Så länge Tesla kan sälja allt de kan producera så kommer en billigare modell inte öka vinsten och aktievärdet utan tvärtom minska vinsten och aktievärdet. Det är bara om de inte kan sälja allt de tillverkar som det finns en vits i att bredda sortimentet.Thed75 skrev: ↑29 dec 2022 22:16”Vanligt” folk med ”vanlig” lön globalt sett som köpte 3 å y 2021/22 håller nog i penningen lite hårdare.Legato skrev: ↑29 dec 2022 21:26"Folk" är ju en definitionsfråga men det har sannerligen inte varit tomt på Trosta nu när Plaids för 1300-1700k har levererats ut...Thed75 skrev: ↑29 dec 2022 21:07Tsla kanske har lämnat värsta träsket
Polestar som tankades i senaste kurvans bottennivå på $4,8är so far ett bra köp, blir det lite fart så är nog 8nivån inom räckhåll
Sen är det väl så att folk inte går och köper en bil för 700-1000k numer med galopperande inflation,ränteökning och ett rent allmänt dåligt ekonomiskt klimat så raketutveckling känns långsökt just nu
En model 2 hade sannolikt varit bättre som komplement utöver de utmärkta 3 och y istället för cybertrucken för att få lite fart på aktien
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Aktien TSLA
De drar ju ner produktionen nu och har börjat ge rabatter just för att de inte kan sälja allt de tillverkar längre.. eller har jag fattat fel?renes skrev: ↑29 dec 2022 22:39Så länge Tesla kan sälja allt de kan producera så kommer en billigare modell inte öka vinsten och aktievärdet utan tvärtom minska vinsten och aktievärdet. Det är bara om de inte kan sälja allt de tillverkar som det finns en vits i att bredda sortimentet.Thed75 skrev: ↑29 dec 2022 22:16”Vanligt” folk med ”vanlig” lön globalt sett som köpte 3 å y 2021/22 håller nog i penningen lite hårdare.Legato skrev: ↑29 dec 2022 21:26"Folk" är ju en definitionsfråga men det har sannerligen inte varit tomt på Trosta nu när Plaids för 1300-1700k har levererats ut...Thed75 skrev: ↑29 dec 2022 21:07Tsla kanske har lämnat värsta träsket
Polestar som tankades i senaste kurvans bottennivå på $4,8är so far ett bra köp, blir det lite fart så är nog 8nivån inom räckhåll
Sen är det väl så att folk inte går och köper en bil för 700-1000k numer med galopperande inflation,ränteökning och ett rent allmänt dåligt ekonomiskt klimat så raketutveckling känns långsökt just nu
En model 2 hade sannolikt varit bättre som komplement utöver de utmärkta 3 och y istället för cybertrucken för att få lite fart på aktien
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- larjon
- Teslaägare
- Inlägg: 356
- Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
- Ort: Täby
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Aktien TSLA
Svårt att veta vilka innovationer som kommer, men visst går det att differentiera sig. Det har Tesla om någon bevisat.spacecoin skrev: ↑29 dec 2022 21:01Jag vet inte vad du gör i bilen men jag klickar inte omkring i menyerna hela tiden. AC, Musik, poddar och navigation står för 90% av klicken för 95% av användarna skulle jag tro. Carplay eller AA är väl det minst lika bra som Tesla där? Bra telefonapp är viktigt för förvärmning etc.Legato skrev: ↑29 dec 2022 20:59Precis som för Android/Apple att användaren lär sig att trivas med ett visst GUI och ogärna byter. Särskilt om det finns funktionalitet som andra saknar.
Ljusshow är ett exempel, visserligen inte jötteanvändbart, men jäkligt coolt ändå.
Andra mer användbara saker är ju sentry, dog mode, och camp mode.
Ett välutvecklat ”native” GUI kommer vara bättre än ACP och AA eftersom de måste fungera med så många olika bilar.
För övrigt håller jag med om att Teslas system är det stabilaste, snyggaste, och snabbaste jag upplevt.
Svart Model Y Performance
Re: Aktien TSLA
Det är möjligt, men det är ju bara spekulationer på nätet. Rabatterna var ju identiska med stödet som kommer i januari och gäller bara tills dess, så det visar inte på någonting egentligen. Att de drar ner på produktionen är inte heller klart. Kanske det är "vanlig" helg neddragning i Kina, kanske inte.
Men fortfarande, om de är begränsade i produktion och supply snarare än i försäljning så bör de ju koncentrera sig på top-of-the-line items som cybertruck och semi med höga priser och höga marginaler, inte en ny low margin och billig produkt. Så den billigare "folk"-varianten bör nog komma sist i prioritet, inte först. I vilket fall som helst.
Edit: borde lägga till att ovanstående gäller om målet ("mission statement") är att maximera vinsten. Men om målet är att ställa om världen till elektrifierad transport så fort som möjligt, så kommer Tesla att prioritera billigare modeller högre och släppa dessa tidigare. Och därmed uppnå högre volymer och (relativt) lägre vinster. Vi får väl se vad som händer.
Senast redigerad av renes, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Aktien TSLA
Är det inte lite märkligt att tesla utrustat bilarna med hårdvaran som krävs för dynamiska strålkastare men erbjuder inte funktionen. Men en ljusshow?
- larjon
- Teslaägare
- Inlägg: 356
- Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
- Ort: Täby
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Aktien TSLA
Jo, det är väldigt konstigt. Speciellt eftersom hårdvaran är dyrare att tillverka.
Min enda teori här är att kamerorna inte är tillräckligt bra för att avgöra var de individuella LEDsen ska släckas respektive vara tända.
En annan sak som fungerar uselt är ju de automatiska torkarna, som jag också misstänker har med kamerorna att göra.
Jag vidhåller dock att infotainmentsystemet är klassledande och kommer fortsättningsvis kunna vara bättre än Apple CarPlay och Android Auto.

Svart Model Y Performance
Re: Aktien TSLA
Jag börjar fundera på om inte Robotaxi och Model 2 är samma bil. Alltså en lite mindre och enklare bil som passar bättre som automatiskt taxi. Det följer ju strategin åtminstone och bilen kan ju säljas som vanlig bil tillsvidare.
Re: Aktien TSLA
Torkarna är ju en sak. Men för dynamiska strålkastare antar jag att alla tillverkare använder kameror för att detektera ljus. Vad skulle man annars använda?larjon skrev: ↑30 dec 2022 00:30Jo, det är väldigt konstigt. Speciellt eftersom hårdvaran är dyrare att tillverka.
Min enda teori här är att kamerorna inte är tillräckligt bra för att avgöra var de individuella LEDsen ska släckas respektive vara tända.
En annan sak som fungerar uselt är ju de automatiska torkarna, som jag också misstänker har med kamerorna att göra.
Jag vidhåller dock att infotainmentsystemet är klassledande och kommer fortsättningsvis kunna vara bättre än Apple CarPlay och Android Auto.![]()
Varför är tesla ensamma om att inte erbjuda funktionen när man ju har all hårdvara på plats? Inte ens model S har det.
Jag tycker det är märkligt.
När det gäller infotainment beror det på hur man använder det. Åker jag själv i bilen lyssnar jag mest på ljudbok och den sköter ju sig själv. Är familjen med får var och en spela spotify och då söker dom fram på egna telefonerna. Samma om dom vill kolla youtube eller film. Dom ser ju aldrig på samma.
Re: Aktien TSLA
Ursäkta för att jag använde epitet som fanboy, sen ser jag det inte så negativt som du verkar göra. Och nej jag har inte ägt en tesla och förstår inte vad st har med saken att göra, har provkört och åkt i flera och dom ör inget för mig av flera anledningar.Legato skrev: ↑29 dec 2022 20:11Jag hoppas att diskussionen kan hållas på en högre nivå än "fanboys" och andra tramsiga epitet. Har du ens ägt en Tesla?Dafro skrev: ↑29 dec 2022 17:57Mycket möjligt men en del kanske vill behålla det som ingick i bilen när man köpte den. Och fler än du tror är ganska konservativa vad gäller bilköp. Tror Teslas glansdagar är över. Se på alla nyare teslor som ligger på blocket, troligen köpta på spekulation. Finns så många andra bilar nu som må hända ligger något efter vad gäller pruttkuddar mm men jag tex har hellre stabil och äldre mjukvara än sådan som man inte vet vad som kommer hända med den. Vet att vi har lite olika vy här men mängden tesla fanboys minskar.Legato skrev: ↑29 dec 2022 17:52Tysk "Premium" är numera föråldrad och seg mjukvara imo.Elof skrev: ↑29 dec 2022 16:39Tror du verkligen att de flesta har lika stort motstånd att byta från Tesla tillbaka till tysk premium som att byta från Applegrejer till Android? Jag tvivlar.Legato skrev: ↑28 dec 2022 19:02
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.
Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Jag tror mjukvara kommer bli viktigare och viktigare och jag tror snarare tyskarna kommer tappa ytterligare än komma ikapp.
Personligen tror jag det främst är kineserna som kommer konkurrera med Tesla på sikt. De verkar redan idag ha kommit långt med både mjukvara och kvalitetskänsla.
IMO.
Vad menar du med att behålla det som ingick? Anser du på fullt allvar att det är en nackdel att mjukvaran uppdateras med mer funktionalitet löpande? Tycker du samma med mobilen att den gärna får ha samma version av OS som när du köpte den?
Köpta på spekulation? Vad menar du? Att ser kommer ut en massa treor nu tre år efter att de började säljas är ju helt naturligt. Vad skulle vara tecken på spekulation?
Pruttkuddar? Stabil mjukvara? Tror väldigt få är intresserade av pruttkuddar. I mina ögon är Teslas mjukvara by far den mest stabila. Att både infotainment och app dessutom har långt mycket mer funktionalitet förstår jag inte hur man kan sesom en nackdel.
Ang behålla det som ingår så avser jag radar och uss eller vad det kallas, eller det kanske inte ör så, har ju bara läst om det. Eller menar du att alla uppdateringar som sker bara gör bilen bättre, då får jag be om ursäkt för min kommentar och har missuppfattat en massa inlägg. Jag skull absolut inte ha några problem med att ha samma os i min mobil i 2 år om det funkade, men vi är väl olika där.
Ang teslor på blocket så avsåg jag att det nämndes i tråden om teslamarknaden kraschar men så nu att det inte fanns mer ön 40 st Y -22 och nyare, så my bad att jag inte kollade det mer noggrant
Hoppas helt klart hellre på Tesla än kina bilar, men tyvärr så styr väl plånboken.
Tror dock inte att det är ett enskilt bilmärke som blir det stora hotet utan bredden av urval från flera men fullt möjligt att Tesla fortsätter vara störst men deras tillväxt med 50% bilar per år börjar nog snart bli tufft, antar dock att det fanns ett slutår på det, annars är det ju riktigt korkat.
Den som lever får se.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Aktien TSLA
I början av veckan köpte jag äntligen aktier i Tesla. Det känns som att Tesla har ett bättre läge än någonsin: splitt nya fabriker som precis nått full kapacitet, en lastbil som äntligen börjar bli färdig och en pickup som är revolutionerande. Även om de har missat fönstret när de var först och kunde definiera vad en ellastbil "ska vara", tror jag att den kommer klara sig bra. Sedan kommer Roadster som nischprodukt borde få otroligt bra marginaler.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19942
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Nåja, DET är ju ett extremt uppdämt behov om något, typ nästan två år nu…Legato skrev: ↑29 dec 2022 21:26"Folk" är ju en definitionsfråga men det har sannerligen inte varit tomt på Trosta nu när Plaids för 1300-1700k har levererats ut...Thed75 skrev: ↑29 dec 2022 21:07Tsla kanske har lämnat värsta träsket
Polestar som tankades i senaste kurvans bottennivå på $4,8är so far ett bra köp, blir det lite fart så är nog 8nivån inom räckhåll
Sen är det väl så att folk inte går och köper en bil för 700-1000k numer med galopperande inflation,ränteökning och ett rent allmänt dåligt ekonomiskt klimat så raketutveckling känns långsökt just nu
Men globalt så säljer dom iaf i princip allt som dom kan tillverka, vilket är det som betyder något ur aktie-synpunkt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Sammanfaller inte neddragningen i Shanghai delvis med det kinesiska nyåret den 22e januari? Då brukar produktion i Kina vara lägre än normalt oavsett nedstängningar.Maw skrev: ↑29 dec 2022 22:50De drar ju ner produktionen nu och har börjat ge rabatter just för att de inte kan sälja allt de tillverkar längre.. eller har jag fattat fel?renes skrev: ↑29 dec 2022 22:39Så länge Tesla kan sälja allt de kan producera så kommer en billigare modell inte öka vinsten och aktievärdet utan tvärtom minska vinsten och aktievärdet. Det är bara om de inte kan sälja allt de tillverkar som det finns en vits i att bredda sortimentet.Thed75 skrev: ↑29 dec 2022 22:16”Vanligt” folk med ”vanlig” lön globalt sett som köpte 3 å y 2021/22 håller nog i penningen lite hårdare.Legato skrev: ↑29 dec 2022 21:26"Folk" är ju en definitionsfråga men det har sannerligen inte varit tomt på Trosta nu när Plaids för 1300-1700k har levererats ut...Thed75 skrev: ↑29 dec 2022 21:07Tsla kanske har lämnat värsta träsket
Polestar som tankades i senaste kurvans bottennivå på $4,8är so far ett bra köp, blir det lite fart så är nog 8nivån inom räckhåll
Sen är det väl så att folk inte går och köper en bil för 700-1000k numer med galopperande inflation,ränteökning och ett rent allmänt dåligt ekonomiskt klimat så raketutveckling känns långsökt just nu
En model 2 hade sannolikt varit bättre som komplement utöver de utmärkta 3 och y istället för cybertrucken för att få lite fart på aktien
Model Y LR.
Model S70D
Re: Aktien TSLA
Jo, det stämmer men stoppen är längre nu i december och januari än de var för ett år sedan.frippe skrev: ↑30 dec 2022 08:58Sammanfaller inte neddragningen i Shanghai delvis med det kinesiska nyåret den 22e januari? Då brukar produktion i Kina vara lägre än normalt oavsett nedstängningar.Maw skrev: ↑29 dec 2022 22:50De drar ju ner produktionen nu och har börjat ge rabatter just för att de inte kan sälja allt de tillverkar längre.. eller har jag fattat fel?renes skrev: ↑29 dec 2022 22:39Så länge Tesla kan sälja allt de kan producera så kommer en billigare modell inte öka vinsten och aktievärdet utan tvärtom minska vinsten och aktievärdet. Det är bara om de inte kan sälja allt de tillverkar som det finns en vits i att bredda sortimentet.
https://borsvarlden.com/artiklar/tesla- ... ri-reuters
Tesla ger ju även rabatter på fler marknader än USA så det handlar inte enbart om skatteavdraget där. Dessutom, om de hade kunnat sälja allt de tillverkar hade de förstås inte behövt kompensera köparna i USA för skatteavdraget tillräckligt många hade köpt ändå.Tesla kommer minska produktionen i Shanghai i januari - Reuters
Elbilstillverkaren Tesla planerar ett reducerat produktionsschema vid sin fabrik i Shanghai i januari. Därmed förlängs den minskade produktionen som började nu i december in i nästa år, visar dokument som Reuters tagit del av.
Tesla kommer att köra produktionen i 17 dagar mellan 3 och 19 januari. Därefter blir det ett förlängt stopp 20-31 januari i samband med det kinesiska nyåret.
Under helgen rapporterade både Reuters och Wall Street Journal att Tesla stoppade produktionen i Shanghai-fabriken på julafton. Därmed tidigarelades ett planerat produktionsstopp i slutet av december.
Förra året hade Tesla igång normal produktionen i Shanghai under sista veckan i december och tog en paus på tre dagar vid kinesiska nyåret, som under 2023 firas 21-27 januari. Under de tre första kvartalen i år stod Shanghai-anläggningen för mer än hälften av Teslas produktion.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Nja, jag tror väldigt få människor skulle välja att ta leverans av en bil i december om dom fick $7500 i rabatt bara genom att vänta ett par veckor, detta har ju inget med verklig efterfrågan att göra, bara sunt förnuft.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Men för Tesla är det inga konstigheter att sänka vinsten med $7500 per bil istället för att vänta ett par veckor? Känns ganska desperat ändå

Nu minns jag kanske fel, men ger inte Tesla rabatt även i Kanada och Mexiko trots att de inte väntar på skatterabatt?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Det är nog en väl genomtänkt avvägning man har gjort mellan marginal per bil, Q4 leveranssiffror, logistikproblem och kostnader förknippade med att lagra "oönskade" bilar en månad, etc. Marginalerna på årsbasis bör inte heller påverkas särskilt mycket av denna rabatt.
Kanada fick också en rabatt i samband med detta, den var dock bara c:a hälften av den i USA.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Vinst och marginal har INGET med aktiekursen att göra.
Model2 som ger mindre vinst (marginal) tror jag är det som gör att aktien skulle öka. Cybertruck är egentligen ett "lågpris" segment som är oerhört populär just pga sin fördelaktiga "låga" priser.
Det handlar om att tro på företaget och vad de står för (eftersom de inte gör utdelningar). Det är därför aktien störtdyker just nu trots att det går bra ekonomiskt.
Model2 som ger mindre vinst (marginal) tror jag är det som gör att aktien skulle öka. Cybertruck är egentligen ett "lågpris" segment som är oerhört populär just pga sin fördelaktiga "låga" priser.
Det handlar om att tro på företaget och vad de står för (eftersom de inte gör utdelningar). Det är därför aktien störtdyker just nu trots att det går bra ekonomiskt.
Re: Aktien TSLA
Öh, vinst och marginal nu och i framtiden är ju det som kursen normalt baseras på. Anledningen till att du köper aktien är ju att få någon typ av vinst av det. I tillväxtbolag är det väl ofta ökat värde på aktie och i ett mer moget bolag är det ju utdelningen. Är värdeökning plus tillväxt lägre än räntan du får på något annat investerar du ju i det andra…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Aktien TSLA
Exakt tvärtemot så är det vinst (eller egentligen fritt kassaflöde) som långsiktigt är det enda som påverkar aktiekursen...Mickep skrev: ↑30 dec 2022 12:35Vinst och marginal har INGET med aktiekursen att göra.
Model2 som ger mindre vinst (marginal) tror jag är det som gör att aktien skulle öka. Cybertruck är egentligen ett "lågpris" segment som är oerhört populär just pga sin fördelaktiga "låga" priser.
Det handlar om att tro på företaget och vad de står för (eftersom de inte gör utdelningar). Det är därför aktien störtdyker just nu trots att det går bra ekonomiskt.
Kortsiktigt finns det oändligt med faktorer som spelar roll, men över tid är vinstgenerering det enda som räknas.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Bra tråd som förklarar hur jag ser på det här med 50% årlig ökad produktion sett över flera år:
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Aktien TSLA
Tesla lämnar nu även $7,500 rabatt på S och X som INTE kvalificerar för skatteavdraget.
” Now Tesla is also bringing the $7,500 discount to Model S and Model X vehicles for new orders that can be delivered today or tomorrow, according to a source familiar with the matter. Previously, Model S and Model X buyers were only getting 10,000 free Supercharging miles for free and not a direct discount.
In this case, it has nothing to do with the upcoming tax credit for electric vehicles since neither the Model X nor the Model S will qualify due to their starting price being over the MSRP limit for sedans and SUVs.”
https://electrek.co/2022/12/30/tesla-ex ... model-s-x/
Lagerrensning bara?
Re: Aktien TSLA
Tesla tänker försöka fortsätta sin aggressiva expansion med kraftig
upprampning av fabrikerna i Berlin och Austin samt nya fabriker.
En långt ifrån lätt utmaning. Dom har nu extremt goda marginaler, obetydlig
skuldsättning och stark kassa. Det gör att dom har rimliga förutsättningar
att lyckas. Dom offrar marginalerna, ner mot nollvinst om så krävs för att
kunna fortsätta expansionen.
Det blir med andra ord säkert en hel del prissänkningar framöver.
Om ni ska bröla i den här tråden varje gång kommer det bli väldigt tjatigt.
upprampning av fabrikerna i Berlin och Austin samt nya fabriker.
En långt ifrån lätt utmaning. Dom har nu extremt goda marginaler, obetydlig
skuldsättning och stark kassa. Det gör att dom har rimliga förutsättningar
att lyckas. Dom offrar marginalerna, ner mot nollvinst om så krävs för att
kunna fortsätta expansionen.
Det blir med andra ord säkert en hel del prissänkningar framöver.
Om ni ska bröla i den här tråden varje gång kommer det bli väldigt tjatigt.