Öka räckvidden på din Tesla, ett enkelt steg!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Öka räckvidden på din Tesla, ett enkelt steg!

Inlägg av Jocce »

Ja, jag körde en Aftonbladet-rubrik!

Jag skall vara helt ärlig. När det gäller hastighet har jag alltid varit en "momsare", dvs lägger på lite..brukar i normala fall ligga strax under körkortsgränsen (dvs ca +30km/h på de flesta sträckor). Sköter mig så klart bättre på smågator och utanför skolor osv. Men ja, moralpredikningar undanbedes.

Min dagliga sträcka är från Frösunda i Solna till Märsta där jag jobbar, och tillbaka så klart.

Brukar ligga på ett snitt på ca 185-220 wh/km beroende på trafikflöde. Oftast runt 200, kommer jag under det så känns det "oj vad duktigt" eller "mycket trafik idag = långsammare tempo).

För snart 2 veckor sedan så tyckte en Silvrig Passat med coola blinkande lampor att jag skulle köra lite långsammare (Mätningen sa 137 km/h på 110 väg) och fick betala för det trevliga samtalet. 3200 kr kostar det att få prata med uniformerade herrar i den hastigheten! (Försökte få Autopiloten att ta bötern men då den inte kunde uppvisa körkort fick jag ta det ;) ).
Grejen är att jag även har en fortkörning som är ca 1.5 år gammal och som vissa kanske vet så innebär 3 fortkörningar inom 2 år risk för indraget körkort ÄVEN om man har en hastighet där de inte tar kortet på plats.

Så nu till tipset!
Då jag inte vill riskera att dom tar körkortet ifrån mig så får jag helt enkelt skärpa mig!
Teslan får nu rulla i laglig hastighet, dvs vad som står på skyltarna (Finns en liten marginal i hastighetsmätaren har jag dock märkt när jag mätt med GPS i telefonen, så kan teoretiskt ligga ett par km/h över...)

Detta innebär att jag sänkt min hastighet ganska markant och fått bekanta mig med högerfilen (konstigt där borta till höger där man inte alls brukar ligga ;) )

Men detta har också gjort att min snittförbrukning numera ligger på ca 165-190 wh/km. Skulle säga att jag alt som oftast ligger på ca 180-185.
Så tipset för ökad räckvidd, helt gratis: Håll Laglig Hastighet! ;)

(Ja självklart har jag varit medveten om att det blir längre räckvidd med lägre hastighet, bara att när man får det presenterat rakt i nyllet på en så här så blir man lite "chockad" och det blir betydligt klarare!)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Öka räckvidden på din Tesla, ett enkelt steg!

Inlägg av danni »

Hastigheten är faktiskt det mest avgörande för förbrukningen, ja. Rejäl otur av dig att åka på två hastighetsavgifter på så kort tid. Jag kör nästan alltid en bit över skyltat på just motorvägar och har alltid gjort det, och jag har ändå bara fått en enda bot på de 15 år jag haft körkort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Roligt att träffa de där uniformerade herrarna. Jag trodde att de inte längre fanns. Var länge sen man såg dem här ute.
Visst är det så som du säger. Allt över 100km/h ökar förbrukningen kraftigt. Det gäller ju alla bilar. När man håller sig därunder kan man utan ansträngning hamna på en snittförbrukning runt 180kW/km eller till och med lägre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag har AP inställd på +8km/h, dvs när vägen visar 80, så får jag 88 när jag kör med AP. Detta har visat sig funka helt ok, har kört förbi mängder av trafikkameror, men aldrig fått nån bot. Och i Norge är dom ganska nazi på det här med hastighet. Detta betyder inte att hastighetsmätaren visar 8 fel, men att felvisning+marginal i kamerorna funkar bra med +8 :D
kuriosa: i Norge hade du fått betala 6500kr för din fortkörning
fartböter i Norge.JPG
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

+8 är det nog inte här i Sverige. En kollega till mig fick böter efter att han hade bytt till vinterdäck. Han visste att +3 fungerar och körde alltid så. Men det gällde sommardäcken. Marginalen är alltså liten. :(
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
+8 är det nog inte här i Sverige. En kollega till mig fick böter efter att han hade bytt till vinterdäck. Han visste att +3 fungerar och körde alltid så. Men det gällde sommardäcken. Marginalen är alltså liten. :(
Jag tror man oftast kommer undan med +8. Saken är ju den att det finns ett antal säkerhetsmarginaler längs vägen. T.ex. så drar man alltid av x antal km/h från det som polisens mätutrustning visar, därför att den liksom all mätutrustning kan visa lite fel. Men säkerhetsmarginalen finns ju där av en anledning. Ibland visar mätutrustningen maximalt fel, och då blir det bilens faktiska hastighet som blir kvar efter att marginalen är avdragen.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

danni skrev:
Hastigheten är faktiskt det mest avgörande för förbrukningen, ja. Rejäl otur av dig att åka på två hastighetsavgifter på så kort tid. Jag kör nästan alltid en bit över skyltat på just motorvägar och har alltid gjort det, och jag har ändå bara fått en enda bot på de 15 år jag haft körkort.
Kör (körde ;) ) alltid över skyltad hastighet som sagt och i förhållande till hur ofta jag gör detta brott så träffar jag på dem ganska sällan ;)
Är mer irriterad att jag missade när jag passerade den klassiska Civilbilen än att jag körde för fort ;)
mati skrev:
Roligt att träffa de där uniformerade herrarna. Jag trodde att de inte längre fanns. Var länge sen man såg dem här ute.
Visst är det så som du säger. Allt över 100km/h ökar förbrukningen kraftigt. Det gäller ju alla bilar. När man håller sig därunder kan man utan ansträngning hamna på en snittförbrukning runt 180kW/km eller till och med lägre.
Jodå, dom finns, brukar träffa på dem då och då, men oftast klara mig ganska bra ;)

Ja, förbrukningen märks utan tvekan på min Bensinslukare också att den drar mindre numera också! ;) 6,1 Liters V8 med 1950 kg skrot att släpa på gör sig utan tvekan påmind..
Det är svårare att hålla laglig hastighet i den dock, men gör mitt bästa även där ;)

HelectriC skrev:
jag har AP inställd på +8km/h, dvs när vägen visar 80, så får jag 88 när jag kör med AP. Detta har visat sig funka helt ok, har kört förbi mängder av trafikkameror, men aldrig fått nån bot. Och i Norge är dom ganska nazi på det här med hastighet. Detta betyder inte att hastighetsmätaren visar 8 fel, men att felvisning+marginal i kamerorna funkar bra med +8 :D
Fungerar nog bra som sagt, men just nu håller jag risken till minimalt!

Ha ha, ja allt är dyrare där borta ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jocce skrev:

Ha ha, ja allt är dyrare där borta ;)

/Jocce

utom Teslatillbehör ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

danni skrev:
mati skrev:
Jag tror man oftast kommer undan med +8. Saken är ju den att det finns ett antal säkerhetsmarginaler längs vägen. T.ex. så drar man alltid av x antal km/h från det som polisens mätutrustning visar, därför att den liksom all mätutrustning kan visa lite fel. Men säkerhetsmarginalen finns ju där av en anledning. Ibland visar mätutrustningen maximalt fel, och då blir det bilens faktiska hastighet som blir kvar efter att marginalen är avdragen.

Beror på bil/däck och mätmetod. Men +8 i Sverige i de flesta bilar BORDE nog fungera. Men beror som sagt på bil och mätmetod.

Bil generellt brukar visa ett par km/h fel runt 100-sträcket. (Mina amerikanska bilar är dock exaktare än de europeiska jag kört).
Dock har jag på ena bilen lite annan rullomkrets på vinterdäcken, vilket påverkar visad mot verklig hastighet (ca 3% tror jag att jag räknade fram någon gång).

Som redan nämnts drar också mätmetoden av lite. Om jag minns rätt från ett antal diskussioner på plats med trafikpoliser så drar både "genomsnittsmätning" (dvs följande i bil) och lasermätning av ca 3 km/h automatiskt direkt i verktyget.

/Jocce
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslan visar ganksa exakt hastighet. Den bil som visar mest fel verkar vara Toyota, där det kan handla om så mycket som 10% har jag märkt.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
Teslan visar ganksa exakt hastighet. Den bil som visar mest fel verkar vara Toyota, där det kan handla om så mycket som 10% har jag märkt.
Min Tesla med 19" orginalhjul visar någon procent fel (om jag minns rätt ca 2-3 km/h fel vid 100).
Firmans Dodge Ram-Pickis visar inte ens 1 km/h fel i samma hastighet.

/Jocce
18650

Inlägg av 18650 »

mati skrev:
Fråga någon som kör Nissan Leaf, de visar mer än 10% fel tydligen. Det ger ju mer räckvidd att fuska på det hållet.
Jocce skrev:
(Ja självklart har jag varit medveten om att det blir längre räckvidd med lägre hastighet, bara att när man får det presenterat rakt i nyllet på en så här så blir man lite "chockad" och det blir betydligt klarare!)

/Jocce
Problemet med bensinbilar är att de har en luddig visning av förbrukning samt en för stor bensintank. Elbilar har ett mycket tydligare sätt att presentera förbrukningen och mindre tank så att säga. Bensinbilen kan också kapa förbrukningen rejält genom sänkt fart och planerad körning.

Hade man förbjudit större tank på bensinbilar än säg 20liter så hade hastigheterna garanterat gått ner.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kör betydligt oftare lagligt sen jag började köra elbil. Eftersom jag kör en Zoe så är det ofta en ren nödvändighet om man ska slippa stanna och ladda för ofta, men bara det att det finns både farthållare och fartbegränsare gör att inte kör för fort av ren oaktsamhet. Det är ju lätt att trampa lite för hårt på gasen om man har bra musik eller en spännande ljudbok i öronen! ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nissan Leaf med 16" vinterhjul visar mer än lovligt fel, mer än 10%. Däremot är sommarhjulen 17" och har något större omkrets vilket gör att de visar mer rätt, de ligger 7-8% fel jämfört med GPS. På de andra bilarna har 5-6% varit det vanliga, alla har visat fel.
Felvisande hastighetsmätare är ju något alla borde ha koll på. Det är enormt irriterande med någon som tvärbromsar framför en fart kamera trots att hen ( ;) ) redan ligger klart under gränsen... Ögontjänare?

Om man tvivlar om effekten mellan far och förbrukning så ska man köra Leaf. Det blir väldigt tydligt om man ligger i 60-70km/h och tycker det finns räckvidd så man kan åka till Katmandu (kanske inte). Sen kommer man ut på motorväg och jösses där försvann allt och var är närmaste laddare osv.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Vi snackar mycket om energiekonomi hit och dit. Men när det kommer till kritan så räcker ju 3200 kr i böter ganska långt med en Tesla, speciellt när man aldrig behöver betala mycket eller ens något för sina långfärder.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Jerker skrev:
Jag kör betydligt oftare lagligt sen jag började köra elbil. Eftersom jag kör en Zoe så är det ofta en ren nödvändighet om man ska slippa stanna och ladda för ofta, men bara det att det finns både farthållare och fartbegränsare gör att inte kör för fort av ren oaktsamhet. Det är ju lätt att trampa lite för hårt på gasen om man har bra musik eller en spännande ljudbok i öronen! ;)
Jag har fartbegränsare, (Då menar jag inte BioWeaponDefensMode. :-) ) men efter som jag har adaptiv farthållare så har jag aldrig kännt behovet av att ens prova fartbegränsaren. Har jag missat en bra funktion? Hur funkar den vid omkörningar då man temporärt vill överskrida den inställda farten?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Med adaptivfarthållare eller till och med autopilot så är det ju lika bekvämt att ligga bakom någon i 90-100km/h som att stressa på i vänster filen. Åtminstone när man pendlar och inte ska långt, tidsvinsten blir obetydlig då.

Fartbegränsade är inte mycket att ha tycker jag. Har haft det länge på bilar nu men aldrig sett att den funkar. Då ska man ju sitta och hålla på gasen hela tiden ändå, blir ju tröttande. Bättre att jobba aktivare med farthållare i så fall.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Jerker skrev:
Jag har fartbegränsare, (Då menar jag inte BioWeaponDefensMode. :-) ) men efter som jag har adaptiv farthållare så har jag aldrig kännt behovet av att ens prova fartbegränsaren. Har jag missat en bra funktion? Hur funkar den vid omkörningar då man temporärt vill överskrida den inställda farten?
Fartbegränsare kan vara vettigt när man vill köra i miljöer där man kan behöva ständigt anpassa hastigheten men inte riskera att överskrida max, t.ex. stadsmiljö, eller om man kör på landsväg med trafik framför och inte har adaptiv farthållare. Om man gör en kickdown brukar fartbegränsaren deaktiveras. Jag tycker inte det är en särskilt användbar funktion...
Användarvisningsbild
Joaz
Teslaägare

Inlägg av Joaz »

HelectriC skrev:
Mig ville farbror blå spika upp på korset för att jag håll 126 km/h på en 120 väg...Så generellt +8 kan bli dyrt....
Nu skriver jag ju ALDRIG på nått vid vägkanten så jag har haft sen september på mig att spara in till dessa 1.500:- och det är inte avgjort ännu.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Jerker skrev:
Jag kör så gott som alltid i laglig hastighet. Lyssnar på ljudbok och då vill man istället sänka farten för att kunna njuta av boken en längre stund. ;)
Mitt intresse för att köra snålt kom när jag köpte en prius för ca 6-7 år sedan, sen dess har jag inget behov av att köra för fort. Man tjänar för lite på att ligga och pressa +20-30km/h på motorväg för att det ska vara värt. När man väl kommer in i att köra lagligt kommer man istället fram mer utvilad.
Kör med AP så ofta jag kan och ibland ligger jag -10km/h under laglig hastighet för att det inte spelar någon roll att köra om (om framförvarande har liknande körstil som en själv). Ställer hastigheten med farthållarspaken och det tycker jag fungerar utmärkt. Har sett att förbrukningen ibland krupit ner under 150Wh/km vissa dagar :D
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
18650

Inlägg av 18650 »

LarsL skrev:
Med adaptivfarthållare eller till och med autopilot så är det ju lika bekvämt att ligga bakom någon i 90-100km/h som att stressa på i vänster filen. Åtminstone när man pendlar och inte ska långt, tidsvinsten blir obetydlig då.

Fartbegränsade är inte mycket att ha tycker jag. Har haft det länge på bilar nu men aldrig sett att den funkar. Då ska man ju sitta och hålla på gasen hela tiden ändå, blir ju tröttande. Bättre att jobba aktivare med farthållare i så fall.
Jag skulle vilja se en effektbegränsare, frihjul eller något annat kul man kan roa sig med när bilen inte har dieselmotor.

Om man kör över Hallands ås så kan man låta bilen sjunka till 70km/h innan den tillåts gå över effektgränsen, nedför på andra sidan kan man tillåta den frirulla upp till valfri fart för att sedan igen fånga upp bilen med motorn i 90km/h och återgå till att försöka hålla 90km/h med max 15kW effekt. Då bör man komma ned i förbrukning.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, en effektbegränsare som ser till att man alltid kommer fram dit man ska.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

bjelkeman skrev:
Vi snackar mycket om energiekonomi hit och dit. Men när det kommer till kritan så räcker ju 3200 kr i böter ganska långt med en Tesla, speciellt när man aldrig behöver betala mycket eller ens något för sina långfärder.
sa exakt det till polisen förra sommaren när jag med ap på och pratandes med passagerare gleeed in i laserkontrollen 120? väg vid strängnäs 2000:- nånting, mindre än 2 fyllningar i gamla bilen, de var den första teslan han sett då
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Joaz skrev:
HelectriC skrev:
Mig ville farbror blå spika upp på korset för att jag håll 126 km/h på en 120 väg...Så generellt +8 kan bli dyrt....
Nu skriver jag ju ALDRIG på nått vid vägkanten så jag har haft sen september på mig att spara in till dessa 1.500:- och det är inte avgjort ännu.
Men om de klockade dig i 126 på mätinstrumentet så lär väl hastighetsmätaren i bilen visat typ 130-135 efter att fel och marginaler räknats av?
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

danni skrev:
Joaz skrev:
HelectriC skrev:
Men om de klockade dig i 126 på mätinstrumentet så lär väl hastighetsmätaren i bilen visat typ 130-135 efter att fel och marginaler räknats av?
Vill minnas att polisen inte längre drar av på den uppmätta hastigheten i samband med att deras mätverktyg ansågs vara bra nog att inte visa fel. Tror det togs bort i samband med att de höjde alla bötesbelopp för något/några år sedan.
Officiellt kan polisen därmed fälla dig för 1 km/h över hastighetsgränsen om de vill, men det vill de i regel inte. :)
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Skriv svar