Det kan jag inte svara på, har inte kört Mercedes senaste modeller och minns inte ljudnivån på den EQS jag provkörde för några år sen tyvärr.
Men min subjektiva uppfattning är att den är kanske inte riktigt lika tyst som Polestar 3, men väldigt mycket tystare än Taycan
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det någon som kört en snikversion typ Proline Edition? En potentiell tjänstebil för mig givet arbetsgivarens begränsningar. Gissar att de bilar som finns i hallarna idag är mycket välutrustade exemplar av Performancevarianten, eller hur är det?
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Är det någon som kört en snikversion typ Proline Edition? En potentiell tjänstebil för mig givet arbetsgivarens begränsningar. Gissar att de bilar som finns i hallarna idag är mycket välutrustade exemplar av Performancevarianten, eller hur är det?
Inte kört eller sett. De första bilarna som kom var mycket välutrustade performance samt ngn S6. Nu har även quattrovarianten dykt upp men lär vara samma med utrustning där.
Mötte en mörkgrå Avant lite snabbt i trafiken. Lite senare såg jag en mörkgrå Sportback i ett parkeringshus. Tycker den ser bra ut exteriört. Åtm. i den här mörka färgen. Och det finns väl fler mörka lacker att välja mellan antar jag. Glömde dock bort att kolla vilken version av bilen det var och vilka speglar den hade, men framifrån såg bilen i parkeringshuset ut att vara samma version som bilarna i pressmaterialet och Youtube-filmerna. Tror efter lite 'närtidsminnesmassage' att bilen i parkeringshuset hade vanliga speglar, och att dom var infällda eftersom den stod parkerad.
Har nu haft min Audi A6 E-Tron Avant Performance S-line i en vecka – och herregud vilken maskin. Den är tyst som en skugga men drar som ett lok. Allt är genomtänkt in i minsta detalj: kraften, komforten, hur den ligger i kurvorna. Man sitter som limmad på vägen, bilen äter ojämnheter utan att blinka (till skillnad från den förra MYLR:en - jag saknar fortfarande ett par plomber).
Interiören är premium - ej filtklädda sidofack till trots! Skärmarna är skarpa, gränssnittet svarar direkt, inget lagg, inget trams.
Laddningen går snabbt såklart, har bara snabbladdat en gång hittills. Men räckvidden är tillräcklig för långkörningar utan att man behöver leta stolpar. Det här är en bil som är byggd för att köras – inte för att stå och laddas.
Designen ska vi inte ens börja med. Folk (OK gubbar i min ålder) tittar. Den ser brutal ut, men elegant. Låg, bred, självsäker.
I kupén är det tyst. Inte bara ljuddämpat – det är en annan slags tystnad. Som en kyrka där ingen längre ber.
Jag har haft många bilar genom åren – men ingen som den här. Audi har verkligen lyckats. Den känns mer som ett löfte om framtiden än ett fordon. Ett försök att hålla ihop något i en värld som för länge sen börjat glida isär.
Har du kört mycket tesla dom senaste åren när du nämner bekvämlighet och ljudnivå?
Jag provsatt en igår men har inte hunnit provköra ännu, var inte så förjust i Q6 däremot.
Har nu haft min Audi A6 E-Tron Avant Performance S-line i en vecka – och herregud vilken maskin. Den är tyst som en skugga men drar som ett lok. Allt är genomtänkt in i minsta detalj: kraften, komforten, hur den ligger i kurvorna. Man sitter som limmad på vägen, bilen äter ojämnheter utan att blinka (till skillnad från den förra MYLR:en - jag saknar fortfarande ett par plomber).
Interiören är premium - ej filtklädda sidofack till trots! Skärmarna är skarpa, gränssnittet svarar direkt, inget lagg, inget trams.
Laddningen går snabbt såklart, har bara snabbladdat en gång hittills. Men räckvidden är tillräcklig för långkörningar utan att man behöver leta stolpar. Det här är en bil som är byggd för att köras – inte för att stå och laddas.
Designen ska vi inte ens börja med. Folk (OK gubbar i min ålder) tittar. Den ser brutal ut, men elegant. Låg, bred, självsäker.
I kupén är det tyst. Inte bara ljuddämpat – det är en annan slags tystnad. Som en kyrka där ingen längre ber.
Jag har haft många bilar genom åren – men ingen som den här. Audi har verkligen lyckats. Den känns mer som ett löfte om framtiden än ett fordon. Ett försök att hålla ihop något i en värld som för länge sen börjat glida isär.
Har du luftfjädring på den?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04