Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.
Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla har inte infört det på 5 år gamla bilar som det ser ut, 2-3 år kanske.
This new feature is rolling out with software update 2025.32.3, however, it’s not available for every vehicle, at least not yet. This feature is being rolled out to newer Model 3s and Model Ys. From what we’ve seen, every Model 3 and Model Y that is 2023 or newer is receiving the feature, while some, likely late 2022 model year vehicles, are receiving it as well.
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.
Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?
Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det handlar inte om att kuddarna ska blåsas upp så fort som möjligt. Detta handlar om att förbereda bilen på en ev kollision, dvs presafe.
Man vill att kuddarna aktiveras vid "rätt" tidpunkt (inte bara snabbast möjligt) och för tvåstegskudde (som Tesla bör använda till iaf förare och passagerar kuddar fram?) om första eller andra laddningen behövs, detta avgörs av hur kraftig kollisionen/hastighetssänkningen är.
Om jag inte fattat detta fel anväder nya CLA både kameror och radar till "Presafe Plus".
Tesla behöver rycka upp sig för att hänga med i utvecklingen, annars får dom svårt framöver tror jag...
Finns det fler än nya CLA som har detta? Om det är ovanligt så hänger väl Tesla med bra tycker jag.
Jag är osäker på övriga märken och modeller hurvida visuell information används eller ej, det är inte plättenkelt att hitta denna typ av info, inte ens om man jobbar med märket i fråga...(vilket jag iof inte gör längre)
Är det någon som VET vilka presafe funktioner Tesla använder likt andra märken?
Tex justering av elstol, förspänning av säkerhetsbälten, aktivering av färdbromsar vid påkörning bakifrån (för att inte flyga över i fel körfält eller ut i en korsning tex)?
Kanske lite OT men ändå relevant kan jag tycka.
Jag tycker nog att Tesla behöver lägga i en högre växel för att hänga med kanske inte enbart när det gäller presafe utan andra bitar också. Jag är inne på min 3e Tesla och nuvarande bil enligt signatur är jag mkt nöjd med, men idag kan iaf inte jag tvärsäkert säga att nästa bil blir en Tesla...
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.
Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?
Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Det handlar inte om att kuddarna ska blåsas upp så fort som möjligt. Detta handlar om att förbereda bilen på en ev kollision, dvs presafe.
Man vill att kuddarna aktiveras vid "rätt" tidpunkt (inte bara snabbast möjligt) och för tvåstegskudde (som Tesla bör använda till iaf förare och passagerar kuddar fram?) om första eller andra laddningen behövs, detta avgörs av hur kraftig kollisionen/hastighetssänkningen är.
Om jag inte fattat detta fel anväder nya CLA både kameror och radar till "Presafe Plus".
Tesla behöver rycka upp sig för att hänga med i utvecklingen, annars får dom svårt framöver tror jag...
Finns det fler än nya CLA som har detta? Om det är ovanligt så hänger väl Tesla med bra tycker jag.
Jag är osäker på övriga märken och modeller hurvida visuell information används eller ej, det är inte plättenkelt att hitta denna typ av info, inte ens om man jobbar med märket i fråga...(vilket jag iof inte gör längre)
Är det någon som VET vilka presafe funktioner Tesla använder likt andra märken?
Tex justering av elstol, förspänning av säkerhetsbälten, aktivering av färdbromsar vid påkörning bakifrån (för att inte flyga över i fel körfält eller ut i en korsning tex)?
Kanske lite OT men ändå relevant kan jag tycka.
Jag tycker nog att Tesla behöver lägga i en högre växel för att hänga med kanske inte enbart när det gäller presafe utan andra bitar också. Jag är inne på min 3e Tesla och nuvarande bil enligt signatur är jag mkt nöjd med, men idag kan iaf inte jag tvärsäkert säga att nästa bil blir en Tesla...
Jag tyckte också att det var svårt att hitta information om detta från andra tillverkare. Inte ens Volvo som gärna pratar säkerhet nämner att de har detta. Kanske är Tesla inte så långt efter som flera i tråden vill göra gällande?
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.
Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?
Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det handlar inte om att kuddarna ska blåsas upp så fort som möjligt. Detta handlar om att förbereda bilen på en ev kollision, dvs presafe.
Man vill att kuddarna aktiveras vid "rätt" tidpunkt (inte bara snabbast möjligt) och för tvåstegskudde (som Tesla bör använda till iaf förare och passagerar kuddar fram?) om första eller andra laddningen behövs, detta avgörs av hur kraftig kollisionen/hastighetssänkningen är.
Om jag inte fattat detta fel anväder nya CLA både kameror och radar till "Presafe Plus".
Tesla behöver rycka upp sig för att hänga med i utvecklingen, annars får dom svårt framöver tror jag...
Finns det fler än nya CLA som har detta? Om det är ovanligt så hänger väl Tesla med bra tycker jag.
Jag är osäker på övriga märken och modeller hurvida visuell information används eller ej, det är inte plättenkelt att hitta denna typ av info, inte ens om man jobbar med märket i fråga...(vilket jag iof inte gör längre)
Är det någon som VET vilka presafe funktioner Tesla använder likt andra märken?
Tex justering av elstol, förspänning av säkerhetsbälten, aktivering av färdbromsar vid påkörning bakifrån (för att inte flyga över i fel körfält eller ut i en korsning tex)?
Kanske lite OT men ändå relevant kan jag tycka.
Jag tycker nog att Tesla behöver lägga i en högre växel för att hänga med kanske inte enbart när det gäller presafe utan andra bitar också. Jag är inne på min 3e Tesla och nuvarande bil enligt signatur är jag mkt nöjd med, men idag kan iaf inte jag tvärsäkert säga att nästa bil blir en Tesla...
Jag tyckte också att det var svårt att hitta information om detta från andra tillverkare. Inte ens Volvo som gärna pratar säkerhet nämner att de har detta. Kanske är Tesla inte så långt efter som flera i tråden vill göra gällande?
Skulle vara helt omöjligt att få så höga säkerhetsbetyg i tex Euro NCAP om man låg åratal efter.
Som vanligt är det mycket killgissningar på detta forum....
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?
Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Min MB ML 320 CDI från 2008 förspänner säkerhetsbältena om den detekterar höjd olycksrisk, tex genom att ESP-systemet känner av en oväntad snabb inbromsning eller hastig riktningsförändring.
Med det sagt så skulle inte Tesla ha så bra säkerhetsbetyg både i prov och i verkligheten om de inte var bra inom detta område också.
Det är väl samtidigt inte helt ovanligt att biltillverkarna anpassar sig och bygger bilarna för att få full pott i tex euro ncap, hur säkerheten fungerar i verkligheten behöver inte alltid vara lika bra...men det är ju inget unikt för Tesla.
Som någon tidigare skrev handlar ju detta om att visuell data används till presafe system, vilket av texten att döma skulle vara banbrytande och unikt, vilket det inte är då det finns andra bilar som använder både "Vision" OCH radar till presafe.
Är det ingen som vet vilka typer av presafe funktioner Tesla har
Det är väl samtidigt inte helt ovanligt att biltillverkarna anpassar sig och bygger bilarna för att få full pott i tex euro ncap, hur säkerheten fungerar i verkligheten behöver inte alltid vara lika bra...men det är ju inget unikt för Tesla.
Som någon tidigare skrev handlar ju detta om att visuell data används till presafe system, vilket av texten att döma skulle vara banbrytande och unikt, vilket det inte är då det finns andra bilar som använder både "Vision" OCH radar till presafe.
Är det ingen som vet vilka typer av presafe funktioner Tesla har
Vilka bilar har fått bra resultat i Euro-NCAP men misslyckats i verkligheten?
Det är väl samtidigt inte helt ovanligt att biltillverkarna anpassar sig och bygger bilarna för att få full pott i tex euro ncap, hur säkerheten fungerar i verkligheten behöver inte alltid vara lika bra...men det är ju inget unikt för Tesla.
Som någon tidigare skrev handlar ju detta om att visuell data används till presafe system, vilket av texten att döma skulle vara banbrytande och unikt, vilket det inte är då det finns andra bilar som använder både "Vision" OCH radar till presafe.
Är det ingen som vet vilka typer av presafe funktioner Tesla har
Vilka bilar har fått bra resultat i Euro-NCAP men misslyckats i verkligheten?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har inte påstått att någon har misslyckats i verkligheten?
Men hur saker och ting fungerar vid test i labbmiljö där biltillverkaren redan på förhand och vid utvecklingen av bilen vet hur testerna går till samt vad som krävs för att generera "full pott", behöver inte alltid ha ett samband med hur bra det fungerar i verkligheten.
Inget unikt för Tesla, men detta har diskuterats förr inom branchen/motorpressen.
Tänk att du själv gör ett prov och redan på förhand vet svaren, då bör resultatet av provet bli ganska bra
Men hur saker och ting fungerar vid test i labbmiljö där biltillverkaren redan på förhand och vid utvecklingen av bilen vet hur testerna går till samt vad som krävs för att generera "full pott", behöver inte alltid ha ett samband med hur bra det fungerar i verkligheten.
Förstår inte varför jag osökt kommer att tänka på VW.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?
Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Skoda skriver så här:
The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.
Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?
På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.