränsar all utbyggnad.
Men enskilda laddstationer menar jag laddstationer hos ett enskilt företag. Går att jämföra med om en bensinkedja skulle blockeras. Inte samhällsfarligt det heller. Krångligare för kunderna.
Kan hålla med i sak igen, men då det är monopol på inkoppling blir det ändå fel.

Precis som du skriver, det ska bli krångligare för Tesla att utöka sitt laddnätverk. Det får inte bli omöjligt. I detta fall blir det omöjligt. Om blockaden avser enskilda stationer blir det krångligare, då de får planera om sitt arbete och inte öppna i den ordningen de vill.

Om det här får fortsätta så kommer inget arbetarfack behöva gå ut i strejk igen. Bara att be ett tjänstemannafack att gå ut i sympatistrejk och blockera vägarna högre upp i kedjan. Då omöjliggör man för ett företag helt och hållet att kunna driva sin verksamhet. Att då inte se att fackföreningarna i symbios har för mycket makt mot 99 % av alla företag, det är svårt i mina ögon.

Transport hade kunnat sätta alla transporter av bränsle i blockad till en enskild bensinkedja. Bensinkedjan hade fått det krångligare och behövt bygga om hela sin logistik med nya företag utan kollektivavtal.

Att kapa elen helt och hållet i leverans till alla stationer hade varit en liknande åtgärd. Tesla hade dock aldrig kommit runt monopolet på leveransen av el, vilket då omöjliggör deras verksamhet helt. Och då det är monopol på elnätet så är det väl därför facket inte dragit detta kort än, de vet att de aldrig skulle få göra det och förstör för sig själva.
Blockaden gäller väl bara utökningar? Man kopplar väl inte bort befintliga stationer.
Att kapa elen hade ju varit detsamma som att avveckla verksamheten. Det är ju det som ska prövas nu. Om det man har gjort är en rimlig åtgärd eller inte genom att stoppa utbyggnad.
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Lurence skrev: 20 okt 2024 11:54
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 10:38
Lurence skrev: 20 okt 2024 10:32
Fredrik j skrev: 19 okt 2024 09:25
Jaegaern skrev: 19 okt 2024 09:11


Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.
Det är ju uppenbarligen är ok att inte dela ut post till Tesla men en blockad av privatpersoners post hade ju sannolikt bedömts annorlunda.
Samma här. Enskilda laddstationer ses eventuellt inte som samhällsviktiga.
Om fackliga sanktioner inte tilläts ha någon påverkan på någonting faller ju systemet. Grundlagen strävar ju efter att skydda systemet.
Tycker du har rätt i att en enskild laddstation inte bör kunna anses som samhällsviktig.

Problemet här är att det är monopol på elnätet överallt och facken trycker igenom samma blockader på alla ställen som får in ansökningar. Där av tycker jag inte man kan se på frågan utifrån att det bara är en enskild station, konsekvensen blir att monopolet utnyttjas överallt och det begränsar all utbyggnad.
Men enskilda laddstationer menar jag laddstationer hos ett enskilt företag. Går att jämföra med om en bensinkedja skulle blockeras. Inte samhällsfarligt det heller. Krångligare för kunderna.
Kan hålla med i sak igen, men då det är monopol på inkoppling blir det ändå fel.

Precis som du skriver, det ska bli krångligare för Tesla att utöka sitt laddnätverk. Det får inte bli omöjligt. I detta fall blir det omöjligt. Om blockaden avser enskilda stationer blir det krångligare, då de får planera om sitt arbete och inte öppna i den ordningen de vill.

Om det här får fortsätta så kommer inget arbetarfack behöva gå ut i strejk igen. Bara att be ett tjänstemannafack att gå ut i sympatistrejk och blockera vägarna högre upp i kedjan. Då omöjliggör man för ett företag helt och hållet att kunna driva sin verksamhet. Att då inte se att fackföreningarna i symbios har för mycket makt mot 99 % av alla företag, det är svårt i mina ögon.

Transport hade kunnat sätta alla transporter av bränsle i blockad till en enskild bensinkedja. Bensinkedjan hade fått det krångligare och behövt bygga om hela sin logistik med nya företag utan kollektivavtal.

Att kapa elen helt och hållet i leverans till alla stationer hade varit en liknande åtgärd. Tesla hade dock aldrig kommit runt monopolet på leveransen av el, vilket då omöjliggör deras verksamhet helt. Och då det är monopol på elnätet så är det väl därför facket inte dragit detta kort än, de vet att de aldrig skulle få göra det och förstör för sig själva.
Jag förstår hur du tänker men ditt resonemang att Tesla-IFM-konflikten skulle visa att fackets makt är orimligt stor och att företaget är hjälplöst faller ju platt till marken eftersom Tesla inte har några större problem att driva sin verksamhet ens efter ett års strejk.

Därför tror jag heller inte att det blir några regel- eller lagändringar pga konflikten eftersom den än så länge har visat ett hyfsat balanserat resultat - dvs att bägge sidor är förlorare eftersom de har målat in sig i sina respektive hörn som de inte kommer ur av rent principiella /”inte förlora ansiktet”- skäl.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

gjohansson skrev: 20 okt 2024 15:27
Jag förstår hur du tänker men ditt resonemang att Tesla-IFM-konflikten skulle visa att fackets makt är orimligt stor och att företaget är hjälplöst faller ju platt till marken eftersom Tesla inte har några större problem att driva sin verksamhet ens efter ett års strejk.

Därför tror jag heller inte att det blir några regel- eller lagändringar pga konflikten eftersom den än så länge har visat ett hyfsat balanserat resultat - dvs att bägge sidor är förlorare eftersom de har målat in sig i sina respektive hörn som de inte kommer ur av rent principiella /”inte förlora ansiktet”- skäl.
Att ett gigantiskt internationellt företag kan stå emot innebär dock inte att ett mindre svenskt bolag kan göra det, de åtgärder vi ser att facken kan ta till visar ganska tydligt på att de flesta bolag har inget val annat än att skriva under när facket kommer trots att de anställda inte står bakom facket. Idag kan facken ensamt bestämma att ett bolag med kollektivavtal inte får göra affärer med ett annat bolag även om det bolaget är verksamt i en helt annan bransch, oavsett om de anställda på endera bolag stödjer åtgärden eller inte.

Jag tror garanterat att vi anställda hade tjänat på om facken behövde få med oss på tåget för att strejker skulle lyckas. Då hade vi förmodligen fått avtal som i större utsträckning måste tilltala oss anställda och i mindre utsträckning syftar till att ge facken makt och pengar. Så att lägga makten i händerna på de anställda istället för hos fackpamparna ser jag som något bra och eftersträvansvärt.
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 apr 2017 16:13
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Beppe »

En stillsam fråga: eftersom det enligt bl.a facket är frivilligt att teckna kollektivavtal så undrar jag under vilka förutsättningar är det då frivilligt?
deddly
Inlägg: 57
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av deddly »

Beppe skrev: 20 okt 2024 19:03
...under vilka förutsättningar är det då frivilligt?
Under rådande förutsättningar.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2673
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Lurence skrev: 20 okt 2024 10:27
frippe skrev: 20 okt 2024 10:07
martinot skrev: 19 okt 2024 13:53
Jaegaern skrev: 19 okt 2024 09:11
Nect skrev: 19 okt 2024 09:00


Den trumfar postgången då strejkrätten är grundlagsskyddad. Skulle inte förvåna mig om det är samma sak här.
Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.
Jag hoppas sannerligen att det blir en lex-IFM/Tesla här, och att lagarna och reglerna (eller tolkningarna av de) ändras som en konsekvens av det. Jag tror också att det finns en extremt stor chans att det kommer sådana förändringar. Precis som vi fick en lex-Hamnarbetare och lex-Cafe, så borde denna konflikt leda till en politisk och juridisk förändring.

Som det är nu är Sverige galet extremistiska i världen, och sjukt som du säger att man kan blockera samhällsviktiga tjänster, och speciellt de som har monopol på sina tjänster (elnätsbolagen, Transportstyrelsen, etc.).
Ser man till antalet strejkdagar mellan olika länder syns det ganska snabbt att Sverige knappast är extremistiskt. Eller ja i så fall åt det hållet att det är ovanligt med strejker.

Men visst, vi kan gå åt det europeiska hållet där det är betydligt vanligare med strejker, så får vi se hur bra det är.

Att driftsätta en laddstation för elbilar är knappast en samhällskritisk aktivitet.
Nämn något annat företag i Sverige som hade kunnat stå för sin egen linje mot facket och dessutom kan göra det och fortsätta expandera och bli störst på sin marknad.

Varför är det ovanligt med strejker i Sverige tror du? Om du istället kollar på antal varsel om strejk som facken lägger så får du en bättre bild. Finns inga företag som kan stå emot när facken som vi ser nu med sympatiåtgärder mellan varandra kan komma åt alla olika tjänster som företagen behöver. Det är game set match.

Jag tycker inte man ska begränsa strejkrätten, man ska även få ha sympatistrejker. MEN, primärkonflikten måste alltid vara störst. Det kan inte vara sympatistrejkerna som driver konflikten framåt.
Du menar då att facken utomlands är så svaga så att företagen tror att de vinner kampen, så därför blir det fler strejker utomlands än i Sverige? Om det vore så hade våra löner och villkor skenat iväg i Sverige, vilket de inte gör.

Hur många varsel läggs i Sverige som inte blir strejker i förhållande till varsel i andra EU-länder?

Min personliga tolkning är att samverkan mellan AG och ATO är bättre i Sverige vilket innebär att båda parter förstår att man förlorar på att strejka. Det finns en balans i styrka mellan parterna vilket verkar konflikthämmande.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Beppe skrev: 20 okt 2024 19:03
En stillsam fråga: eftersom det enligt bl.a facket är frivilligt att teckna kollektivavtal så undrar jag under vilka förutsättningar är det då frivilligt?
Det är frivilligt så länge du är beredd att strida mot facket.
Med andra ord så är det ”frivilligt” eftersom du inte kan tacka nej utan stridsåtgärder från facket.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

gjohansson skrev: 20 okt 2024 15:27
Lurence skrev: 20 okt 2024 11:54
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 10:38
Lurence skrev: 20 okt 2024 10:32
Fredrik j skrev: 19 okt 2024 09:25


Det är ju uppenbarligen är ok att inte dela ut post till Tesla men en blockad av privatpersoners post hade ju sannolikt bedömts annorlunda.
Samma här. Enskilda laddstationer ses eventuellt inte som samhällsviktiga.
Om fackliga sanktioner inte tilläts ha någon påverkan på någonting faller ju systemet. Grundlagen strävar ju efter att skydda systemet.
Tycker du har rätt i att en enskild laddstation inte bör kunna anses som samhällsviktig.

Problemet här är att det är monopol på elnätet överallt och facken trycker igenom samma blockader på alla ställen som får in ansökningar. Där av tycker jag inte man kan se på frågan utifrån att det bara är en enskild station, konsekvensen blir att monopolet utnyttjas överallt och det begränsar all utbyggnad.
Men enskilda laddstationer menar jag laddstationer hos ett enskilt företag. Går att jämföra med om en bensinkedja skulle blockeras. Inte samhällsfarligt det heller. Krångligare för kunderna.
Kan hålla med i sak igen, men då det är monopol på inkoppling blir det ändå fel.

Precis som du skriver, det ska bli krångligare för Tesla att utöka sitt laddnätverk. Det får inte bli omöjligt. I detta fall blir det omöjligt. Om blockaden avser enskilda stationer blir det krångligare, då de får planera om sitt arbete och inte öppna i den ordningen de vill.

Om det här får fortsätta så kommer inget arbetarfack behöva gå ut i strejk igen. Bara att be ett tjänstemannafack att gå ut i sympatistrejk och blockera vägarna högre upp i kedjan. Då omöjliggör man för ett företag helt och hållet att kunna driva sin verksamhet. Att då inte se att fackföreningarna i symbios har för mycket makt mot 99 % av alla företag, det är svårt i mina ögon.

Transport hade kunnat sätta alla transporter av bränsle i blockad till en enskild bensinkedja. Bensinkedjan hade fått det krångligare och behövt bygga om hela sin logistik med nya företag utan kollektivavtal.

Att kapa elen helt och hållet i leverans till alla stationer hade varit en liknande åtgärd. Tesla hade dock aldrig kommit runt monopolet på leveransen av el, vilket då omöjliggör deras verksamhet helt. Och då det är monopol på elnätet så är det väl därför facket inte dragit detta kort än, de vet att de aldrig skulle få göra det och förstör för sig själva.
Jag förstår hur du tänker men ditt resonemang att Tesla-IFM-konflikten skulle visa att fackets makt är orimligt stor och att företaget är hjälplöst faller ju platt till marken eftersom Tesla inte har några större problem att driva sin verksamhet ens efter ett års strejk.

Därför tror jag heller inte att det blir några regel- eller lagändringar pga konflikten eftersom den än så länge har visat ett hyfsat balanserat resultat - dvs att bägge sidor är förlorare eftersom de har målat in sig i sina respektive hörn som de inte kommer ur av rent principiella /”inte förlora ansiktet”- skäl.
Jag skulle väl snarare påstå att fackets makt syns tydligt i den här strejken men att Tesla är ett oerhört speciellt företag i förhållande till många andra företag i världen.

Man missade helt i sin analys över fackets arbete mot Tesla och istället så har flertalet andra företag förlorat avtal och tidigare lönsamma affärer.

Vi har haft uppe ärendet tidigare men jag misstänker att ni inte har missat krisen för de tyska stormärkena?
Affärsmodellen är unik och varför inte fler har kopierat Teslas modell är för mig obegripligt.
Volvo fattade snabbt och ställde om sina fabriker och nya modeller, de kinesiska märkena har jobbat hårt mot samma mål.

Det är väl odiskutabelt hur Volvo har ökat sina marknadsandelar tillsammans med kinesiska märken globalt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Beppe skrev: 20 okt 2024 19:03
En stillsam fråga: eftersom det enligt bl.a facket är frivilligt att teckna kollektivavtal så undrar jag under vilka förutsättningar är det då frivilligt?
Det är frivilligt såtillvida att det inte krävs enligt lag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 19:55
gjohansson skrev: 20 okt 2024 15:27
Lurence skrev: 20 okt 2024 11:54
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 10:38
Lurence skrev: 20 okt 2024 10:32


Tycker du har rätt i att en enskild laddstation inte bör kunna anses som samhällsviktig.

Problemet här är att det är monopol på elnätet överallt och facken trycker igenom samma blockader på alla ställen som får in ansökningar. Där av tycker jag inte man kan se på frågan utifrån att det bara är en enskild station, konsekvensen blir att monopolet utnyttjas överallt och det begränsar all utbyggnad.
Men enskilda laddstationer menar jag laddstationer hos ett enskilt företag. Går att jämföra med om en bensinkedja skulle blockeras. Inte samhällsfarligt det heller. Krångligare för kunderna.
Kan hålla med i sak igen, men då det är monopol på inkoppling blir det ändå fel.

Precis som du skriver, det ska bli krångligare för Tesla att utöka sitt laddnätverk. Det får inte bli omöjligt. I detta fall blir det omöjligt. Om blockaden avser enskilda stationer blir det krångligare, då de får planera om sitt arbete och inte öppna i den ordningen de vill.

Om det här får fortsätta så kommer inget arbetarfack behöva gå ut i strejk igen. Bara att be ett tjänstemannafack att gå ut i sympatistrejk och blockera vägarna högre upp i kedjan. Då omöjliggör man för ett företag helt och hållet att kunna driva sin verksamhet. Att då inte se att fackföreningarna i symbios har för mycket makt mot 99 % av alla företag, det är svårt i mina ögon.

Transport hade kunnat sätta alla transporter av bränsle i blockad till en enskild bensinkedja. Bensinkedjan hade fått det krångligare och behövt bygga om hela sin logistik med nya företag utan kollektivavtal.

Att kapa elen helt och hållet i leverans till alla stationer hade varit en liknande åtgärd. Tesla hade dock aldrig kommit runt monopolet på leveransen av el, vilket då omöjliggör deras verksamhet helt. Och då det är monopol på elnätet så är det väl därför facket inte dragit detta kort än, de vet att de aldrig skulle få göra det och förstör för sig själva.
Jag förstår hur du tänker men ditt resonemang att Tesla-IFM-konflikten skulle visa att fackets makt är orimligt stor och att företaget är hjälplöst faller ju platt till marken eftersom Tesla inte har några större problem att driva sin verksamhet ens efter ett års strejk.

Därför tror jag heller inte att det blir några regel- eller lagändringar pga konflikten eftersom den än så länge har visat ett hyfsat balanserat resultat - dvs att bägge sidor är förlorare eftersom de har målat in sig i sina respektive hörn som de inte kommer ur av rent principiella /”inte förlora ansiktet”- skäl.
Jag skulle väl snarare påstå att fackets makt syns tydligt i den här strejken men att Tesla är ett oerhört speciellt företag i förhållande till många andra företag i världen.

Man missade helt i sin analys över fackets arbete mot Tesla och istället så har flertalet andra företag förlorat avtal och tidigare lönsamma affärer.

Vi har haft uppe ärendet tidigare men jag misstänker att ni inte har missat krisen för de tyska stormärkena?
Affärsmodellen är unik och varför inte fler har kopierat Teslas modell är för mig obegripligt.
Volvo fattade snabbt och ställde om sina fabriker och nya modeller, de kinesiska märkena har jobbat hårt mot samma mål.

Det är väl odiskutabelt hur Volvo har ökat sina marknadsandelar tillsammans med kinesiska märken globalt?
Jag håller helt med om det du skriver om tyskarnas problem kontra Teslas segertåg inom EV etc men det har väl knappast något att göra med om huruvida deras bilmekar i sverige är kollektivanslutna eller ej.
Du framhåller ju Volvo som ett positivt exempel och de har mig veterligen också kollektivanslutna bilmekar i sverige.

Tror inte ett dugg på att Teslas bilmekar i sverige är så speciellt annorlunda än andras vare sig vad gäller arbetsuppgifter eller organisation.

Däremot kan jag förstå att tex Teslas utvecklingsavdelningar i Usa inte skulle må bra av att hämmas av fackliga regelverk etc. om de är oflexibla.
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

OfarligTesla skrev: 20 okt 2024 16:40
gjohansson skrev: 20 okt 2024 15:27
Jag förstår hur du tänker men ditt resonemang att Tesla-IFM-konflikten skulle visa att fackets makt är orimligt stor och att företaget är hjälplöst faller ju platt till marken eftersom Tesla inte har några större problem att driva sin verksamhet ens efter ett års strejk.

Därför tror jag heller inte att det blir några regel- eller lagändringar pga konflikten eftersom den än så länge har visat ett hyfsat balanserat resultat - dvs att bägge sidor är förlorare eftersom de har målat in sig i sina respektive hörn som de inte kommer ur av rent principiella /”inte förlora ansiktet”- skäl.
Att ett gigantiskt internationellt företag kan stå emot innebär dock inte att ett mindre svenskt bolag kan göra det, de åtgärder vi ser att facken kan ta till visar ganska tydligt på att de flesta bolag har inget val annat än att skriva under när facket kommer trots att de anställda inte står bakom facket. Idag kan facken ensamt bestämma att ett bolag med kollektivavtal inte får göra affärer med ett annat bolag även om det bolaget är verksamt i en helt annan bransch, oavsett om de anställda på endera bolag stödjer åtgärden eller inte.

Jag tror garanterat att vi anställda hade tjänat på om facken behövde få med oss på tåget för att strejker skulle lyckas. Då hade vi förmodligen fått avtal som i större utsträckning måste tilltala oss anställda och i mindre utsträckning syftar till att ge facken makt och pengar. Så att lägga makten i händerna på de anställda istället för hos fackpamparna ser jag som något bra och eftersträvansvärt.
Det är väl lite det som denna konflikt har visat, dvs om facket inte har med sig de anställda på tåget i konflikten så funkar det inte, det är ju därför Metalls strejk har misslyckats!
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Beppe skrev: 20 okt 2024 19:03
En stillsam fråga: eftersom det enligt bl.a facket är frivilligt att teckna kollektivavtal så undrar jag under vilka förutsättningar är det då frivilligt?
Det är frivilligt så länge facket anser att företaget inte ska ha kollektivavtal. När de anser att de ska ha kollektivavtal så är det inte frivilligt längre.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

gjohansson skrev: 20 okt 2024 20:31
Det är väl lite det som denna konflikt har visat, dvs om facket inte har med sig de anställda på tåget i konflikten så funkar det inte, det är ju därför Metalls strejk har misslyckats!
Nja, det tycker jag inte. Det är inte många företag som hade kunnat stå emot de sympatiåtgärder som hänt hittills, däremot hade såklart Metalls strejk fått större effekt om de hade haft med sig de anställda.
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

OfarligTesla skrev: 20 okt 2024 21:04
gjohansson skrev: 20 okt 2024 20:31
Det är väl lite det som denna konflikt har visat, dvs om facket inte har med sig de anställda på tåget i konflikten så funkar det inte, det är ju därför Metalls strejk har misslyckats!
Nja, det tycker jag inte. Det är inte många företag som hade kunnat stå emot de sympatiåtgärder som hänt hittills, däremot hade såklart Metalls strejk fått större effekt om de hade haft med sig de anställda.
Det är absolut så att vissa företag i praktiken inget annat val har än att skriva på kollektivavtal eftersom de annars kommer att gå i konkurs, det blir en direkt utpressningssituation så sett.
Men det många glömmer är att det inte bara är facken som står bakom denna utpressning utan även alla organiserade arbetsgivare i samma bransch - de har ju gemensamt med facket gjort upp spelreglerna och vill normalt inte att vissa av deras konkurrenter skall kunna spela enligt för dem förmånligare regler.

Hur skulle du vilja ha det då? Krav på omröstning bland alla anställda? eller bara fackmedlemmar? och minst x% för strejk annars så är en strejk ej tillåten? Vad är x?
Om man röstar för strejk dvs >x% är för strejk - innebär det att alla skall strejka eller kan de som röstat nej ändå fortsätta jobba trots att de har majoriteten mot sig?
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

gjohansson skrev: 20 okt 2024 20:25
Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 19:55
gjohansson skrev: 20 okt 2024 15:27
Lurence skrev: 20 okt 2024 11:54
Fredrik j skrev: 20 okt 2024 10:38


Men enskilda laddstationer menar jag laddstationer hos ett enskilt företag. Går att jämföra med om en bensinkedja skulle blockeras. Inte samhällsfarligt det heller. Krångligare för kunderna.
Kan hålla med i sak igen, men då det är monopol på inkoppling blir det ändå fel.

Precis som du skriver, det ska bli krångligare för Tesla att utöka sitt laddnätverk. Det får inte bli omöjligt. I detta fall blir det omöjligt. Om blockaden avser enskilda stationer blir det krångligare, då de får planera om sitt arbete och inte öppna i den ordningen de vill.

Om det här får fortsätta så kommer inget arbetarfack behöva gå ut i strejk igen. Bara att be ett tjänstemannafack att gå ut i sympatistrejk och blockera vägarna högre upp i kedjan. Då omöjliggör man för ett företag helt och hållet att kunna driva sin verksamhet. Att då inte se att fackföreningarna i symbios har för mycket makt mot 99 % av alla företag, det är svårt i mina ögon.

Transport hade kunnat sätta alla transporter av bränsle i blockad till en enskild bensinkedja. Bensinkedjan hade fått det krångligare och behövt bygga om hela sin logistik med nya företag utan kollektivavtal.

Att kapa elen helt och hållet i leverans till alla stationer hade varit en liknande åtgärd. Tesla hade dock aldrig kommit runt monopolet på leveransen av el, vilket då omöjliggör deras verksamhet helt. Och då det är monopol på elnätet så är det väl därför facket inte dragit detta kort än, de vet att de aldrig skulle få göra det och förstör för sig själva.
Jag förstår hur du tänker men ditt resonemang att Tesla-IFM-konflikten skulle visa att fackets makt är orimligt stor och att företaget är hjälplöst faller ju platt till marken eftersom Tesla inte har några större problem att driva sin verksamhet ens efter ett års strejk.

Därför tror jag heller inte att det blir några regel- eller lagändringar pga konflikten eftersom den än så länge har visat ett hyfsat balanserat resultat - dvs att bägge sidor är förlorare eftersom de har målat in sig i sina respektive hörn som de inte kommer ur av rent principiella /”inte förlora ansiktet”- skäl.
Jag skulle väl snarare påstå att fackets makt syns tydligt i den här strejken men att Tesla är ett oerhört speciellt företag i förhållande till många andra företag i världen.

Man missade helt i sin analys över fackets arbete mot Tesla och istället så har flertalet andra företag förlorat avtal och tidigare lönsamma affärer.

Vi har haft uppe ärendet tidigare men jag misstänker att ni inte har missat krisen för de tyska stormärkena?
Affärsmodellen är unik och varför inte fler har kopierat Teslas modell är för mig obegripligt.
Volvo fattade snabbt och ställde om sina fabriker och nya modeller, de kinesiska märkena har jobbat hårt mot samma mål.

Det är väl odiskutabelt hur Volvo har ökat sina marknadsandelar tillsammans med kinesiska märken globalt?
Jag håller helt med om det du skriver om tyskarnas problem kontra Teslas segertåg inom EV etc men det har väl knappast något att göra med om huruvida deras bilmekar i sverige är kollektivanslutna eller ej.
Du framhåller ju Volvo som ett positivt exempel och de har mig veterligen också kollektivanslutna bilmekar i sverige.

Tror inte ett dugg på att Teslas bilmekar i sverige är så speciellt annorlunda än andras vare sig vad gäller arbetsuppgifter eller organisation.

Däremot kan jag förstå att tex Teslas utvecklingsavdelningar i Usa inte skulle må bra av att hämmas av fackliga regelverk etc. om de är oflexibla.
Mitt argument utgick från Teslas unika arbetssätt och affärsmodell som har ruckat på ordningen i bilbranschen globalt.
Detta har Metall svårt att förstå vilket gör att vi nu är ett år in i en strejk som de aldrig kommer gå segrande ur.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

gjohansson skrev: 20 okt 2024 22:25
OfarligTesla skrev: 20 okt 2024 21:04
gjohansson skrev: 20 okt 2024 20:31
Det är väl lite det som denna konflikt har visat, dvs om facket inte har med sig de anställda på tåget i konflikten så funkar det inte, det är ju därför Metalls strejk har misslyckats!
Nja, det tycker jag inte. Det är inte många företag som hade kunnat stå emot de sympatiåtgärder som hänt hittills, däremot hade såklart Metalls strejk fått större effekt om de hade haft med sig de anställda.
Det är absolut så att vissa företag i praktiken inget annat val har än att skriva på kollektivavtal eftersom de annars kommer att gå i konkurs, det blir en direkt utpressningssituation så sett.
Men det många glömmer är att det inte bara är facken som står bakom denna utpressning utan även alla organiserade arbetsgivare i samma bransch - de har ju gemensamt med facket gjort upp spelreglerna och vill normalt inte att vissa av deras konkurrenter skall kunna spela enligt för dem förmånligare regler.

Hur skulle du vilja ha det då? Krav på omröstning bland alla anställda? eller bara fackmedlemmar? och minst x% för strejk annars så är en strejk ej tillåten? Vad är x?
Om man röstar för strejk dvs >x% är för strejk - innebär det att alla skall strejka eller kan de som röstat nej ändå fortsätta jobba trots att de har majoriteten mot sig?
Är det inte rimligare att de som sitter på makten att avgöra företagens öden faktiskt använder sig av sunt förnuft och affärsetik snarare än girighet, strävan efter egen vinning och makt?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 23:09
gjohansson skrev: 20 okt 2024 20:25
Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 19:55
gjohansson skrev: 20 okt 2024 15:27
Lurence skrev: 20 okt 2024 11:54


Kan hålla med i sak igen, men då det är monopol på inkoppling blir det ändå fel.

Precis som du skriver, det ska bli krångligare för Tesla att utöka sitt laddnätverk. Det får inte bli omöjligt. I detta fall blir det omöjligt. Om blockaden avser enskilda stationer blir det krångligare, då de får planera om sitt arbete och inte öppna i den ordningen de vill.

Om det här får fortsätta så kommer inget arbetarfack behöva gå ut i strejk igen. Bara att be ett tjänstemannafack att gå ut i sympatistrejk och blockera vägarna högre upp i kedjan. Då omöjliggör man för ett företag helt och hållet att kunna driva sin verksamhet. Att då inte se att fackföreningarna i symbios har för mycket makt mot 99 % av alla företag, det är svårt i mina ögon.

Transport hade kunnat sätta alla transporter av bränsle i blockad till en enskild bensinkedja. Bensinkedjan hade fått det krångligare och behövt bygga om hela sin logistik med nya företag utan kollektivavtal.

Att kapa elen helt och hållet i leverans till alla stationer hade varit en liknande åtgärd. Tesla hade dock aldrig kommit runt monopolet på leveransen av el, vilket då omöjliggör deras verksamhet helt. Och då det är monopol på elnätet så är det väl därför facket inte dragit detta kort än, de vet att de aldrig skulle få göra det och förstör för sig själva.
Jag förstår hur du tänker men ditt resonemang att Tesla-IFM-konflikten skulle visa att fackets makt är orimligt stor och att företaget är hjälplöst faller ju platt till marken eftersom Tesla inte har några större problem att driva sin verksamhet ens efter ett års strejk.

Därför tror jag heller inte att det blir några regel- eller lagändringar pga konflikten eftersom den än så länge har visat ett hyfsat balanserat resultat - dvs att bägge sidor är förlorare eftersom de har målat in sig i sina respektive hörn som de inte kommer ur av rent principiella /”inte förlora ansiktet”- skäl.
Jag skulle väl snarare påstå att fackets makt syns tydligt i den här strejken men att Tesla är ett oerhört speciellt företag i förhållande till många andra företag i världen.

Man missade helt i sin analys över fackets arbete mot Tesla och istället så har flertalet andra företag förlorat avtal och tidigare lönsamma affärer.

Vi har haft uppe ärendet tidigare men jag misstänker att ni inte har missat krisen för de tyska stormärkena?
Affärsmodellen är unik och varför inte fler har kopierat Teslas modell är för mig obegripligt.
Volvo fattade snabbt och ställde om sina fabriker och nya modeller, de kinesiska märkena har jobbat hårt mot samma mål.

Det är väl odiskutabelt hur Volvo har ökat sina marknadsandelar tillsammans med kinesiska märken globalt?
Jag håller helt med om det du skriver om tyskarnas problem kontra Teslas segertåg inom EV etc men det har väl knappast något att göra med om huruvida deras bilmekar i sverige är kollektivanslutna eller ej.
Du framhåller ju Volvo som ett positivt exempel och de har mig veterligen också kollektivanslutna bilmekar i sverige.

Tror inte ett dugg på att Teslas bilmekar i sverige är så speciellt annorlunda än andras vare sig vad gäller arbetsuppgifter eller organisation.

Däremot kan jag förstå att tex Teslas utvecklingsavdelningar i Usa inte skulle må bra av att hämmas av fackliga regelverk etc. om de är oflexibla.
Mitt argument utgick från Teslas unika arbetssätt och affärsmodell som har ruckat på ordningen i bilbranschen globalt.
Detta har Metall svårt att förstå vilket gör att vi nu är ett år in i en strejk som de aldrig kommer gå segrande ur.
Vad är det för något unikt arbetssätt och affärsmodell inom Metalls avtalsområde?
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 23:13
gjohansson skrev: 20 okt 2024 22:25
OfarligTesla skrev: 20 okt 2024 21:04
gjohansson skrev: 20 okt 2024 20:31
Det är väl lite det som denna konflikt har visat, dvs om facket inte har med sig de anställda på tåget i konflikten så funkar det inte, det är ju därför Metalls strejk har misslyckats!
Nja, det tycker jag inte. Det är inte många företag som hade kunnat stå emot de sympatiåtgärder som hänt hittills, däremot hade såklart Metalls strejk fått större effekt om de hade haft med sig de anställda.
Det är absolut så att vissa företag i praktiken inget annat val har än att skriva på kollektivavtal eftersom de annars kommer att gå i konkurs, det blir en direkt utpressningssituation så sett.
Men det många glömmer är att det inte bara är facken som står bakom denna utpressning utan även alla organiserade arbetsgivare i samma bransch - de har ju gemensamt med facket gjort upp spelreglerna och vill normalt inte att vissa av deras konkurrenter skall kunna spela enligt för dem förmånligare regler.

Hur skulle du vilja ha det då? Krav på omröstning bland alla anställda? eller bara fackmedlemmar? och minst x% för strejk annars så är en strejk ej tillåten? Vad är x?
Om man röstar för strejk dvs >x% är för strejk - innebär det att alla skall strejka eller kan de som röstat nej ändå fortsätta jobba trots att de har majoriteten mot sig?
Är det inte rimligare att de som sitter på makten att avgöra företagens öden faktiskt använder sig av sunt förnuft och affärsetik snarare än girighet, strävan efter egen vinning och makt?
Mitt inlägg var svar till Ofarlig Tesla som skrev
” Idag kan facken ensamt bestämma att ett bolag med kollektivavtal inte får göra affärer med ett annat bolag även om det bolaget är verksamt i en helt annan bransch, oavsett om de anställda på endera bolag stödjer åtgärden eller inte.

Jag tror garanterat att vi anställda hade tjänat på om facken behövde få med oss på tåget för att strejker skulle lyckas.”

Då tyckte jag det var intressant att få hens syn på hur man praktiskt ser till att detta sker på annat sätt än nu då facket bestämmer om strejk eller ej.
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 23:09
gjohansson skrev: 20 okt 2024 20:25
Fosilfri2035 skrev: 20 okt 2024 19:55
gjohansson skrev: 20 okt 2024 15:27
Lurence skrev: 20 okt 2024 11:54


Kan hålla med i sak igen, men då det är monopol på inkoppling blir det ändå fel.

Precis som du skriver, det ska bli krångligare för Tesla att utöka sitt laddnätverk. Det får inte bli omöjligt. I detta fall blir det omöjligt. Om blockaden avser enskilda stationer blir det krångligare, då de får planera om sitt arbete och inte öppna i den ordningen de vill.

Om det här får fortsätta så kommer inget arbetarfack behöva gå ut i strejk igen. Bara att be ett tjänstemannafack att gå ut i sympatistrejk och blockera vägarna högre upp i kedjan. Då omöjliggör man för ett företag helt och hållet att kunna driva sin verksamhet. Att då inte se att fackföreningarna i symbios har för mycket makt mot 99 % av alla företag, det är svårt i mina ögon.

Transport hade kunnat sätta alla transporter av bränsle i blockad till en enskild bensinkedja. Bensinkedjan hade fått det krångligare och behövt bygga om hela sin logistik med nya företag utan kollektivavtal.

Att kapa elen helt och hållet i leverans till alla stationer hade varit en liknande åtgärd. Tesla hade dock aldrig kommit runt monopolet på leveransen av el, vilket då omöjliggör deras verksamhet helt. Och då det är monopol på elnätet så är det väl därför facket inte dragit detta kort än, de vet att de aldrig skulle få göra det och förstör för sig själva.
Jag förstår hur du tänker men ditt resonemang att Tesla-IFM-konflikten skulle visa att fackets makt är orimligt stor och att företaget är hjälplöst faller ju platt till marken eftersom Tesla inte har några större problem att driva sin verksamhet ens efter ett års strejk.

Därför tror jag heller inte att det blir några regel- eller lagändringar pga konflikten eftersom den än så länge har visat ett hyfsat balanserat resultat - dvs att bägge sidor är förlorare eftersom de har målat in sig i sina respektive hörn som de inte kommer ur av rent principiella /”inte förlora ansiktet”- skäl.
Jag skulle väl snarare påstå att fackets makt syns tydligt i den här strejken men att Tesla är ett oerhört speciellt företag i förhållande till många andra företag i världen.

Man missade helt i sin analys över fackets arbete mot Tesla och istället så har flertalet andra företag förlorat avtal och tidigare lönsamma affärer.

Vi har haft uppe ärendet tidigare men jag misstänker att ni inte har missat krisen för de tyska stormärkena?
Affärsmodellen är unik och varför inte fler har kopierat Teslas modell är för mig obegripligt.
Volvo fattade snabbt och ställde om sina fabriker och nya modeller, de kinesiska märkena har jobbat hårt mot samma mål.

Det är väl odiskutabelt hur Volvo har ökat sina marknadsandelar tillsammans med kinesiska märken globalt?
Jag håller helt med om det du skriver om tyskarnas problem kontra Teslas segertåg inom EV etc men det har väl knappast något att göra med om huruvida deras bilmekar i sverige är kollektivanslutna eller ej.
Du framhåller ju Volvo som ett positivt exempel och de har mig veterligen också kollektivanslutna bilmekar i sverige.

Tror inte ett dugg på att Teslas bilmekar i sverige är så speciellt annorlunda än andras vare sig vad gäller arbetsuppgifter eller organisation.

Däremot kan jag förstå att tex Teslas utvecklingsavdelningar i Usa inte skulle må bra av att hämmas av fackliga regelverk etc. om de är oflexibla.
Mitt argument utgick från Teslas unika arbetssätt och affärsmodell som har ruckat på ordningen i bilbranschen globalt.
Detta har Metall svårt att förstå vilket gör att vi nu är ett år in i en strejk som de aldrig kommer gå segrande ur.
Det är absolut så att Tesla på ett unikt sätt har sett till att sparka igång BEV-marknaden worldwide men det har som sagt knappast något att göra med svenska bilmekar?
Skriv svar