Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6251
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av AAKEE »

Jigsaw73 skrev: 21 sep 2025 21:50
Men hur gör man om man har en sambo som inte vill ha under 60% och bara 7km till jobbet🙂
Obs! Har ingen lust att byta sambo eller bil 😀🙂

Ps MYRWD med LFP

Det är ju bara ladda fullt!

(LFP-bilar behöver 100% med jåmna mellanrum för att bilen ska kunna hålla koll på laddningsnivån.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av Front242 »

Jag anal-laddar min LFP Highland till 60% på vardgar och laddar till 100% varannan vecka som jag sedan brukar köra ner till under 70% ganska omgående. Min bil visade 439 km som ny och nu efter 14 månader och 2600 visar gissometern 437km. Teslamate säger uppskattad degradering 1.2%. Tycker det verkar ok
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av airdrive »

Jigsaw73 skrev: 21 sep 2025 21:50
Men hur gör man om man har en sambo som inte vill ha under 60% och bara 7km till jobbet🙂
Obs! Har ingen lust att byta sambo eller bil 😀🙂

Ps MYRWD med LFP
Den är tuff! Jag har förklarat detta med batteriet och hon är också gärna rädd om grejerna.

15-20% på en M3 LR ger typ 6-8 mil verklig räckvidd så för oss är det god marginal för oplanerade resor till såväl köpcentrum, släktingar som vänner i krokarna.

Har på klart kortare än två år fått min andra hälft att lita på Teslas navigator och dess förutsägelser vad gäller laddning vid ankomst. Så sedan länge ingen fara att komma hem med 2-5 procent efter långresa.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av airdrive »

Front242 skrev: 21 sep 2025 22:04
Jag anal-laddar min LFP Highland till 60% på vardgar och laddar till 100% varannan vecka som jag sedan brukar köra ner till under 70% ganska omgående. Min bil visade 439 km som ny och nu efter 14 månader och 2600 visar gissometern 437km. Teslamate säger uppskattad degradering 1.2%. Tycker det verkar ok
Snyggt jobbat! 💪
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5923
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av Gustafsson »

Jigsaw73 skrev: 21 sep 2025 21:50
Men hur gör man om man har en sambo som inte vill ha under 60% och bara 7km till jobbet🙂
Obs! Har ingen lust att byta sambo eller bil 😀🙂

Ps MYRWD med LFP
Ändra till km visning...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 558
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev: 21 sep 2025 21:59
Nogo skrev: 21 sep 2025 20:42
Har 57,7-57,9kWh nominell remaining vid 100-% enligt SMT.
~ 57.8/60.5 =0,955 så 4.5% degradering efter 21000 mil, och snart 3 år, right? 😅

Ja 3 år i december.
IMG_3662.png
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6251
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 21 sep 2025 22:20
Ja 3 år i december.
Det är riktigt kul att det gick att visa både att LFP är väldigt okänsligt för cykler och att calendar aging går påverka precis som forskningen visar.

Din bil som en röd prick ungefär på rätt plats. Grafen är lite för smal :-) Bilen har klarat sig grymt bra!
IMG_7991.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6251
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av AAKEE »

HenrikC skrev: 19 sep 2025 09:57
Det är som att byta motorolja i bensinaren var 500e mil för att förlänga livslängden. Det gör säkert skillnad efter sådär 100 000 mil. 😄
Eller så tittar vi på hur det defakto skiljer:

En random 2022 M3LR med 78.8-batteriwt på Carla, de har läst av BMS, 92.4% kapacitet (72.8kWh) kvar, så 7.6% degradering efter 8000 mil.
IMG_7992.jpeg

Jämfört med:
airdrive skrev: 21 sep 2025 22:21
Samma för mig! Ingen uppoffring alls att till vardags ladda upp till bara 50% eller som i mitt fall lägre.

Min M3 LR 2023 uttagen juni med 6300 mil ger nu 561 km range vid batterisymbolen vid 100% laddning.

Bilen har som mest visat 579 km men då maskerar väl Tesla några procent i toppen.

Det jag får se som användare är att batteriet tappat 3,1% på dessa 2 år och 3 månaders körning. Bilen tillverkad i februari så i praktiken är bilen drygt 2,5 år gammal.
Denna bil har 76.8kWh kvar, dvs 2.5% degradering.
(Batteriets nykapacitet är formellt 78.8kWh, men med låg-SOC-cykler stiger ofta kapaciteten rebt lite över det. De som kört 80% daglig har troligeb inte nått just över nykapaciteten)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av Holve »

Jag har försökt hålla runt 50-55% laddningsnivå så mycket som möjligt.
Typ 80% hemma laddning. Resten Suc
Tog ut den i april 2024, 7000mil
Har 74 kWh kvar.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Elektrifierad
Inlägg: 67
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av Elektrifierad »

Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?
manneson
Inlägg: 1498
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av manneson »

Elektrifierad skrev: 22 sep 2025 09:15
Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?
Bättre med 11kw. Mindre laddförluster.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6251
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av AAKEE »

Elektrifierad skrev: 22 sep 2025 09:15
Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?
Nej, inte pga slitaget på grund av laddningshastighet. Det är ungefär samma cykliska degradering upp till ~25kW laddeffekt 1/3C) för en 3/Y LR.


Rent krasst så kommer det faktiskt i det finstilta vara bättre med 11kW om man kör ”ladda sent” eftersom bilen kommer stå oladdad/med lägre SOC längre.
Och tvärtom om man alltid pluggar i när man kommer hem.

Jag kör alltid 11kW hemma, och laddar sent.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6251
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 22 sep 2025 09:03
Jag har försökt hålla runt 50-55% laddningsnivå så mycket som möjligt.
Typ 80% hemma laddning. Resten Suc
Tog ut den i april 2024, 7000mil
Har 74 kWh kvar.
Du har hunnit köra rätt långt på 1.5 år.
Ovanligt låg kapacitet för de som kör låg SOC.

Det vanliga har vart mer än 74 efter 3 år och 8k mil.
Hur har du fått fram värdet 74kWh?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av Holve »

Jag läser från commander.
Tycker den började falla brantare i våras.
Här är en bild ifrån Mars.
IMG_0837.png
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
maangee
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 okt 2024 12:20

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av maangee »

Holve skrev: 22 sep 2025 13:59
Jag läser från commander.
Tycker den började falla brantare i våras.
Här är en bild ifrån Mars.
Ytterligare en anledning att skaffa blinkerspak, commandern visar intressanta data :)
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av Holve »

Har hellre blinkersknapp än spak 😀 men commander är bra till mycket ändå.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
maangee
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 okt 2024 12:20

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av maangee »

Holve skrev: 22 sep 2025 18:46
Har hellre blinkersknapp än spak 😀 men commander är bra till mycket ändå.
Sedär, själv är jag inte riktigt övertygad om att hellre ha blinkersknapp, stör mig på det ibland.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6251
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 22 sep 2025 13:59
Jag läser från commander.
Tycker den började falla brantare i våras.
Här är en bild ifrån Mars.
LG börjar ofta lågt och stiger under en månad eller två, speciellt med låg SOC.

Men en bekant som kör slaviskt 55% hade 78kWh efter ett år och 3-4000 mil, efter tre år 75kWh (tror den hade gått 8K då ur minnet).

Flera andra har visat ungefär samma sak.
Din verkar lite lägre mht kort tid (milen borde göra ganska begränsat med degradering).

LG-batterierna (NMC) ogillar höga strömmar mer än Panasonic NCA gör så supercharging skulle kunna ta en lite större tugga.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar