Vad har ni fått höra är eventuella blockers? Jag har inte accepterat min inbytesbonus ännu och det står i appen "slutför för att undvika förseningar". Har pratat med två från Tesla kundservice och båda menade att det inte ska ligga som en blocker för att tilldela en bil till mig. Så jag håller tummarna att det inte ska påverka
Har ingen aning, men tittade i loggen för mitt script.
deliveryReadinessDetail.gates verkar vara arrayen där de lagrar alla todos inför leverans och huruvida varje item är en blocker eller inte. Den gick från none -> [återstående todos] i samband med att jag tilldelades VIN.
Så skulle mycket väl kunna vara så att du inte kan matchas mot VIN förrän alla steg uppströms är avklarade, men går inte att säga säkert utifrån informationen i scriptet.
Varför godkänner du inte deras offer? Är du missnöjd med priset? Det lär ju inte bli bättre av att du väntar, så kanske är bäst att bara avböja eller godkänna för att vara säker på att det inte blockerar.
2025 YLRAWD | (Color pending) | Ultra White | FSD (Beställd) 2021 3LRAWD | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD (Till salu)
Någon som har fått nån status alls på standard range? Beställde 4/9 men det enda som hänt att leveransernas ändrats från september till oktober. Känns inte som att den bilen är prioriterad när man läser andras leveransen
Någon som har fått nån status alls på standard range? Beställde 4/9 men det enda som hänt att leveransernas ändrats från september till oktober. Känns inte som att den bilen är prioriterad när man läser andras leveransen
Jag ska hämta ut min Standard Range nästa vecka. Men jag beställde ju i Juli.
Hej, mitt första inlägg här. Ni som hämtat ut bilar nyligen, skulle ni kunna se efter om ni fått en bil med det nya 5G modemet? Detta är väldigt viktigt för mig.
Blev nyfiken med och frågade Grok:
Ja, Tesla har börjat utrusta de senaste producerade Model Y-bilarna från Gigafactory Berlin med 5G-modem (Quectel AG555QGL) istället för 4G. Detta gäller främst för den uppdaterade Model Y "Juniper" som började produceras i Berlin i januari 2025, med full övergång till Juniper-produktion runt mitten av februari 2025. Tidiga batcher av Juniper (från början av 2025) saknade ibland 5G-modemet och erbjöds retrofit-uppgraderingar, men från och med februari-mars 2025 har nya bilar generellt inkluderat det.
Observera att 5G-funktionen inte är aktiverad än i bilarna (de ansluter fortfarande till LTE/4G via AT&T eller motsvarande operatörer), troligen på grund av pågående kontraktförhandlingar eller mjukvaruuppdateringar från Tesla. När det aktiveras kan det erbjuda hastigheter upp till 1–2,4 Gbps, vilket förbättrar tjänster som Premium Connectivity, live-kameror och Grok-integration. Om du har en specifik VIN eller leveransdatum kan du kolla i service-läget i bilen för att bekräfta modemet.
Om man kan lita på det svaret, känns det bra för framtiden.
Skall ev. gå att se vilket modem man har via servicemenyn, om jag förstått rätt.
Okej, så är ca 2månader väntan. Blev sugen på att byta till en long range då jag blev osäker på om jag gjorde rätt val
Okej, så är ca 2månader väntan. Blev sugen på att byta till en long range då jag blev osäker på om jag gjorde rätt val
Nej det är det inte.
Tesla levererar nästan alltid i slutet av kvartalet.
Dvs beställer du nu kan du vanligtvis få en inom en vecka eller två.
Ring till dom och hör om dom har någon bil på väg som dom kan assigna till dig.
Nej det är det inte.
Tesla levererar nästan alltid i slutet av kvartalet.
Dvs beställer du nu kan du vanligtvis få en inom en vecka eller två.
Ring till dom och hör om dom har någon bil på väg som dom kan assigna till dig.
Okej det är så det funkar! Får ringa och höra vad dom säger
Nu smällde det till på min röda AWD LR med, som jag beställde 3/9.
Fick alltså VIN och estimerad leverans (19-25/9) idag.
Både registreringsnummer och spår från odometer fanns med i loggen av skriptet.
Hänger inte med hur tusan bilen skall kunna vara i Stockholm idag, när inga spår lämnats via skript/API innan...
Ni som lämnat inbytesbil, är processen snabb?
Jag måste byta ett fransigt bälte (i helgen) på en gammal golf först och besiktiga den, som jag tänkte ha som "bytesobjekt"..
Ni som varit med förr - min bil är leasing via jobbet, som använder ett välkänt leasingföretag. Är det bara att hämta ut bilen, så löser dom resten sig emellan, eller behöver jag vänta på något som ska ordnas för finansieringen först?
I json från deras API står det:
"FINAL_PAYMENT": {
"actionOwner": "Customer",
"isBlocker": true,
"gate": "FINAL_PAYMENT",
"manualConfirmation": null,
"actionTime": "BEFORE_DELIVERY"
Nu smällde det till på min röda AWD LR med, som jag beställde 3/9.
Fick alltså VIN och estimerad leverans (19-25/9) idag.
Både registreringsnummer och spår från odometer fanns med i loggen av skriptet.
Hänger inte med hur tusan bilen skall kunna vara i Stockholm idag, när inga spår lämnats via skript/API innan...
Ni som lämnat inbytesbil, är processen snabb?
Jag måste byta ett fransigt bälte (i helgen) på en gammal golf först och besiktiga den, som jag tänkte ha som "bytesobjekt"..
Jag bytte in min bil, de kollade bilen knappt i 5 minuter, startade inte ens bilen
Hörde något om att man ändrat gällande referral-koder, så man kunde lägga till efter man beställt...
Så jag bad Grok att "kolla upp det":
Ja, det stämmer att Tesla nyligen har infört en förändring som gör det möjligt att lägga till en referral-kod efter att en beställning har lagts, något som tidigare inte var tillåtet. Detta verkar ha rullats ut runt mitten av september 2025 via en uppdatering i deras system (en "endpoint" för post-purchase referrals), och det har bekräftats i diskussioner att kunder nu kan kontakta Teslas kundtjänst eller support för att lägga till koden retroaktivt på en befintlig order. Tidigare krävdes det att man använde referral-länken vid beställningstillfället, och om man glömde det var det ofta nödvändigt att avbryta och beställa om (med risk för förlorad deposition eller fördröjd leverans).
Detta gäller även i Sverige och övriga Europa, där referral-programmet är aktivt med liknande regler som i USA (t.ex. €500 rabatt för köpare och motsvarande belöning för den som refererar, beroende på land). Programmet relanserades i flera europeiska länder redan 2024, inklusive Sverige, och den nya möjligheten att lägga till efteråt verkar vara global baserat på tillgänglig information – ingen specifik begränsning nämns för Europa. Om du har en befintlig order, kontakta Teslas support via appen, e-post (referralprogram@tesla.com) eller telefon för att bekräfta och applicera koden. Observera att belöningarna kan variera per land och produkt (t.ex. Model 3/Y ger ofta bättre incitament), och det är bäst att kolla din Tesla-app eller lokala Tesla-sida för exakta villkor.
Så om någon annan inte heller kom ihåg att använda rererral och vill köra en referral med mig, PM:a mig så kanske vi kan prova att lägga mot varandra eller ev. i en "kedja" (där alla får en referens).
Vi är ju några som tar leverans i nästa vecka...
Annars är min referral: claes98950 (kolla till höger i min "profil")
Hörde något om att man ändrat gällande referral-koder, så man kunde lägga till efter man beställt...
Ja, det stämmer att Tesla nyligen har infört en förändring som gör det möjligt att lägga till en referral-kod efter att en beställning har lagts, något som tidigare inte var tillåtet. Detta verkar ha rullats ut runt mitten av september 2025 via en uppdatering i deras system (en "endpoint" för post-purchase referrals), och det har bekräftats i diskussioner att kunder nu kan kontakta Teslas kundtjänst eller support för att lägga till koden retroaktivt på en befintlig order. Tidigare krävdes det att man använde referral-länken vid beställningstillfället, och om man glömde det var det ofta nödvändigt att avbryta och beställa om (med risk för förlorad deposition eller fördröjd leverans).
Detta gäller även i Sverige och övriga Europa, där referral-programmet är aktivt med liknande regler som i USA (t.ex. €500 rabatt för köpare och motsvarande belöning för den som refererar, beroende på land). Programmet relanserades i flera europeiska länder redan 2024, inklusive Sverige, och den nya möjligheten att lägga till efteråt verkar vara global baserat på tillgänglig information – ingen specifik begränsning nämns för Europa. Om du har en befintlig order, kontakta Teslas support via appen, e-post (referralprogram@tesla.com) eller telefon för att bekräfta och applicera koden. Observera att belöningarna kan variera per land och produkt (t.ex. Model 3/Y ger ofta bättre incitament), och det är bäst att kolla din Tesla-app eller lokala Tesla-sida för exakta villkor.
Så om någon annan inte heller kom ihåg att använda rererral och vill köra en referral med mig, PM:a mig så kanske vi kan prova att lägga mot varandra eller ev. i en "kedja" (där alla får en referens).
Jag försökte kolla på min beställning gällande detta men det ser ut som att de har lagt min inbytesbonus på 40K som "rekommendationsbonus". Så jag gissar att jag inte kan få några fler bonusar då
Jag försökte kolla på min beställning gällande detta men det ser ut som att de har lagt min inbytesbonus på 40K som "rekommendationsbonus". Så jag gissar att jag inte kan få några fler bonusar då
Strange, du har väl en inbytesbil, eller?
Eller så trollar de bara med befintliga fält i "databasen" under kampanjer...
Ev. måste man ta det via: referralprogram@tesla.com
Men det borde ju vara bra om vi var några som kunde referera till varandra (först).
Någon som utnyttjat både referral och inbytesbonus?
Jag beställde också standard range diamant svart privatleasing den 4/9 och hade oktober som leverans. Jag skrev till Tesla via appen och frågade om det finns en chans att få bilen i september och fick svar att bilen kommer i september och nu är leveranstiden ändrad till 27-30 september.
Jag beställde också standard range diamant svart privatleasing den 4/9 och hade oktober som leverans. Jag skrev till Tesla via appen och frågade om det finns en chans att få bilen i september och fick svar att bilen kommer i september och nu är leveranstiden ändrad till 27-30 september.
Okej, jag fick bara till svars att jag inte tappat min ”byggplats” och att systemet är uppdateras hela tiden för att få så korrekt leverans som möjligt.
Men oktober kan ju också betyda 1a oktober. Så känns som det borde bli iallafall i början av oktober
Men det borde ju vara bra om vi var några som kunde referera till varandra (först).
Ja jag använde en referal kod vid köp. Finns inte dokumenterat någonstans vad jag kan se dock men min levansvarige sa att den var inlagd. Får la se om det framkommer när man hämtar bilen.
Ja jag använde en referal kod vid köp. Finns inte dokumenterat någonstans vad jag kan se dock men min levansvarige sa att den var inlagd. Får la se om det framkommer när man hämtar bilen.
Det ska gå att se i appen någonstans om man letar lite. Kan varit under "rekommendera och belönas" och att man fick svajpa eller något sånt. Svårt att hitta var det iallafall.
Såg detta på hemsidan, men man kan ju alltid testa att maila och se vad dom säger.