Det kan jag inte svara på, har inte kört Mercedes senaste modeller och minns inte ljudnivån på den EQS jag provkörde för några år sen tyvärr.
Men min subjektiva uppfattning är att den är kanske inte riktigt lika tyst som Polestar 3, men väldigt mycket tystare än Taycan
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det någon som kört en snikversion typ Proline Edition? En potentiell tjänstebil för mig givet arbetsgivarens begränsningar. Gissar att de bilar som finns i hallarna idag är mycket välutrustade exemplar av Performancevarianten, eller hur är det?
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Är det någon som kört en snikversion typ Proline Edition? En potentiell tjänstebil för mig givet arbetsgivarens begränsningar. Gissar att de bilar som finns i hallarna idag är mycket välutrustade exemplar av Performancevarianten, eller hur är det?
Inte kört eller sett. De första bilarna som kom var mycket välutrustade performance samt ngn S6. Nu har även quattrovarianten dykt upp men lär vara samma med utrustning där.
Mötte en mörkgrå Avant lite snabbt i trafiken. Lite senare såg jag en mörkgrå Sportback i ett parkeringshus. Tycker den ser bra ut exteriört. Åtm. i den här mörka färgen. Och det finns väl fler mörka lacker att välja mellan antar jag. Glömde dock bort att kolla vilken version av bilen det var och vilka speglar den hade, men framifrån såg bilen i parkeringshuset ut att vara samma version som bilarna i pressmaterialet och Youtube-filmerna. Tror efter lite 'närtidsminnesmassage' att bilen i parkeringshuset hade vanliga speglar, och att dom var infällda eftersom den stod parkerad.
Har nu haft min Audi A6 E-Tron Avant Performance S-line i en vecka – och herregud vilken maskin. Den är tyst som en skugga men drar som ett lok. Allt är genomtänkt in i minsta detalj: kraften, komforten, hur den ligger i kurvorna. Man sitter som limmad på vägen, bilen äter ojämnheter utan att blinka (till skillnad från den förra MYLR:en - jag saknar fortfarande ett par plomber).
Interiören är premium - ej filtklädda sidofack till trots! Skärmarna är skarpa, gränssnittet svarar direkt, inget lagg, inget trams.
Laddningen går snabbt såklart, har bara snabbladdat en gång hittills. Men räckvidden är tillräcklig för långkörningar utan att man behöver leta stolpar. Det här är en bil som är byggd för att köras – inte för att stå och laddas.
Designen ska vi inte ens börja med. Folk (OK gubbar i min ålder) tittar. Den ser brutal ut, men elegant. Låg, bred, självsäker.
I kupén är det tyst. Inte bara ljuddämpat – det är en annan slags tystnad. Som en kyrka där ingen längre ber.
Jag har haft många bilar genom åren – men ingen som den här. Audi har verkligen lyckats. Den känns mer som ett löfte om framtiden än ett fordon. Ett försök att hålla ihop något i en värld som för länge sen börjat glida isär.
Har du kört mycket tesla dom senaste åren när du nämner bekvämlighet och ljudnivå?
Jag provsatt en igår men har inte hunnit provköra ännu, var inte så förjust i Q6 däremot.
Har nu haft min Audi A6 E-Tron Avant Performance S-line i en vecka – och herregud vilken maskin. Den är tyst som en skugga men drar som ett lok. Allt är genomtänkt in i minsta detalj: kraften, komforten, hur den ligger i kurvorna. Man sitter som limmad på vägen, bilen äter ojämnheter utan att blinka (till skillnad från den förra MYLR:en - jag saknar fortfarande ett par plomber).
Interiören är premium - ej filtklädda sidofack till trots! Skärmarna är skarpa, gränssnittet svarar direkt, inget lagg, inget trams.
Laddningen går snabbt såklart, har bara snabbladdat en gång hittills. Men räckvidden är tillräcklig för långkörningar utan att man behöver leta stolpar. Det här är en bil som är byggd för att köras – inte för att stå och laddas.
Designen ska vi inte ens börja med. Folk (OK gubbar i min ålder) tittar. Den ser brutal ut, men elegant. Låg, bred, självsäker.
I kupén är det tyst. Inte bara ljuddämpat – det är en annan slags tystnad. Som en kyrka där ingen längre ber.
Jag har haft många bilar genom åren – men ingen som den här. Audi har verkligen lyckats. Den känns mer som ett löfte om framtiden än ett fordon. Ett försök att hålla ihop något i en värld som för länge sen börjat glida isär.
Har du luftfjädring på den?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Har nu kört A6 e-tron och det är en mycket fin bil körmässigt. Förbrukningen ok, samma som min 2022 e-tron GT på den rundan jag körde. Men som jag tyckt tidigare så är inte interiören på den nivå den borde vara. Blev sorgligt tydligt när man jämförde med helt ny fossil-A6 som stod i hallen. Där var det ingen hårdplast i dörrsidor, sömmar och mjuka material över hela linjen. Bästa audi-interiören på 10 år skulle jag säga på en ny audi (ex a8).
Nämnde detta för säljaren och det pratades om att spara vikt på tunga batteribilen. Men hur många kilo kan det röra sig om, vanliga A6 som hybrid lär ju bli hyfsat tung, och varför kan kinesiska tillverkare få till det? Porsche på samma plattform kan få till det. Tror som jag sagt innan att det är marginalkrav som styr och de har för höga inköpspriser på batterierna. Jag hade lätt bytt till en A6 e-tron om interiören varit som fossilaren. Det hade skapat ha-begär till och med. Nu blir det att rulla vidare på GTn tills ngt möter mina önskemål. I5 är fin och bättre pris men ett så litet batteri känns inte ok på så ny bil.
och det pratades om att spara vikt på tunga batteribilen. Men hur många kilo kan det röra sig om, vanliga A6 som hybrid lär ju bli hyfsat tung, och varför kan kinesiska tillverkare få till det? Porsche på samma plattform kan få till det.
Inredningen behöver sannolikt inte väga märkbart mer för att den är av klass, det är sannolikt en mycket liten del av sanningen.
Totalt kan säkerligen ljuddämpning väga (ordentligt) mycket mer.
Mest sannolikt är det en kostnadsfråga för att hålla bilen på en önskad kostnadsnivå. Det är nog inte marginalen i sig, den måste biltillverkarna få ha och gissningsvis är marginalen på elbilar för andra än Tesla sannolikt lägre än historiskt.
Det är väl en rätt enkel fix för dom.
Säljer den inte tillräckligt så ändrar dom till nästa årsmodell.
Om det är det som är anledningen till att bilen inte säljer.
Är det som jag gissar att man vill ha ned priset så att det är mer eller mindre exakt jämförbart med en annan ”random” tjänstebils-ICE så kan man sälja rätt många i den sektorn och där är det nog normalt beräkningar om vad som går in i ramen snarare än buller eller ombonat.
Jag gick (egen-ägda bilar) från premium Audis till model 3, vilket var okey där och då pga att det inte fanns så många val. Men det var uppenbart mer högljutt och ”inte-ombonat” jämfört med Audi. En stor del av bytet till S var den var ombonad och låter betydligt mindre.
Efter många år med Audi finns ju den med på skalan, men en plastig skramlig inredning gör det inte så där ligger väl mitt dilemma tror jag.
Det är väl en rätt enkel fix för dom.
Säljer den inte tillräckligt så ändrar dom till nästa årsmodell.
Nya VDn tror jag det var uttryckte att de behövde bli bättre och höja nivån interiört tillbaka till där de varit. Beaktat att A6 e-tron blev typ 2 år sen och att nya vanliga A6 då är designad ett antal år senare kanske vi redan ser förbättringarna där. Återstår att se en elbil från audi för miljonen med motsvarande kvalitetskänsla. Bortsett från GT då.