En underbar grej hände igår

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

En underbar grej hände igår

Inlägg av TiborBlomhall »

På jobbet har jag en typisk petrolhead till kollega. Han har en BMW 3... jag tror det är en 320, möjligtvis 330, han skulle vara chockad om han hörde att jag inte vet exakt.

Och jag har ju en Nissan Leaf som ni säkert vet.

Han har en viss respekt för Tesla men tycker övriga elbilar är bara leksaker. Tesla är typ en "ovanligt lyckad leksak" i hans ögon. Han har hånskrattat när jag berättat att Leaf gör 0-100 på 11 sekunder.

Så igår skulle vi åka och äta lunch. Vi var så många så vi åkte med två bilar: hans och min. Vi kom fram till en korsning med rödljus. Innan korsningen var vägen tvåfilig, efter korsningen endast en fil. Vi stannade bredvid varandra vid rödljuset i var sin fil och visste att sen måste någon utav oss komma före den andra på andra sidan korsningen.

Jag visste ju vad han tänkte. ;)

Han morrade till motorn en-två gånger medan vi stod där, men råvarvade inte utan typ bara pinkade revir.

Sen slog lampan om till grönt och jag stampade gaspedalen i botten i min Leaf.

Jag var över på andra sidan korsningen innan hans bil ens fick upp ljudvolym och varvtal (vilket av dem två nu behövs ;) ) tillräckligt för att hans bil ska börja röra på sig :D
Som han berättade senare var han djupt chockad över att min bil ljudlöst sköt iväg över korsningen innan hans bil ens hade börjat röra sig framåt :o

Har jag Teslatrimmat min bil? Bytt motor? Turbotrimmat?

Han blev mycket ställd och fick sig en rejäl tankeställare när jag berättade att alla elbilar har snabb reaktionstid, ALLA, inte bara Tesla. Att elbilar behöver inte varva upp motorn, få upp turbotrycket, lägga in växeln, släppa upp kopplingen för att komma iväg - elmotorn ger full vrid från första millisekunden.

Skulle vi haft längre sträcka på oss skulle hans bil naturligtvis accelererat ifrån mig på en sekund. Det är ändå en BMW 3?? vi snackar om med typ 5-6 sekunder 0-100. (Han dödar mig att jag inte kan rabbla siffrorna utantill). Nissan Leaf är kvick att komma iväg men sen tar det dubbla tiden upp till 100. Men korsningens 10 metrar gav mig tillfälle att utskåpa hans turbo-ride med min leksaks-Leaf i bästa Ludicrous-stil 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: En underbar grej hände igår

Inlägg av HelectriC »

upp till 100 är det sällan man kommer i stadsmiljö, då räcker det med Leaf för att trumfa :D

Mycket bra!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

TiborBlomhall skrev:
På jobbet har jag en typisk petrolhead till kollega. Han har en BMW 3... jag tror det är en 320, möjligtvis 330, han skulle vara chockad om han hörde att jag inte vet exakt.

Och jag har ju en Nissan Leaf som ni säkert vet.

Han har en viss respekt för Tesla men tycker övriga elbilar är bara leksaker. Tesla är typ en "ovanligt lyckad leksak" i hans ögon. Han har hånskrattat när jag berättat att Leaf gör 0-100 på 11 sekunder.

Så igår skulle vi åka och äta lunch. Vi var så många så vi åkte med två bilar: hans och min. Vi kom fram till en korsning med rödljus. Innan korsningen var vägen tvåfilig, efter korsningen endast en fil. Vi stannade bredvid varandra vid rödljuset i var sin fil och visste att sen måste någon utav oss komma före den andra på andra sidan korsningen.

Jag visste ju vad han tänkte. ;)

Han morrade till motorn en-två gånger medan vi stod där, men råvarvade inte utan typ bara pinkade revir.

Sen slog lampan om till grönt och jag stampade gaspedalen i botten i min Leaf.

Jag var över på andra sidan korsningen innan hans bil ens fick upp ljudvolym och varvtal (vilket av dem två nu behövs ;) ) tillräckligt för att hans bil ska börja röra på sig :D
Som han berättade senare var han djupt chockad över att min bil ljudlöst sköt iväg över korsningen innan hans bil ens hade börjat röra sig framåt :o

Har jag Teslatrimmat min bil? Bytt motor? Turbotrimmat?

Han blev mycket ställd och fick sig en rejäl tankeställare när jag berättade att alla elbilar har snabb reaktionstid, ALLA, inte bara Tesla. Att elbilar behöver inte varva upp motorn, få upp turbotrycket, lägga in växeln, släppa upp kopplingen för att komma iväg - elmotorn ger full vrid från första millisekunden.

Skulle vi haft längre sträcka på oss skulle hans bil naturligtvis accelererat ifrån mig på en sekund. Det är ändå en BMW 3?? vi snackar om med typ 5-6 sekunder 0-100. (Han dödar mig att jag inte kan rabbla siffrorna utantill). Nissan Leaf är kvick att komma iväg men sen tar det dubbla tiden upp till 100. Men korsningens 10 metrar gav mig tillfälle att utskåpa hans turbo-ride med min leksaks-Leaf i bästa Ludicrous-stil 8-)
BildBild
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

+1
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Oerhört kul! :)
Har gjort samma med min Leaf så många ggr att jag tappat räkningen, men många tar upp det vid senare tillfälle när
man träffas hur F...N man kan köra ifrån deras grymma bil med en liten LEAF!? :lol:

Edit: Och med Teslan har dom flesta slutat försöka haka på, även diverse mustanger (som det av ngn anledning finns gott om av i Bollnäs).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Hahaha hur roligt som helst. Jag låg bredvid en guldfärgad BMW massor-av-någonting-med-siffror-och-bokstäver, som varvade motorn rejält vid rödljuset. När det blev grönt och jag lagt mig (stillastående) bakom de andra bilarna i kön framför, såg jag i sidospegeln hur jag gasade allt han kunde för att komma ikapp.

Nu har jag bilen på service, och har fått låna en Mercedes SLA 220xslctrfghxyz som tydligen ska vara fantastisk. Men jag blir vansinnig på den, men måste vrida om ett sändningslås både när man ska åka och lämna bilen, den står i princip stilla när man lägger gasen i botten från stillastående, och rycker och låter och... ja. Suck. Vilken skitbil.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

boreno skrev:
Hahaha hur roligt som helst. Jag låg bredvid en guldfärgad BMW massor-av-någonting-med-siffror-och-bokstäver, som varvade motorn rejält vid rödljuset. När det blev grönt och jag lagt mig (stillastående) bakom de andra bilarna i kön framför, såg jag i sidospegeln hur jag gasade allt han kunde för att komma ikapp.

Nu har jag bilen på service, och har fått låna en Mercedes SLA 220xslctrfghxyz som tydligen ska vara fantastisk. Men jag blir vansinnig på den, men måste vrida om ett sändningslås både när man ska åka och lämna bilen, den står i princip stilla när man lägger gasen i botten från stillastående, och rycker och låter och... ja. Suck. Vilken skitbil.
du kan ju iaf cabba ner på en SLA, det är ju lite trevligt :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Kul!
Skulle vara intressant att besöka "En dag på strippen" i Emmaboda imorgon o se vad Tesslan gör mot alla specialtrimmade bilar.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

Snyggt Tibor! :D
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

HelectriC skrev:
boreno skrev:

du kan ju iaf cabba ner på en SLA, det är ju lite trevligt :)
Det har jag inte sett. Det kanske inte är SLA? Alla dessa bokstäver. Det enda jag vill är att den ska röra på sig när jag trycker på gasen. Dessutom verkar det vara något fel på regen-bromsen, händer just ingenting alls när jag släpper på pedalen. Motorljudet, däremot, det är fantastiskt! (ironi)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Underbart Tibor! :D
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Riktigt kul, bra där Tibor! :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bra gjort Tibor. :D
Jag råkade också ut för en rolig grej i veckan när jag stannade vid rödljus på en 70-väg. Bredvid mig ställde sig en MC, en sån där plastraket, ni vet. Föraren gasade och hade sig. Okej tänkte jag, han vill nog förnedra sig.
Så blev det grönt och jag tryckte ner gasen. Lite lätt, inte fullt. Däcken ska ju hålla ett tag till. Min Tesla sköt iväg som den ska, och jag tittade i backspegeln och började undra vart MC:n hade tagit vägen. Sen dök den upp efter nån sekund, och hamnade bredvid mig igen. Föraren öppnade visiret, skrattade högt och visade tummen upp! :lol: Han insåg nog att han var chanslös, men han tog det med ett skratt.

Igår hade jag en Audi (fyra nollor+förare=fem nollor) framför mig. Bilen gick uppenbarligen på nåt brännbart som producerar massor med sot. Stackars föraren hade fått för sig att han skulle köra ifrån mig. Varje gång han fick chansen så gasade han som en stolle, medan min bil gick på typ tomgång. (Eller, nej, men ni vet jag jag menar). Visst, han körde ifrån mig. Men det berodde inte alls på hans bils otroliga prestanda. Det var snarare så att jag som låg bakom honom blev rökförgiftad efter allt sot han hostade ut. Jag var så illa tvungen att hålla avstånd. Jag funderade lite kort om jag skulle köra om, men jag kände att jag har vuxit ifrån ett sådant beteende. Nu sitter han säkert nånstans och berättar för sina fossilkompissar att han minsann har kört ifrån en Tesla. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

boreno skrev:
.... Dessutom verkar det vara något fel på regen-bromsen, händer just ingenting alls när jag släpper på pedalen....
Den kanske var fulladdad till 100% när du testade? (okej, dåligt skämt, jag vet)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

[quote="mati" Igår hade jag en Audi (fyra nollor+förare=fem nollor) framför mig. Bilen gick uppenbarligen på nåt brännbart som producerar massor med sot. Stackars föraren hade fått för sig att han skulle köra ifrån mig. Varje gång han fick chansen så gasade han som en stolle, medan min bil gick på typ tomgång. (Eller, nej, men ni vet jag jag menar). Visst, han körde ifrån mig. Men det berodde inte alls på hans bils otroliga prestanda. Det var snarare så att jag som låg bakom honom blev rökförgiftad efter allt sot han hostade ut. Jag var så illa tvungen att hålla avstånd. Jag funderade lite kort om jag skulle köra om, men jag kände att jag har vuxit ifrån ett sådant beteende. Nu sitter han säkert nånstans och berättar för sina fossilkompissar att han minsann har kört ifrån en Tesla. ;)[/

Hade en yngling i Subaru framför mig igår på 2+1 väg. Han tog en förfärlig tid på sig att köra om och det lät förskräckligt och rök en hel del. Kände precis som du att jag vuxit ifrån det, men det är klart, vid ett rödljus hade jag nog blivit ung på nytt. ;)
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

:lol: :lol: :lol:
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Helt orelaterat, men jag hade en intressant händelse i måndags. Körde på Mölndalsvägen söderut, precis efter Liseberg. En rak, tvåfilig väg med många trafikljus. Hamnade intill en BMW M3 av senaste snitt, som höll på att varva ur ettans växel och stajlade och höll på så det lät alldeles fruktansvärt. Så slog ett ljus framför oss om till rött. Vi saktade ner långsamt, intill varandra. Stannade med nosarna i höjd. Två bilar med 900 hk ihop och ett sammanlagt värde på runt två miljoner, och två rätt unga grabbar bakom rattarna. Det doftade testosteron och uppumpade egon lång väg. Så till slut slog det om till rött... Och bägge bilarna accelererade lugnt och fint upp till 50, och körde sen exakt jämsides i prick 50 fram till nästa trafikljus.

Bakom BMW:n låt en polisbil... :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

danni skrev:
Helt orelaterat, men jag hade en intressant händelse i måndags. Körde på Mölndalsvägen söderut, precis efter Liseberg. En rak, tvåfilig väg med många trafikljus. Hamnade intill en BMW M3 av senaste snitt, som höll på att varva ur ettans växel och stajlade och höll på så det lät alldeles fruktansvärt. Så slog ett ljus framför oss om till rött. Vi saktade ner långsamt, intill varandra. Stannade med nosarna i höjd. Två bilar med 900 hk ihop och ett sammanlagt värde på runt två miljoner, och två rätt unga grabbar bakom rattarna. Det doftade testosteron och uppumpade egon lång väg. Så till slut slog det om till rött... Och bägge bilarna accelererade lugnt och fint upp till 50, och körde sen exakt jämsides i prick 50 fram till nästa trafikljus.

Bild
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

:lol:
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Så till slut slog det om till rött... Och bägge bilarna accelererade lugnt och fint upp till 50, och körde sen exakt jämsides i prick 50 fram till nästa trafikljus.

Aj f-n, då åkte ni väl på böter. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Så till slut slog det om till rött... Och bägge bilarna accelererade lugnt och fint upp till 50, och körde sen exakt jämsides i prick 50 fram till nästa trafikljus.

Jo, med tanke på att det blev 70 väg där eller ;)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nej.. Med tanke på att ni båda körde när det slog om till rött! :D :D
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Nej.. Med tanke på att ni båda körde när det slog om till rött! :D :D
:lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:

Jo, med tanke på att det blev 70 väg där eller ;)
Som polis skulle jag nog tycka att det var ganska provocerande om det stod två bilar i bredd vid grönlyset och hindrade trafiken. Och om de sedan börjar köra när det slått om till rött, då hade måttet varit rågat så att säga. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Haha, du får läsa vad jag menar, inte vad jag skriver ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar