BMW i3 - Jag blir inte klok

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Jag sitter och försöker förstå BMW i3.

Design och dörrar kan vi lämna därhän och inse att det finns många uppfattningar om dem. Jag undrar mest över batteriuppdateringen som skall ge ca 20 mil enligt dem. De har batterialternativ på 60 Ah och ett 94 Ah. Det säger ju inte så mycket om man inte vet spänningen. Hur många kWh är det egentligen i batterierna?

(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
vigge50

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Enligt BMW blog så ligger batteriet på 60Ah på 33kWh. Så med den logiken skulle 94Ah ligga på 51,7kWh.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Tack för snabba svar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

grenhall skrev:
Enligt BMW blog så ligger batteriet på 60Ah på 33kWh. Så med den logiken skulle 94Ah ligga på 51,7kWh.
Finner det inte troligt att de har spänning på 550 V och batteripack på 52 kWh. Räckviddsuppgifterna talar t.ex. emot detta. Skulle inte lita på dessa siffror utan på andra som t.ex. dessa:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Håller med om att Ah-måtten är onödigt krångliga. Det nya batteriet rymmer 33kWh men jag är osäker på hur mycket av det som är reserverat för att skydda batteriet. Den äldre som jag har är specad för 22 kWh varav 18,8 skall vara tillgängligt. När jag tittar i den dolda servicemenyn säger den dock att 19,5-19,6 kWh är tillgängligt, så många antar att BMW låst upp en större andel av batteriet i någon av mjukvaruuppgraderingarna.
Så batterierna är inte speciellt stora hur man än räknar. Men bilen i sig är relativt snål. Håller man sig till lägre hastigheter så här på sommaren brukar jag landa på 11-13 kWh/100km. I högre farter tar luftmotståndet över så då drar förbrukningen iväg såklart.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Peter Holm skrev:
(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Helt klart.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Svenssons skrev:
grenhall skrev:
Finner det inte troligt att de har spänning på 550 V och batteripack på 52 kWh. Räckviddsuppgifterna talar t.ex. emot detta. Skulle inte lita på dessa siffror utan på andra som t.ex. dessa:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3
Det var inget definitivt jag skrev ju att med den logiken skulle batteriet ha 52kWh. Men 33kWh visade ju sig vara upptaget i Wikipedia-artikeln också. Så det stämmer säkert.

Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

grenhall skrev:
Håller med.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Peter Holm skrev:
grenhall skrev:
Håller med.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.

Antagligen för att särskilja sig från konkurrenten Leaf med 30kWh batteri. Men det är ju alltid likadant. Hårklyverier när man inte har ngt vettigt att erbjuda.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Peter Holm skrev:
Helt klart.
Blir ju kul för den ägare som ska ut med sin nya i3 94 och tror att hen kommer t.ex. mellan Sthlm och Gbg utan större problem eller kanske ett laddstopp eftersom Teslan klarar det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
TiborBlomhall skrev:
Peter Holm skrev:
Helt klart.
Blir ju kul för den ägare som ska ut med sin nya i3 94 och tror att hen kommer t.ex. mellan Sthlm och Gbg utan större problem eller kanske ett laddstopp eftersom Teslan klarar det.
Det är därför de har REX så att inte en massa i3or ska bli stående här och där.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
TiborBlomhall skrev:
Peter Holm skrev:
Helt klart.
Det är därför de har REX så att inte en massa i3or ska bli stående Hä och där.

Ingen som köper REXen här, då måste man betala moms och avgifter och det gillar vi inte ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

(rubriken) + på varför jag inte hört det förut då vi testade en inför senaste bilköpet... men tydligen har även i3 adaptiv farthållare och autostyrning som följer linjerna.

Men har varit ganska tyst om detta eller bara jag missat detta?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

leiflodde skrev:
(rubriken) + på varför jag inte hört det förut då vi testade en inför senaste bilköpet... men tydligen har även i3 adaptiv farthållare och autostyrning som följer linjerna.

Men har varit ganska tyst om detta eller bara jag missat detta?
I köer. Heter Stop & Go. Men den styr inte vad jag vet.

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Jag tycker ändå att det konstigaste med BMW i3 är utseendet. Varför i hela friden bygger de en så ful bil? BMW 1-serien ser ju iaf ut som en BMW framifrån, men i3 ser ut som en japansk leksak.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

icreate skrev:
Jag tycker ändå att det konstigaste med BMW i3 är utseendet. Varför i hela friden bygger de en så ful bil? BMW 1-serien ser ju iaf ut som en BMW framifrån, men i3 ser ut som en japansk leksak.
Den senaste faceliften av 1-serien i alla fall. Den gamla såg ut som en gris från Angry Birds:

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

danni skrev:
icreate skrev:
Den senaste faceliften av 1-serien i alla fall. Den gamla såg ut som en gris från Angry Birds:

Bild
:lol: :lol:
85D Referrallänk: http://---
18650

Inlägg av 18650 »

Peter Holm skrev:
grenhall skrev:
Håller med.

Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.
Det är väl inte alls nog så bra? 94 Ah säger ju i stort sett nada om man inte också vet batterispänningen. Det intressanta är ju hur mycket energi batteriet kan lagra, eftersom man vill veta hur långt man kan köra bilen på en laddning. Ah är inte ett mått på energi.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

18650 skrev:
Peter Holm skrev:
grenhall skrev:
Håller med.

Fast att ange Ah är ju bara halva sanningen. Det säger ju inget om hur mycket kräm batteriet rymmer om man inte vet spänningen, och då har man helt plötsligt ett till värde att behöva hålla koll på. Men visst, att ange kWh kan också vara lurigt iom att man inte har hela kapaciteten tillgänglig för att skydda batteriet. En del är ju låst för att skydda batteriet

Jag tror att vi med tiden kommer att prata om detta ungefär som vi idag jämför ICE-bilar. Alltså jämföra förbrukning och räckvidd. Idag tar diskussionen ibland en riktning där det verkar som att en elbil är mer användbar än en annan för att dess batteri är större. Någon blev t.ex. besviken över att Model 3 skulle få ett mindre batteri än Chevy Bolt. Vi skulle ju inte säga att en Merca är bättre än en Audi för att Mercatanken är större. Om vi inte tar hänsyn till förbrukningen är ju tank-/batterikapaciteten ganska irrelevant.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

danni skrev:
Det är väl inte alls nog så bra? 94 Ah säger ju i stort sett nada om man inte också vet batterispänningen. Det intressanta är ju hur mycket energi batteriet kan lagra, eftersom man vill veta hur långt man kan köra bilen på en laddning. Ah är inte ett mått på energi.
Du hann visst före...
18650

Inlägg av 18650 »

Wilson skrev:
18650 skrev:
Peter Holm skrev:
grenhall skrev:
Håller med.

Fast att ange Ah är ju bara halva sanningen. Det säger ju inget om hur mycket kräm batteriet rymmer om man inte vet spänningen, och då har man helt plötsligt ett till värde att behöva hålla koll på. Men visst, att ange kWh kan också vara lurigt iom att man inte har hela kapaciteten tillgänglig för att skydda batteriet. En del är ju låst för att skydda batteriet

Jag tror att vi med tiden kommer att prata om detta ungefär som vi idag jämför ICE-bilar. Alltså jämföra förbrukning och räckvidd. Idag tar diskussionen ibland en riktning där det verkar som att en elbil är mer användbar än en annan för att dess batteri är större. Någon blev t.ex. besviken över att Model 3 skulle få ett mindre batteri än Chevy Bolt. Vi skulle ju inte säga att en Merca är bättre än en Audi för att Mercatanken är större. Om vi inte tar hänsyn till förbrukningen är ju tank-/batterikapaciteten ganska irrelevant.
Model 3 lär väl ha antingen 3Ah eller 3kWh då haha.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
Model 3 lär väl ha antingen 3Ah eller 3kWh då haha.
Ja, absolut. Det låter ju helt logiskt och konsekvent eftersom Model S har S kWh och Model X har X kWh. Verkligen.
Skriv svar