BrooklynS skrev: ↑11 aug 2025 12:33
niklas12 skrev:BrooklynS skrev: ↑10 aug 2025 22:20
niklas12 skrev:BrooklynS skrev: ↑10 aug 2025 11:12
Och Sverige är nettoexportör i ännu högre grad… numer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det hjälper föga oss i södra Sverige att Kina bygger vindkraftsparker i Norrlands inland, absolut så kan vi exportera billig vindkraft till Norge så de kan fylla sina vattenmagasin när det blåser.
Men när det slutar blåsa går priserna i taket när vi måste importera dyr vatten och kolkraftsel till södra Sverige.
Även om vi bygger ut den väderberoende kraften så är det inte där problemet bottnar. Det finns inte brist på billig el när väderförutsättningarna är goda, varken i Sverige eller grannländerna.
Detta blir tydligt om man tittar på capture rate
Och om man tittar på Tyskland så är capture rate för solel nu nere under 30% och vindkraft är på väg åt samma håll.
Och med Tysklands system så innebär det en alltjämt växande andel bidrag för at täcka upp när väderberoende elproduktion gör sig själva olönsamma
https://www.spglobal.com/commodity-insi ... ates-value
Tyvärr så är det svårt att följa dina tankegångar och påståenden eftersom de tenderar att röra sig väldigt långt ifrån verkligheten.
Som exempel kan nämnas påståendet om kineser som bygger vindkraftverk i Sverige.
Det är relativt enkelt att faktagranska det påståendet och när man gör det så ser man 2024 att ungefär 10% av den installerade effekten hade någon form av kinesiskt ägande. 2025 har kinesiska CGN tappat allt sitt ägande i Markbygden Ett som hade den största andelen kinesiskt ägande. I klartext betyder det att det är väsentligt mindre än 10% idag. GE och en nederländsk stiftelse äger nu Markbygdens Ett.
I övrigt är det SCA, Enercon, Credit Suisse och Luxcara. Ja, förutom Vattenfall, Fortum och allt vad det är.
Var det något annat du egentligen menade eller matar du bara på med upprepningar av falska påståenden?
Det är rätt att efter markbygden gick omkull så har det kinesiska ägandet av vindkraft minskat.
Jag hittade ingen källa till ditt påstående om 10% men tidigare siffror så har 16% av vindkraftsproduktionen kommit från Kina ägda vindkraftverk.
Och Kina var då den största ägaren av vindkraft i Sverige.
Något som är ytterst anmärkningsvärt är att man valde att sekretessbelägga hela rekonstruktionen av Markbygden.
Det hade varit väldigt intressant att se vad man förhandlat fram och vad detta kostat oss skattebetalare.
Även hur man lyckats kringgå offentlighetsprincipen hade varit intressant att veta.
Det finns absolut även svenska ägare förutom de olika riskkapitalisterna som äger vindkraft men som sagt åtminstone tidigare så var Kinaägd vindkraft den största producenten.
Men pengarna vi skattebetalare förlorat på Markbygden är borta så vi kan gå vidare.
Så åter till huvudfrågan vad ska man göra för att komma tillrätta med den höga volatiliteten som skapar osäkerhet och höga kostnader både för konsumenter och producenter?
Jag tar en favorit i repris och bifogar exempel på hur spotpriset såg ut igår nedan
Och på tal om falska påståenden så har du flera gånger hävdat att produktionsostnaderna för vindkraft är 20öre/kwh så varför går majoriteten av vindkraften då med stora förluster ?
IMG_8844.png
Du blandar ihop saker och ting hela tiden.
Produktionskostnad är en sak, vinst är en helt annan. Hur energimarknaden i Sverige är uppbyggd är en annan fråga och även där krävs förändringar.
Jag har flera gånger presenterat data på produktionskostnaderna per energislag men du bryr dig ju aldrig om att läsa vad andra skriver utan matar bara på med dina ogrundade påståenden.
Det viktiga är att komma ihåg att kostnadstrenden dessutom är SJUNKANDE för exempelvis vind- och solkraft medan den är STIGANDE för kärnkraft.
Vind är svår att förutsäga på dagen men relativt enkel på årsbasis, medan solenergi är tvärtom. Kärnkraft i teorin enkel, i praktiken svår vilket OCKSÅ presenterats i data (som du vägrar ta till dig).
Min förhoppning är att andra tar till sig data och inte lägger vikt vid dina felaktiga och ständigt upprepade påståenden.
Presentera data till stöd för dina påståenden, då skulle det vara en helt annan sak.
Nu är jag förvirrad, du har flera gånger påtalat att vindkraft kostar 1/4 jämfört med ny kärnkrafts 80öre utan att kunna visa någon verklig fakta att det stämmer för svenska förhållanden.
Spotpriset för 2024 i SE1/2 låg ju närmare 30öre isåfall borde vindkraften göra vinster på 10öre/kwh eller ?
Du har delat en graf över hur kostnaderna globalt är nedåtgående men inkluderar inte havsbaserad vindkraft.
Dessa kostnader är helt irrelevant i det sammanhanget, jag skulle kunna ta med produktionskostnaden för kinesiska kärnkraftverk men det hjälper inte heller oss i Sverige.
Så återigen då vad är kostnaden för havsbaserad vindkraft i Sverige om det nu är det som ska konkurrera med ny kärnkraft ?
Du har även påpekat fel med affärsmodellen, tillgång och efterfrågan är annars en väldigt central del i en marknadsekonomi.
Är det någon typ av planekonomisk lösning man skulle ha istället eller vad är alternativet?
Vinden är nyckfull och oförutsägbar vilket gör att det krävs annan produktion för att täcka upp.
Det finns got om stöd för mina påståenden jag föreslår att du läser de länkar jag lagt med här kommer en till den mest kompletta modelleringen av olika alternativa elsystem samt kostnaden för dessa.
I det mest kostnadseffektiva alternativet så har ny kärnkraft en viktig del tillsammans med väderberoende elproduktion.
https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 87495.html
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk