Model Y 2021 10000mil utan service

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Model Y 2021 10000mil utan service

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 10 aug 2025 02:25
Egon112 skrev: 09 aug 2025 18:36
10000 mil utan att byta bromsvätska? Har du mätt fukthalt då? :roll:
Brukar ta minst 5 år innan 2% fukthalt uppnås.
På en Toyota/Lexus hade det varit dags för sjunde servicen nu 😂
Bultarna börjar bli runda
Är det något märke som byter bromsvätska vid varje service? Hade precis min polestar på service och dom mätte fukthalten till 1%. Bara att köra vidare. 10000 mil/3år nu.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Fredrik j skrev: 10 aug 2025 17:26
Är det något märke som byter bromsvätska vid varje service? Hade precis min polestar på service och dom mätte fukthalten till 1%. Bara att köra vidare. 10000 mil/3år nu.
Toyota/Lexus och säkert fler byter varannat år oavsett fukthalt eller miltal.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

20k mil med originalbromsolja. Dont fix it if it ain't broke. Sure, man kan förbruka den på några varv på gelleråsen, men som svenssonbil, knappast.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev: 10 aug 2025 18:55
20k mil med originalbromsolja. Dont fix it if it ain't broke. Sure, man kan förbruka den på några varv på gelleråsen, men som svenssonbil, knappast.
Skulle vara om du ska dra husvagn över alperna i 30grader.
Möjligen vid panikbromsning från motorvägsfart vid samma temperatur. När det väl kokar går det fort.
Sen sliter fukten på insidan av bromskomponenterna.
Vad har du för fukthalt efter 20k? Rimligen har du ju fyllt på några gånger vartefter bromskolvarna går längre och längre ut.
Jag hade bytt nu för att vara på säkra sidan men känner att det för en del teslaägare har blivit en principsak att inte serva bilen eller hålla på med något som helst förebyggande underhåll.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Fredrik j skrev: 10 aug 2025 19:12
mans71 skrev: 10 aug 2025 18:55
Möjligen vid panikbromsning från motorvägsfart vid samma temperatur. När det väl kokar går det fort.
Vad har du för fukthalt efter 20k? Rimligen har du ju fyllt på några gånger vartefter bromskolvarna går längre och längre ut.
Jag hade bytt nu för att vara på säkra sidan men känner att det för en del teslaägare har blivit en principsak att inte serva bilen eller hålla på med något som helst förebyggande underhåll.
Vet du, bara för att få fakta, jag tilläggsbeställer mäta kvalitet på bromsolja när jag nu lämnar in bilen för att fixa verkliga problem. Det kan bli spännande. Jag har själv kokat bromsolja efter några varv med en porsche och fattar att det går fort när man kör hårt. Svenne-bil, inte lika övertygad. Men, jag ber dom kolla så har vi iaf en anektotisk mätpunkt.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

backe skrev: 10 aug 2025 10:29
Holve skrev: 10 aug 2025 10:02
backe skrev: 10 aug 2025 09:26
Fantastiskt skönt att slippa service 👌

https://www.automotorsport.se/nyheter/o ... iktningen/
Vad spelar det för roll?
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a😂
Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen" 🤩

Och totalekonomin på en Toyota från 2021 är troligen bättre än en MY trots servicekostnader.
Det är dessutom fritt fram att skita i service på valfritt annat märke också om man vill.
För att bilprovningen kollar framvagnen?

Så skrattretande att ni försvarar service :lol:
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Inte bytt på vår XC60 som är 10 år gammal och snart gått 20 000mil. Sen kanske Volvo har bytt på den när det var garanti på bilen för länge sedan…

Vet ej % men inga problem enligt Mekonomen som servade den sist.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

mans71 skrev: 10 aug 2025 19:31
Fredrik j skrev: 10 aug 2025 19:12
Vet du, bara för att få fakta, jag tilläggsbeställer mäta kvalitet på bromsolja när jag nu lämnar in bilen för att fixa verkliga problem. Det kan bli spännande. Jag har själv kokat bromsolja efter några varv med en porsche och fattar att det går fort när man kör hårt. Svenne-bil, inte lika övertygad. Men, jag ber dom kolla så har vi iaf en anektotisk mätpunkt.
Ja det blir intressant att höra, min fossil-bruksis har jag ägt sedan 12 000 mil, jag har kört 17 500 mil under de 8,5 år jag haft den. Varken bytt eller fyllt på någon bromsolja under den tiden. Aldrig några klagomål på besiktningen heller.

Men jag har full respekt att man som tillverkar sätter serviceintervall för grejer, de bör ju ha någon form av intresse i att deras produkter får en relativt lång livslängd.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

backe skrev: 10 aug 2025 10:29
Holve skrev: 10 aug 2025 10:02
backe skrev: 10 aug 2025 09:26
Fantastiskt skönt att slippa service 👌

https://www.automotorsport.se/nyheter/o ... iktningen/
Vad spelar det för roll?
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a😂
Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen" 🤩

Och totalekonomin på en Toyota från 2021 är troligen bättre än en MY trots servicekostnader.
Det är dessutom fritt fram att skita i service på valfritt annat märke också om man vill.
Du har ju redan fått svar men ändå, det är få punkter om ens någon, på en vanlig service som gäller säkerhet, på en service kontrolleras inte framvagn (mer än att se att damasker är hela och att det inte finns några läckage), i vilket fall inte på nån av de bilar jag av garantianledning lämnat på service. Det är i så fall ett tilläggsarbete man får betala extra för.

Bromsarna finns det ju en punkt i protokollet för men det är inte så svårt att se på skivorna själv om de är rostiga eller inte. Normala bilar har 3000 mil eller 2 års intervall så det finns en uppenbar risk att bromsarna beckar ihop mellan servicetillfällen oavsett. De flesta tillverkare har ju 2-4 års intervall på bromsvätska och jag skulle säga att det är väl tilltaget men för all del, det skadar ju inte men är långt ifrån nödvändigt.
Hade det varit ett problem så hade bilprovningen mätt fukthalten i bromsvätskan, det gör de inte trots att det lär rulla en massa bilar på våra vägar som rullat 10+ år utan att ha fått ny bromsvätska.

Jag anser inte att det finns nån säkerhetsmässig aspekt att lämna bilen på service varje, eller vartannat år, då är det lika bra att låta bilprovningen kolla den varje eller vartannat år och reparera efter behov.
Finns ju dessutom ingen garanti att en verkstad fångar eventuella fel eller ens att de faktiskt utför alla servicepunkter om det nu skulle ingå i protokollet att kolla hjulupphängningar och bromsar annat än rent optiskt.
Jigsaw73

Inlägg av Jigsaw73 »

I höstas när rangerkillen som kom och monterade dragkroken hemma på uppfarten på vår MY (eftersom det inte var gjort vid leverans) frågade jag han om jag inte måste serva något någon gång?

Vad ska jag serva då? Vart svaret.

Jag kan väl smörja dörrarna lite om du vill men det kanske du kan göra själv ;)
backe

Inlägg av backe »

Model 3 bäst i klassen även i Finland, så Tesla verkar vara rätt på det med sin strategi.

Av alla(12-13 000) besiktade elbilar så var 1200 bilar underkända, 848 av dessa underkända var en Tesla Model 3.
Av 1 724 Tesla Model 3-bilar underkändes hela 848 stycken vid sin första besiktning år 2024.
HBL har tidigare skrivit om den höga andelen underkända Teslabilar vid besiktning. Det handlar om problem med bilens axlar, däck och fjädringen på bakvagnen. Också rostiga bromsar har funnits bland skälen till underkänd besiktning för Tesla Model 3.
Den höga kasseringsgraden för Tesla Model 3 höjer statistiken för underkända elbilar totalt sett i Finland.
Kasseringsgraden för fyraåriga elbilar var 16,1 procent i fjol, jämfört med bara 5,1 procent för fyraåriga bensinbilar. Totalt godkändes över 11 000 fyraåriga elbilar vid besiktning i fjol, medan drygt 1 200 underkändes.
https://www.hbl.fi/artikel/varannan-tes ... nderkanns/
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

Jigsaw73 skrev: 11 aug 2025 14:44
I höstas när rangerkillen som kom och monterade dragkroken hemma på uppfarten på vår MY (eftersom det inte var gjort vid leverans) frågade jag han om jag inte måste serva något någon gång?

Vad ska jag serva då? Vart svaret.

Jag kan väl smörja dörrarna lite om du vill men det kanske du kan göra själv ;)
Det finns olja i Teslas Drive Unit, den har ett vanligt oljefilter - ser likadant ut som på alla vanliga bensin/dieselmotorer, den bör väl för eller senare bytas.

viewtopic.php?t=31844

Bromsar och bromsvätska borde åtminstone kontrolleras då-och-då. Det enda som skiljer en Tesla och en "vanlig" brännmotorbil är just växellåda och motor. Alla andra komponenter är ju ungefär desamma och bör alltså kontrolleras och servas ungefär likadant.
Skriv svar