Mickep skrev:Tror att en v40 skulle vara alldeles ypperlig som elbil.
Sedan vet man inte om de kan ytöka det till v60 v90 senare. (när de släpper en modell skulle det vara ytterst korkat att prata om kommande modeller som inte har med den aktuella modellen att göra)
Volvos stora kassako är ju V70 (antar att v90 är efterträdaren, fast den är i min mening svindyr) så man kan likväl förmoda att elbilskonverteringen når även denna segment.
och eftersom V40 finns i flera versioner så jag ingen anledning att anta att man inte kan sätta dit en dragkrok eller rails (som man kan på alla andra v40) - sedan vad det gör med längdvidden är en annan femma.
(Huruvida om de kan vara kompatibla med SuC nätverket eller få CSS verkar inte vara syftet med visningen utan det är utseendet)
Och där är det enda i kritiken som jag kan instämma i , den ser kantig ut. (fast den är på gränsen till sedan aktig i profil).
Jag applåderar inriktningen och ser fram emot att få veta mer om modellen.
Jag blev både glad och lite besviken över nyheten. Glad över att dom nu börjar på allvar, besviken över att det "bara" var i V40-storleken. Men den kommer nog kunna konkurrera med Model III.. Bara priset blir rimligt. 35 mils räckvidd... jag hoppas att det är "riktig" räckvidd.. och finns väl en liten möjlighet till det i och med att dom kommer vilja vara med och konkurrera med Model III. Har dom bara 35mil NEDC är dom nog inte med i den matchen...
Vad gäller bakluckan ser den ju trevligare och mer praktiskt ut än M3s..
Jag hoppas, och tror, att dom också kommer lansera en elbil på SPA-platformen. Alltså den större, och då med de 50 mil dom utlovat i tidigare uttalanden. Hoppas det inte tar allt för lång tid innan vi ser konceptbilen där också.
Jag skulle vara förvånad om dom inte diskuterar laddinfrastruktur och möjlighet till något som kan konkurrera lite med Tesla... men tror inte dom kommer bygga något eget utan isåfall se till att sammarbeta med någon leverantör av snabbladdare och få upp hastigheten på CSS eller så. För min del är det lite skit samma om det kostar 2-3kr/minut eller 3-4kr/kwh för snabbladdning.. Har den 35 mils räckvidd blir det ändå så pass sällan och så pass några mil under året det kommer behövas.
Jag tror inte vi kommer se några bättre skattelättnader än vad bonus-malus erbjuder, men själva faktumet att "t.o.m" Volvo släpper elbil kommer göra det lättare att få igenom laddstolpar och infrastrukturssatsningar. Det är vad jag tror i allafall... t.o.m griniga bostadsrättsföreningsordföranden kommer kanske kunna mjukna lite nu när Volvo även släpper en riktig elbil.
Edit
Så här skriver Teknikens Värld:
På tal om drivlinor och CMA-plattform. Volvo har annonserat att CMA-plattformen är deras första plattform som är anpassad för enbart eldrift, alltså en ensamt arbetande elmotor utan assistans från en förbränningsmotor. När nya 40-serien kommer som elbil blir det med upp till 35 mils räckvidd. Senare, år 2019, kommer även SPA-plattformen att ligga till grund för en elbil.
Dom beräknar komma igång med produktionen under 2017! Det betyder att Volvos elbil kommer komma innan M3, och att vi får se en till på den större plattformen inom inte allt för lång tid för lansering typ 2019.
Det är en
spännande tid vi lever i nu!