Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Inlägg av bylund »

PlugSurfing försöker göra detta. Dock varierande täckning utanför Tyskland. Använde dem i Finland i juni
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Smet iväg tidigt i morse medan barnen ännu sussade för att till slut försöka få laddat bilen.
Äntligen fungerar mitt konto! Jag kan nu logga in i ELMOs app och starta ChaDeMo-laddning vid valfri laddstation i Estland med hjälp av min telefon.

Därmed bör det nu inte vara några större problem att ordna laddning under resten av färden - Elmo har hundratals ChaDeMo-laddare runt om på Estland och är ett verkligt föredöme.

Bild

Sitter nu och blickar ut över Maksimarkets parkeringsplats och funderar på vad jag ska göra. Undviker helst att gå tillbaka till lägenheten vi hyrt eftersom det vimlar av katthår och luktar kattpiss, vill helst bara packa in barn och väskor i bilen och komma därifrån. Det var en fröjd för mina svidande ögon att komma ut från katt-lägenheten och ut i friska luften.

Bild

Bild

Bild

Den ChaDeMo jag står vid nu ger mig bara 30kW (375V, 80A). Men på ChaDeMon står det att den ska kunna ge 500V på 120A. Är med på att Teslan opererar på 375V, men varför får jag inte mer än 80A (30kW)? Jag borde väl kunna få iallafall 45kW från dessa stationerna?

Nästa stopp är ön Ösel där vi ska tillbringa några nätter - hotellet där har lovat trefas-tillgång men det finns också flera ChaDeMo-laddare på Ösel, så nu har vi en mängd alternativ.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Laddare i städer är effektbegränsade till 30 kW (inte säker på att det är exakt 30, men någonstans där). De på landet är på 50 kW.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Då har jag laddat färdigt! Fick fyllt på 55kWh under ca. 2 timmar och betalade €4,50 för detta. Faktum är att det måste varit någon bugg som gjort att laddaren inte slog ifrån efter en timma - den ska egentligen bara tillåta mig att ladda i 60 minuter.

Bild

Det betyder att jag betalade ca. 77 öre per kWh. Inte så farligt, men det beror ju då på en bugg. Hade i normalfallet inte kunnat få ut mer än 30kWh från den här laddaren eftersom den var begränsad till 80A.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Det blev ju minst sagt prisvärt! :D
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Det är lätt att ropa hej för tidigt. När jag skulle gå ut och koppla ur ChaDeMon ur min adapter så lyste den rött och gick inte att få ur. På grund av buggen så trodde appen att jag inte laddade, så det gick inte att stoppa laddningen från appen.
När jag tryckte på stopp-knappen på laddaren så sa den att jag var tvungen att dra mitt RFID-kort för att stoppa laddningen, och något sådant har jag ju inte.
Gick tillbaka till min ChaDeMo-adapter och bände och drog i den men den satt helt fast.

Bild

Kände frustrationen komma krypande, provade att skicka SMS för att stoppa laddningen men inte heller det funkade.

Bild

Bild

Till slut återstod bara ett enda sätt - nödstoppknappen på laddaren. Tryckte in den och laddningen avslutades omedelbart med ett stort rött felmeddelande på estländska på laddarens skärm.
Körde därifrån med skrikande däck och tittade noga i backspegeln, men ingen följde efter mig. Skönt!

Utgår ifrån att supporten nu vet att jag nödstoppat laddningen och snart ringer för att kolla vad som hänt.

Bild
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror ju att du kommer att behöva en lång, avkopplande och stressfri semester efter den här resan. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

mati skrev:
Jag tror ju att du kommer att behöva en lång, avkopplande och stressfri semester efter den här resan. ;)
Vi andra också som följer denna tråd.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Den semestern börjar förhoppningsvis nu!
Vi har precis anlänt vikingabyn Aavikunurga Puhketalu på ön Ösel (Saaremaa).

Bild

Stugbyägaren var väldigt imponerad av Beatrice och jag lovade honom en tur i morgon, och vid parkeringen hade han exemplariskt nog ett trefasuttag som jag utan något knussel fick koppla in och ladda i. Jag frågade vad det kostade och fick "tre öl" som svar - så svarar en riktig viking!

Bild

Bild

Här stannar vi till fredag då vi sticker till Paldiski för färja hem till moder Svea.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:

Stugbyägaren var väldigt imponerad av Beatrice och jag lovade honom en tur i morgon, och vid parkeringen hade han exemplariskt nog ett trefasuttag som jag utan något knussel fick koppla in och ladda i. Jag frågade vad det kostade och fick "tre öl" som svar - så svarar en riktig viking!
Tre öl låter bra men du måste ha ett RFID kort för att ölkranen ska starta :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Pontus skrev:
Herr X skrev:

Tre öl låter bra men du måste ha ett RFID kort för att ölkranen ska starta :D
Som du bara kan aktivera vis sms efter kontorstid. ( På torsdag.... ) :/)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Inga laddproblem idag. Beatrice är inkopplad i trefas, fulladdad och står och spinner (luftkonditioneringen är igång eftersom min son sover i bilen).

Den här platsen vi befinner oss på, Aavikunurga Puketalu, kan verkligen rekommenderas för sommarsemestern om du vill ta några dagars biltur och vill slappna av ute på den estländska landsbygden. Trefas direkt vid den lilla bilparkeringen och en härligt välskött plats ute på Ösel.

Vi hade blivit rekommenderade stället och jag för gärna rekommendationen vidare. Här hade vi gärna stannat en vecka, men har färjan bokad till Stockholm i morgon kväll/natt.

Bild

Bild

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ni verkar ha fint väder där borta på andra sidan Östersjön. Här har det blivit höst under tiden. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Även jag tyst läsare som finner det hela spännande. Tack för att du delar med dig!
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Säger inte så mycket jag heller, men väldigt spännande läsning! :)
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Samma här, mycket spännande läsning
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

mahulkp skrev:
Samma här, mycket spännande läsning Bild
???
Jag vill ha mer spänning, mycket vill ha mer :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
mahulkp skrev:
Samma här, mycket spännande läsning Bild
???
Jag vill ha mer spänning, mycket vill ha mer :D
Well, idag har vi åkt runt på Ösel. Bilen var givetvis fulladdad när vi vaknade i morse, så ingen kände någon stress.
Hela familjen käkade frukost medan jag låg kvar i sängen, PlugShare hade nämligen svarat på ett mail som jag hade skickat till dem angående implementering av 16A trefas som alternativ i appen. De tänkte att det kanske var ett fullgott alternativ att tillgängliggöra 32A trefas i den europeiska appen, vilket förstås är något annat än 16A trefas i Europa. Förklarade för dem att jag är aktiv medlem i det svenska Tesla-communitiet och kan mobilisera fler personer så att de känner att de verkligen visar rätt uttag för européer.

Passade på att BEV:a när jag ändå var i krokarna.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Så ja en start. Nu vill jag bara ha en snaskig historia om en vansinnigt arg man i en stor AMG Mercedes som är förbannad på din BEVning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Pontus skrev:
mahulkp skrev:

Bild
Vilken gullig gul spoiler du skaffat till Bettan. ;)

Säg till när du vill att vi ska börja jobba!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

nä det måste vara ett påskjutshandtag för att skydda den ömtåliga folieringen, kolla bara vad som hände där fram
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Praktiskt att montera handtag bak på bilen inför denna resa... Otroligt nog har ni ju tydligen inte behövt använda det än. Det kommer Jeremy aldrig att tro på! :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Snygg kundvagn. Den påminner om Herr X's Tesla... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Ber om ursäkt för att det varit glest mellan uppdateringarna de senaste dagarna. Laddningen har fungerat exemplariskt i Estland - med 400V trefas på hotellet där vi bodde och tryggheten i det estländska ChaDeMo-nätverket har vi inte haft några som helst laddutmaningar.

Vid lunchtid idag checkade vi ut från vikingahotellet där vi kunnat ladda med trefas. Dessvärre regnade det och UMC:n blev alldeles blöt och gräsig - tråkigt att lägga in den tillsammans med våra torra väskor i bagaget då - funderade en stund på att lägga den i min frus resväska för att inte gräsa ner grejerna i bagaget, men det hade riskerat att skapa dålig stämning.
Bild

När alla barnen var instuvade i bilen satte vi luftfjädringen på maxhöjd och gav oss av in i terrängen på ön Ösel. Vi hade blivit inbjudna på middag till en estländsk familj som kände några bekanta.
De bjöd på middag och när vi samtalade, visade det sig vara den chefen för det departement som varit ansvarig för att sätta upp det estländska ChaDeMo-laddnätverket. Middagen utvecklades till en mycket intressant diskussion om den estländska elbilssatsningen.

Bild

Efter middagen sattes Accelerations-knappen på insane och jag bjöd på några åkturer. Efter de obligatoriska skriken konstaterades att Teslan var en fantastisk bil, och Model 3-reservationer började genast planeras hos det samlade sällskapet.

Bild

Beatrice kör oss nu norrut mot Paldiski där vi ska åka båt till Kapellskär, sedan väntar två dagar i den kungliga huvudstaden. Då kommer vi nästan ha avslutat ett helt varv runt Östersjön i elbil!
Min fru gillar blåsinstrument och låter hälsa att hon önskar en stor bastuba i orkestern som möter oss i Kapellskär - kul också om det kan vara helium i ballongerna till barnen, men det är absolut inget krav.

Insaneturerna käkade en del batteri, men det var det värt. Börjar ångra lite att jag bara beställde 90D av Model X - byter bort Beatrice i september mot en X - och hoppas nu att Tesla ger mig en uppgradering till P-modellen som tack för det exemplariska bloggandet och alla bilar jag hjälper till att sälja (diskret hint till eventuella Tesla-anställda som läser detta).

Bild

Bild

Kanske får stanna till vid en ChaDeMo och fylla på några kWh, behöver ändå fylla bilen med vin i Keila.. undrar nu bara om det finns någon ChaDeMo där... hmm...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Klart det finns Chademo i Keila. Alla tätorter med minst 5000 invånare har Chademo i Estland. Keila har uppåt 10 000.
Skriv svar