Jag skall vara helt ärlig. När det gäller hastighet har jag alltid varit en "momsare", dvs lägger på lite..brukar i normala fall ligga strax under körkortsgränsen (dvs ca +30km/h på de flesta sträckor). Sköter mig så klart bättre på smågator och utanför skolor osv. Men ja, moralpredikningar undanbedes.
Min dagliga sträcka är från Frösunda i Solna till Märsta där jag jobbar, och tillbaka så klart.
Brukar ligga på ett snitt på ca 185-220 wh/km beroende på trafikflöde. Oftast runt 200, kommer jag under det så känns det "oj vad duktigt" eller "mycket trafik idag = långsammare tempo).
För snart 2 veckor sedan så tyckte en Silvrig Passat med coola blinkande lampor att jag skulle köra lite långsammare (Mätningen sa 137 km/h på 110 väg) och fick betala för det trevliga samtalet. 3200 kr kostar det att få prata med uniformerade herrar i den hastigheten! (Försökte få Autopiloten att ta bötern men då den inte kunde uppvisa körkort fick jag ta det

Grejen är att jag även har en fortkörning som är ca 1.5 år gammal och som vissa kanske vet så innebär 3 fortkörningar inom 2 år risk för indraget körkort ÄVEN om man har en hastighet där de inte tar kortet på plats.
Så nu till tipset!
Då jag inte vill riskera att dom tar körkortet ifrån mig så får jag helt enkelt skärpa mig!
Teslan får nu rulla i laglig hastighet, dvs vad som står på skyltarna (Finns en liten marginal i hastighetsmätaren har jag dock märkt när jag mätt med GPS i telefonen, så kan teoretiskt ligga ett par km/h över...)
Detta innebär att jag sänkt min hastighet ganska markant och fått bekanta mig med högerfilen (konstigt där borta till höger där man inte alls brukar ligga

Men detta har också gjort att min snittförbrukning numera ligger på ca 165-190 wh/km. Skulle säga att jag alt som oftast ligger på ca 180-185.
Så tipset för ökad räckvidd, helt gratis: Håll Laglig Hastighet!

(Ja självklart har jag varit medveten om att det blir längre räckvidd med lägre hastighet, bara att när man får det presenterat rakt i nyllet på en så här så blir man lite "chockad" och det blir betydligt klarare!)
/Jocce