BrooklynS skrev: ↑03 aug 2025 07:48
Airlift skrev:
Låt säga att vi gör med norr som man gjort med syd.
Vi inför en vattendom så att det blir förbjudet att driva nya vattenkraftverk i de svenska älvarna. De gamla ska avvecklas.
Där har ni i sak SE4 fast på ett språk som kanske går att förstå i Norrland.
Ni har ju gott om vindkraft.
Ok?
Sen då?
Det det var i sak vad man gjort i SE 4 med kärnkraftsfrågan.
Beskriv er situation i norr nu, med dessa förutsättningar. Ni kan ha kvar ett, Stugun.
Så! Sätt igång och lös det. Sen ska vi fnissa så vi blir harmynta när turbinerna behöver servas. När skovlarna tuggat så mycket sand att de är sprickfärdiga. ”Haha, ser ni så dålig vattenkraften är??”
Blir det rysk gas?
Norsk olja?
Vem tror på sagor här, egentligen…. Kärnkraft är inte framtiden om man tror att vinsten kommer sen..
1. Det var som bekant en folkomröstning 1980 om detta, det behövs inga konspirationsteorier om någon som ”gjort” något mot ”syd”.
2. Ja, det är relativt gott om vindkraft i norr vilket avspeglas i elpriserna. Trots att en hel del överförs från norr till söder så saknas produktion i SE3 och SE4. Detta trots att elkonsumtionen i stort sett varit oförändrad sedan slutet av 1980-talet.
3. Slutsatsen blir att man behöver bygga vind- och solkraft även i SE3 och SE4, såvida inte man vill betala fyra gånger så mycket för elen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte konspirationsteori, det är bara så det är. Det är okunskap och den där folkomröstningen var ju bevisligen riggad med 3x samma slutresultat.
Och när det är högtryck? November till februari?
Frågan lydde ; ta bort all vattenkraft utom Stugun i norr. Du kan inte riktigt greppa den?
Du ska utgå från scenariot att norr nu ärvt samma sits som syd. Och ditt svar var mer vind och sol? (Härav att jag förtydligar/repeterar)
Det är ju helt irrelevant att Sverige exporterar till Norge och Finland när över 2,5milj svenskar inte kan ta del av den effekten?
Din slutsats? Jag ger dig rådande läge;
Det är högtryck. Vinden ger inte mycket
Solen ger massor. Det kostar 0kr när solen lyser och över 100öre när den gått ner. Vi har mycket mer vindkraft och solkraft i SE4 än vi kan hantera. Idag är det söndag så Olsson får gå till jobbet
Vi kan inte konkurrera bort dansk och tysk sol och vind genom att bygga mer!
Mer solkraft och mer vindkraft? Hur?
Hur ger det mernär bränslet uteblir??Som jag skrivit tidigare, det har varit högtryck rätt många dagar förra månaden…
Din lösning är mer av samma som inte ger nåt?
Du satsar på mörkret i norr förstår jag..
Fri marknad.. ?? Precis som beyond meats har volatil-lobbyn jobbat, pålagor och särbehandling;
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG