Tesla har förbättrat krockkuddarna

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8022
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

En liten notis i senaste mjukvara 2025.32.3 till Tesla Model 3 och Y döljer en stor nyhet:

Bild

Det sitter krockkuddar i alla moderna bilar. De utlöses när en liten sensor detekterar att bilen har kört in i något. När nosen på bilen börjar skrynklas ihop och bilens hastighet på bråkdel av en sekund rasar ner mot noll.

Men för att undvika missförstånd, för att undvika att krockkuddarna utlöses av misstag finns det säkerhetsmarginaler. Systemet analyserar g-krafterna i några millisekunder för att vara 100% säker på att det verkligen är en krock på gång innan den blåser upp krockkuddarna.

En genomsnittlig bilkrock brukar vara över på runt 80 millisekunder, bilen stannar från landsvägsfart till noll på bokstavligen mindre än ett ögonblick (som tar runt 300 ms). Det tar uppemot 50 millisekunder att blåsa upp de främre krockkuddarna.

Det ger inte många millisekunder för bilens krockkuddesystem att reagera. Säkerställa att det verkligen är en krock på gång och ge order om att blåsa upp krockkuddarna. Bilens nos har redan börjat skrynklas ihop flera centimeter innan systemet är säker på sin sak och ger ordern.

Det Teslas banbrytande nya system gör är att bilens kameror och AI redan i förväg fattar att bilen är på väg att krocka. Redan när bilen är på väg mot räcket, lampstolpen eller den andra bilen.

Teslas AI har tränats på tusentals krockar. Varje gång en Teslas krockkudde utlöses skickar den de sista sex sekunder videoinspelning dess kameror gjort upp till Teslas servrar. Teslas AI har under sin träning upplevt bilarnas “dödsögonblick” om och om igen och lärt sig de tidiga tecknen på att “snart krockar vi”.

Därför kan bilens dator nu känna igen att den är på väg att krocka och reagera snabbare. Det är fortfarande krocksensorn som ger signal till krockkuddarna – men den kan nu reagera snabbare när bilen redan sett att den håller på att krocka. Systemet är redan satt i full beredskap, redo att reagera så snart bilens nos slår i hindret.

Tack vare Teslas nya system kan krockkuddarna blåsas upp några millisekunder tidigare, vilket kan rädda liv. En enkel mjukvaruuppdatering har gjort våra bilar ännu säkrare.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-fo ... kkuddarna/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 26 sep 2025 08:00
Bild

En liten notis i senaste mjukvara 2025.32.3 till Tesla Model 3 och Y döljer en stor nyhet:

Bild

Det sitter krockkuddar i alla moderna bilar. De utlöses när en liten sensor detekterar att bilen har kört in i något. När nosen på bilen börjar skrynklas ihop och bilens hastighet på bråkdel av en sekund rasar ner mot noll.

Men för att undvika missförstånd, för att undvika att krockkuddarna utlöses av misstag finns det säkerhetsmarginaler. Systemet analyserar g-krafterna i några millisekunder för att vara 100% säker på att det verkligen är en krock på gång innan den blåser upp krockkuddarna.

En genomsnittlig bilkrock brukar vara över på runt 80 millisekunder, bilen stannar från landsvägsfart till noll på bokstavligen mindre än ett ögonblick (som tar runt 300 ms). Det tar uppemot 50 millisekunder att blåsa upp de främre krockkuddarna.

Det ger inte många millisekunder för bilens krockkuddesystem att reagera. Säkerställa att det verkligen är en krock på gång och ge order om att blåsa upp krockkuddarna. Bilens nos har redan börjat skrynklas ihop flera centimeter innan systemet är säker på sin sak och ger ordern.

Det Teslas banbrytande nya system gör är att bilens kameror och AI redan i förväg fattar att bilen är på väg att krocka. Redan när bilen är på väg mot räcket, lampstolpen eller den andra bilen.

Teslas AI har tränats på tusentals krockar. Varje gång en Teslas krockkudde utlöses skickar den de sista sex sekunder videoinspelning dess kameror gjort upp till Teslas servrar. Teslas AI har under sin träning upplevt bilarnas “dödsögonblick” om och om igen och lärt sig de tidiga tecknen på att “snart krockar vi”.

Därför kan bilens dator nu känna igen att den är på väg att krocka och reagera snabbare. Det är fortfarande krocksensorn som ger signal till krockkuddarna – men den kan nu reagera snabbare när bilen redan sett att den håller på att krocka. Systemet är redan satt i full beredskap, redo att reagera så snart bilens nos slår i hindret.

Tack vare Teslas nya system kan krockkuddarna blåsas upp några millisekunder tidigare, vilket kan rädda liv. En enkel mjukvaruuppdatering har gjort våra bilar ännu säkrare.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-fo ... kkuddarna/
Både Volvo/Polestar och VAG och säjert flera andra har sedan flera år förberett för krock vid fara på det viset. Men kul att Tesla också börjar jobba med det ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Mrnice
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 apr 2016 07:58

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Mrnice »

Så nu kommer det bli spökutlösningar a’la spökbromsningarna, eller inte lösa ut alls a’la vindrutetorkarna.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2265
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av tor-ake »

Maw skrev: 26 sep 2025 08:09
TiborBlomhall skrev: 26 sep 2025 08:00
Bild

En liten notis i senaste mjukvara 2025.32.3 till Tesla Model 3 och Y döljer en stor nyhet:

Bild

Det sitter krockkuddar i alla moderna bilar. De utlöses när en liten sensor detekterar att bilen har kört in i något. När nosen på bilen börjar skrynklas ihop och bilens hastighet på bråkdel av en sekund rasar ner mot noll.

Men för att undvika missförstånd, för att undvika att krockkuddarna utlöses av misstag finns det säkerhetsmarginaler. Systemet analyserar g-krafterna i några millisekunder för att vara 100% säker på att det verkligen är en krock på gång innan den blåser upp krockkuddarna.

En genomsnittlig bilkrock brukar vara över på runt 80 millisekunder, bilen stannar från landsvägsfart till noll på bokstavligen mindre än ett ögonblick (som tar runt 300 ms). Det tar uppemot 50 millisekunder att blåsa upp de främre krockkuddarna.

Det ger inte många millisekunder för bilens krockkuddesystem att reagera. Säkerställa att det verkligen är en krock på gång och ge order om att blåsa upp krockkuddarna. Bilens nos har redan börjat skrynklas ihop flera centimeter innan systemet är säker på sin sak och ger ordern.

Det Teslas banbrytande nya system gör är att bilens kameror och AI redan i förväg fattar att bilen är på väg att krocka. Redan när bilen är på väg mot räcket, lampstolpen eller den andra bilen.

Teslas AI har tränats på tusentals krockar. Varje gång en Teslas krockkudde utlöses skickar den de sista sex sekunder videoinspelning dess kameror gjort upp till Teslas servrar. Teslas AI har under sin träning upplevt bilarnas “dödsögonblick” om och om igen och lärt sig de tidiga tecknen på att “snart krockar vi”.

Därför kan bilens dator nu känna igen att den är på väg att krocka och reagera snabbare. Det är fortfarande krocksensorn som ger signal till krockkuddarna – men den kan nu reagera snabbare när bilen redan sett att den håller på att krocka. Systemet är redan satt i full beredskap, redo att reagera så snart bilens nos slår i hindret.

Tack vare Teslas nya system kan krockkuddarna blåsas upp några millisekunder tidigare, vilket kan rädda liv. En enkel mjukvaruuppdatering har gjort våra bilar ännu säkrare.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-fo ... kkuddarna/
Både Volvo/Polestar och VAG och säjert flera andra har sedan flera år förberett för krock vid fara på det viset. Men kul att Tesla också börjar jobba med det ;)
De tyska biltillverkarna har använt givarna från SRS och ESP (accelerometrar och hjulhastigheter) för att strama åt säkerhetsbälten, stänga fönster och räta upp stolsryggar i förebyggande syfte, detta sedan mer än 15 år. Men det är ju inte samma sak som vision och ai.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8674
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 26 sep 2025 08:32
De tyska biltillverkarna har använt givarna från SRS och ESP (accelerometrar och hjulhastigheter) för att strama åt säkerhetsbälten, stänga fönster och räta upp stolsryggar i förebyggande syfte, detta sedan mer än 15 år. Men det är ju inte samma sak som vision och ai.
Tesla vet hur man pumpar en aktie och tydligen även en krockkudde...

Jag tolkar det som att de strömsätter airbag-systemet och spar några millisekunder där.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av TobbeW »

Det är nog bara för Tesla som detta är "banbrytande" isf :lol:

Presafe, dvs förbereda systemen/bilen på en kollision, har nog dom flesta biltillverkare haft och arbetat med sedan länge, precis som tidigare nämns.

Bra att nu även Tesla jobbar på detta får man väl tycka.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2265
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av tor-ake »

Återigen, det banbrytande här är att vision används som indata för airbagblåsning.

Detta kräver i princip vertikal integration som den tesla har.

Det var länge sedan jag var involverad i fordonsindustrin men jag betvivlar mycket starkt att t.ex. ett Visionsystem från MobilEye an användas som indata till ett SRS-system från t.ex Bosch. Den typen av leverantörsintegration händer bara om en kund (biltillverkare) leder och betalar integrationsprojektet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

tor-ake skrev: 26 sep 2025 14:15
Återigen, det banbrytande här är att vision används som indata för airbagblåsning.

Detta kräver i princip vertikal integration som den tesla har.

Det var länge sedan jag var involverad i fordonsindustrin men jag betvivlar mycket starkt att t.ex. ett Visionsystem från MobilEye an användas som indata till ett SRS-system från t.ex Bosch. Den typen av leverantörsintegration händer bara om en kund (biltillverkare) leder och betalar integrationsprojektet.
Det är väl högst sannolikt att såväl radar som kameror används hos de flesta tillverkare.

Varför skulle man liksom inte använda kamera och radar för att upptäcka fara? Ja, om man nu inte snålat in så mycket på bilen att det inte finns radar att tillgå längre förstås :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2214
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av BrooklynS »

Maw skrev:
tor-ake skrev: 26 sep 2025 14:15
Återigen, det banbrytande här är att vision används som indata för airbagblåsning.

Detta kräver i princip vertikal integration som den tesla har.

Det var länge sedan jag var involverad i fordonsindustrin men jag betvivlar mycket starkt att t.ex. ett Visionsystem från MobilEye an användas som indata till ett SRS-system från t.ex Bosch. Den typen av leverantörsintegration händer bara om en kund (biltillverkare) leder och betalar integrationsprojektet.
Det är väl högst sannolikt att såväl radar som kameror används hos de flesta tillverkare.

Varför skulle man liksom inte använda kamera och radar för att upptäcka fara? Ja, om man nu inte snålat in så mycket på bilen att det inte finns radar att tillgå längre förstås :)
Man kan som sagt tänka sig att de systemen inte alls är integrerade. Det är ofta generella system som köps från underleverantörer och fungerar standalone.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev: 26 sep 2025 14:47
Maw skrev:
tor-ake skrev: 26 sep 2025 14:15
Återigen, det banbrytande här är att vision används som indata för airbagblåsning.

Detta kräver i princip vertikal integration som den tesla har.

Det var länge sedan jag var involverad i fordonsindustrin men jag betvivlar mycket starkt att t.ex. ett Visionsystem från MobilEye an användas som indata till ett SRS-system från t.ex Bosch. Den typen av leverantörsintegration händer bara om en kund (biltillverkare) leder och betalar integrationsprojektet.
Det är väl högst sannolikt att såväl radar som kameror används hos de flesta tillverkare.

Varför skulle man liksom inte använda kamera och radar för att upptäcka fara? Ja, om man nu inte snålat in så mycket på bilen att det inte finns radar att tillgå längre förstås :)
Man kan som sagt tänka sig att de systemen inte alls är integrerade. Det är ofta generella system som köps från underleverantörer och fungerar standalone.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varför skulle man integrera andra sensorer som rimligtvis också kommer från underleverantörer för presafe men inte kameror och radar menar du?

Det är väl också rätt uppenbart att radarn används för att undvika kollisioner och därmed också kan användas för att upptäcka risk för kollision.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2214
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av BrooklynS »

Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.

Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev: 26 sep 2025 15:30
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.

Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12881
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Fredrik j »

En svår bedömning för bilen. Eftersom airbags är av engångstyp så gäller det att inte fyra av dom för tidigt. Många olyckor består av flera kollisioner. Den kraftiga frontalkrocken kan ske sent i krockförloppet.

Bilen kan t.ex. inte heller veta hur objektet den är på väg att kollidera med påverkar retardatationen. Att blåsa airbags för att man "ser" ett objekt kan ju bli fel. Om det inte är en krockbarriär man ser...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6223
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 26 sep 2025 15:51
En svår bedömning för bilen. Eftersom airbags är av engångstyp så gäller det att inte fyra av dom för tidigt. Många olyckor består av flera kollisioner. Den kraftiga frontalkrocken kan ske sent i krockförloppet.

Bilen kan t.ex. inte heller veta hur objektet den är på väg att kollidera med påverkar retardatationen. Att blåsa airbags för att man "ser" ett objekt kan ju bli fel. Om det inte är en krockbarriär man ser...
Läs första inlägget i tråden.
Inga airbags blåses upp för att systemet "ser" något.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12881
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev: 26 sep 2025 16:02
Fredrik j skrev: 26 sep 2025 15:51
En svår bedömning för bilen. Eftersom airbags är av engångstyp så gäller det att inte fyra av dom för tidigt. Många olyckor består av flera kollisioner. Den kraftiga frontalkrocken kan ske sent i krockförloppet.

Bilen kan t.ex. inte heller veta hur objektet den är på väg att kollidera med påverkar retardatationen. Att blåsa airbags för att man "ser" ett objekt kan ju bli fel. Om det inte är en krockbarriär man ser...
Läs första inlägget i tråden.
Inga airbags blåses upp för att systemet "ser" något.
Jag vet. Jag läste inlägget. Kamerorna förbereder systemet vilket innebär att det är ett presafe-system. Det skulle dock kunna vara lockande för tesla att fyra av skyddssystemen någon tiondel innan bilen träffar en barriär i ett krockprov…
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av TobbeW »

Radar används absolut av andra tillverkare (inte av Tesla dock?) framförallt för registrering av ev påkörning bakifrån.
"Vision" dvs kameror används också av andra tillverkare, dock såklart inte som enda källa (ingångssignal) till att skjuta en kudde, och tur är väl det...?

Har självt destruerat ett 100-tal krockkuddar, man vill INTE att dessa smäller av utan anledning rakt framför näsan på en vill jag lova :lol:

Man kan tolka texten om detta lite olika, men så värst banbrytande eller unikt vet jag inte om jag håller med om att det är.

:)
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6282
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 26 sep 2025 08:09

Både Volvo/Polestar och VAG och säjert flera andra har sedan flera år förberett för krock vid fara på det viset. Men kul att Tesla också börjar jobba med det ;)
Ja.

Eftersom Tesla stängde av / tog bort radarn för flera år sedan är det synnerligen hög tid att man får till någon form av kompensation för det. Rent krasst skulle de ha haft detta klart innan de stängde av radarn.

Systemet är naturligtvis ett bra steg framåt, men eftersom man tog ett minst lika stort kliv bakåt för flera år sedan hyllar vi nu status Q med 2022, cirka.

När Tesla får vindrutetorkarautomatiken att fungera lika bra som med regnsensor kommer vi ha firat tio år av väntan sedan regnsensorn försvann 2016. Tio år är extremt lång tid med ett icke fungerande system.

När Tesla får skyltavläsningen att fungera…har vi väntat precis som ovan…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 877
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

Det sägs i tråden att Tesla är tvåa på bollen med detta system. Vet vi om andra tillverkare faktiskt använder radar eller kameror för att förbereda airbags inför krock i bilar som finns på marknaden? Har ni exempel?

Google ger en AI sammanställning som säger så här om Volvo till exempel:

Volvo uses various radar systems to enhance vehicle safety and assist the driver, though it does not use radar to deploy airbags. Instead, Volvo's radar systems, often paired with cameras, detect pedestrians, animals, and other vehicles to warn the driver and help prevent collisions. A separate technology, the Pedestrian Airbag on the Volvo V40, uses impact sensors on the bumper to detect a pedestrian and then deploys an airbag to cushion them upon impact.

Nu är det en AI-sammanställning så man får ta det för vad det är men den påstår alltså att Volvo endast använder radar för att varna föraren och att undvika kollision. Det är väl autobroms som avses med det sista antar jag.
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12881
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Fredrik j »

Att tesla använder kameror beror väl på att det är det enda dom har. Andra tillverkare, som har både radar och kamera, verkar använda radar.
Vilket som fungerar bättre kan vi ju inte veta men troligtvis är teslas presafe-system bättre än det var alldeles nyss när dom helt saknade.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 27 sep 2025 08:33
Det sägs i tråden att Tesla är tvåa på bollen med detta system. Vet vi om andra tillverkare faktiskt använder radar eller kameror för att förbereda airbags inför krock i bilar som finns på marknaden? Har ni exempel?

Google ger en AI sammanställning som säger så här om Volvo till exempel:

Volvo uses various radar systems to enhance vehicle safety and assist the driver, though it does not use radar to deploy airbags. Instead, Volvo's radar systems, often paired with cameras, detect pedestrians, animals, and other vehicles to warn the driver and help prevent collisions. A separate technology, the Pedestrian Airbag on the Volvo V40, uses impact sensors on the bumper to detect a pedestrian and then deploys an airbag to cushion them upon impact.

Nu är det en AI-sammanställning så man får ta det för vad det är men den påstår alltså att Volvo endast använder radar för att varna föraren och att undvika kollision. Det är väl autobroms som avses med det sista antar jag.
Tesla löser inte heller ut airbagarna med kamerorna enligt texten ovan, bara förbereder för det (och spänner åt bältena?) precis som andra tillverkare gjort i många år.

Jag har själv upplevt hur bältena sträckts i mina bilar (inte i Teslan) när bilen anar att det finns risk för en kollision.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 877
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

Jag betvivlar inte att andra bilar redan gör det som Tesla nu inför. Må det vara med radar eller kamera.

Dock har jag inte hittat något exempel på bil som har denna funktion. Någon som vet någon bil som har detta? Alltså använder radar eller kamera för att låta airbagsen blåsas upp snabbare vid en kollision.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av TobbeW »

Det handlar inte om att kuddarna ska blåsas upp så fort som möjligt. Detta handlar om att förbereda bilen på en ev kollision, dvs presafe.

Man vill att kuddarna aktiveras vid "rätt" tidpunkt (inte bara snabbast möjligt) och för tvåstegskudde (som Tesla bör använda till iaf förare och passagerar kuddar fram?) om första eller andra laddningen behövs, detta avgörs av hur kraftig kollisionen/hastighetssänkningen är.

Om jag inte fattat detta fel anväder nya CLA både kameror och radar till "Presafe Plus".

Tesla behöver rycka upp sig för att hänga med i utvecklingen, annars får dom svårt framöver tror jag...
Model 3 Performance Highland
Maetlarv
Inlägg: 134
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maetlarv »

TiborBlomhall skrev: 26 sep 2025 08:00
Bild

En liten notis i senaste mjukvara 2025.32.3 till Tesla Model 3 och Y döljer en stor nyhet:

Bild

Det sitter krockkuddar i alla moderna bilar. De utlöses när en liten sensor detekterar att bilen har kört in i något. När nosen på bilen börjar skrynklas ihop och bilens hastighet på bråkdel av en sekund rasar ner mot noll.

Men för att undvika missförstånd, för att undvika att krockkuddarna utlöses av misstag finns det säkerhetsmarginaler. Systemet analyserar g-krafterna i några millisekunder för att vara 100% säker på att det verkligen är en krock på gång innan den blåser upp krockkuddarna.

En genomsnittlig bilkrock brukar vara över på runt 80 millisekunder, bilen stannar från landsvägsfart till noll på bokstavligen mindre än ett ögonblick (som tar runt 300 ms). Det tar uppemot 50 millisekunder att blåsa upp de främre krockkuddarna.

Det ger inte många millisekunder för bilens krockkuddesystem att reagera. Säkerställa att det verkligen är en krock på gång och ge order om att blåsa upp krockkuddarna. Bilens nos har redan börjat skrynklas ihop flera centimeter innan systemet är säker på sin sak och ger ordern.

Det Teslas banbrytande nya system gör är att bilens kameror och AI redan i förväg fattar att bilen är på väg att krocka. Redan när bilen är på väg mot räcket, lampstolpen eller den andra bilen.

Teslas AI har tränats på tusentals krockar. Varje gång en Teslas krockkudde utlöses skickar den de sista sex sekunder videoinspelning dess kameror gjort upp till Teslas servrar. Teslas AI har under sin träning upplevt bilarnas “dödsögonblick” om och om igen och lärt sig de tidiga tecknen på att “snart krockar vi”.

Därför kan bilens dator nu känna igen att den är på väg att krocka och reagera snabbare. Det är fortfarande krocksensorn som ger signal till krockkuddarna – men den kan nu reagera snabbare när bilen redan sett att den håller på att krocka. Systemet är redan satt i full beredskap, redo att reagera så snart bilens nos slår i hindret.

Tack vare Teslas nya system kan krockkuddarna blåsas upp några millisekunder tidigare, vilket kan rädda liv. En enkel mjukvaruuppdatering har gjort våra bilar ännu säkrare.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-fo ... kkuddarna/
Tror Tibor missförstår lite där. Det handlar inte alls om att blåsa upp krockkuddarna så tidigt som möjligt.
Pre-safe-system handlar om att använda information från olika sensorer för att blåsa upp rätt krockkuddar vid optimal tidpunkt optimalt mycket, dessutom görs andra krockförberedelser såsom bältesförsträckning, räta upp stolsryggar etc. Dessutom görs ofta krockundvikande/ dämpande åtgärder som tex autobromsning.
Det är såklart bra att Tesla jobbar med detta men det är absolut inget unikt.
Omöjligt för oss amatörer att veta vilka tillverkare som är bra på detta på annat sätt än att kolla på olycksfallsstatistiken över tid, hur många dör och skadas i olika bilmodeller per körd sträcka?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 877
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

TobbeW skrev: 27 sep 2025 18:47
Det handlar inte om att kuddarna ska blåsas upp så fort som möjligt. Detta handlar om att förbereda bilen på en ev kollision, dvs presafe.

Man vill att kuddarna aktiveras vid "rätt" tidpunkt (inte bara snabbast möjligt) och för tvåstegskudde (som Tesla bör använda till iaf förare och passagerar kuddar fram?) om första eller andra laddningen behövs, detta avgörs av hur kraftig kollisionen/hastighetssänkningen är.

Om jag inte fattat detta fel anväder nya CLA både kameror och radar till "Presafe Plus".

Tesla behöver rycka upp sig för att hänga med i utvecklingen, annars får dom svårt framöver tror jag...
Finns det fler än nya CLA som har detta? Om det är ovanligt så hänger väl Tesla med bra tycker jag.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 877
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 26 sep 2025 15:40
BrooklynS skrev: 26 sep 2025 15:30
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.

Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar ;)
Vilka bilar har haft detta i fem år?
Model Y LR AWD -24
Skriv svar