Att köra Luleå- Innsbruck får nog anses vara extremt ovanligt för de flesta. Att däremot köra en sträcka som är längre bilens räckvidd är betydligt vanligare, jag gör det närmare 20 gånger per år. Vid samtliga tillfällen hade valfri avgasbil klarat samma sträcka utan stopp för att fylla på energi.BrooklynS skrev: ↑08 sep 2025 13:46Dessutom: när man regelbundet kör längre sträckor kan man jämföra totaltiden mellan exempelvis Luleå och Innsbruck. Tar med Tesla Y LR ungefär lika lång tid som med valfri tidigare bil (kört själv sedan 1989, åkt sedan 1973 inte varje år men regelbundet). Förr körde man längre i sträck och kraschade 3-4 timmar på någon p-plats idag kör man 30-40 mil och pausar en halvtimme-tre kvart. Ungefär samma tidsåtgång men man är piggare idag när man kommer fram och en bättre bilförare längs hela vägen. Den teoretiska fördelen med att ”kunna tanka på 5 min” är i praktiken försumbar. Tänker man sig att gå på toa eller fika/äta så är den teoretiska fördelen förbytt i en nackdel eftersom man inte kan tanka och gå på toa/fika samtidigt. Men med elbil så är det samma tid.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, vi stannar ändå, men eftersom vi inte äter på snabbmatsrestauranger så blir det två stopp med elbil och ett stopp med avgasbil.
Om jag inte lyckats ladda fullt innan avfärd blir det två stopp på väg till sommarstugan.