Nja varför skulle du behöva bötfälla ägaren med en sådan lösning? Om du fotar samma förare i båda kamerorna och du som snittfart hållit över gränsen så skulle väl det gå att bötfälla på, som jag ser det.Fredrik j skrev: ↑19 jun 2025 06:01Orimligt snabbt tycker jag är när man kör fortare än rådande trafikrytm. Ofta är den rytmen 10-20 över hastighetsgränsen.
Att mäta genomsnittshastighet skulle kunna fungera på specifika olycksdrabbade sträckor (som i norge) men inte sim generell lösning.
Dessutom skulle man behöva göra om systemet till att bötafälla bilägaren istället för bilföraren (som i norge).
"Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Moderator: Redaktion
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Model Y LR.
Model S70D
Därför att det är så enkelt att inte fastna på bild. Solskyddet. Jag gör det reflexmässigt även när jag håller hastigheten.frippe skrev: ↑19 jun 2025 06:05Nja varför skulle du behöva bötfälla ägaren med en sådan lösning? Om du fotar samma förare i båda kamerorna och du som snittfart hållit över gränsen så skulle väl det gå att bötfälla på, som jag ser det.Fredrik j skrev: ↑19 jun 2025 06:01Orimligt snabbt tycker jag är när man kör fortare än rådande trafikrytm. Ofta är den rytmen 10-20 över hastighetsgränsen.
Att mäta genomsnittshastighet skulle kunna fungera på specifika olycksdrabbade sträckor (som i norge) men inte sim generell lösning.
Dessutom skulle man behöva göra om systemet till att bötafälla bilägaren istället för bilföraren (som i norge).
Norrmännen går på bilägaren. Men det blir då svårt att beslagta körkort.
Dagens svenska system är också tandlöst när det gäller företagsbilar i många fall.
Ja, i verkligheten så är det så du beskriver, men minoriteten lyckas alltid på nåt sätt få allt fokus och detta dominerar mycket av debatten kring elbilar och det ska inte behöva vara så. Eller att ett behov som folk har 1-2 ggr/år ska styra vilken elbil de behöver.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑18 jun 2025 11:24Jag har motsatta uppfattningen. I merparten inlägg jag läser står det oftast att 99% av resorna/ 95% av befolkningen inte behöver 50 mils räckvidd.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Hade jag haft en bil med runt 55 mils verklig räckvidd hade jag sparat både tid och flera tusenlappar i snabbladdningskostnader i månaden, men är väl medveten om att jag tillhör en minoritet.
Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 16:30Hastighet långt över lagligt är ju inte ok men det här med att låtsas att man alltid behöver pausa resandet i 20-30min med jämna mellanrum är ju bara löjligt. Några gånger per år använder många bilen för ren transport och ofta är bilvalet präglat av ytterlighetsbehovet.
Som när vi t.ex. kör upp till norrbotten på älgjakt. 120mil i nära på en sammanhängande etapp. Resan dit har jag gjort väldigt många gånger och det är ren transportsträcka som behöver avverkas på en dag med marginal om vi inte ska tappa en jaktdag. Jag gör inte den här resan ensam utan vi är tre som turas om att köra 2 timmar var.
"Bensträckaren" och byte av förare sker när 2 timmar passerat och oftast på en enkel rastplats.
Det är ju ingen slump att vi än så länge tar kompisens XC60 diesel på den här resan. En elbil hade skapat väldigt mycket mer väntan vid laddning. Till det kör vi en hel del i obygden under veckan.
Kan vi inte sluta låtsas att det här skulle vara ett påhittat, udda beteende bara för att alla inte sysslar med det själva?
Raljera om 50mil och pinka i flaska? Väx upp.
Det är ju precis det här som jag invänder emot. Om du inte vill tappa en jaktdag, ta en extra dag ledigt från jobbet istället för att klara resan. Och på semestern, det blir nån dag mindre på semestermålet. Vi lever i en tid då det bara är JAG JAG JAG som gäller och allt annat i kring oss måste ändra så sig eller flytta på sig. Aldrig att JAG själv ska anpassa mig efter realiteterna.Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 19:49Som jag skrev så har vi bråttom upp. Pauserna är i samband med att vi byter förare. 5min på rastplats. Det här är inget påhittat scenario. Vi gör samma jag och frugan när vi är ute på bilsemester och ska köra hem. Vi sträckkör. I påsk var vi nere i Wiesbaden med elbilen. Resan ner gick bra. Hade ingen tid att passa. Laddade 20-25min åt gången. Åt middag efter vi hade laddat klart. Inget att klaga på. Trevligt.
Hemresan var lite segare. Särskilt dom två laddstoppen i danmark och i helsingborg mitt i natten.
Det gick ändå och vi kommer göra om resan men dieselbilen var smidigare. Gillar man hamburgare blir det kanske lite enklare.
Mentaliteten bakom detta är en större fråga än bara hur man kör bil. Det gäller allt i samhället och det är en av orsakerna till miljöförstöringen. Vi överkonsumerar i stort och smått bara för att det går, inte för att vi egentligen behöver det. Utvecklingen har möjliggjort saker som bara för 10-20 år sedan var omöjligt och ser vi 50-100 år tillbaka så lever vi i jämförelse med den tiden i ett paradis av möjligheter - till priset av en förstörd miljö.
Så mitt budskap är att alla borde tagga ner lite och sänka tempot. Det tjänar vi alla på.
Livet är kort, varför skulle jag missa en dags jakt (av typ fem dagar totalt på jaktveckorna, 20%) eller en dags semester för att DU ska diktera mina villkor, det är jättebra om du vill värdesätter miljöfrågan, men jag gör det inte och du har ingen rätt att diktera hur jag ska leva mitt liv.Jerker skrev: ↑19 jun 2025 07:08Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 16:30Hastighet långt över lagligt är ju inte ok men det här med att låtsas att man alltid behöver pausa resandet i 20-30min med jämna mellanrum är ju bara löjligt. Några gånger per år använder många bilen för ren transport och ofta är bilvalet präglat av ytterlighetsbehovet.
Som när vi t.ex. kör upp till norrbotten på älgjakt. 120mil i nära på en sammanhängande etapp. Resan dit har jag gjort väldigt många gånger och det är ren transportsträcka som behöver avverkas på en dag med marginal om vi inte ska tappa en jaktdag. Jag gör inte den här resan ensam utan vi är tre som turas om att köra 2 timmar var.
"Bensträckaren" och byte av förare sker när 2 timmar passerat och oftast på en enkel rastplats.
Det är ju ingen slump att vi än så länge tar kompisens XC60 diesel på den här resan. En elbil hade skapat väldigt mycket mer väntan vid laddning. Till det kör vi en hel del i obygden under veckan.
Kan vi inte sluta låtsas att det här skulle vara ett påhittat, udda beteende bara för att alla inte sysslar med det själva?
Raljera om 50mil och pinka i flaska? Väx upp.Det är ju precis det här som jag invänder emot. Om du inte vill tappa en jaktdag, ta en extra dag ledigt från jobbet istället för att klara resan. Och på semestern, det blir nån dag mindre på semestermålet. Vi lever i en tid då det bara är JAG JAG JAG som gäller och allt annat i kring oss måste ändra så sig eller flytta på sig. Aldrig att JAG själv ska anpassa mig efter realiteterna.Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 19:49Som jag skrev så har vi bråttom upp. Pauserna är i samband med att vi byter förare. 5min på rastplats. Det här är inget påhittat scenario. Vi gör samma jag och frugan när vi är ute på bilsemester och ska köra hem. Vi sträckkör. I påsk var vi nere i Wiesbaden med elbilen. Resan ner gick bra. Hade ingen tid att passa. Laddade 20-25min åt gången. Åt middag efter vi hade laddat klart. Inget att klaga på. Trevligt.
Hemresan var lite segare. Särskilt dom två laddstoppen i danmark och i helsingborg mitt i natten.
Det gick ändå och vi kommer göra om resan men dieselbilen var smidigare. Gillar man hamburgare blir det kanske lite enklare.
Mentaliteten bakom detta är en större fråga än bara hur man kör bil. Det gäller allt i samhället och det är en av orsakerna till miljöförstöringen. Vi överkonsumerar i stort och smått bara för att det går, inte för att vi egentligen behöver det. Utvecklingen har möjliggjort saker som bara för 10-20 år sedan var omöjligt och ser vi 50-100 år tillbaka så lever vi i jämförelse med den tiden i ett paradis av möjligheter - till priset av en förstörd miljö.
Så mitt budskap är att alla borde tagga ner lite och sänka tempot. Det tjänar vi alla på.
Vem har inte en bil som är för stor? Ett hus med ett par extra rum? Barn och husdjur? Det är upp till var och en.
Du missar inte en dag semester om du förlänger resan med 2 timmar, eller räknar jag fel. Förr var en dag 24 timmar, nu när man kör elbil är en dag 2 timmar?JonasAnd skrev: ↑19 jun 2025 08:17Livet är kort, varför skulle jag missa en dags jakt (av typ fem dagar totalt på jaktveckorna, 20%) eller en dags semester för att DU ska diktera mina villkor, det är jättebra om du vill värdesätter miljöfrågan, men jag gör det inte och du har ingen rätt att diktera hur jag ska leva mitt liv.Jerker skrev: ↑19 jun 2025 07:08Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 16:30Hastighet långt över lagligt är ju inte ok men det här med att låtsas att man alltid behöver pausa resandet i 20-30min med jämna mellanrum är ju bara löjligt. Några gånger per år använder många bilen för ren transport och ofta är bilvalet präglat av ytterlighetsbehovet.
Raljera om 50mil och pinka i flaska? Väx upp.Det är ju precis det här som jag invänder emot. Om du inte vill tappa en jaktdag, ta en extra dag ledigt från jobbet istället för att klara resan. Och på semestern, det blir nån dag mindre på semestermålet. Vi lever i en tid då det bara är JAG JAG JAG som gäller och allt annat i kring oss måste ändra så sig eller flytta på sig. Aldrig att JAG själv ska anpassa mig efter realiteterna.Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 19:49Som jag skrev så har vi bråttom upp. Pauserna är i samband med att vi byter förare. 5min på rastplats. Det här är inget påhittat scenario. Vi gör samma jag och frugan när vi är ute på bilsemester och ska köra hem. Vi sträckkör. I påsk var vi nere i Wiesbaden med elbilen. Resan ner gick bra. Hade ingen tid att passa. Laddade 20-25min åt gången. Åt middag efter vi hade laddat klart. Inget att klaga på. Trevligt.
Vem har inte en bil som är för stor? Ett hus med ett par extra rum? Barn och husdjur? Det är upp till var och en.
Jo men det problemet har du redan nu och är inte kopplat till om du skulle övergå till att mäta snitthastighet mellan kamerorna.Fredrik j skrev: ↑19 jun 2025 06:53Därför att det är så enkelt att inte fastna på bild. Solskyddet. Jag gör det reflexmässigt även när jag håller hastigheten.frippe skrev: ↑19 jun 2025 06:05Nja varför skulle du behöva bötfälla ägaren med en sådan lösning? Om du fotar samma förare i båda kamerorna och du som snittfart hållit över gränsen så skulle väl det gå att bötfälla på, som jag ser det.Fredrik j skrev: ↑19 jun 2025 06:01Orimligt snabbt tycker jag är när man kör fortare än rådande trafikrytm. Ofta är den rytmen 10-20 över hastighetsgränsen.
Dagens svenska system är också tandlöst när det gäller företagsbilar i många fall.
Ett annat problem som uppstår om du väljer att gå på bilägaren är att du får olika straff för samma föreselse, plus att straffet inte utmäts till den som gör sig skyldig till det.
Model Y LR.
Model S70D
Nej, Tesla har inte topp 3 med de bilarna. Dock är Model S i topp för elbilar som bara snabbladdar.AAKEE skrev: ↑18 jun 2025 23:15Är det tre Tesla i topp? Som ankrar i laddstationen?Teslasemitruck skrev: ↑18 jun 2025 23:11Regn 20 tum awd. Varför Dyrare batteri och bil när effektiviteten är topp. Massiva tidsvinster på både Juniper och Highland![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
-
Har man behov att köra långa sträckor med minmala pauser i hög hastighet så kommer nog aldrig elbil att fungera. Även en Lucid Air kommer att behöva stanna och ladda ett par gånger på en 120 mils resa. Dessutom är inte en Lucid Air ekonomiskt försvarbar för merparten av bilköpare. För mig personligen så överväger fördelarna med elbil i vardagen vida de eventuella nackdelar jag råkar ut för på långresa. Men jag förstår att alla inte är som jag. Dock så har vi ett förbud mot bilar som drivs att fossilt bränsle att förhålla oss till. 2035 så ska inga nya fossibilar få säljas i EU. Om inte några enorma genombrott sker inom batteriteknik tills dess (solidstate?), alternativt att beslutet rivs upp, så kommer folk att behöva anpassa sina resmönster efter elbilens tillkortakommanden. Ett annat alternativ är förstås att förbättra effektiviteten. Kan vi få vanliga elbilar med konsumption som en Mercedes EQXX så behövs inga nya batteriteknoligier: https://media.mbusa.com/releases/releas ... -kwh100-km
Om man kan få ner förbrukningen till 0.87 kwh/mil så skulle en elbil med 70 kwh batteri komma 80 mil på en laddning.
Om man kan få ner förbrukningen till 0.87 kwh/mil så skulle en elbil med 70 kwh batteri komma 80 mil på en laddning.
-
Så är det. Men det hade varit väldigt skönt att kunna åka till ett resmål 20-30 mil bort, parkera över helgen och åka tillbaka utan att behöva ladda.Jerker skrev: ↑19 jun 2025 06:55Ja, i verkligheten så är det så du beskriver, men minoriteten lyckas alltid på nåt sätt få allt fokus och detta dominerar mycket av debatten kring elbilar och det ska inte behöva vara så. Eller att ett behov som folk har 1-2 ggr/år ska styra vilken elbil de behöver.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑18 jun 2025 11:24Jag har motsatta uppfattningen. I merparten inlägg jag läser står det oftast att 99% av resorna/ 95% av befolkningen inte behöver 50 mils räckvidd.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Hade jag haft en bil med runt 55 mils verklig räckvidd hade jag sparat både tid och flera tusenlappar i snabbladdningskostnader i månaden, men är väl medveten om att jag tillhör en minoritet.
Nej, det är inget verkligt ”behov”. Men det är inte mycket annat i våra liv som är verkliga behov heller.
Så jag kan ibland tycka att elbilsdiskussionen blir alltför fokuserad på vad man faktiskt ”behöver”.
Den diskussionen finns av någon anledning inte i närheten av samma utsträckning i resten av våra liv.
Förstår inte riktigt hur 4 stopp a’ 20 min istället för 5 min kan bli en hel dag ?
Måste hänga ihop med att man kör redigt fort annars kan det inte bli en dag !
Detta är ju ett annat problem, folk skiter i regler eller hittar på egna. Gör man så får man också ta resten där andra tänjer på alla tänkbara regler. Blir i slutändan inte ett kul samhälle.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta är ju ett annat problem, folk skiter i regler eller hittar på egna. Gör man så får man också ta resten där andra tänjer på alla tänkbara regler. Blir i slutändan inte ett kul samhälle.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re:
Håller med, enligt Björns lista ovan så tar alltså 100 mil 20 minuter längre med den bästa elbilen jämfört med referens-fossilen, eller mindre än 4% ökning av restiden.Ingemar S skrev: ↑19 jun 2025 10:15Förstår inte riktigt hur 4 stopp a’ 20 min istället för 5 min kan bli en hel dag ?
Det är ju bara om man tycker det är rimligt att köra plattan i mattan med fossilen som det är någon egentlig skillnad i restid med elbil.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Grundproblemet som kritiserades först uppfattade inte jag vara de som likt dig kör väldigt långa dagsstrapatser. Även om ni är en extrem minoritet, så marknaden kommer nog tvinga er att ändra beteende till slut oavsett. Det kommer helt enkelt inte fungera inom överskådlig tid när elbilar blir de-fakto kravet från 2035.JonasAnd skrev: ↑19 jun 2025 08:17Livet är kort, varför skulle jag missa en dags jakt (av typ fem dagar totalt på jaktveckorna, 20%) eller en dags semester för att DU ska diktera mina villkor, det är jättebra om du vill värdesätter miljöfrågan, men jag gör det inte och du har ingen rätt att diktera hur jag ska leva mitt liv.Jerker skrev: ↑19 jun 2025 07:08Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 16:30Hastighet långt över lagligt är ju inte ok men det här med att låtsas att man alltid behöver pausa resandet i 20-30min med jämna mellanrum är ju bara löjligt. Några gånger per år använder många bilen för ren transport och ofta är bilvalet präglat av ytterlighetsbehovet.
Problemet som kritiserades (enligt min uppfattning) med rätta var ju de människor som anser att det är dem fritt att köra långa sträckor långt över hastighetsgränsen. Dessa önskar att vi inte inskränker deras ”frihet” att göra så. Men deras val inskränker ju aktivt på alla andra trafikanters frihet och säkerhet då de riskerar livet på alla de möter och passerar under sin höghastighetsfärd. Jag finner det inte alls orimligt att vår frihet slutar där den börjar riskera andras väl.
Precis enligt samma devis som vi förbjuder att man häller giftigt avfall i grannens dricksvatten. Visst, det spar mig en resa till återvinningen. Men det är ändå inte OK.
Efter mina dryga 5600 mil under 2 år med en MY har aldrig laddhastigheten varit ett problem. Jag kör alltid via reseplaneraren och laddar hos Tesla. Bilen laddar oftast snabbare till nivån för att köra vidare än vad det tar att gå på toaletten och köpa en kaffe. Kör ofta 40-50 mils resor och då räcker det med ett kortare stopp.
MY RWD Vit 2023
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Ser inte att det nämnts, men min Model 3 laddar ju 250 kW som mest. Inte så länge, men har sett det med egna ögon.
Det nämns 113 kW i artikeln.
Ska man jämföra så kan man ju inte gör det med äpplen och päron...
Det nämns 113 kW i artikeln.
Ska man jämföra så kan man ju inte gör det med äpplen och päron...
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Artikeln beskriver genomsnittshastigheten under hela laddsessionen. Vilket är mer relevant än vad den maxar på under en kortare del.
Ja, precis. Så genomsnittsmätning skulle inte tillföra så mycket.frippe skrev: ↑19 jun 2025 08:49Jo men det problemet har du redan nu och är inte kopplat till om du skulle övergå till att mäta snitthastighet mellan kamerorna.Fredrik j skrev: ↑19 jun 2025 06:53Därför att det är så enkelt att inte fastna på bild. Solskyddet. Jag gör det reflexmässigt även när jag håller hastigheten.frippe skrev: ↑19 jun 2025 06:05Nja varför skulle du behöva bötfälla ägaren med en sådan lösning? Om du fotar samma förare i båda kamerorna och du som snittfart hållit över gränsen så skulle väl det gå att bötfälla på, som jag ser det.Fredrik j skrev: ↑19 jun 2025 06:01Orimligt snabbt tycker jag är när man kör fortare än rådande trafikrytm. Ofta är den rytmen 10-20 över hastighetsgränsen.
Ett annat problem som uppstår om du väljer att gå på bilägaren är att du får olika straff för samma föreselse, plus att straffet inte utmäts till den som gör sig skyldig till det.
-
Re: Re:
Var inte referensfossilen en xc60?fth skrev: ↑19 jun 2025 10:30Håller med, enligt Björns lista ovan så tar alltså 100 mil 20 minuter längre med den bästa elbilen jämfört med referens-fossilen, eller mindre än 4% ökning av restiden.Ingemar S skrev: ↑19 jun 2025 10:15Förstår inte riktigt hur 4 stopp a’ 20 min istället för 5 min kan bli en hel dag ?
Det är ju bara om man tycker det är rimligt att köra plattan i mattan med fossilen som det är någon egentlig skillnad i restid med elbil.
/fth
Vet inte hur stor skillnad tiden gör mot annan elbil, men man kan väl inte anta att den fiktiva personen i fråga som köpt en xc60 för 300k ska gå och köpa en ix60 (det var väl den som nämndes som referenselbil?) för över en mille.
-
Vill tillägga till mina kritiska kommentarer att jag kört elbil i många år och aldrig hade gått tillbaka till fossil. Men det betyder inte att det inte kan bli bättre.
Det finns redan standard och long range På dom flesta modellerna.
Varför kan inte tillverkare få satsa på att få fram long range med 800km wltp och standard med 450km? Sen får man köpa den variant man vill köpa.
Måste jag bli tillsagd vad ”jag behöver” för räckvidd och att det inte är ett problem för mig att ladda.
Låt folk köpa den bil folk vill ha.
Det finns redan standard och long range På dom flesta modellerna.
Varför kan inte tillverkare få satsa på att få fram long range med 800km wltp och standard med 450km? Sen får man köpa den variant man vill köpa.
Måste jag bli tillsagd vad ”jag behöver” för räckvidd och att det inte är ett problem för mig att ladda.
Låt folk köpa den bil folk vill ha.
Diskussionen är troligen ganska OT mot trådens ämne, men staten måste idag bevisa att det är föraren som kört mellan kamerorna.
Man kan byta förare efter en kamera, där den fotograferade föraren kör lagligt förbi kameran medan någon annan kör för fort mellan kamerorna.
Har man två bilder har man inte bevis för vem som körde.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ix60 var bara ett exempel från mig på att man inte behöver lägga massor av tid på att ladda, andra har ju föreslagit S som väl inte är så värst mycket billigare. Men visst då får man lägga lite pengar istället. Nog med OT från mig.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑19 jun 2025 13:56Var inte referensfossilen en xc60?fth skrev: ↑19 jun 2025 10:30Håller med, enligt Björns lista ovan så tar alltså 100 mil 20 minuter längre med den bästa elbilen jämfört med referens-fossilen, eller mindre än 4% ökning av restiden.Ingemar S skrev: ↑19 jun 2025 10:15Förstår inte riktigt hur 4 stopp a’ 20 min istället för 5 min kan bli en hel dag ?
/fth
Vet inte hur stor skillnad tiden gör mot annan elbil, men man kan väl inte anta att den fiktiva personen i fråga som köpt en xc60 för 300k ska gå och köpa en ix60 (det var väl den som nämndes som referenselbil?) för över en mille.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
- elbilist
Väldigt många länder bötfäller ägaren av bilen och sen kan denna överklaga för att flytta böterna till rätt förare.AAKEE skrev: ↑19 jun 2025 14:13Diskussionen är troligen ganska OT mot trådens ämne, men staten måste idag bevisa att det är föraren som kört mellan kamerorna.
Man kan byta förare efter en kamera, där den fotograferade föraren kör lagligt förbi kameran medan någon annan kör för fort mellan kamerorna.
Har man två bilder har man inte bevis för vem som körde.
Så lånar man ut sin bil till någon som har bråttom så får man antingen betala eller gola.
Systemet som det är idag där alla kameror tydligt finns med i bilarnas navigation gör lite att systemet inte funkar alls.
Fulll fart mellan stolparna och kraftiga inbromsningar är mer regel än undantag tyvärr.
Nu får du ju inte en ny XC60 för 300k….de startar på 560k och med lite utrustning så kostar de motsvarande en Model Y vilken också ligger ca 20 min från XC60’n i tid.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑19 jun 2025 13:56Var inte referensfossilen en xc60?fth skrev: ↑19 jun 2025 10:30Håller med, enligt Björns lista ovan så tar alltså 100 mil 20 minuter längre med den bästa elbilen jämfört med referens-fossilen, eller mindre än 4% ökning av restiden.Ingemar S skrev: ↑19 jun 2025 10:15Förstår inte riktigt hur 4 stopp a’ 20 min istället för 5 min kan bli en hel dag ?
/fth
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Det vet nog de flesta redan gissar jag.R_Edvinsson skrev: ↑20 jun 2025 10:15Väldigt många länder bötfäller ägaren av bilen och sen kan denna överklaga för att flytta böterna till rätt förare.
Det var upp till diskussion politiskt och i media för ett gäng år sedan men där blev det problem med något runt förseelse och lagbrott om jag minns rätt.
Man skulle vara tvungen att ändra lagen vad avser det man i Sverige anser vara rättssäkert dvs att den som begår brottet är den som skall straffas.
Så med nuvarande lagar går det nog inte i Sve.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Blir intressant att se vad Zeekr 7x får i ett 1000 km test. Förbrukning och laddhastighet som Audi etrone gt performance eller snabbare. Kanske kan den slå model y