Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Moderator: Redaktion
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Verkligen kul att någon har tagit fram hårdvaran för detta. De kan gärna ta ockerpriser, bara man kommer vidare, så att man inte är beroende av att stämma träff med en gubbe på en skum parkering i Riga bara för att kunna ladda. Sedan kan man kanske få ett bättre pris med abonnemang o s v
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Då är vi i land nummer 8 på vår tripp runt Östersjön: Estland!

Räckvidden ser helt bra ut, 135km räckvidd men bara 65km till destinationen.
Fortfarande ingen lösning för hur jag ska ordna destinationsladdare i Pärnu, det tycks dock finnas ett par ChaDeMo's i staden så det måste kunna ordna sig.. vad skulle kunna gå fel?



Räckvidden ser helt bra ut, 135km räckvidd men bara 65km till destinationen.
Fortfarande ingen lösning för hur jag ska ordna destinationsladdare i Pärnu, det tycks dock finnas ett par ChaDeMo's i staden så det måste kunna ordna sig.. vad skulle kunna gå fel?


Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Trafikregeltips för Estland: En hastighetsskylt gäller enbart till nästa korsning, sedan återgår det till 50 i tätort eller 90 utanför tätort, såvida skylten inte är av zon-typ, eller att det uttryckligen står att den gäller i t ex 500 m.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Framme i Pärnu. 67km laddning kvar. Nu ska jag snart testa det berömda ChaDeMo-nätverket i Estland!
Har mailat fram och tillbaka med dem och ordnat ett konto som de manuellt har aktiverat. Det hade också skickat ett laddkort, men det hann inte fram innan vi åkte. Jag ska kunna aktivera laddaren via appen så det bör lösa sig ändå.
Kan det nu äntligen vara så att det löser sig perfekt med laddningen!

Har mailat fram och tillbaka med dem och ordnat ett konto som de manuellt har aktiverat. Det hade också skickat ett laddkort, men det hann inte fram innan vi åkte. Jag ska kunna aktivera laddaren via appen så det bör lösa sig ändå.
Kan det nu äntligen vara så att det löser sig perfekt med laddningen!

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester


Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
ChaDeMon fungerade givetvis inte. "Add funds" står det.

Mitt konto är visst inte aktiverat enligt deras support, vilket är märkligt eftersom detta mailet antyder att kontot ska vara aktiverat:

Och konton kan visst bara aktiveras under kontorstid.
Jaja, jag har 61km räckvidd kvar så hon kan stå i natt utan laddning. Hade mailat killen som vi hyr lägenheten av och frågat om laddning. Han ställde fram en 25-meters-rulle. Det funkar inte, Teslan gillar inte förlängningssladdar...



Mitt konto är visst inte aktiverat enligt deras support, vilket är märkligt eftersom detta mailet antyder att kontot ska vara aktiverat:

Och konton kan visst bara aktiveras under kontorstid.
Jaja, jag har 61km räckvidd kvar så hon kan stå i natt utan laddning. Hade mailat killen som vi hyr lägenheten av och frågat om laddning. Han ställde fram en 25-meters-rulle. Det funkar inte, Teslan gillar inte förlängningssladdar...


Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Precis min tanke.. Hela kabeln utrullad o ladda typ 10A till en början.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Nej det gjorde jag förstås inte.. men jag är ingen fan av att ladda via en så lång och tunn förlängningssladd ändå.. Men det bör lösa sig i morgon - de kan aktivera konton under kontorstid sa de.Hammar skrev:Har du testat att rulla ut hela kabeln?
För övrigt fick jag skicka mitt pass och ID-kort till dem för att alls få lov att skaffa ett konto. Det ska inte vara lätt att ha det balt!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Det skall väl vara "Det är inte Lett att var Est, men det är Balt"Herr X skrev:.... Det ska inte vara lätt att ha det balt!


#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Är du göteborgare från grunden?Oppfinnarn skrev:Det skall väl vara "Det är inte Lett att var Est, men det är Balt"Herr X skrev:.... Det ska inte vara lätt att ha det balt!..... Kul reseberättelse, följer laddäventyren med spänning

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Herr X, du har en stor berättartalang. Dina essäer skulle göra stor succé i någon seriös tidskrift.
Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Har aldrig bott i Göteborg. Men har mött flera personer från Göteborg så jag vet precis hur de ser ut!grenhall skrev:Är du göteborgare från grunden?
Nu såhär framåt kvällskvisten tänkte jag pusha för ett inlägg som jag skrev tidigare idag angående laddning. Det är ju inte alltid lätt att ha koll på skillnaden på AC och DC-laddning och jag blev ganska nöjd med min beskrivning:
Herr X skrev:Om någon med begränsad elbilskunskap läser detta, kan jag passa på att förtydliga skillnaderna mellan olika typer av laddlösningar för Teslan:
- En ChaDeMo är en batteriladdare - där sitter laddelektroniken i ett skåp som skjuter in likström rakt ner i Teslans batteri. Teslans egna laddare kopplas då förbi.
Beatrice är ju som bekant amerikan, men ChaDeMo kommer från Japan och där talar man ett litet annat språk än vad Beatrice gör.
När Beatrice möter en ChaDeMo så kan hon därför inte förstå honom, utan behöver en liten tolk som kan hjälpa till att översätta - denna köper man av Tesla för några tusenlappar. Det är nämligen viktigt att Beatrice och japanen samtalar innan japanen får lov att skjuta in något i Beatrice - invändigt är hon nämligen mycket känslig och kan lätt skadas om en laddare bara kommer och skjuter in sina elektroner i Beatrice batteri utan att de först är överens om formerna för den lilla sessionen. Hon skulle kunna skadas för livet om en laddare bara kom och tryckte in sina elektroner utan att de först samtalat.
ChaDeMo är ju små japaner och klarar därför som regel bara att spruta in elektroner med maximalt 50kW (oftast klarar de inte ens mer än 40kW), vilket inte är särskilt imponerande för en stor amerikansk bil (för små japanska bilar är det dock mer än tillräckligt - de är ju också små och klarar ändå inte att ta emot mer). Beatrice är van vid Teslas stora amerikanska superladdare och klarar därför att ta emot laddning hela vägen upp till 120kW. ChaDeMo är därför mycket långsammare än superladdare, men när Beatrice har behov av laddning så tar hon vad som finns på marknaden för tillfället - en japan är bättre än ingenting när lusten faller på.- När Beatrice möter en Typ2-pinne så är detta ingen väluppfostrad laddare utan den kan betraktas som en sorts agentur som tillhandahåller små nybörjar-elektroner som ännu inte lärt sig hur man beter sig när man möter en elbil.
När Beatrice kopplats in i en typ2-pinne så hoppar bara elektronerna fram och tillbaka, så där behöver Beatrice själv göra en insats och likrikta dem så att de bara hoppar rakt in i Beatrice och inte hoppar ut igen.
Därför är Beatrice försedd med två laddare som både kan likrikta elektronerna, ordna kommunikationen och skicka in dem i batteriet (dvs. samma sak som ChaDeMo-laddare gör). Beatrice två laddare är dock begränsade i mängden elektroner de kan hantera - de klarar att hantera 22kW innan hon blir utmattad, men det är ändå dubbelt så mycket som andra Teslor som bara klarar 11kW.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Men kära Herr X jag vet var du är från början!Herr X skrev:Har aldrig bott i Göteborg. Men har mött flera personer från Göteborg så jag vet precis hur de ser ut!grenhall skrev:Är du göteborgare från grunden?
Nu såhär framåt kvällskvisten tänkte jag pusha för ett inlägg som jag skrev tidigare idag angående laddning. Det är ju inte alltid lätt att ha koll på skillnaden på AC och DC-laddning och jag blev ganska nöjd med min beskrivning:
Herr X skrev:Om någon med begränsad elbilskunskap läser detta, kan jag passa på att förtydliga skillnaderna mellan olika typer av laddlösningar för Teslan:
- En ChaDeMo är en batteriladdare - där sitter laddelektroniken i ett skåp som skjuter in likström rakt ner i Teslans batteri. Teslans egna laddare kopplas då förbi.
Beatrice är ju som bekant amerikan, men ChaDeMo kommer från Japan och där talar man ett litet annat språk än vad Beatrice gör.
När Beatrice möter en ChaDeMo så kan hon därför inte förstå honom, utan behöver en liten tolk som kan hjälpa till att översätta - denna köper man av Tesla för några tusenlappar. Det är nämligen viktigt att Beatrice och japanen samtalar innan japanen får lov att skjuta in något i Beatrice - invändigt är hon nämligen mycket känslig och kan lätt skadas om en laddare bara kommer och skjuter in sina elektroner i Beatrice batteri utan att de först är överens om formerna för den lilla sessionen. Hon skulle kunna skadas för livet om en laddare bara kom och tryckte in sina elektroner utan att de först samtalat.
ChaDeMo är ju små japaner och klarar därför som regel bara att spruta in elektroner med maximalt 50kW (oftast klarar de inte ens mer än 40kW), vilket inte är särskilt imponerande för en stor amerikansk bil (för små japanska bilar är det dock mer än tillräckligt - de är ju också små och klarar ändå inte att ta emot mer). Beatrice är van vid Teslas stora amerikanska superladdare och klarar därför att ta emot laddning hela vägen upp till 120kW. ChaDeMo är därför mycket långsammare än superladdare, men när Beatrice har behov av laddning så tar hon vad som finns på marknaden för tillfället - en japan är bättre än ingenting när lusten faller på.- När Beatrice möter en Typ2-pinne så är detta ingen väluppfostrad laddare utan den kan betraktas som en sorts agentur som tillhandahåller små nybörjar-elektroner som ännu inte lärt sig hur man beter sig när man möter en elbil.
När Beatrice kopplats in i en typ2-pinne så hoppar bara elektronerna fram och tillbaka, så där behöver Beatrice själv göra en insats och likrikta dem så att de bara hoppar rakt in i Beatrice och inte hoppar ut igen.
Därför är Beatrice försedd med två laddare som både kan likrikta elektronerna, ordna kommunikationen och skicka in dem i batteriet (dvs. samma sak som ChaDeMo-laddare gör). Beatrice två laddare är dock begränsade i mängden elektroner de kan hantera - de klarar att hantera 22kW innan hon blir utmattad, men det är ändå dubbelt så mycket som andra Teslor som bara klarar 11kW.
Det var Oppfinnarn och hans wits som fick mig att fundera kring hens härkomst.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Om bilen är från Polen ? Det syns på lacken. Mycket trevlig läsning Herr X.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Nedu Kålle. Det gäller allt att kolla regskylten...Steffen skrev:Om bilen är från Polen ? Det syns på lacken. Mycket trevlig läsning Herr X.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
"på-lacken" .....lator skrev:Nedu Kålle. Det gäller allt att kolla regskylten...Steffen skrev:Om bilen är från Polen ? Det syns på lacken. Mycket trevlig läsning Herr X.

Tesla Model Y
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Spännande läsning detta, beundrar din energi och företagssamhet! 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Vaknade i morse i den riktigt sunkiga lägenhet vi hyrt via Booking.com. Betalade €350 för två nätter här för att få nånting riktigt fint, men hamnade i en dåligt städad och illaluktande lägenhet där man haft katter. Kattpisslukten kan jag leva med, men alla de små katthåren som letat sig in i ögon och näsa stör mig enormt.
Laddningen har sjunkit ytterligare under natten och nu har jag också aktiverat en estländsk vän för att få hjälpt till att få igång den här förbannade laddaren.

Han ringde deras kundcenter som hade för sig att det var mitt telefonnummer som gjorde att det inte funkade, så nu har de bytt till hans nummer. Ska strax testa laddaren.
Laddningen har sjunkit ytterligare under natten och nu har jag också aktiverat en estländsk vän för att få hjälpt till att få igång den här förbannade laddaren.

Han ringde deras kundcenter som hade för sig att det var mitt telefonnummer som gjorde att det inte funkade, så nu har de bytt till hans nummer. Ska strax testa laddaren.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Jaha, då var vi på det igen..
Nu får jag dessvärre inte loggat in i deras app med varken mitt eget telefonnummer eller min väns estländska nummer, så nu kan jag hur som helst inte aktivera laddaren.

Tippar att även en estländare hade slitit med att lista ut vad man ska göra eftersom skärmen på laddaren i stort sett inte är läsbar i det starka solljuset. Får vänta på att solen går i moln...

Nu testade vi att skicka SMS med hans telefon för att aktivera laddaren men inget hände.
Han ringer ELMOs support. Jag sitter i bilen vid ChaDeMo-laddaren och tittar på räckviddsmätaren som långsamt sjunker...
Nu får jag dessvärre inte loggat in i deras app med varken mitt eget telefonnummer eller min väns estländska nummer, så nu kan jag hur som helst inte aktivera laddaren.

Tippar att även en estländare hade slitit med att lista ut vad man ska göra eftersom skärmen på laddaren i stort sett inte är läsbar i det starka solljuset. Får vänta på att solen går i moln...

Nu testade vi att skicka SMS med hans telefon för att aktivera laddaren men inget hände.
Han ringer ELMOs support. Jag sitter i bilen vid ChaDeMo-laddaren och tittar på räckviddsmätaren som långsamt sjunker...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
ELMOs support fick till slut igång laddaren via fjärrstyrning, så jag fick laddat upp till 124km räckvidd. Det borde räcka för förmiddagens utsvävningar. Jag får helt enkelt ringa supporten under kontorstid när jag vill ladda. Tur att jag har en estländsk vän som kunnat hjälpa mig.

Laddhastigheten på den ChaDeMo jag laddade vid var under all kritik - endast 24kW. Ungefär samma hastighet som jag fick vid långsamladdaren i Riga.
Det ska finnas snabbare ChaDeMo-laddare runt omkring.. får prova några olika..

Laddhastigheten på den ChaDeMo jag laddade vid var under all kritik - endast 24kW. Ungefär samma hastighet som jag fick vid långsamladdaren i Riga.
Det ska finnas snabbare ChaDeMo-laddare runt omkring.. får prova några olika..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Då är vi i en äventyrspark för småbarn, Lotte. Superpopulärt bland Estniska småbarn. En kanin som bor på månen och ett torn där man påstår att internet uppfunnits.
Mycket fokus på vetenskap och teknik, men ingen destinationsladdare på parkeringen - Beatrice står oinpluggad utanför. Fortfarande ingen lösning i sikte för att få igång ChaDeMo-laddarna.



Mycket fokus på vetenskap och teknik, men ingen destinationsladdare på parkeringen - Beatrice står oinpluggad utanför. Fortfarande ingen lösning i sikte för att få igång ChaDeMo-laddarna.



Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Beundrar ditt mod! 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Prova att bli vansinnig. Ibland kan det hjälpa...not. 103 km är bättre än ingenting.
Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester
Menade inte att jag går runt och är arg hela tiden utan att jag är vansinnig som tar med min familj, varav ett barn på 11 månader, på en så här komplicerad och riskfylld resa, långt utanför superladdarnätverkets comfort zone.Steffen skrev:Prova att bli vansinnig. Ibland kan det hjälpa...not. 103 km är bättre än ingenting.
Har fortfarande inte blivit arg någon gång under den här resan, dock är det förhållandevis jobbigt att alla laddnätverk har egna proprietära lösningar för betalning - något som har potential att kunna rendera viss ilska om man skulle hamna i akut laddnöd. Faktum är att det har varit lättare att ordna laddning ur vanlig trefas än mecket med att få tag på olika lokala laddkort för att få tillgång till ChaDeMo-laddarna.
Här ser jag behov för en proxy - ett företag som ordnar ett universellt RFID-kort som man signar upp för, och som sedan ordnar kommunikationen med och betalning till varje lokalt laddnätverk. Tänk om man kunde signa upp sig för ett EuroCharge-abonnemang, och få ett laddkort som fungerar på varje laddare i Europa, det hade varit något!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.