Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 20 aug 2025 19:27
iAkita skrev: 20 aug 2025 19:18
Airlift skrev: 19 aug 2025 13:32
Ändå! Är det dyrt som helhet, över året. Och anledningen till varför nätavgifterna dragit iväg..

Men det verkar sitta långt inne med viljan att förstå..
Apropå viljan att förstå: Varför slänga ur sig en massa påståenden av vad som drivit upp priset för nätavgifter när man uppenbarligen inte förstått eller satt sig in i vad som reglerar vilka nätavgifter nätägarna får ta ut?
De avgifter nätägaren kan ta ut baseras på vad motsvarande anläggningar skulle kosta att köpa/bygga i dag. De får ta betalt för redan gjorda investeringar genom att avgiften baseras på vad det skulle kosta att bygga HELA nätet idag, och inte bara baserat på kostnaden för nyinvesteringar. I och med att inflationen varit hög och byggkostnaderna ökat så mycket de senaste åren skulle det varit mycket dyrare idag att bygga det existerande elnätet, än vad det skulle varit för fem år sen. Och vips så kan nätägaren höja avgiften med tiotals procent på förbrukarnas bekostnad. Ett praktexempel på det dåliga med privata monopol.
Jag har skrivit om detta tidigare i tråden. Ändå fortsätter du låtsas som att prissättningen sker på ett annat sätt än vad som faktiskt är fallet. Så hur var det med den där viljan att förstå? Gäller det bara andra och inte dig själv? Är det kanske viktigare att kasta skit på vind och solkraft och skriva raljerande kommentarer till dina meningsmotståndare än att hålla sig till sakliga fakta?
Lästexdu artikeln eller förkastar du Everhill du med?
Jag läste. Det förändrar inte att intäktsramar och höjningar av elnätsavgifterna sker på det sätt jag beskrev.
Självklart vill nätägarna, inklusive partsinlagan från Tekniska verken du länkar till, få sina kunder att tro att höjningarna beror på något annat än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt på elnätsavgifterna inom de ramar det privata monopolet tillåter. Uppenbarligen fungerar det. Du är själv ett utmärkt exempel på det.
Det är väldigt lätt att hitta information om hur intäktsramarna regleras. En enkel Googling på ”kapacitetsbaserade principen elnätsavgifter” kommer ge dig svar.
Återkom om du anser att jag förstått det fel. Jag har nämligen en vilja att förstå. Har du, eller läser du hellre selektiva partsinlagor där nätägarna försöker försvara sina orimliga höjningar genom att vilseleda sina kunder, inklusive dig?
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av BrooklynS »

Det är mycket sällsynt att någon skulle erkänna att vederbörande blivit lurad och/eller helt enkelt har fel. Prestige är svårt.

När det händer - vilket det faktiskt gör emellanåt - så vinner vederbörande respekt, inte skam.

Därför är det märkligt att det inte sker oftare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar