BMW i3 - Jag blir inte klok
Moderator: Redaktion
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
BMW i3 - Jag blir inte klok
Jag sitter och försöker förstå BMW i3.
Design och dörrar kan vi lämna därhän och inse att det finns många uppfattningar om dem. Jag undrar mest över batteriuppdateringen som skall ge ca 20 mil enligt dem. De har batterialternativ på 60 Ah och ett 94 Ah. Det säger ju inte så mycket om man inte vet spänningen. Hur många kWh är det egentligen i batterierna?
(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Design och dörrar kan vi lämna därhän och inse att det finns många uppfattningar om dem. Jag undrar mest över batteriuppdateringen som skall ge ca 20 mil enligt dem. De har batterialternativ på 60 Ah och ett 94 Ah. Det säger ju inte så mycket om man inte vet spänningen. Hur många kWh är det egentligen i batterierna?
(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Enligt BMW blog så ligger batteriet på 60Ah på 33kWh. Så med den logiken skulle 94Ah ligga på 51,7kWh.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Tack för snabba svar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Finner det inte troligt att de har spänning på 550 V och batteripack på 52 kWh. Räckviddsuppgifterna talar t.ex. emot detta. Skulle inte lita på dessa siffror utan på andra som t.ex. dessa:grenhall skrev:Enligt BMW blog så ligger batteriet på 60Ah på 33kWh. Så med den logiken skulle 94Ah ligga på 51,7kWh.
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Håller med om att Ah-måtten är onödigt krångliga. Det nya batteriet rymmer 33kWh men jag är osäker på hur mycket av det som är reserverat för att skydda batteriet. Den äldre som jag har är specad för 22 kWh varav 18,8 skall vara tillgängligt. När jag tittar i den dolda servicemenyn säger den dock att 19,5-19,6 kWh är tillgängligt, så många antar att BMW låst upp en större andel av batteriet i någon av mjukvaruuppgraderingarna.
Så batterierna är inte speciellt stora hur man än räknar. Men bilen i sig är relativt snål. Håller man sig till lägre hastigheter så här på sommaren brukar jag landa på 11-13 kWh/100km. I högre farter tar luftmotståndet över så då drar förbrukningen iväg såklart.
Så batterierna är inte speciellt stora hur man än räknar. Men bilen i sig är relativt snål. Håller man sig till lägre hastigheter så här på sommaren brukar jag landa på 11-13 kWh/100km. I högre farter tar luftmotståndet över så då drar förbrukningen iväg såklart.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Helt klart.Peter Holm skrev:(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
BMW i3 - Jag blir inte klok
Det var inget definitivt jag skrev ju att med den logiken skulle batteriet ha 52kWh. Men 33kWh visade ju sig vara upptaget i Wikipedia-artikeln också. Så det stämmer säkert.Svenssons skrev:Finner det inte troligt att de har spänning på 550 V och batteripack på 52 kWh. Räckviddsuppgifterna talar t.ex. emot detta. Skulle inte lita på dessa siffror utan på andra som t.ex. dessa:grenhall skrev:Enligt BMW blog så ligger batteriet på 60Ah på 33kWh. Så med den logiken skulle 94Ah ligga på 51,7kWh.
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3
Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Håller med.grenhall skrev:Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Antagligen för att särskilja sig från konkurrenten Leaf med 30kWh batteri. Men det är ju alltid likadant. Hårklyverier när man inte har ngt vettigt att erbjuda.Peter Holm skrev:Håller med.grenhall skrev:Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Blir ju kul för den ägare som ska ut med sin nya i3 94 och tror att hen kommer t.ex. mellan Sthlm och Gbg utan större problem eller kanske ett laddstopp eftersom Teslan klarar det.TiborBlomhall skrev:Helt klart.Peter Holm skrev:(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Det är därför de har REX så att inte en massa i3or ska bli stående här och där.HelectriC skrev:Blir ju kul för den ägare som ska ut med sin nya i3 94 och tror att hen kommer t.ex. mellan Sthlm och Gbg utan större problem eller kanske ett laddstopp eftersom Teslan klarar det.TiborBlomhall skrev:Helt klart.Peter Holm skrev:(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
LarsL skrev:Det är därför de har REX så att inte en massa i3or ska bli stående Hä och där.HelectriC skrev:Blir ju kul för den ägare som ska ut med sin nya i3 94 och tror att hen kommer t.ex. mellan Sthlm och Gbg utan större problem eller kanske ett laddstopp eftersom Teslan klarar det.TiborBlomhall skrev:Helt klart.Peter Holm skrev:(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Ingen som köper REXen här, då måste man betala moms och avgifter och det gillar vi inte

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
(rubriken) + på varför jag inte hört det förut då vi testade en inför senaste bilköpet... men tydligen har även i3 adaptiv farthållare och autostyrning som följer linjerna.
Men har varit ganska tyst om detta eller bara jag missat detta?
Men har varit ganska tyst om detta eller bara jag missat detta?
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
I köer. Heter Stop & Go. Men den styr inte vad jag vet.leiflodde skrev:(rubriken) + på varför jag inte hört det förut då vi testade en inför senaste bilköpet... men tydligen har även i3 adaptiv farthållare och autostyrning som följer linjerna.
Men har varit ganska tyst om detta eller bara jag missat detta?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Jag tycker ändå att det konstigaste med BMW i3 är utseendet. Varför i hela friden bygger de en så ful bil? BMW 1-serien ser ju iaf ut som en BMW framifrån, men i3 ser ut som en japansk leksak.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Den senaste faceliften av 1-serien i alla fall. Den gamla såg ut som en gris från Angry Birds:icreate skrev:Jag tycker ändå att det konstigaste med BMW i3 är utseendet. Varför i hela friden bygger de en så ful bil? BMW 1-serien ser ju iaf ut som en BMW framifrån, men i3 ser ut som en japansk leksak.

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
danni skrev:Den senaste faceliften av 1-serien i alla fall. Den gamla såg ut som en gris från Angry Birds:icreate skrev:Jag tycker ändå att det konstigaste med BMW i3 är utseendet. Varför i hela friden bygger de en så ful bil? BMW 1-serien ser ju iaf ut som en BMW framifrån, men i3 ser ut som en japansk leksak.


85D Referrallänk: http://---
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.Peter Holm skrev:Håller med.grenhall skrev:Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW i3 REX i väntan på Model3
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Det är väl inte alls nog så bra? 94 Ah säger ju i stort sett nada om man inte också vet batterispänningen. Det intressanta är ju hur mycket energi batteriet kan lagra, eftersom man vill veta hur långt man kan köra bilen på en laddning. Ah är inte ett mått på energi.18650 skrev:Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Fast att ange Ah är ju bara halva sanningen. Det säger ju inget om hur mycket kräm batteriet rymmer om man inte vet spänningen, och då har man helt plötsligt ett till värde att behöva hålla koll på. Men visst, att ange kWh kan också vara lurigt iom att man inte har hela kapaciteten tillgänglig för att skydda batteriet. En del är ju låst för att skydda batteriet18650 skrev:Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.Peter Holm skrev:Håller med.grenhall skrev:Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tror att vi med tiden kommer att prata om detta ungefär som vi idag jämför ICE-bilar. Alltså jämföra förbrukning och räckvidd. Idag tar diskussionen ibland en riktning där det verkar som att en elbil är mer användbar än en annan för att dess batteri är större. Någon blev t.ex. besviken över att Model 3 skulle få ett mindre batteri än Chevy Bolt. Vi skulle ju inte säga att en Merca är bättre än en Audi för att Mercatanken är större. Om vi inte tar hänsyn till förbrukningen är ju tank-/batterikapaciteten ganska irrelevant.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Du hann visst före...danni skrev:Det är väl inte alls nog så bra? 94 Ah säger ju i stort sett nada om man inte också vet batterispänningen. Det intressanta är ju hur mycket energi batteriet kan lagra, eftersom man vill veta hur långt man kan köra bilen på en laddning. Ah är inte ett mått på energi.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Model 3 lär väl ha antingen 3Ah eller 3kWh då haha.Wilson skrev:Fast att ange Ah är ju bara halva sanningen. Det säger ju inget om hur mycket kräm batteriet rymmer om man inte vet spänningen, och då har man helt plötsligt ett till värde att behöva hålla koll på. Men visst, att ange kWh kan också vara lurigt iom att man inte har hela kapaciteten tillgänglig för att skydda batteriet. En del är ju låst för att skydda batteriet18650 skrev:Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.Peter Holm skrev:Håller med.grenhall skrev:Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tror att vi med tiden kommer att prata om detta ungefär som vi idag jämför ICE-bilar. Alltså jämföra förbrukning och räckvidd. Idag tar diskussionen ibland en riktning där det verkar som att en elbil är mer användbar än en annan för att dess batteri är större. Någon blev t.ex. besviken över att Model 3 skulle få ett mindre batteri än Chevy Bolt. Vi skulle ju inte säga att en Merca är bättre än en Audi för att Mercatanken är större. Om vi inte tar hänsyn till förbrukningen är ju tank-/batterikapaciteten ganska irrelevant.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Ja, absolut. Det låter ju helt logiskt och konsekvent eftersom Model S har S kWh och Model X har X kWh. Verkligen.18650 skrev:Model 3 lär väl ha antingen 3Ah eller 3kWh då haha.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com