Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Thed75 skrev: 29 dec 2022 22:16
Legato skrev: 29 dec 2022 21:26
Thed75 skrev: 29 dec 2022 21:07
Tsla kanske har lämnat värsta träsket
Polestar som tankades i senaste kurvans bottennivå på $4,8är so far ett bra köp, blir det lite fart så är nog 8nivån inom räckhåll

Sen är det väl så att folk inte går och köper en bil för 700-1000k numer med galopperande inflation,ränteökning och ett rent allmänt dåligt ekonomiskt klimat så raketutveckling känns långsökt just nu
"Folk" är ju en definitionsfråga men det har sannerligen inte varit tomt på Trosta nu när Plaids för 1300-1700k har levererats ut...
”Vanligt” folk med ”vanlig” lön globalt sett som köpte 3 å y 2021/22 håller nog i penningen lite hårdare.
En model 2 hade sannolikt varit bättre som komplement utöver de utmärkta 3 och y istället för cybertrucken för att få lite fart på aktien
Så länge Tesla kan sälja allt de kan producera så kommer en billigare modell inte öka vinsten och aktievärdet utan tvärtom minska vinsten och aktievärdet. Det är bara om de inte kan sälja allt de tillverkar som det finns en vits i att bredda sortimentet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

renes skrev: 29 dec 2022 22:39
Polestar som tankades i senaste kurvans bottennivå på $4,8är so far ett bra köp, blir det lite fart så är nog 8nivån inom räckhåll

Sen är det väl så att folk inte går och köper en bil för 700-1000k numer med galopperande inflation,ränteökning och ett rent allmänt dåligt ekonomiskt klimat så raketutveckling känns långsökt just nu
"Folk" är ju en definitionsfråga men det har sannerligen inte varit tomt på Trosta nu när Plaids för 1300-1700k har levererats ut...
”Vanligt” folk med ”vanlig” lön globalt sett som köpte 3 å y 2021/22 håller nog i penningen lite hårdare.
En model 2 hade sannolikt varit bättre som komplement utöver de utmärkta 3 och y istället för cybertrucken för att få lite fart på aktien
Så länge Tesla kan sälja allt de kan producera så kommer en billigare modell inte öka vinsten och aktievärdet utan tvärtom minska vinsten och aktievärdet. Det är bara om de inte kan sälja allt de tillverkar som det finns en vits i att bredda sortimentet.
De drar ju ner produktionen nu och har börjat ge rabatter just för att de inte kan sälja allt de tillverkar längre.. eller har jag fattat fel?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

spacecoin skrev: 29 dec 2022 21:01
Legato skrev: 29 dec 2022 20:59
spacecoin skrev: 29 dec 2022 20:51
Legato skrev: 29 dec 2022 20:15
Tror däremot Tesla och många kineser snarare kommer ha en USP med att inte ha generisk mjukvara utan egen som skapar inlåsningseffekter.
Inlåsningeffekter? Hur då? USP tor jag inte på heller. Det finns inte så mycket man kan göra i en bil förutom att köra, ladda och lyssna.
Precis som för Android/Apple att användaren lär sig att trivas med ett visst GUI och ogärna byter. Särskilt om det finns funktionalitet som andra saknar.
Jag vet inte vad du gör i bilen men jag klickar inte omkring i menyerna hela tiden. AC, Musik, poddar och navigation står för 90% av klicken för 95% av användarna skulle jag tro. Carplay eller AA är väl det minst lika bra som Tesla där? Bra telefonapp är viktigt för förvärmning etc.
Svårt att veta vilka innovationer som kommer, men visst går det att differentiera sig. Det har Tesla om någon bevisat.
Ljusshow är ett exempel, visserligen inte jötteanvändbart, men jäkligt coolt ändå.
Andra mer användbara saker är ju sentry, dog mode, och camp mode.
Ett välutvecklat ”native” GUI kommer vara bättre än ACP och AA eftersom de måste fungera med så många olika bilar.
För övrigt håller jag med om att Teslas system är det stabilaste, snyggaste, och snabbaste jag upplevt.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Maw skrev: 29 dec 2022 22:50

De drar ju ner produktionen nu och har börjat ge rabatter just för att de inte kan sälja allt de tillverkar längre.. eller har jag fattat fel?
Det är möjligt, men det är ju bara spekulationer på nätet. Rabatterna var ju identiska med stödet som kommer i januari och gäller bara tills dess, så det visar inte på någonting egentligen. Att de drar ner på produktionen är inte heller klart. Kanske det är "vanlig" helg neddragning i Kina, kanske inte.

Men fortfarande, om de är begränsade i produktion och supply snarare än i försäljning så bör de ju koncentrera sig på top-of-the-line items som cybertruck och semi med höga priser och höga marginaler, inte en ny low margin och billig produkt. Så den billigare "folk"-varianten bör nog komma sist i prioritet, inte först. I vilket fall som helst.

Edit: borde lägga till att ovanstående gäller om målet ("mission statement") är att maximera vinsten. Men om målet är att ställa om världen till elektrifierad transport så fort som möjligt, så kommer Tesla att prioritera billigare modeller högre och släppa dessa tidigare. Och därmed uppnå högre volymer och (relativt) lägre vinster. Vi får väl se vad som händer.
Senast redigerad av renes, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

larjon skrev: 29 dec 2022 22:59
Svårt att veta vilka innovationer som kommer, men visst går det att differentiera sig. Det har Tesla om någon bevisat.
Ljusshow är ett exempel, visserligen inte jötteanvändbart, men jäkligt coolt ändå.
Är det inte lite märkligt att tesla utrustat bilarna med hårdvaran som krävs för dynamiska strålkastare men erbjuder inte funktionen. Men en ljusshow?
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

Fredrik j skrev: 29 dec 2022 23:58
Är det inte lite märkligt att tesla utrustat bilarna med hårdvaran som krävs för dynamiska strålkastare men erbjuder inte funktionen. Men en ljusshow?
Jo, det är väldigt konstigt. Speciellt eftersom hårdvaran är dyrare att tillverka.
Min enda teori här är att kamerorna inte är tillräckligt bra för att avgöra var de individuella LEDsen ska släckas respektive vara tända.
En annan sak som fungerar uselt är ju de automatiska torkarna, som jag också misstänker har med kamerorna att göra.
Jag vidhåller dock att infotainmentsystemet är klassledande och kommer fortsättningsvis kunna vara bättre än Apple CarPlay och Android Auto. :)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

frippe skrev: 29 dec 2022 22:36
Model 2 kanske är viktigare i Europa, men jag tror definitivt att cybertrucken är betydligt viktigare i USA och Canada än en model 2.
Jag börjar fundera på om inte Robotaxi och Model 2 är samma bil. Alltså en lite mindre och enklare bil som passar bättre som automatiskt taxi. Det följer ju strategin åtminstone och bilen kan ju säljas som vanlig bil tillsvidare.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

larjon skrev: 30 dec 2022 00:30
Fredrik j skrev: 29 dec 2022 23:58
Jo, det är väldigt konstigt. Speciellt eftersom hårdvaran är dyrare att tillverka.
Min enda teori här är att kamerorna inte är tillräckligt bra för att avgöra var de individuella LEDsen ska släckas respektive vara tända.
En annan sak som fungerar uselt är ju de automatiska torkarna, som jag också misstänker har med kamerorna att göra.
Jag vidhåller dock att infotainmentsystemet är klassledande och kommer fortsättningsvis kunna vara bättre än Apple CarPlay och Android Auto. :)
Torkarna är ju en sak. Men för dynamiska strålkastare antar jag att alla tillverkare använder kameror för att detektera ljus. Vad skulle man annars använda?
Varför är tesla ensamma om att inte erbjuda funktionen när man ju har all hårdvara på plats? Inte ens model S har det.
Jag tycker det är märkligt.

När det gäller infotainment beror det på hur man använder det. Åker jag själv i bilen lyssnar jag mest på ljudbok och den sköter ju sig själv. Är familjen med får var och en spela spotify och då söker dom fram på egna telefonerna. Samma om dom vill kolla youtube eller film. Dom ser ju aldrig på samma.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 29 dec 2022 20:11
Dafro skrev: 29 dec 2022 17:57
Legato skrev: 29 dec 2022 17:52
Elof skrev: 29 dec 2022 16:39
Legato skrev: 28 dec 2022 19:02

Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Tror du verkligen att de flesta har lika stort motstånd att byta från Tesla tillbaka till tysk premium som att byta från Applegrejer till Android? Jag tvivlar.
Tysk "Premium" är numera föråldrad och seg mjukvara imo.

Jag tror mjukvara kommer bli viktigare och viktigare och jag tror snarare tyskarna kommer tappa ytterligare än komma ikapp.

Personligen tror jag det främst är kineserna som kommer konkurrera med Tesla på sikt. De verkar redan idag ha kommit långt med både mjukvara och kvalitetskänsla.
Mycket möjligt men en del kanske vill behålla det som ingick i bilen när man köpte den. Och fler än du tror är ganska konservativa vad gäller bilköp. Tror Teslas glansdagar är över. Se på alla nyare teslor som ligger på blocket, troligen köpta på spekulation. Finns så många andra bilar nu som må hända ligger något efter vad gäller pruttkuddar mm men jag tex har hellre stabil och äldre mjukvara än sådan som man inte vet vad som kommer hända med den. Vet att vi har lite olika vy här men mängden tesla fanboys minskar.

IMO.
Jag hoppas att diskussionen kan hållas på en högre nivå än "fanboys" och andra tramsiga epitet. Har du ens ägt en Tesla?

Vad menar du med att behålla det som ingick? Anser du på fullt allvar att det är en nackdel att mjukvaran uppdateras med mer funktionalitet löpande? Tycker du samma med mobilen att den gärna får ha samma version av OS som när du köpte den?

Köpta på spekulation? Vad menar du? Att ser kommer ut en massa treor nu tre år efter att de började säljas är ju helt naturligt. Vad skulle vara tecken på spekulation?

Pruttkuddar? Stabil mjukvara? Tror väldigt få är intresserade av pruttkuddar. I mina ögon är Teslas mjukvara by far den mest stabila. Att både infotainment och app dessutom har långt mycket mer funktionalitet förstår jag inte hur man kan sesom en nackdel.
Ursäkta för att jag använde epitet som fanboy, sen ser jag det inte så negativt som du verkar göra. Och nej jag har inte ägt en tesla och förstår inte vad st har med saken att göra, har provkört och åkt i flera och dom ör inget för mig av flera anledningar.
Ang behålla det som ingår så avser jag radar och uss eller vad det kallas, eller det kanske inte ör så, har ju bara läst om det. Eller menar du att alla uppdateringar som sker bara gör bilen bättre, då får jag be om ursäkt för min kommentar och har missuppfattat en massa inlägg. Jag skull absolut inte ha några problem med att ha samma os i min mobil i 2 år om det funkade, men vi är väl olika där.

Ang teslor på blocket så avsåg jag att det nämndes i tråden om teslamarknaden kraschar men så nu att det inte fanns mer ön 40 st Y -22 och nyare, så my bad att jag inte kollade det mer noggrant

Hoppas helt klart hellre på Tesla än kina bilar, men tyvärr så styr väl plånboken.

Tror dock inte att det är ett enskilt bilmärke som blir det stora hotet utan bredden av urval från flera men fullt möjligt att Tesla fortsätter vara störst men deras tillväxt med 50% bilar per år börjar nog snart bli tufft, antar dock att det fanns ett slutår på det, annars är det ju riktigt korkat.

Den som lever får se.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

I början av veckan köpte jag äntligen aktier i Tesla. Det känns som att Tesla har ett bättre läge än någonsin: splitt nya fabriker som precis nått full kapacitet, en lastbil som äntligen börjar bli färdig och en pickup som är revolutionerande. Även om de har missat fönstret när de var först och kunde definiera vad en ellastbil "ska vara", tror jag att den kommer klara sig bra. Sedan kommer Roadster som nischprodukt borde få otroligt bra marginaler.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nåja, DET är ju ett extremt uppdämt behov om något, typ nästan två år nu…
Men globalt så säljer dom iaf i princip allt som dom kan tillverka, vilket är det som betyder något ur aktie-synpunkt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Sammanfaller inte neddragningen i Shanghai delvis med det kinesiska nyåret den 22e januari? Då brukar produktion i Kina vara lägre än normalt oavsett nedstängningar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

frippe skrev: 30 dec 2022 08:58
Sammanfaller inte neddragningen i Shanghai delvis med det kinesiska nyåret den 22e januari? Då brukar produktion i Kina vara lägre än normalt oavsett nedstängningar.
Jo, det stämmer men stoppen är längre nu i december och januari än de var för ett år sedan.

https://borsvarlden.com/artiklar/tesla- ... ri-reuters
Tesla kommer minska produktionen i Shanghai i januari - Reuters
Elbilstillverkaren Tesla planerar ett reducerat produktionsschema vid sin fabrik i Shanghai i januari. Därmed förlängs den minskade produktionen som började nu i december in i nästa år, visar dokument som Reuters tagit del av.

Tesla kommer att köra produktionen i 17 dagar mellan 3 och 19 januari. Därefter blir det ett förlängt stopp 20-31 januari i samband med det kinesiska nyåret.
Under helgen rapporterade både Reuters och Wall Street Journal att Tesla stoppade produktionen i Shanghai-fabriken på julafton. Därmed tidigarelades ett planerat produktionsstopp i slutet av december.
Förra året hade Tesla igång normal produktionen i Shanghai under sista veckan i december och tog en paus på tre dagar vid kinesiska nyåret, som under 2023 firas 21-27 januari. Under de tre första kvartalen i år stod Shanghai-anläggningen för mer än hälften av Teslas produktion.
Tesla ger ju även rabatter på fler marknader än USA så det handlar inte enbart om skatteavdraget där. Dessutom, om de hade kunnat sälja allt de tillverkar hade de förstås inte behövt kompensera köparna i USA för skatteavdraget tillräckligt många hade köpt ändå.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev: 30 dec 2022 09:55
Dessutom, om de hade kunnat sälja allt de tillverkar hade de förstås inte behövt kompensera köparna i USA för skatteavdraget tillräckligt många hade köpt ändå.
Nja, jag tror väldigt få människor skulle välja att ta leverans av en bil i december om dom fick $7500 i rabatt bara genom att vänta ett par veckor, detta har ju inget med verklig efterfrågan att göra, bara sunt förnuft.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 30 dec 2022 10:31
Dessutom, om de hade kunnat sälja allt de tillverkar hade de förstås inte behövt kompensera köparna i USA för skatteavdraget tillräckligt många hade köpt ändå.
Nja, jag tror väldigt få människor skulle välja att ta leverans av en bil i december om dom fick $7500 i rabatt bara genom att vänta ett par veckor, detta har ju inget med verklig efterfrågan att göra, bara sunt förnuft.

/fth
Men för Tesla är det inga konstigheter att sänka vinsten med $7500 per bil istället för att vänta ett par veckor? Känns ganska desperat ändå ;)

Nu minns jag kanske fel, men ger inte Tesla rabatt även i Kanada och Mexiko trots att de inte väntar på skatterabatt?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev: 30 dec 2022 11:00
Men för Tesla är det inga konstigheter att sänka vinsten med $7500 per bil istället för att vänta ett par veckor? Känns ganska desperat ändå ;)

Nu minns jag kanske fel, men ger inte Tesla rabatt även i Kanada och Mexiko trots att de inte väntar på skatterabatt?
Det är nog en väl genomtänkt avvägning man har gjort mellan marginal per bil, Q4 leveranssiffror, logistikproblem och kostnader förknippade med att lagra "oönskade" bilar en månad, etc. Marginalerna på årsbasis bör inte heller påverkas särskilt mycket av denna rabatt.

Kanada fick också en rabatt i samband med detta, den var dock bara c:a hälften av den i USA.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker det är uppenbart att Q4-siffran är mycket viktig för tesla.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vinst och marginal har INGET med aktiekursen att göra.
Model2 som ger mindre vinst (marginal) tror jag är det som gör att aktien skulle öka. Cybertruck är egentligen ett "lågpris" segment som är oerhört populär just pga sin fördelaktiga "låga" priser.
Det handlar om att tro på företaget och vad de står för (eftersom de inte gör utdelningar). Det är därför aktien störtdyker just nu trots att det går bra ekonomiskt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Öh, vinst och marginal nu och i framtiden är ju det som kursen normalt baseras på. Anledningen till att du köper aktien är ju att få någon typ av vinst av det. I tillväxtbolag är det väl ofta ökat värde på aktie och i ett mer moget bolag är det ju utdelningen. Är värdeökning plus tillväxt lägre än räntan du får på något annat investerar du ju i det andra…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Mickep skrev: 30 dec 2022 12:35
Vinst och marginal har INGET med aktiekursen att göra.
Model2 som ger mindre vinst (marginal) tror jag är det som gör att aktien skulle öka. Cybertruck är egentligen ett "lågpris" segment som är oerhört populär just pga sin fördelaktiga "låga" priser.
Det handlar om att tro på företaget och vad de står för (eftersom de inte gör utdelningar). Det är därför aktien störtdyker just nu trots att det går bra ekonomiskt.
Exakt tvärtemot så är det vinst (eller egentligen fritt kassaflöde) som långsiktigt är det enda som påverkar aktiekursen...

Kortsiktigt finns det oändligt med faktorer som spelar roll, men över tid är vinstgenerering det enda som räknas.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Bra tråd som förklarar hur jag ser på det här med 50% årlig ökad produktion sett över flera år:

Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev: 30 dec 2022 10:31

/fth
Tesla lämnar nu även $7,500 rabatt på S och X som INTE kvalificerar för skatteavdraget.

” Now Tesla is also bringing the $7,500 discount to Model S and Model X vehicles for new orders that can be delivered today or tomorrow, according to a source familiar with the matter. Previously, Model S and Model X buyers were only getting 10,000 free Supercharging miles for free and not a direct discount.
In this case, it has nothing to do with the upcoming tax credit for electric vehicles since neither the Model X nor the Model S will qualify due to their starting price being over the MSRP limit for sedans and SUVs.”

https://electrek.co/2022/12/30/tesla-ex ... model-s-x/

Lagerrensning bara?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 30 dec 2022 21:33
Lagerrensning bara?
Mellandagsrea, det är normalt ;) Unlimited demand.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Tesla tänker försöka fortsätta sin aggressiva expansion med kraftig
upprampning av fabrikerna i Berlin och Austin samt nya fabriker.
En långt ifrån lätt utmaning. Dom har nu extremt goda marginaler, obetydlig
skuldsättning och stark kassa. Det gör att dom har rimliga förutsättningar
att lyckas. Dom offrar marginalerna, ner mot nollvinst om så krävs för att
kunna fortsätta expansionen.
Det blir med andra ord säkert en hel del prissänkningar framöver.
Om ni ska bröla i den här tråden varje gång kommer det bli väldigt tjatigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

0082AEDD-0DF6-4A92-A983-0A41152CC04E.jpeg
Jag gissar att dom klarar konensus-siffran för Q4 med 5-10k marginal.
Skriv svar