FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Sabbe

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Sabbe »

En bil som man kan köpa idag

backe

Inlägg av backe »

Sabbe skrev: 22 dec 2025 07:20
En bil som man kan köpa idag

Model Y släpptes 2020 och sen kom Juniper för ca ett år sedan, så det är nog ingen vidare nyhet.

Vad gäller Unsupervised FSD så kan du varken köpa eller bruka det idag(lagligt) som privatperson.

Här är också en bil man kan köpa idag.
IMG_2122.jpeg
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

”no safety monitor in the car”, lustigt specifikt.

Inte ”unsupervised”, inte ”without safety monitor”.

Högst troligen 1-3 bilar i en lite geo i centrala Austin, med 1:1 remote safety monitor.

Classic Elon. 👏👏👏
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Har den senaste tiden testat att köra med en model Y 2023 (om det är viktigt) och en PS2 (2024). Både Y och PS2 tappar linjerna i lågt stående motsol, det är såklart rimligt, men Y kör så sjukt nära bilen framför innan den anpassar hastigheten oavsett inställning. Jag antar att det är för att den inte ser bilen framför innan man kommer hyfsat när i motsol. Vidare så har jag samma problem i dimma och andra saker som påverkar sikten som tex kraftigt regn. Är det normalt? När det föll tung blötsnö ville inte heller PS2s adaptiva farthållare funka perfekt, men den funkade bättre än Y i regn (fick tyvärr aldrig testa Y i blötsnöfall). Den Y jag körde har "bara" vanlig AP om det nu är skillnad med EAP eller så.

Efter att ha kört Södertälje Norrköping i motsol med Y blev jag än mer övertygad om att det är kört för FSD med bara kameror, men jag började också fundera på om det är något fel på exemplaret jag kör.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev: 26 dec 2025 21:55
Har den senaste tiden testat att köra med en model Y 2023 (om det är viktigt) och en PS2 (2024). Både Y och PS2 tappar linjerna i lågt stående motsol, det är såklart rimligt, men Y kör så sjukt nära bilen framför innan den anpassar hastigheten oavsett inställning. Jag antar att det är för att den inte ser bilen framför innan man kommer hyfsat när i motsol. Vidare så har jag samma problem i dimma och andra saker som påverkar sikten som tex kraftigt regn. Är det normalt? När det föll tung blötsnö ville inte heller PS2s adaptiva farthållare funka perfekt, men den funkade bättre än Y i regn (fick tyvärr aldrig testa Y i blötsnöfall). Den Y jag körde har "bara" vanlig AP om det nu är skillnad med EAP eller så.

Efter att ha kört Södertälje Norrköping i motsol med Y blev jag än mer övertygad om att det är kört för FSD med bara kameror, men jag började också fundera på om det är något fel på exemplaret jag kör.
Igår, på väg hemåt efter Jul, upplevde jag också att min bil höll för kort avstånd i motstående sol, men det dröjde inte länge innan farthållaren stängdes av.
Farthållaren stängdes även av när vi körde norrut före Jul. Ingen sol, ingen nederbörd, men det "yrde upp" saltblandat vatten vilket gjorde att konturerna av framförvarande bilar blev otydliga.

Om det är fel på din bil så är det ännu mer fel på min bil, men SC hävdar att allt är i sin ordning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Det är tydligen bara runt 5 robotaxis som kör samtidigt i Austin, om man ska tro den här artikeln. Kan det verkligen stämma? Inte konstigt om de inte är inblandade i så många incidenter då.
https://electrek.co/2025/12/22/tesla-ro ... sk-claims/
Cupra Born - 23
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

iAkita skrev: 27 dec 2025 11:05
Det är tydligen bara runt 5 robotaxis som kör samtidigt i Austin, om man ska tro den här artikeln. Kan det verkligen stämma? Inte konstigt om de inte är inblandade i så många incidenter då.
https://electrek.co/2025/12/22/tesla-ro ... sk-claims/
Det är troligtvis sant eftersom Tesla behöver personal som konstant övervakar bilarna, och verksamheten i min mening i första hand går ut på att pumpa upp aktien då bilförsäljningen stagnerat.

Det är relativt lätt att lura retail-investerare för de förstår inte utmaningen menar jag.

Det handlar inte om att kunna köra. Det handlar om statistik:
Hur många bilar kan man ha som kör utan att skapa trafikkaos eller döda/skada med den tekniska lösning man har för närvarande.

Svaret är troligen 5 för Tesla (med 1:1 människa/bil) och minst 5000 för Waymo i dagsläget med kanske 50 bilar / människa.

Det är 8 olyckor på ungefär lika många bilar på ett halvår MED SÄKERHETSFÖRARE. Det skalar inte.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev: 27 dec 2025 12:40
Hur kompenserar man för olyckor som inträffar när teslan lämnat över ansvaret till bilföraren av någon anledning?
Det vore bättre om det var tvärtom. Att bilen tar över när det blir för svårt för människan.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Sabbe skrev: 27 dec 2025 12:40
Det där att Körningen blir 7x säkrare med FSD än utan är ju en ren lögn vilket många som kikat på detta påpekat, tex:
https://philkoopman.substack.com/p/new- ... afety-data

Går ju också att förstå med enbart sunt förnuft. Om detta hade varit sant hade försäkringskostnaderna för en Tesla som körs med FSD varit så mycket lägre, men så är ju inte fallet.
Skriv svar