Det är ju bara ladda fullt!
(LFP-bilar behöver 100% med jåmna mellanrum för att bilen ska kunna hålla koll på laddningsnivån.)
Moderator: Redaktion
Den är tuff! Jag har förklarat detta med batteriet och hon är också gärna rädd om grejerna.
Snyggt jobbat!Front242 skrev: ↑21 sep 2025 22:04Jag anal-laddar min LFP Highland till 60% på vardgar och laddar till 100% varannan vecka som jag sedan brukar köra ner till under 70% ganska omgående. Min bil visade 439 km som ny och nu efter 14 månader och 2600 visar gissometern 437km. Teslamate säger uppskattad degradering 1.2%. Tycker det verkar ok
Ändra till km visning...
Det är riktigt kul att det gick att visa både att LFP är väldigt okänsligt för cykler och att calendar aging går påverka precis som forskningen visar.
Eller så tittar vi på hur det defakto skiljer:
Denna bil har 76.8kWh kvar, dvs 2.5% degradering.airdrive skrev: ↑21 sep 2025 22:21Samma för mig! Ingen uppoffring alls att till vardags ladda upp till bara 50% eller som i mitt fall lägre.
Min M3 LR 2023 uttagen juni med 6300 mil ger nu 561 km range vid batterisymbolen vid 100% laddning.
Bilen har som mest visat 579 km men då maskerar väl Tesla några procent i toppen.
Det jag får se som användare är att batteriet tappat 3,1% på dessa 2 år och 3 månaders körning. Bilen tillverkad i februari så i praktiken är bilen drygt 2,5 år gammal.
Bättre med 11kw. Mindre laddförluster.Elektrifierad skrev: ↑22 sep 2025 09:15Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?
Nej, inte pga slitaget på grund av laddningshastighet. Det är ungefär samma cykliska degradering upp till ~25kW laddeffekt 1/3C) för en 3/Y LR.Elektrifierad skrev: ↑22 sep 2025 09:15Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?
Du har hunnit köra rätt långt på 1.5 år.