mussla skrev: ↑05 apr 2026 11:01
juristen skrev: ↑05 apr 2026 09:41
mussla skrev: ↑01 apr 2026 22:02
Nicke Nyfiken skrev: ↑01 apr 2026 20:04
mikebike skrev: ↑01 apr 2026 19:25
Tre spökbromsningar mellan Stockholm och Varberg. Ingen förbättring alltså.
När vi passerade en TMA-bil som stod i vägrenen.
Vid omkörning av en lastbil som låg lite väl långt till vänster.
När det kom en bil på en motorvägspåfart
Då var det per definition inga spökbromsningar även om de var omotiverade.
Jag håller med. För att vara spökbromsning måste det väl vara en inbromsning för något osynligt.
Jag håller inte med. Spökbromsning för mig är en omotiverad inbromsning för ett inbillat hot. Jag har fått många vad jag kallar spökbromsningar i Tesla för möte med lastbil/buss på smal väg, men där mötet hållit sig i sin fil, till exempel.
Jag tycker det är ointressant i en diskussion om bilens förarstöd om det faktiskt funnits något där eller inte, det intressanta är om det är en felbedömning eller inte och om det fanns en motiverad anledning att bromsa. Jag vill slippa alla omotiverade inbromsningar, även de som grundar sig på felbedömningar.
Eftersom min Tesla inte bromsar omotiverat mer än bilar av andra fabrikat som jag har kört så tycker jag att distinktionen är intressant. En del har lyft teorin att deras Tesla reagerar på felaktigheter i kartdata och då bromsar in för inbillade eller osynliga omständigheter. Om så vore fallet så skulle skillnader i upplevelser av autombromsfunktionen kunna förklaras av att man kör på olika ställen. Upplevelsen är delad här på forumet - en del tycks uppleva spökbromsningar väldigt ofta medans andra inte upplever det alls. Jag tillhör den senare kategorin.
Det är tre olika kategorier av oönskade inbromsningar.
-Bilen överreagerar på "hot", t.ex. mötande lastbilar och bromsar krafigt.
-Bilen saktar alltid in på samma plats.
-Bilen bromsar kraftigt utan synbar anledning.
Första och tredje fallet hör nog ihop, men det andra beror på konflikter i kartdata.
Min kompis som kör en Enyaq säger att hans bil saktar in ett ögonblick på E4 norrut vid avfarten till Kista, men bara där. De andra varianterna har han aldrig råkat ut för.
Mina släktingar som kör i4 har aldrig några oönskade inbromsningar.
Min Model 3 och min Model Y innan radarurkopplingen hade inte heller några några hårda inbromsningar, bara mjuka "geografiska".