gjohansson skrev: ↑19 okt 2024 14:31Nja, det är redan nu inte tillåtet att strejka vad gäller ”samhällsviktiga tjänster”. Problemet är väl hur man drar gränsen, du vill antagligen innefatta mer än nu i samhällsviktigt.martinot skrev: ↑19 okt 2024 13:53Jag hoppas sannerligen att det blir en lex-IFM/Tesla här, och att lagarna och reglerna (eller tolkningarna av de) ändras som en konsekvens av det. Jag tror också att det finns en extremt stor chans att det kommer sådana förändringar. Precis som vi fick en lex-Hamnarbetare och lex-Cafe, så borde denna konflikt leda till en politisk och juridisk förändring.Jaegaern skrev: ↑19 okt 2024 09:11Samhällsuppdraget måste väl vara viktigare. El, vatten, luft är ju rätt viktiga grejer.Nect skrev: ↑19 okt 2024 09:00Den trumfar postgången då strejkrätten är grundlagsskyddad. Skulle inte förvåna mig om det är samma sak här.Fosilfri2035 skrev: ↑19 okt 2024 08:32https://da.se/2024/10/tesla-vill-tvinga ... blockaden/
Detta ska bli intressant att få ett svar på.
Trumfar strejkrätten elnätsbolagens skyldigheter i samhället?
Som det är nu är Sverige galet extremistiska i världen, och sjukt som du säger att man kan blockera samhällsviktiga tjänster, och speciellt de som har monopol på sina tjänster (elnätsbolagen, Transportstyrelsen, etc.).
Jag skulle säga att redan idag, eller inom några år, så är snabbladdare samt inkoppling av dem samhällsviktiga tjänster.