BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 1080
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX3

Inlägg av macky »

mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D.

iX3 ligger bra till just nu får jag säga. Bra specifikation plus att jag verkligen gillar utseendet.
-AG-
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: BMW iX3

Inlägg av -AG- »

mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Instämmer. Skjutsar barnen och fickparkerar dagligen men kör längre sträckor i 120+ ett fåtal ggr per år. Därför är praktikaliteten för mig helt överordnad ev försämrat luftmotstånd. Kör i dagsläget XC40, som är väldigt praktisk, kort och hög. ID3 är helt klart intressant. Ska också bli kul att se EX60.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6794
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BMW iX3

Inlägg av AAKEE »

macky skrev: 18 dec 2025 09:55
iX3 ligger bra till just nu får jag säga. Bra specifikation plus att jag verkligen gillar utseendet.
För att tillhöra andra sidan, höga fula bilar om man frågar mig :) så ser den riktigt bra ut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie
Inlägg: 933
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX3

Inlägg av tesla newbie »

macky skrev: 18 dec 2025 09:55
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D.

iX3 ligger bra till just nu får jag säga. Bra specifikation plus att jag verkligen gillar utseendet.
Jag vill ha en hög bil som är rolig att köra :-). Jag är dock mest ute efter lite högre sittposition. Har inget behov av markfrigång.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1228
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: BMW iX3

Inlägg av MangeT »

Har inte provkört själv men Hyundai Ioniq I5N ska tydligen vara riktigt rolig att köra.
Är väl inte jättehög men lite högre position än en sedan.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
SwedishAdvocate
Inlägg: 7801
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW iX3

Inlägg av SwedishAdvocate »

macky skrev: 18 dec 2025 09:55
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D. [Min u.] […
Vet inte om det stämmer – har inte testat själv – men vill minnas att e-tron GT/Taycan fick lite kritik när dom kom för att man snålat in på insteget vid B-stolpen för att få till ett par tillräckligt stora bakdörrar. Om det stämmer, så finns ju iallafall inte den problematiken i bilar som BMW i4, VW ID.7, A6 e-tron, BMW i5, Hyundai Ionig 6, Merca EQE, EQS och CLA. Eller Tesla 3 och S.

EDIT:
Se t.ex:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
macky
Inlägg: 1080
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX3

Inlägg av macky »

SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2025 13:28
macky skrev: 18 dec 2025 09:55
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D. [Min u.] […
Vet inte om det stämmer – har inte testat själv – men vill minnas att e-tron GT/Taycan fick lite kritik när dom kom för att man snålat in på insteget vid B-stolpen för att få till ett par tillräckligt stora bakdörrar. Om det stämmer, så finns ju iallafall inte den problematiken i bilar som BMW i4, VW ID.7, A6 e-tron, BMW i5, Hyundai Ionig 6, Merca EQE, EQS och CLA. Eller Tesla 3 och S.

EDIT:
Se t.ex:

Så kan det vara men det är bra lågt också. Väl inne sitter man bra. Hade gärna haft en vanlig kombi men både id7, i5 och A6 går bort av pris/prestandaskäl.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7801
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW iX3

Inlägg av SwedishAdvocate »

macky skrev: 20 dec 2025 12:34
SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2025 13:28
macky skrev: 18 dec 2025 09:55
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46
AAKEE skrev: 17 dec 2025 20:35
Kikade på en iX3 uppställd på Arlanda idag. Ser fin ut med fin byggkvalitet, men laggårdsväggsstuket går bort för mig.
Däremot blir det intressant när samma teknik kommer ut i en bil som inte är byggs enligt skyskrapemodellen, utan på längden istället.
Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D. [Min u.] […
Vet inte om det stämmer – har inte testat själv – men vill minnas att e-tron GT/Taycan fick lite kritik när dom kom för att man snålat in på insteget vid B-stolpen för att få till ett par tillräckligt stora bakdörrar. Om det stämmer, så finns ju iallafall inte den problematiken i bilar som BMW i4, VW ID.7, A6 e-tron, BMW i5, Hyundai Ionig 6, Merca EQE, EQS och CLA. Eller Tesla 3 och S.

EDIT:
Se t.ex:

Så kan det vara men det är bra lågt också. Väl inne sitter man bra. Hade gärna haft en vanlig kombi men både id7, i5 och A6 går bort av pris/prestandaskäl.
Om du köpte e-tron GT pre-owned så börjar väl priserna på A6 e-tron Avant också komma ner nu… 'Billigaste' på Blocket (som rullat ~600 mil) är utannonserad för 638K. Kan man förhandla ner det med ~8% så hamnar man runt 586K…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
macky
Inlägg: 1080
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX3

Inlägg av macky »

SwedishAdvocate skrev: 20 dec 2025 17:28
macky skrev: 20 dec 2025 12:34
SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2025 13:28
macky skrev: 18 dec 2025 09:55
mikebike skrev: 18 dec 2025 07:46

Vi vill hellre ha en hög än en lång bil. Fickparkerar varje gång jag kommer hem. Skall provköra iD7 efter helgerna, men den känns lite fel i formatet.
Håller med, vill ha bekvämligheten i en högre bil. Visst min e-tron GT är rolig att köra men det försvinner ändå på vintern med vinterdäck till stor del, trots europeisk friktion. Dessutom kanske jag mognat ngt och inte tänker så mycket på sånt längre. Den är sjukt bred och lång och låg så man får krypa in. En fantastisk kompromiss på många sätt med sportighet och komfort men det blir definitivt ngt mer praktiskt framöver. Ska man skjutsa ungarna på kvällen så smiter jag hellre in i iX1:an för att det är så enkelt :D. [Min u.] […
Vet inte om det stämmer – har inte testat själv – men vill minnas att e-tron GT/Taycan fick lite kritik när dom kom för att man snålat in på insteget vid B-stolpen för att få till ett par tillräckligt stora bakdörrar. Om det stämmer, så finns ju iallafall inte den problematiken i bilar som BMW i4, VW ID.7, A6 e-tron, BMW i5, Hyundai Ionig 6, Merca EQE, EQS och CLA. Eller Tesla 3 och S.

EDIT:
Se t.ex:

Så kan det vara men det är bra lågt också. Väl inne sitter man bra. Hade gärna haft en vanlig kombi men både id7, i5 och A6 går bort av pris/prestandaskäl.
Om du köpte e-tron GT pre-owned så börjar väl priserna på A6 e-tron Avant också komma ner nu… 'Billigaste' på Blocket (som rullat ~600 mil) är utannonserad för 638K. Kan man förhandla ner det med ~8% så hamnar man runt 586K…
Den faller bort pga för billig interiör till det priset. Den du syftar på är lilla batteriet och RWD så framstår om möjligt ännu dyrare jmf tex en ID7 isf. Men kört dem alla och som sagt ingen är aktuell. När jag skriver pris/prestanda menar jag dessa i kombination. Betala mer och inte få ngn uppsida gäller tex A6. Att en iX3 med all utrustning blir ca 200k billigare än en A6 Avant q perf är lite svårsmält. I5 är ju billigare men har bara för klent batteri/laddning. ID7 GTX vettigare i pris men för trist. Går ingen nöd på mig bilmässigt dock. Men kul att analysera vad nästa kan bli.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7801
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW iX3

Inlägg av SwedishAdvocate »

macky skrev: 21 dec 2025 21:46
SwedishAdvocate skrev: 20 dec 2025 17:28
macky skrev: 20 dec 2025 12:34
SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2025 13:28

Vet inte om det stämmer – har inte testat själv – men vill minnas att e-tron GT/Taycan fick lite kritik när dom kom för att man snålat in på insteget vid B-stolpen för att få till ett par tillräckligt stora bakdörrar. Om det stämmer, så finns ju iallafall inte den problematiken i bilar som BMW i4, VW ID.7, A6 e-tron, BMW i5, Hyundai Ionig 6, Merca EQE, EQS och CLA. Eller Tesla 3 och S.

EDIT:
Se t.ex:

Så kan det vara men det är bra lågt också. Väl inne sitter man bra. Hade gärna haft en vanlig kombi men både id7, i5 och A6 går bort av pris/prestandaskäl.
Om du köpte e-tron GT pre-owned så börjar väl priserna på A6 e-tron Avant också komma ner nu… 'Billigaste' på Blocket (som rullat ~600 mil) är utannonserad för 638K. Kan man förhandla ner det med ~8% så hamnar man runt 586K…
Den faller bort pga för billig interiör till det priset. Den du syftar på är lilla batteriet och RWD så framstår om möjligt ännu dyrare jmf tex en ID7 isf. Men kört dem alla och som sagt ingen är aktuell. När jag skriver pris/prestanda menar jag dessa i kombination. Betala mer och inte få ngn uppsida gäller tex A6. Att en iX3 med all utrustning blir ca 200k billigare än en A6 Avant q perf är lite svårsmält. I5 är ju billigare men har bara för klent batteri/laddning. ID7 GTX vettigare i pris men för trist. Går ingen nöd på mig bilmässigt dock. Men kul att analysera vad nästa kan bli.
Touring-versionen av kommande BMW i3 (NA0/ZA0) kanske?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nect
elbilist
Inlägg: 2092
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

Ingen som hört nått om sin beställning?
Enl. Rykten är den slutsåld för 2026.

Däremot skulle obokade bilar släppas fria i sommar nån gång.

Skulle vara roligt å veta hur länge man får vänta.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Edward123
Inlägg: 154
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: BMW iX3

Inlägg av Edward123 »

Nect skrev: 21 dec 2025 23:23
Ingen som hört nått om sin beställning?
Enl. Rykten är den slutsåld för 2026.

Däremot skulle obokade bilar släppas fria i sommar nån gång.

Skulle vara roligt å veta hur länge man får vänta.
Min handlare hörde av sig om min beställning i veckan och sa att batch 1 kommer i mars/april. Batch 2 maj/juni.

Jag beställde första veckan efter att de presenterade den och var med i batch 1, valde dock att vänta till batch 2 då det passar mig bättre.
macky
Inlägg: 1080
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX3

Inlägg av macky »

SwedishAdvocate skrev: 21 dec 2025 22:04
macky skrev: 21 dec 2025 21:46
SwedishAdvocate skrev: 20 dec 2025 17:28
macky skrev: 20 dec 2025 12:34
SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2025 13:28

Vet inte om det stämmer – har inte testat själv – men vill minnas att e-tron GT/Taycan fick lite kritik när dom kom för att man snålat in på insteget vid B-stolpen för att få till ett par tillräckligt stora bakdörrar. Om det stämmer, så finns ju iallafall inte den problematiken i bilar som BMW i4, VW ID.7, A6 e-tron, BMW i5, Hyundai Ionig 6, Merca EQE, EQS och CLA. Eller Tesla 3 och S.

EDIT:
Se t.ex:

Så kan det vara men det är bra lågt också. Väl inne sitter man bra. Hade gärna haft en vanlig kombi men både id7, i5 och A6 går bort av pris/prestandaskäl.
Om du köpte e-tron GT pre-owned så börjar väl priserna på A6 e-tron Avant också komma ner nu… 'Billigaste' på Blocket (som rullat ~600 mil) är utannonserad för 638K. Kan man förhandla ner det med ~8% så hamnar :o man runt 586K…
Den faller bort pga för billig interiör till det priset. Den du syftar på är lilla batteriet och RWD så framstår om möjligt ännu dyrare jmf tex en ID7 isf. Men kört dem alla och som sagt ingen är aktuell. När jag skriver pris/prestanda menar jag dessa i kombination. Betala mer och inte få ngn uppsida gäller tex A6. Att en iX3 med all utrustning blir ca 200k billigare än en A6 Avant q perf är lite svårsmält. I5 är ju billigare men har bara för klent batteri/laddning. ID7 GTX vettigare i pris men för trist. Går ingen nöd på mig bilmässigt dock. Men kul att analysera vad nästa kan bli.
Touring-versionen av kommande BMW i3 (NA0/ZA0) kanske?…
Kan bli ngt. Jag borde hålla ut ett tag då jag åker rätt billigt nu men utan garanti så det billiga kan snabbt ändras.
Skriv svar