Volvo v40 med eldrift

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

alen01l

Re: Volvo v40 med eldrift

Inlägg av alen01l »

TiborBlomhall skrev:
e5m1r skrev:
Model 3 hade ingen laddlucka als
Touché ;)

Å andra sidan kan det nog vara för att dölja att den kommer ha CCS kontakt (vilket skulle ha avslöjats just av den större laddluckan) :D
Då måste du också tänka att den amerikanska modell 3 måste ha två uttag, eftersom tesla's amerikanska kontakt skiljer sig från amerikanska CCS som har en typ 1 kontakt på toppen som "bas"...

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

TiborBlomhall skrev:
Mest chockerande kring Volvo 40.2 tyckte jag var laddluckan som är alldeles för liten för att dölja en CCS kontakt bakom.
Hur kan det vara "chockerande" att laddluckan på en typ "lermodell"/koncept inte ser ut att rymma CCS? Det är på sin höjd 'noterbart'. Det är inte V40 du ser, utan en konceptbil som i någon mån kan komma att påminna om den färdiga bilen.

Försöker du kvala in till Aftonbladet?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

MSO skrev:
TiborBlomhall skrev:
Mest chockerande kring Volvo 40.2 tyckte jag var laddluckan som är alldeles för liten för att dölja en CCS kontakt bakom.
Hur kan det vara "chockerande" att laddluckan på en typ "lermodell"/koncept inte ser ut att rymma CCS? Det är på sin höjd 'noterbart'. Det är inte V40 du ser, utan en konceptbil som i någon mån kan komma att påminna om den färdiga bilen.

Nu ska vi inte øverdriva! De har ju dessutom Collin redan :lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

alen01l skrev:
TiborBlomhall skrev:
e5m1r skrev:
Model 3 hade ingen laddlucka als
Touché ;)

Å andra sidan kan det nog vara för att dölja att den kommer ha CCS kontakt (vilket skulle ha avslöjats just av den större laddluckan) :D
Då måste du också tänka att den amerikanska modell 3 måste ha två uttag, eftersom tesla's amerikanska kontakt skiljer sig från amerikanska CCS som har en typ 1 kontakt på toppen som "bas"...

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Japp, där har de ett ännu större problem
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

MSO skrev:
TiborBlomhall skrev:

Du menar att en biltillverkare inte tänker på hur en elbil ska snabbladdas inte är chockerande?

Även om Volvo 40.2 bara är ett koncept har någon tänkt igenom dess laddlucka - och bestämt sig för att det räcker med en liten, bilen behöver inte kunna husera en snabbladdarkontakt. Det skulle de ha tagit dem exakt lika lång tid att göra luckan större.

Tesla uteslöt laddluckan helt från uppvisade Model 3, vilket jag menar är annorlunda. Det är inte så att de behöver göra om laddluckan mellan koncept och produktionsversion, vilket Volvo nu måste.

Dessutom var jag lika förvånad över att Tesla Model 3 saknade laddlucka, och var faktiskt först att reagera och påpeka detta i media!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

TiborBlomhall skrev:
MSO skrev:
TiborBlomhall skrev:

Du menar att en biltillverkare inte tänker på hur en elbil ska snabbladdas inte är chockerande?

Även om Volvo 40.2 bara är ett koncept har någon tänkt igenom dess laddlucka - och bestämt sig för att det räcker med en liten, bilen behöver inte kunna husera en snabbladdarkontakt. Det skulle de ha tagit dem exakt lika lång tid att göra luckan större.

Tesla uteslöt laddluckan helt från uppvisade Model 3, vilket jag menar är annorlunda. Det är inte så att de behöver göra om laddluckan mellan koncept och produktionsversion, vilket Volvo nu måste.

Dessutom var jag lika förvånad över att Tesla Model 3 saknade laddlucka, och var faktiskt först att reagera och påpeka detta i media!
Mnja, det var nog lite olika på olika bilar på eventet...

En svartmatt har ingen port. En Silver har ingen port. En silverfärgad har dock en lucka mycket misstänkt likt en laddlucka på HÖGER sida!

(Ska läsa i FAQ hur jag får in en bild här ... men bifogar länk tillsvidare. )
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

gellerstam skrev:

En svartmatt har ingen port. En Silver har ingen port. En silverfärgad har dock en lucka mycket misstänkt likt en laddlucka på HÖGER sida!

Ehem, det där är en vanlig Model S (som också erbjöds till provkörning på eventet.)
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

tibor kommer du ihåg hur få/många 3 det var som körde runt?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

TiborBlomhall skrev:
gellerstam skrev:

Ehem, det där är en vanlig Model S (som också erbjöds till provkörning på eventet.)
My missstake. :oops: :roll:

Sorry .....
Tesla Model Y
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror att en v40 skulle vara alldeles ypperlig som elbil.
Sedan vet man inte om de kan ytöka det till v60 v90 senare. (när de släpper en modell skulle det vara ytterst korkat att prata om kommande modeller som inte har med den aktuella modellen att göra)
Volvos stora kassako är ju V70 (antar att v90 är efterträdaren, fast den är i min mening svindyr) så man kan likväl förmoda att elbilskonverteringen når även denna segment.
och eftersom V40 finns i flera versioner så jag ingen anledning att anta att man inte kan sätta dit en dragkrok eller rails (som man kan på alla andra v40) - sedan vad det gör med längdvidden är en annan femma.
(Huruvida om de kan vara kompatibla med SuC nätverket eller få CSS verkar inte vara syftet med visningen utan det är utseendet)
Och där är det enda i kritiken som jag kan instämma i , den ser kantig ut. (fast den är på gränsen till sedan aktig i profil).
Jag applåderar inriktningen och ser fram emot att få veta mer om modellen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

12man skrev:
Javisst:
- VIP gästerna kördes runt i den silverfärgade prototypen som sedan även har setts fotograferas i LA och vid Gigafabriken.
- Vi vanliga inbjudna åkte i den mattsvarta som verkade vara en tidigare prototyp, med bla Model S dörrhandtag.

Den tredje prototypen, den röda var ej körbar. Den rullades diskret in på scen och hölls från att rulla iväg med små klossar under hjulen. Den lämnades kvar på scenen efter presentationen medan de andra två erbjöds teståkningar med.

Vi har fortfarande inte sett fler prototyper än dessa tre.
Vilket faktiskt känns oroväckande så här ett drygt år innan produktionsstart.

Bilder: http://teslaclubsweden.se/medelpriset-f ... l-3-42000/
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Kollar man på fotona på teslas hemsida så finns det följande:

Kaross / Interiör
Röd / Svart
Silver / Svart
Silver / Vit
Blank Svart / Vit?
Matt Svart / Svart ()

Eller är det VM i photoshop så de silvriga + blanksvart är samma bil?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:
Kollar man på fotona på teslas hemsida så finns det följande:

Kaross / Interiör
Röd / Svart
Silver / Svart
Silver / Vit
Blank Svart / Vit?
Matt Svart / Svart ()

Eller är det VM i photoshop så de silvriga + blanksvart är samma bil?
Ser ingen bild på interiören och de flesta bilderna på Tesla.com verkar vara photoshop-bilder. Detaljer på den röda är kanske inte fejkade dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

TiborBlomhall skrev:
12man skrev:
Javisst:
- VIP gästerna kördes runt i den silverfärgade prototypen som sedan även har setts fotograferas i LA och vid Gigafabriken.
- Vi vanliga inbjudna åkte i den mattsvarta som verkade vara en tidigare prototyp, med bla Model S dörrhandtag.

Den tredje prototypen, den röda var ej körbar. Den rullades diskret in på scen och hölls från att rulla iväg med små klossar under hjulen. Den lämnades kvar på scenen efter presentationen medan de andra två erbjöds teståkningar med.

Vi har fortfarande inte sett fler prototyper än dessa tre.
Vilket faktiskt känns oroväckande så här ett drygt år innan produktionsstart.

Bilder: http://teslaclubsweden.se/medelpriset-f ... l-3-42000/
du skulle lämnat en gps tracker i den
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hela grejen med att göra en lyckad elbil är att göra en elbil där batteriet inte blir en stor flaskhals. Det jag menar är följande:

Vw e-up: gillar bilen, förvånad att den inte är populärare. Svaret är förstås priset. 280tkr för en liten stadsbil är galet. Jag förstår verkligen inte vad som kostar så mycket pengar. Batteriet är 18kWh och det behöver inte vara så mycket större för dem bilen. Men den borde kosta 220tkr innan miljöbilsavdrag.

Eller så gör man en bil i model 3 storlek som kan åka på riktiga långresor, 30mil + och SuC.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Förmodligen är konceptbilen på bilden bensindriven och detta är i själva verket en vanlig tanklucka. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Hela grejen med att göra en lyckad elbil är att göra en elbil där batteriet inte blir en stor flaskhals. Det jag menar är följande:

Vw e-up: gillar bilen, förvånad att den inte är populärare. Svaret är förstås priset. 280tkr för en liten stadsbil är galet. Jag förstår verkligen inte vad som kostar så mycket pengar. Batteriet är 18kWh och det behöver inte vara så mycket större för dem bilen. Men den borde kosta 220tkr innan miljöbilsavdrag.

Eller så gör man en bil i model 3 storlek som kan åka på riktiga långresor, 30mil + och SuC.
Hade en e-UP som lånebil för eGolfen och det var verkligen världar mellan dem. E-up känns som en leksaksbil; plastig och liten. Ingen höjdare. Kostar ca 200k här men lägger man på 50k så får man eGolfen, enkelt val!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Mickep skrev:
Tror att en v40 skulle vara alldeles ypperlig som elbil.
Sedan vet man inte om de kan ytöka det till v60 v90 senare. (när de släpper en modell skulle det vara ytterst korkat att prata om kommande modeller som inte har med den aktuella modellen att göra)
Volvos stora kassako är ju V70 (antar att v90 är efterträdaren, fast den är i min mening svindyr) så man kan likväl förmoda att elbilskonverteringen når även denna segment.
och eftersom V40 finns i flera versioner så jag ingen anledning att anta att man inte kan sätta dit en dragkrok eller rails (som man kan på alla andra v40) - sedan vad det gör med längdvidden är en annan femma.
(Huruvida om de kan vara kompatibla med SuC nätverket eller få CSS verkar inte vara syftet med visningen utan det är utseendet)
Och där är det enda i kritiken som jag kan instämma i , den ser kantig ut. (fast den är på gränsen till sedan aktig i profil).
Jag applåderar inriktningen och ser fram emot att få veta mer om modellen.
Jag blev både glad och lite besviken över nyheten. Glad över att dom nu börjar på allvar, besviken över att det "bara" var i V40-storleken. Men den kommer nog kunna konkurrera med Model III.. Bara priset blir rimligt. 35 mils räckvidd... jag hoppas att det är "riktig" räckvidd.. och finns väl en liten möjlighet till det i och med att dom kommer vilja vara med och konkurrera med Model III. Har dom bara 35mil NEDC är dom nog inte med i den matchen...

Vad gäller bakluckan ser den ju trevligare och mer praktiskt ut än M3s..

Jag hoppas, och tror, att dom också kommer lansera en elbil på SPA-platformen. Alltså den större, och då med de 50 mil dom utlovat i tidigare uttalanden. Hoppas det inte tar allt för lång tid innan vi ser konceptbilen där också.

Jag skulle vara förvånad om dom inte diskuterar laddinfrastruktur och möjlighet till något som kan konkurrera lite med Tesla... men tror inte dom kommer bygga något eget utan isåfall se till att sammarbeta med någon leverantör av snabbladdare och få upp hastigheten på CSS eller så. För min del är det lite skit samma om det kostar 2-3kr/minut eller 3-4kr/kwh för snabbladdning.. Har den 35 mils räckvidd blir det ändå så pass sällan och så pass några mil under året det kommer behövas.

Jag tror inte vi kommer se några bättre skattelättnader än vad bonus-malus erbjuder, men själva faktumet att "t.o.m" Volvo släpper elbil kommer göra det lättare att få igenom laddstolpar och infrastrukturssatsningar. Det är vad jag tror i allafall... t.o.m griniga bostadsrättsföreningsordföranden kommer kanske kunna mjukna lite nu när Volvo även släpper en riktig elbil. :)

Edit
Så här skriver Teknikens Värld:
På tal om drivlinor och CMA-plattform. Volvo har annonserat att CMA-plattformen är deras första plattform som är anpassad för enbart eldrift, alltså en ensamt arbetande elmotor utan assistans från en förbränningsmotor. När nya 40-serien kommer som elbil blir det med upp till 35 mils räckvidd. Senare, år 2019, kommer även SPA-plattformen att ligga till grund för en elbil.

Dom beräknar komma igång med produktionen under 2017! Det betyder att Volvos elbil kommer komma innan M3, och att vi får se en till på den större plattformen inom inte allt för lång tid för lansering typ 2019.

Det är en spännande tid vi lever i nu!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det där är en konkurrent mot i3 och nästa Leaf men knappast ens Bolt och inte alls M3. Och 2017-18 så måste en sådan kosta ner under 300kkr. Fast läser man den här tråden så inser man att det finns många Volvo sekterister som självklart kommer välja Volvon oavsett range och pris.

Ja och vacker är den verkligen inte.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Det är en salig röra kring Volvos elbil nu.

Vi har uttalandet från i fjol att de tänker släppa en elbil 2019.

Vi har konceptbilen 40.2 nu, med citat "upp till 35 mil".

Resten är spekulationer och missuppfattningar från media.
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

TiborBlomhall skrev:
Det är en salig röra kring Volvos elbil nu.

Vi har uttalandet från i fjol att de tänker släppa en elbil 2019.

Vi har konceptbilen 40.2 nu, med citat "upp till 35 mil".

Resten är spekulationer och missuppfattningar från media.
Ja, jag tror det när jag ser det. Upp till bevis!
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Dom skriver i pressmeddelandet att den ska börja byggas under 2017.. så det är ingen spekulation. Jag tror dom haft det här på känn ett tag (Ungefär strax efter att utvecklingschefen sa att Volvo inte kommer satsa på elbilar...) och utvecklat i "bakgrunden" tills dom tyckt tiden (och batteripriserna) var redo.

Klart att det blir en konkurrent till M3.... så länge dom inte säljer den så mycket dyrare. Runt 35 mils räckvidd är ju i samma nivå som M3, och storleksmässigt verkar det faktiskt inte vara speciellt stor skillnad. Att dom troligen också kommer kunna leverera det snabbare än M3 talar också för deras fördel. Dom kommer ju ha den här rullande i Sverige i kanske ett år innan vi får se första M3.

Stora nackdelen är att väl att dom inte har SC.. det är säkert en dealbreaker för många som kollar på M3.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Dom skriver i pressmeddelandet att den ska börja byggas under 2017.. så det är ingen spekulation. Jag tror dom haft det här på känn ett tag (Ungefär strax efter att utvecklingschefen sa att Volvo inte kommer satsa på elbilar...) och utvecklat i "bakgrunden" tills dom tyckt tiden (och batteripriserna) var redo.

Klart att det blir en konkurrent till M3.... så länge dom inte säljer den så mycket dyrare. Runt 35 mils räckvidd är ju i samma nivå som M3, och storleksmässigt verkar det faktiskt inte vara speciellt stor skillnad. Att dom troligen också kommer kunna leverera det snabbare än M3 talar också för deras fördel. Dom kommer ju ha den här rullande i Sverige i kanske ett år innan vi får se första M3.

Stora nackdelen är att väl att dom inte har SC.. det är säkert en dealbreaker för många som kollar på M3.
Misstaget här är att de antagligen syftar på olika testckler, om Tesla säger 215 miles eller 346 km enligt EPA och Volvo säger 350 km och syftar på NEDC så kommer Tesla Model lll ha längre räckvidd. Jag skulle inte bli förvånad om Tesla Model llls räckvidd enligt NEDC hamnar över 40 mil och därmed är en bra bit före Volvo. Tesla Model S hade en räckvidd på 208 miles enligt EPA och 390 km enligt NEDC. Längre räckvidd för Model lll enligt EPA borde göra att Model lll kommer över 40 mil enligt NEDC.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

HelectriC skrev:
apkungen skrev:

Hade en e-UP som lånebil för eGolfen och det var verkligen världar mellan dem. E-up känns som en leksaksbil; plastig och liten. Ingen höjdare. Kostar ca 200k här men lägger man på 50k så får man eGolfen, enkelt val!
Jo så kan det ju vara idag men om e-up efter en 60tkr miljöbilspremie skulle kosta 150tkr och en e-golf skulle kosta 200tkr, skulle du då lägga till 50tkr för att få en e-golf om den ska vara andrabil som du kör i stan med?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om volvon har 35 epa mil och 150kW laddning, då är det en riktig bil och de skulle lätt kunna ta 400tkr för den och sälja bra. Är det 35nedc mil och 50kW laddning, då är det en 250tkr bil...
Skriv svar