Svt gör inslag om Tesla, inte miljövänlig?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Svt gör inslag om Tesla, inte miljövänlig?

Inlägg av Alx »

Hej,

Var på SuC i väsby precis och svt var ute på plats och filmade, de ska tydligen göra någon typ av inslag på rapport eller liknande där de ska förklara att "Tesla är inte så miljövänligt som man tror" ska bli intressant...
Deras resonnemang var att en gammal bil redan har gjort sitt avtryck på miljön när den tillverkas. Att en gammal bil spyr ur sig avgaser, läcker olja osv var inget de tog hänsyn till Bild
De hadde tydligen även varit på Servicecentret och filmat. Bild
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Re: Svt gör inslag om Tesla, inte miljövänlig?

Inlägg av Alx »

De ville filma min bil när den stod på laddning och mig när jag kopplade in kabeln, så ser ni en MC röd på svt med en kille i kavaj och udda byxor så är det jag
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

De kan väl ha en poäng i att det inte alltid är försvarbart från miljösynpunkt att skrota en lite äldre bil för att köpa en ny, även om den nya är mycket mer miljövänlig i sig. Fast det är ju knappast något argument mot Tesla i sig, eftersom det ju behövs mer miljövänliga bilar också eftersom vi oundvikligen kommer behöva fortsätta köpa nya bilar också. Och då är det ju bättre ju mer miljövänliga de nya bilar som säljs är.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Med samma argument skulle man ju alltid kunna argumentera mot alla nya bilar, oavsett om det är elbilar eller ICE-bilar. Men man får väl titta på deras lilla reportage innan man hetsar upp sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster

Inlägg av Limbster »

Bäst för miljön är att aldrig producera någon bil såklart, man brukar enkelt räkna med att bränslet som används under en fossilbils livslängs endast utgör 1/3 av det totala koldioxid avtrycket. Sen finns det de som påstår att det går åt klart mycket mer energi att producera en elbil (själv har jag inte satt mig in i det helt) och då blir det såklart bättre att behålla sin ICE. Men de går ju till sist sönder.

Sen kan man vända på resonemanget, jag ser massor av gamla el lok från 60- och 70-talet rulla på järnvägarna dagligen. Jag räknar med att när jag väl köper en ny elbil ska jag sköta den väl och låta den rulla i minst 20 år. Elmotorer har ju visat sig kunna rulla enormt mycket längre. Lyckas jag hålla igång min gamla fossilbil i två år till? Den har gått 31000 mil nu.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det är ju en beundransvärd balans mellan att se större än bara tail pipe utsläppen men vägra se tillräckligt stort för att tänka vad det gör för batteriutvecklingen och solceller (som du snabbare räknar hem om du har elbil) varje gång man hör sådant. Vilket egentligen är det mest fundamentala i frågan om vi skall lyckas få våran lilla atmosfär att hålla samman.

Har kock-brothers skeppat in en lastpråm med hummersås rätt in i svt?
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Daoops skrev:
Ber att få taget till protokollet att jag faktiskt åt hummersås ihop med min lunch idag - men jag har hittills inte märkt av att min inställning till Tesla blivit mer negativ :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Alx skrev:
De ville filma min bil när den stod på laddning och mig när jag kopplade in kabeln, så ser ni en MC röd på svt med en kille i kavaj och udda byxor så är det jag Bild
Varför vill du hjälpa till att smutskasta Tesla? Fått dålig service? :P
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Niva

Inlägg av Niva »

I dagens lokalblaska, så promotas i alla fall Tesla ihop med solcellsladdning, så det får räknas på plussidan på miljövänlighetskontot:
http://nwt.se/karlskoga-degerfors/2016/ ... -gar-uppat
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

StefL skrev:
Daoops skrev:
Ber att få taget till protokollet att jag faktiskt åt hummersås ihop med min lunch idag - men jag har hittills inte märkt av att min inställning till Tesla blivit mer negativ :lol:
Du betalade väl hummersåsen själv?
Man måste ju bli bjuden på hummersås, för att den skall ha negativ inverkan på ens omdöme :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

SVT ska ju vara neutrala så de kan f*n inte säga vad som helst. Om vi tar MB B-klass som både finns som elbil och ICE så har ju det visat sig att elbilen ganska snart kompenserar för sin högre belastning vid tillverkning. Det innebär i förlängningen att det är vettigt att skrota en fossilbil och ersätta den med en elbil.
Någon som har denna artikel och kan vidare befordra till SVT?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
SVT ska ju vara neutrala så de kan f*n inte säga vad som helst. Om vi tar MB B-klass som både finns som elbil och ICE så har ju det visat sig att elbilen ganska snart kompenserar för sin högre belastning vid tillverkning. Det innebär i förlängningen att det är vettigt att skrota en fossilbil och ersätta den med en elbil.
Någon som har denna artikel och kan vidare befordra till SVT?
http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-renare/
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Man får ju hoppas att dom när dom räknar produktionskostnader för batterier och elproduktionen även räknar oljeborrning, raffinaderier, tranporter och allt sånt innan bensinen finns i pumpen.

Dom bör komma fram till att i ett land som Sverige med ren el är det bra mycket bättre, men att marginalen i ett land som Tyskland blir sämre, så länge dom eldar på med så mycket kol och olja..
Dock är ju det något som blivit bättre och blir bättre år för år. Sol och vind i Tyskland ökar stadigt varje år och andelen olja och kol har minskat.

Blir intressant att se var det landar.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Feddan skrev:
Alx skrev:
De ville filma min bil när den stod på laddning och mig när jag kopplade in kabeln, så ser ni en MC röd på svt med en kille i kavaj och udda byxor så är det jag Bild
Varför vill du hjälpa till att smutskasta Tesla? Fått dålig service? :P
Hehe. Nee jag är jätte nöjd. Frågade dock först efter de filmat vad de skulle använda det till Bild
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

StefL skrev:
Daoops skrev:
Var du på svt och lunchade? ;)
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Lugnt. Jag har min foliehatt här någonstans...

:)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Hammar skrev:
StefL skrev:
Daoops skrev:
Du betalade väl hummersåsen själv?
Man måste ju bli bjuden på hummersås, för att den skall ha negativ inverkan på ens omdöme :D
Betalade förstås med egna surt förvärvade slantar (ja, jag är en sån stofil som betalar min lunch med pengar, inte kort) och det tycks uppenbarligen verka som motgift på drogen hummersås, vilket är tryggt att veta för framtiden :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

Inte sänts något än? Haft ont om tid att kolla svtplay.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Någon som har någon aning vilket program det handlar om. Troligtvis nyheterna (rapport aktuellt) känns inte som material för uppdrag granskning eller något annat.
Har svt något motorprogram överhuvudtaget? om det var nyheterna bör de ha sänts ganska direkt efter det filmats. Det borde vara i samband med kth rapporten att batteribilar var tunga att de släppte ut mer, och det var väl nästan en vecka sedan... (eller så slängde de inslaget i papperskorgen)

Jag måste dock säga att det är bra att svt kritiskt granskar, och problematiserar, för det är endast så man kan åtgärda det och komma framåt. (man skall inte ta kritik så personlig och kalla de lögner bara för att fakta och uppgifter inte överensstämmer med sin egen världsbild). jag tycker att Tesla är proaktiva och har eller planerar att adressera många av invändningarna.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

En elbil släpper ut en viss mängd co2 vid tillverkningen. För att det ska tjänas in måste elbilen gå cirka 8000mil i Sverige där elen i princip är klimatneutral. De allra flesta går mycket mer än så.

För att en elbil på eu mix ska släppa ut mindre än en befintlig bil behöver den gå cirka 18000mil, vilket jag tror att de flesta bilar kommer att göra.

Batterierna kommer sen att användas vidare i energilager.

Så elbilen vinner ändå även när man som o det här fallet jämför äpplen och päron.

(siffror taget från sidan elbilsmyter)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Dom där siffrorna är rätt annorlunda i andra undersökningar.

På elbilsmyter står det om TÜV-testerna:
Tyska testorganisationen TÜV gjorde i fjol en undersökning där de gjorde en jämförande livscykelanalys mellan Mercedes B-klass Electric Drive och den vanliga bensindrivna versionen av samma bil. Det som är extra bra med den utredningen är att bilarna som jämförts är i övrigt identiska – det är endast drivlinan som skiljer dem åt. TÜV kom fram till att om man räknar ihop alla utsläpp som sker under tillverkning, 16 000 körda mil och sedan skrotning släpper den elektriska versionen av bilen totalt under sin livstid ut 24 % mindre CO2 än bensinversionen – även om den laddats med smutsig europeisk elmix! Kör man bilen på el från vattenkraft (som vid körning i Sverige) minskas koldioxidutsläppen med hela 64 %!
http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/
Myt 11.
Och den uträkningen räknar rätt lågt på tillverkning av bensin/diesel, samt väldigt lågt på förbrukning per 100km. 5,4l bensin/100km. Det är endast dom absolut minsta bilarna man kan köra så snålt med. (Med diesel klarar man det med en bil i V60-storlek.. men inte på bensin)
Det var också i minsta laget var gäller elförbrukningen per 100km.. 16,6kwh.. Det borde snarare vara runt 20kwh.. minst, speciellt om man ska räkna överföringsförlusterna och laddningsförlusterna. Men... om man höjer båda dom siffrorna till verkliga siffror så betyder det att elbilen skulle hämta hem miljökostnaden ännu snabbare.

Att elmixen i Europa nu också verkar gå åt rätt håll efter några års stillastående (mycket p.g.a Tysklands minskning av kärnkraften) gör att beräkningarna som är några år gamla snabbt kommer bli inaktuella. Så i takt med att EU-mixen på el blir bättre blir kalkylen bättre, även på produktionssidan. (För båda bilarna)
Skärmklipp 2016-05-20 14.14.19.png
Man ser ju att med ren elmix krävs det inte många mil innan elbilen är bättre.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare

Inlägg av Teslalink »

Jag läste någonstans att batteritillverkning behöver 12.5 CO2e per kg batteri. Om det stämmer så finns det mycket att göra.

Idag utvinns lithium i Chile, skeppas till China för framställning av rent lithium, skeppas till Japan för att bli en del av batteristav, skeppas till Freemont i USA för att monteras i Tesla batteripack.
Imorgon utvinns lithium i Chile eller Nevada, skeppas till Gigafactory och blir där färdigt batteripack (i en process med förnyelsebar energi).

Gissar att man får ner de där 12.5 CO2e pe rkg batteri till något bra lägre om bara något år.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Oljan utvinns i Saudi, skeppas på fartyg till Göteborg. Raff-processen är nog inte heller klimatneutral och sedan ska bensinen dessutom distribueras till stationen. Jag tror knappast den delen är med i analysen även om jag inte kan vara säker då jag inte sett underlaget.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
Oljan utvinns i Saudi, skeppas på fartyg till Göteborg. Raff-processen är nog inte heller klimatneutral och sedan ska bensinen dessutom distribueras till stationen. Jag tror knappast den delen är med i analysen även om jag inte kan vara säker då jag inte sett underlaget.
Just Sveriges olja kommer dock främst från Ryssland, Norge och Danmark i den ordningen (även om Danmark håller på att stanna av som oljeexportör).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar